• De neerlandicus R.-H. Zuidinga, samensteller van een inmiddels behoorlijk aantal bloemlezingen, heeft zich ditmaal op de sport gegooid. In zijn anthologie komen vele sporten aan bod (o.m. schaatsen, schaken, voetballen, wielrennen). Zuidinga heeft hoofdzakelijk gekozen uit de naoorlogse Nederlandse literatuur. Het thema sport leidt tot een aantal haast onvermijdelijke auteurs; Godfried Bomans, Hans Ree, Tim Krabbé en Nico Scheepmaker zijn dan ook van de partij. De per sport geordende keuze - bestaande uit proza, poëzie en columns - loopt van geestig (Wilmink, Dorrestein) via wel aardig (Deelder) tot ronduit flauw (Weemoedt). Het niet onaardige boek heeft een aantrekkelijk omslag.
  • Een bal kan raar rollen. Zo speel je nog met Louis van Gaal op straat en word je op een Amsterdamse handelsschool keurig opgeleid tot middenstander, en zo werk je als sportjournalist bij het dagblad De Tijd. Harry Vermeegen werkte vervolgens onder andere voor Accent en Kick, voor Radio Noordzee, voor het VARA-radioprogramma Tussen start en finish, en was in 1979 voor het eerst als voetbalverslaggever en interviewer op de televisie te zien in het programma Voetbal '80. Nadat hij zich een aantal jaren slechts vanaf de zijlijn met de sport had beziggehouden, zat hij er daarna weer middenin met Die 2: Nieuwe Koeien en nu De regenjas. Ballenjongen gaat over bijzondere ontmoetingen. Het is een boek vol voorvallen, anekdotes en gesprekken met mensen die tot de verbeelding spreken. Prominenten, voetballers en trainers; waar hebben ze het over als de camera niet loopt? Verhalen over onder anderen Louis van Gaal, Ronald Koeman, Aron Winter, Romario, Trevor Brooking, Leo Beenhakker, Jan Wouters, Diego Maradona, Edgar Davids, Peter van Vossen, Gerald Vanenburg, Bryan Roy en Ruud Gullit. In Ballenjongen schrijft Harry Vermeegen, zonder pretenties, over het spel, de bal en de hoofdrolspelers. Toon minder Recensie(s) Als sportjournalist begonnen bij het dagblad "De Tijd" heeft de auteur van deze bundel korte verhalen vervolgens vanaf 1979 als voetbalverslaggever meegewerkt aan diverse radio- en t.v.-programma's. In die hoedanigheid heeft hij verschillende prominente figuren uit de top van de (inter)nationale voetbalwereld persoonlijk ontmoet. Deze ontmoetingen vormen de basis van deze bundel anekdotes over en gesprekken met bekende trainers (Louis van Gaal, Leo Beenhakker) en voetballers uit het recente verleden (Coen Moulijn, Frans de Munck) en het heden (Edgar Davids, Peter van Vossen). Een vlotte stijl maakt deze bundel met enkele zwart-witte foto's leesbaar voor een breed (voetbal)publiek. Toptien-boek.
  • De liemers no : 15 tweede druk met foto huis Aerdt, zoals het er voor enkele jaren er uit zag en na de restauratie
  • Deel uit een reeks van elf fotoboeken (A-4 formaat), waarin per provincie een groot aantal bouwwerken van cultuurhistorische waarde fotografisch is vastgelegd. De inleidende teksten zijn wel aardig maar weinig informatief; de lay-out is uitgesproken rommelig; de kwaliteit van de afgedrukte foto's laat te wensen over. Tussen de vele foto's (alle in kleur) heeft men de uiterst summiere verklarende tekst gezet, helaas niet altijd bij de desbetreffende foto. Aardige kleurrijke, maar weinig diepgaande informatie.
