-
Literair publicist, journalist, docent en kinderboekenschrijver Johan Diepstraten overleed in september 1999. In de maanden daaraan voorafgaand schreef hij 31 columns voor dagblad BN/de Stem, die hier gebundeld zijn. Op humoristische en soms weemoedig makende wijze reflecteert hij op zijn leven en zijn werk. Diepstraten kon zo schrijven dat ook zijn kinderen het konden begrijpen. Dat is knap. Toch zijn de columns niet oppervlakkig of kinderachtig. Ontroerend zijn ze wel, en ook informatief. Deze columns zijn een pleidooi voor helder, begrijpelijk en amusant schrijven. Daarnaast zijn ze het testament van een sympathiek overkomende auteur.
-
Wie schrijft is nooit alleen. In Nederland en België schrijven meer dan één miljoen mensen gedichten en verhalen. Veel beginnende schrijvers worstelen met de vragen: Hoe weet ik of het goed genoeg is wat ik schrijf? Waaraan kan ik mijn werk toetsen? Hoe kan ik mezelf corrigeren? Is schrijven te leren? Tot op grote hoogte wel. Talent kun je niet kopen, maar als het er is, kun je het ontwikkelen. Wie aanleg heeft en visie, kan zijn inzicht vergroten en technieken leren toepassen. Cees van der Pluijm (1954) behandelt op een speelse wijze de belangrijkste technische aspecten van het schrijven van gedichten en verhalen. Met honderden voorbeelden laat hij zien hoe Nederlandse en Vlaamse auteurs hun literaire teksten hebben vormgegeven.
-
Schrijfkriebels is een praktisch boek waarin leerkrachten een leidraad vinden om kinderen ervaringen op te laten doen in het bewegen in het platte vlak. Dit boek is bedoeld voor de onderbouw van zowel regulier als speciaal basisonderwijs. Het is een voorbereiding op het schrijven om problemen te voorkomen en als schrijfremediëring. Het past dus naast en voorafgaand aan iedere schrijfmethode. Kinderen kunnen zich in hun eigen tempo de schrijfbewegingen eigen maken en deze door herhaling automatiseren. Dit heeft een positief effect op de verdere schrijfontwikkeling. Het boek bestaat uit een theorie- en praktijkgedeelte. De theorie wordt vertaald naar de praktijk aan de hand van speelse oefeningen, die in acht thema's zijn ondergebracht. Omdat het gaat om thema's die voor de onderbouw gebruikelijk zijn, kunnen de oefeningen gemakkelijk in het leerprogramma worden geïntegreerd. De oefeningen in het praktijkdeel zijn vooral procesgericht. Het gaat niet primair om het resultaat, maar om de bewegingservaringen van het kind. Verder hoort bij dit boek een cd met muziek en liedjes die de oefeningen ondersteunen.
-
Een naslagwerk/handboek voor "taalgebruikers": voor hen, die zich zowel schriftelijk als mondeling beter willen uitdrukken. En wel in alle opzichten: schrijven thuis (brieven), schrijven voor krant of tijdschrift, of het schrijven van een scriptie. Spreken in kleine en grote kring, vergaderen; inclusief presentatie en luistervaardigheid. Het ziet er aantrekkelijk uit met tekeningen, anekdotes, raadsels en vele voorbeelden. Toch lijkt het me meer geschikt voor de al wat gevorderden dan voor de beginners. Het zou wel eens kunnen zijn, dat die moeite hebben met het bepalen welk onderdeel nu voor hen het meest geschikt is. De samenstellers hebben er soms wel erg veel dingen omheen verteld. Met uitgebreid trefwoordenregister.
-
De kinderen van De Grote Beer groep7 Schreeuwende slaapzakken en stiekeme stropers Kim, Daan, Quilfort, Frank en Lisa zitten nu bij meester Tom in groep 7 van De Grote Beer. Het jaar begint meteen al goed, de groep gaat op schoolreis drie hele dagen! Ze hebben er enorm veel zin in. Vooral de dropping in het donker lijkt ze spannend. En die wordt voor Frank en Lisa nog spannender dan ze hadden gedacht, als Duko en Sid een stom geintje uithalen en er met de zaklantaarn vandoor gaan. In het donkere bos doen Frank en Lisa een ontdekking die de hele schoolreis op zijn kop zet. Daan Kim Frank Lisa Quilfort