• In een eeuwenoud Noors klooster wordt een sensationele archeologische vondst gedaan - een relikwiekistje waarvan de inhoud de wereldgeschiedenis zou kunnen veranderen. Een geheime orde probeert het kistje in handen te krijgen. Daarom wil de archeoloog Bjørn Beltø weten wat er zo bijzonder aan de vondst is. In wetenschappelijke kringen gaat men ervan uit dat er zich vroegchristelijke documenten in bevinden en mogelijk zelfs het Q-evangelie, met citaten van Jezus, dat de bron is van de latere evangelies van Matteüs en Lucas. Beltø's zoektocht brengt hem via Londen naar het Midden-Oosten. En vandaar voor de apotheose naar een kruisvaarderskasteel in het Franse dorpje Rennes-le-Château.
  • El Paraiso enla otra esquina Oorspronkelijke Titel Foto omslag Chris Vermaas Foto auteur Morgana Vargas LIosa Is hier het paradijs, mevrouw? Nee mijnheer, het paradijs is om de hoek'. Dit Peruaanse kinderliedje symboliseert het verlangen van de twee hoofdpersonen uit de nieuwe roman van Mario Vargas Llosa. Het zijn de half Franse, half Peruaanse Flora Tristán en har kleinzoon, de Franse schilder Paul Gauguin. In Het paradijs om de hoek worden hun levens in elkaar afwisselende hoofdstukken gereconstrueerd. Voor Flora, een negentiende-eeuwse utopiste, is het paradijs een betere maatschappij in de toekomst, waarin het lot van de vrouw en de arbeiders wordt verlicht. Gauguins paradijs bevindt zich daarentegen in het heden, in zijn eigen tijd, maar ver van huis. Daarom onderneemt hij lange reizen van Bretagne naar Arles, waar hij met 'de gekke Hollander' Van Gogh werkt, en naar het ongerepte Tahiti en de Marquesa-eilanden. Wat de beide gelukzoekers verbindt is de obsessieve koppigheid waarmee ze hun paradijs najagen. Beiden laten voor een hoger doel hun partner en hun vertrouwde omgeving in de steek. Naarmate het verhaal vordert, wordt hun verwantschap steeds beter zichtbaar - evenals hun tot mislukken gedoemde idealisme. Wanneer ze ten slotte sterven, heeft geen van beiden het paradijs bereikt.
  • De jaren van het 'Wirtschaftswunder' - heerlijke komische, pijnlijke tijden waren dat. Alles kwam uit Amerika: de televisie, de rockmuziek, de grote sleeen en het grote geld.Ongelooflijke tijden braken aan - ook in het kamp Thule, de barakkenwijk van Reykjavik, waar de anarchie sinds tijden zonderlinge vormen aannam. Daar worstelden Tommi, de kleine handelaar en zijn vrouw, Lina de waarzegster, zich door het leven, samen met de hele clan van dropouts van de burgermaatschappij die hoopten dat de Amerikaanse droom waarheid werd.'Alle guys met wie hij omging leken de gave te bezitten om de mensen door hun uiterlijk schrik aan te jagen. Dove Grjoni was altijd al zo geweest, half Reykjavik nam een omweg als ze hem op straat zagen lopen. 'Maggi Beauty was zo dik geworden dat het volgens Baddi geen zin had dat hij kleren ging kopen; wat hij nodig had was een tent! Zelfs Lui Lui; hij was een heel knappe jongeman geweest tot hij op de basis in een gevecht was beland waarbij messen getrokken werden. Daar had hij een litteken aan overgehouden, een diepe donkerrode snee die van zijn slaap over zijn hele wang tot in zijn bovenlip liep. Deze door het leven getekende helden hadden op zijn best een onderkomen in een vensterloos stookhok met een paar lege aquavit-flessen, een ondergepiest veldbed en de zure stank van zweetlaarzen.'Einar Karason (Reykjavik, IJsland, 1955) is een van de belangrijkste IJslandse schrijvers van dit moment. Zijn romantrilogie Het Duivelseiland, Goudeiland en Het beloofde land werd in IJsland in meer dan 80.000 exemplaren verkocht (op een bevolking van 240.000). Zijn werk is in meerdere talen verschenen.'Een met flamboyante pen geschreven verhaal over de kolonie van een zootje ongeregeld aan de rand van Reykjavik. Dat maakt nu al nieuwsgierig naar het vervolg van deze trilogie. De Groene Amsterdammer
  • Tabestan-e Talkh Oorspronkelijke Titel Liefde en dood in Teheran Foto auteur Barak Salary Verzorging binnenwerk Hannie Pijnappels Omslagontwerp Erik Prinsen Bittere zomer is het verhaal van Hadi, een zestienjarige jongen die opgroeit in een arme wijk van Teheran in de jaren vijftig. 's Zomers werkt hij op de kledingafdeling van het warenhuis Ferdosi. Hadi is gek op het vertellen van verhalen. Om aan zijn onverzadigbare honger naar verhalen te voldoen gaat hij op zoek naar avonturen.
