• Deze vrouw is volkomen gewetenloos en manziek, seksueel is zij onverzadigbaar... dit is, met al haar verstand en opleiding, een doodgewone, keiharde moffenhoer.' Zo wordt de hoofdpersoon Greetje gekarakteriseerd door de officier van justitie, als zij in 1952 terechtstaat voor moord. Tijdens de oorlogsjaren had de toen 17-jarige in Katwijk woonachtige Greetje een verhouding met de 40 jaar oudere Duitser Heinrich, profiteerde zij schaamteloos van alle voorrechten die de Duitsers zich toegeeigend hadden en nam deel aan uitbundige feesten en dronken orgieen. Zij deinst er niet voor terug haar macht te misbruiken om personen die haar niet aanstaan naar Duitsland te laten deporteren. Ook na de oorlog vernietigt zij moedwillig, onder andere namen, de levens van mensen die haar liefdesleven in de weg staan. De schrijfster heeft zich uitvoerig gedocumenteerd over de oorlogssituatie en de passages waarin zij deze historische feiten reproduceert zijn zeer boeiend. De karaktertekening van Greetje, de dialogen en situatieschilderingen, zijn helaas vaak oppervlakkig, irritant en te breedvoerig.
  • Deze bundel, geschreven in opdracht van de vrouwencommissie van het Landelijk Samenwerkingsverband van Organisaties van Buitenlandse Arbeiders, bevat negen levensverhalen van evenzovele buitenlandse vrouwen in Nederland. In tegenstelling tot wetenschappelijke studies en nota's over immigranten, waarin zij als culturele rariteit in hokjes worden ingedeeld, stelt de schrijfster zich in deze interviews als doel, hen als mens te beschrijven. Haar werkwijze was de vrouwen zoveel mogelijk te laten praten en zelf zo goed mogelijk te luisteren. Elke vrouw vertelt vanuit haar eigen unieke achtergrond. Toch hebben zij een ding gemeen en dat is hun verzet tegen het lot waarin zij zouden moeten berusten. Dit werkje schetst hun strijd tegen achterstellingen, zoals o.a. die als vrouw en als buitenlandse. Geschikt voor iedereen die geinteresseerd is in de levensverhalen van deze (sterke) vrouwen.
  • Richard Strauss Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Elise de Vries Omslagillustratie Jan Maarten Buissant foto's en andere afbeeldingen met Oeuvrecatalogus, Bibliografie, Discografie, Register en Bronnenoverzicht van de afbeeldingen Deze biografie van de grote Duitse componist, vooral bekend door 'Der Rosenkavalier' (en niet te verwarren met de Weense Strauss) is opgebouwd voornamelijk uit citaten uit recensies, dagboeken, brieven en getuigenissen. Het getuigt dan van een grote belezenheid om vanuit die veelheid van gegevens een chronologisch lopend levensverhaal te maken. De gekozen methode is ook al van waarde, omdat de citaten een grote mate van authenticiteit waarborgen. Omslag en titelpagina drukken de autograaf van Richard Strauss' handtekening af, waaruit al meteen duidelijk wordt, dat we hier te doen hebben met een complexe persoonlijkheid. Verder was er zijn verwevenheid met zoveel aspecten van het muziekleven, in Wenen, in Salzburg. Daarachter steeds een filosofie die hij met Hugo van Hofmannsthal uitkristalliseerde. Tijdgebonden blijve de beoordeling van zijn kontakten met Hitler. Compleet met oeuvrecatalogus en discografie geeft deze biografie ook in de Nederlandse vertaling een historische context van zijn leven (1864-1949).
  • Cooper's psychiatrie is een anti-psychiatrie in de ware zin des woords. Hij verzet zich tegen de gangbare psychiatrische opvattingen over schizofrenie als zijnde een 'ziekte' die 'genezen' moet worden - liefst in een medische setting. Cooper beweert dat schizofrenen niet bestaan. Wat wel kan bestaan is een verstoorde intermenselijke relatie met verstoorde kommunikatiepatronen waarvan (meestal) een persoon de dupe wordt. Zijn konklusies: de mikro-sociale omgeving van het als schizofreen geklassificeerde individu (meestal het gezin) moet bij de behandeling betrokken worden; de behandeling moet uit de medische sfeer gehaald worden. Cooper illustreert zijn opvattingen aan de hand van een case-history van een 'schizofrene' patient en een beschrijving van zijn werkzaamheden in Villa 21: een poging om anti-psychiatrisch bezig te zijn. Aanbevelenswaardig.
  • Niet op voorraad
    In deze dissertatie wordt de tekst van het Wilhelmus uitgebreid besproken met veel aandacht voor de bijbelse thematiek van het lied. Ook de melodie wordt bij het onderzoek betrokken. Vanuit de studie van thematische en verstechnische aspekten van de poezie van Marnix van Sint-Aldegonde en Coornhert komt de auteur tot de konklusie dat Marnix de tekstdichter van het Wilhelmus moet zijn geweest. De dissertatie heeft bij musicologen en letterkundigen vragen opgeroepen, ondermeer vanwege de visie dat dichterschap als kenmiddel in de wetenschap bruikbaar is. De studie is geschikt voor universitair geschoolde letterkundigen. De auteur, Ad den Besten, is bekend als dichter, essayist en poezie-uitgever van protestant-christelijke signatuur.
