• In de historische reeks van de feministische uitgeverij Sara een boek gepubliceerd in 1859 en de eerste roman geschreven door een zwarte vrouw in de V.S. Het is het verhaal van een mulat die als kind door haar moeder is achtergelaten bij een blanke familie in het Noorden van de V.S. Op zeer jeugdige leeftijd wordt ze totaal uitgebuit door haar meesteres waardoor haar gezondheid slecht wordt. Toch heeft ze vrienden en ondanks alle ellende leert ze lezen en schrijven en de Bijbel wordt een grote steun. Door haar slechte gezondheid kan ze het zware werk niet meer doen en leert ze hoeden maken. Ze ontmoet een zwarte prediker huwt, krijgt een kind en wordt in de steek gelaten. Ze moet het kind afstaan omdat ze het niet kan verzorgen. Wanneer ze eindelijk wel in staat is dat te doen sterft het kind. In een appendix van 57 bladzijden worden de achtergronden van de schrijfster bekeken en wordt een analyse gemaakt van haar boek. Goed leesbare sentimentele roman.
  • In het theater, waar door en voor dieren een varietevoorstelling gegeven wordt, verstoord een dom varkentje het gehele programma, wanneer hij in de orkestbak belandt. Een verhaaltje zonder tekst, wordt verteld met veelkleurige, nostalgisch/ouderwets aandoende tekeningen in een klein formaat prentenboek. Tussen twee hele pagina's zit een halve bladzijde, wat voor kleine kinderen leuk is om om te slaan. Door de vele details is er veel te zien en wordt een goed beeld gegeven van het theaterleven.
  • La novia oscur Oorspronkelijke Titel Eerst heette ze 'het meisje', maar eenmaal ingewijd in de plichten en rechten van een hoer in het Colombiaanse oliestadje Tora in de jaren '40, noemt ze zich Sayonara en wordt ze de koningin van de hoeren. De mannen die ploeterden in de moerassige olievelden rond Toga werden allemaal verliefd op haar. Maar een vrouw als Sayonara verandert steeds van natuur, als een kameleon, en ook de wereld rondom haar verandert... De Colombiaanse schrijfster Laura Restrepo (1950) oogstte eerder succes met 'Luipaard in de zon'*. Restrepo is een verhalenverteller met een ongemeen soepele, wellustige stijl, die in brede, sierlijke halen, als een waaier, een hartstochtelijke wereld oproept. Dit is een adembenemend mooie roman over het energieke Colombia van de jaren '40, maar ook over het leven van een bijzondere vrouw. Hij zal een breed publiek aanspreken door de mengeling van literaire verfijning en een krachtige verhaalstructuur.
  • Historische roman spelend in Brazilië tussen 1491-1960. De indiaanse krijger Aruana krijgt aan het begin van het verhaal voor het eerst te maken met Portugese ontdekkingsreizigers. Vele personages passeren de revue: missionarissen, slaven, eigenaren van grote suiker- en koffieplantages en regeringsfunctionarissen. De twee belangrijke families Da Silva en Cavalcanti spelen de hoofdrol in het verhaal. Zij zijn elkaars tegenpolen in doen en laten en komen doorlopend met elkaar in aanraking. Rond enkele historische feiten is het verhaal geschreven; vele plaatsnamen zijn verzonnen. De auteur is in 1943 in Johannesburg, Zuid-Afrika geboren. Zeer gedetailleerde, breedvoerige vertelling, niet alle personages en gebeurtenissen komen reëel over. De woordenlijst - vertaling van Portugese begrippen en woorden in het Nederlands - is niet volledig. De landkaart in de omslag geeft ook niet alle belangrijke plaatsen aan, zoals Brasilia dat in 1960 gesticht werd. Op de omslag een kleurige papegaai met daar achter het oerwoud.
  • Schateiland verscheen eerder in Elegance, jaargang 60, nummer 10 [oktober 2003]. Geraniums verscheen eerder in In geuren en kleuren. Schrijvers over bloemen. Uitgeverij Gianotten, Amsterdam, 2003.
  • In dit populair-wetenschappelijke boek (met de nadruk op populair) wordt 'opstelsgewijs' 2 miljoen jaar menselijke kultuur beschreven. Achtereenvolgens: de prehistorie, de grote beschavingen in chronologische volgorde tot op heden, resultaten van de menselijke geest en de geschiedenis in een notedop van alle landen ter wereld in alfabetische volgorde. De goede leesbaarheid en de schitterende illustrering kunnen niet verhullen dat de geesteswetenschappen er bekaaid afkomen: marxisme, socialisme e.d. komen in het register niet voor, in de tekst nauwelijks. De tekst is bijgewerkt tot 1977. Voor een eerste kennismaking echter heel geschikt.