  • Codex Oorspronkelijke Titel Edward Wozny, een veelbelovende jonge bankier, krijgt opdracht om een van de belangrijkste cliënten van de zaak een handje helpen. Wanneer hem gevraagd wordt een privé-collectie zeldzame boekwerken en handschriften uit te pakken en te catalogiseren, slaat zijn aanvankelijke tegenzin om in nieuwsgierigheid. Zeker als hij ontdekt dat er tussen de boeken een unieke middeleeuwse codex verborgen zit, een schat die eeuwenlang zorgvuldig geheim is gehouden. Edward roept de hulp in van Margaret Napier, een gepassioneerde en briljante wetenschapster, gespecialiseerd in de literatuur van de Middeleeuwen. Samen ontrafelen ze het duistere, gecompliceerde verhaal dat de codex in zijn pagina's verborgen houdt. Edwards fascinatie groeit uit tot een obsessie die alleen maar groter wordt wanneer een vriend hem in contact brengt met een wonderlijk en verslavend computerspel dat mysterieuze parallellen vertoont met de eeuwenoude legende uit de code...
  • Enkele ogenblikken nadat Pelham One Two Tree het station verlaten had waren de passagiers en heel New York City in de greep van vier Desperados
  • Boudewijn van Houten (1939) heeft wat met de Tweede Wereldoorlog, waarschijnlijk ligt de sleutel voor zijn obsessie in zijn roman 'Fout' waarin hij het collaborerende oorlogsverleden van zijn vader portretteert. Hoewel de uitgever het niet vermeldt, is 'Ooggetuigen '40-'45' al in 1981 voor het eerst verschenen. Dat wreekt zich een enkele keer, bijv. als Franz Jozef Strauss nog tot de levenden wordt gerekend. Dat neemt echter niet weg dat het een onthutsend interessant boek is. Van Houten heeft zo'n 150 zeer leesbare egodocumenten over de oorlog bij elkaar gebracht. Daarbij zijn onder meer teksten van Hitler, Goebbels en Hess, maar ook van Jef Last, W.F. Hermans en Louis Ferdinand Celine.
  • Begonnen als trio in '81 te Liverpool, dunt de groep Black eerst uit tot duo en vervolgens tot het eenmansbedrijf van zanger/componist Colin Vearncombe. Deze staat garant voor fraaie juweeltjes van romantische kitsch, zoals de twee ballads Sweetest Smile en Wonderful Life, die in '87 in de hitlijsten staan. De voornaamste reden voor Vearncombe's succes is zijn stem: warmbloedig met een melancholieke ondertoon. Op Wonderful Life komt die goed uit de verf, maar velen vallen over de yuppie-achtige 'behang'-begeleiding. Op Comedy zijn De Stem en het geluidsdecor meer in evenwicht en dragen samen bij tot warm lyrische luisterpop, met messcherpe ironische teksten. Ook Black bevestigt de talenten van Vearncombe als song- en tekstschrijver. De teksten gaan ditmaal terug naar zijn levensloop in de afgelopen tien jaar, maar zijn muziek heeft in verhouding tot Comedy ietwat aan zeggingskracht ingeboet.