  • Vanaf zijn dertigste levensjaar maakte de Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdi (1813-1901) van elke brief die hij verzond een afschrift. Na zijn dood verschenen deze zogenaamde 'copialettere' in druk. De samenstelster van deze bloemlezing van Verdi's brieven heeft er een groot aantal geselecteerd. Veel brieven hebben een zakelijke inhoud, maar er zijn er ook bij van heel persoonlijke aard. Er zijn nadelen bij de presentatie van de brieven in deze bundel: de lezer zal te vaak achterin het boek moeten zoeken wie de persoon in kwestie is aan wie de brief is gericht; niet altijd is de context van de brief voor de lezer even duidelijk of interessant. Mijn indruk is dat de meeste muziekliefhebbers in dit geval toch liever een biografie van de componist inkijken.
  • In het eerste deel van dit boek heeft de schrijfster enkele nieuwe aspecten van de zangmethodiek in begrijpelijke bewoordingen toegankelijk gemaakt voor zangers, zangdocenten en studenten. Voor het Nederlands taalgebied is het een unieke uitgave. De verschijning van deze Sesam Atlas van de Zangkunst zal in kringen van zangpedagogen en studenten dan ook met instemming worden begroet. De inhoud volgt de methodische en historische leerstof zoals die gevraagd wordt bij het eindexamen zang op de conservatoria en bij het staatsexamen. Ank Reinders heeft meer dan 25 jaar geconcerteerd in Europa en Noord Amerika. Zij is vast commissielid voor de staatsexamens solozang en was tot eind 1992 hoofdvakdocent aan de Hogeschool Enschede, afdeling conservatorium. Ook was zij medeoprichtster en zes jaar lang vice-voorzitster van het Genootschap van Zangleraren. Zij geeft, vooral in Duitsland, regelmatig workshops en heeft een privé-studio in Den Haag. Artikelen van haar hand verschenen in ettelijke internationaal gelezen vakbladen waaronder The NATS Journal en het Journal of Research in Singing. Uit een van de aanbevelingen: 'Het is een aanrader voor eenieder die in zang geïnteresseerd is en achtergrondkennis wenst te hebben.'
  • De kinderen van De Grote Beer groep 4 Rekenen in het oerwoud Kim is blij dat de vakantie voorbij is. Het werd langzamerhand behoorlijk saai en ze begon Lisa, Daan, Frank en Quilfort te missen. Ze komen in een spannende klas... die van meester Ad. Zijn lokaal staat vol met planten en aan de muren hangen posters van olifanten en tijers. Het lijkt wel een oerwoud! De kinderen leren een hoop ineuwe dingen: tafels, hoofdletters en met een vulpen schrijven! Ook richten ze een geheime dierenreddersclub op. Ze vergaderen in een hut in de bosjes achter de school. De dierenredders vinden een zielige poes. Ze nemen hem mee naar school en hopen dat hij mag blijven. Vlak voor de zomervakantie gaan de vierdegroepers bij meester Ad eten. Ze vinden het wel een beetje eng. Is zijn huis echt zo vies als hij zelf zegt? En heeft hij nou een krokodil in de vijver en een spinnenverzameling, of niet?   Slee, Carry Met tekeningen van Dagmar Stam Omslagtypografie Erwin van Wanrooy en Vormgeving binnenwerk Ton Ellemers
  • Eerste van vijf voorgenomen publikaties over verschillende vormen van beroepsonderwijs. De auteur geeft een boeiende beschrijving van de historische ontwikkeling van het verplegen sinds de oudheid, van de opleiding tot verpleegkundige en van de verhouding tussen de verpleegkunde en de geneeskunde. Daarbij gaat hij in op de invloed van de maatschappelijke context, drijvende en vertragende krachten, de motieven van initiatiefnemers, het streven naar professionalisering en maatschappelijke en materiele erkenning en waardering. Rijkelijk geillustreerd met kaderteksten waarin wat dieper op bepaalde aspecten wordt ingegaan, vaak aan de hand van beschrijvingen in historische bronnen. Bevat een uitgebreid overzicht van geraadpleegde bronnen en literatuur, gegroepeerd naar soort en onderwerp. Bevat een lijst van afkortingen, jaartallen en een index. Mooi, goed toegankelijk en inspirerend boek voor verpleegkundigen en andere werkenden en studerenden in de gezondheidszorg die geinteresseerd zijn in de wortels van het vak.
  • Professor of Social Administration London School of Economics Reprinted 1970
  • Rudi Wester nam een grote verscheidenheid aan dagbladen en tijdschriften door en selecteerde voor Rusteloze vrouwen 1996 de meest in het oog springende reizen, gemaakt door de meest opvallende vrouwen. Adèle Bloemendaal was bijvoorbeeld in Alaska, Barber van de Pol in Buenos Aires, Lieve Joris in Bahrein en Ethel Portnoy nam plaats in de chique Oriënt-Expres naar Venetië. In Rusteloze vrouwen gaan spanning en ontroering hand in hand met een passie voor verplaatsing. Recensie(s)
Ga naar de bovenkant