  • Een naslagwerk/handboek voor "taalgebruikers": voor hen, die zich zowel schriftelijk als mondeling beter willen uitdrukken. En wel in alle opzichten: schrijven thuis (brieven), schrijven voor krant of tijdschrift, of het schrijven van een scriptie. Spreken in kleine en grote kring, vergaderen; inclusief presentatie en luistervaardigheid. Het ziet er aantrekkelijk uit met tekeningen, anekdotes, raadsels en vele voorbeelden. Toch lijkt het me meer geschikt voor de al wat gevorderden dan voor de beginners. Het zou wel eens kunnen zijn, dat die moeite hebben met het bepalen welk onderdeel nu voor hen het meest geschikt is. De samenstellers hebben er soms wel erg veel dingen omheen verteld. Met uitgebreid trefwoordenregister.
  • Co-auteur: G.A.M. Beekelaar R.L. Schuursma J. Bosmans A.H. Paape Dit luxueus in 24 x 31 formaat uitgegeven boekwerk met vele kleurrijke illustraties beschrijft de geschiedenis van Nederland van prehistorie tot heden. Het unieke van dit boekwerk ligt in de veelheid en veelsoortigheid van (vaak alledaagse) onderwerpen die nooit meer dan 2 pagina's woord en beeld beslaan en die steeds behandeld worden tegen een tweezijdig getekende historische achtergrond (2 x 2 pag.) welke typerend is voor de betreffende periode. Kortom een mooi en verantwoord populair-wetenschappelijk boekwerk dat mede ten doel heeft het histories erfgoed aan te wijzen en te waarderen. Achterin treft men 50 pag. historiese bijzonderheden van steden en dorpen, literatuuropgave en een persoonsregister.
  • Co-auteur: G.A.M. Beekelaar R.L. Schuursma J. Bosmans A.H. Paape Dit luxueus in 24 x 31 formaat uitgegeven boekwerk met vele kleurrijke illustraties beschrijft de geschiedenis van Nederland van prehistorie tot heden. Het unieke van dit boekwerk ligt in de veelheid en veelsoortigheid van (vaak alledaagse) onderwerpen die nooit meer dan 2 pagina's woord en beeld beslaan en die steeds behandeld worden tegen een tweezijdig getekende historische achtergrond (2 x 2 pag.) welke typerend is voor de betreffende periode. Kortom een mooi en verantwoord populair-wetenschappelijk boekwerk dat mede ten doel heeft het histories erfgoed aan te wijzen en te waarderen. Achterin treft men 50 pag. historiese bijzonderheden van steden en dorpen, literatuuropgave en een persoonsregister.
  • 'IJstijd' is het thriller-debuut onder pseudoniem van een 'literaire' Canadese schrijver. De IJsstad is Montreal en de hoofdfiguur een meer dan levensgrote politieman op leeftijd, Emile Cinq-Mars, een ridder met vrees en blaam. De ingewikkelde handeling illustreert de internationalisering van de georganiseerde misdaad: Amerikaanse en Russische maffiosi, motorbandieten, de spionerende CIA, bonafide en corrupte politiefunctionarissen. Nuchterlingen zullen de soms zeer gewelddadige handeling rijkelijk fantastisch vinden, maar de personages en gebeurtenissen prikkelen de verbeelding. Winterse stadsgezichten, discussies over politienormen en -waarden vertragen soms de actie, maar zijn interessant genoeg. Enige bekendheid met het genre wordt verondersteld, voor de doorgewinterde liefhebber echter een duidelijke aanwinst. Op het ijsblauwe omslag een vage foto van een auto die voor een hoog gebouw in lichterlaaie staat.
  • De knoflookliederen is een verhaal van hebzucht, liefde en onrecht. in zijn lyrische en beeldende taal portretteert Mo Yan het tijdloze China dat door de geschiedenis uit zijn evenwicht werd gehaald.Mo Yan (1956) werd wereldberoemd met Het rode korenveld dat schitterend werd verfilmd door Zhang Yimou met in de hoofdrol Gong Li. De knoflookliederen is zijn tweede roman. Het boek werd verboden in China en leverde de schrijver een uitreisverbod op
Ga naar de bovenkant