  • Inspecteur Frank Benders en zijn assistente Paula van Es worden belast met een onderzoek naar de moord op een Poolse arbeider, een van de velen die in de kassen werken. De zoektocht naar de mogelijke dader of daders begint in de polder van West-Friesland en eindigt in het Poolse stadje Szydlowiec. Het gerucht over een vermeende liefde van het slachtoffer blijft als een rode draad door het onderzoek lopen. Een frauderend loonbedrijf lijkt tot de ontknoping van dit gruwelijke misdrijf te leiden, maar dan neemt de zaak een onverwachte wending. Frank Benders, die zijn handen vol heeft aan zijn eigen waarheid, wordt geconfronteerd met een waarheid die hem liever gespaard was gebleven.
  • Walls of Silence. Vertaling: Oorspronkelijke titel Mariette van Gelder. Vertaling Omslagontwerp Eric Wondergem BNO Fin Border, een Engelse advocaat in New York, wordt 's morgens vroeg door zijn beste vriend gebeld, omdat deze hem zijn nieuwe auto wil laten zien: een McLaren F1, van zo'n $400.000,-. Wanneer zijn vriend de auto wil uittesten, stort hij zich met 300 km per uur op de ondergelegen snelweg en neemt vijftien mensen mee in zijn dood. Fin vraagt zich vertwijfeld af, waarom zijn vriend hem uitnodigde bij zijn zelfmoordpoging en staat voor een raadsel wanneer blijkt, dat de McLaren met een lening op zijn naam staat en hij nu beschuldigd wordt van medeplichtigheid en aanzetten tot (zelf)moord. Binnen 24 uur is hij plotseling zonder geld, onder verdenking van de politie en aangeklaagd wegens de dood van vijftien onschuldigen. Zijn advocatenkantoor, dat verwikkeld is in de fusiebesprekingen met het grootste Amerikaanse advocatenkantoor in New York, wil hem zo snel mogelijk uit de weg hebben, eist dat hij al zijn lopende zaken overdraagt en stuurt hem het land uit, naar Indta, voor een kleine overname. Zijn ergste nachtmerrie wordt werkelijkheid als zijn nieuwe bestemming Bombay blijkt te zijn, de stad waar zijn vaderzelfmoord heeft gepleegd bij de Torens van Stilte, de heilige begraafplaats. Wanneer daar weer iemand uit Fin's kring vermoord wordt, beseft hij, dat hij nog niet veilig is voor diegenen, die hem in New York in de val hadden gelokt. Hij realiseert zich, dat daar, tussen de stille torens van Manhattan, de oplossing ligt en het gevecht op hem wacht.
  • They called him Piepel Oorspronkelijke Titel Na het overweldogende succes ven De Vuurroos brengt Uitgeverij Kadmos nu Ka-T setniks Moni uit. Ook dit boek berust op persoonlijke ervaringen van de auteur die als Ka-T setnik (concentratiekampgevangene) nr 135633 de hel van Auschwitz overleefde.Waargebeurd relaas.
  • Cause for Dying Oorspronkelijke Titel In een schietpartij tussen IRA en politie wordt Allix, de zwangere vriendin van Mike Scanlon, dodelijk getroffen. Mike Scanlon besluit bij de IRA te infiltreren om de schuldigen te doden. Het voert hem via Dublin naar Libie, waar hij kolonel Gadaffi moet overhalen de IRA weer wapens te leveren. De ontknoping leidt naar Malta, waar de IRA een cruiseschip met Britse kinderen wil opblazen. De schrijver geeft een overtuigend beeld van de genadeloze mentaliteit binnen de IRA. Over de ontknoping kan men twijfels hebben: bovenmenselijke inspanningen van gewonde 'helden' in een kolkende zee. De rol van Gadaffi wordt geloofwaardig gebracht. Voor de liefhebber die spanning en een knap plot belangrijker vindt dan psychologisch overtuigende karakters heeft deze roman heel wat te bieden.
Ga naar de bovenkant