  • Ontspanning voor Uuuuuuuuuren zoek Uw nog andere nummers kijk Uw even rond of mail het nummer
  • Oorspronkelijke Titel Le Roi de Fer . Geschiedenis is een roman die echt is gebeurd Ed. J. de Goncourt Filips de schone vervloekt en bemind is een boek van Druon
  • VLUCHT IN HET VERLEDEN; Desmond Bagley Peter Billson werd voor het laatst gezien toen hij in 1936 na een tussenlanding in Algerije opsteeg voor de zwaarste etappe van de vliegtuigrace Londen-Kaapstad: de nachtelijke vlucht over de vrijwel onbewoonde Sahara. Daarna werd er taal noch teken meer van hem vernomen. Werd de piloot het slachtoffer van een navigatiefout, van motorstoring of zelfs van sabotage door concurrerende vliegeniers? Billsons zoon Paul heeft gezworen niet te rusten voordat hij het mysterie rond zijn vaders verdwijning heeft opgelost. Terwijl Paul Billson en zijn metgezellen op zoek naar het wrak in de zinderende hitte het landschap uitkammen, worden ze hardnekkig op de hielen gezeten door vreemdelingen die het slagen van de expeditie tot elke prijs willen verhinderen. En daarmee is de woestijn niet meer het enige gevaar dat hun leven bedreigt. . . DE DANS VAN DE WOLF; Michael Blake Het is 1860. De jonge cavalerie-luitenant John Dunbar wordt per ongeluk naar een onbemande buitenpost van het Amerikaanse leger in de staat Montana gestuurd. In het fort, aan de rand van de beschaving, met slechts een oude eenzame wolf als gezelschap, moet John zichzelf zien te redden. De wil om te overleven brengt hem ten slotte naar een nabijgelegen Indianenkamp, waar hij kennismaakt met de Comanches. Daar, te midden van dit machtige en glorierijke volk, zal John Dunbars leven voor altijd veranderen. Een schitterend boek vol avontuur, heldenmoed en romantiek. DE COCK EN DE SMEKENDE DOOD; C.A. Baantjer Het is ongebruikelijk dat rechercheur De Cock - met ceeooceekaa - en zijn assistent Vledder op hun vrije zondag dienst hebben, en nog ongebruikelijker is de plek waar ze zich bevinden: in de kerk, bij een doopplechtigheid. De reden van hun aanwezigheid maakt de zaak nog vreemder: een onbekende heeft van tevoren aangekondigd het gedoopte kind te zullen ontvoeren. De grijze speurder heeft echter spoedig concrete bewijzen van een misdrijf: de rijke bankier Vanderbruggen, die zijn kleinzoon ten doop hield, wordt een dag later vermoord aangetroffen. Deze schokkende gebeurtenis vormt het begin van een van de moeilijkste zaken waarin De Cock ooit zijn tanden heeft gezet. . . EEN WAAIER VAN GELUK; Victoria Holt Voor Drusilla Delany was de kunstig bewerkte Indiase waaier even intrigerend als mooi. Met zijn prachtige pauweveren was hij tevens een blijk van liefde - met een fortuin aan juwelen, verborgen achter een geheim paneel. Over de schoonheid van de waaier hing echter de schaduw van een onheilspellende legende: dat allen die hem in hun bezit hadden, ten prooi zouden vallen aan het noodlot. Natuurlijk was Drusilla, de dochter van een Engelse plattelandsdominee, veel te verstandig om in zulke verhalen te geloven. Dan voert haar levenslange band met een aristocratische familie haar evenwel naar het verre India. Daar, te midden van een vreemde en geheimzinnige cultuur, merkt Drusilla dat oude legendes op gevaarlijke wijze weer tot leven kunnen komen.
  • Voorin Geschreven Self creation Oorspronkelijke titel Ongewenst gedrag rust meestal op onbewuste patronen. Doorbreking daarvan kan een kettingreactie veroorzaken van: herkenning, begrip, inzicht, handelingsbewustheid, zelfbevrijding, gedragsverandering. De auteur behandelt na een theoretisch (niet gemakkelijk) begin, praktisch gericht, concreet en vrij uitdagend, heel specifieke problemen (angst, klagen, liefhebben, verlegenheid enz.) met veel praktijksuggesties. Het is daarmee een doe-boek over het "principe der zelfscheppig": de enige die iemand kan veranderen is hijzelf. In vergelijking met J.A. Schmidt: Doe-boek voor zelfverandering" en Dye: "Het heft in eigen handen" (a.i. 79-38-064) ligt dit boek ongeveer in het midden. Het is wat minder direct dan het eerste en veel uitvoeriger en vraagt o.a. daardoor wat meer lees-vaardigheid, maar nodigt meer dan het laatste uit tot aanpakken. De auteur verwerpt de Skinneriaanse psychologie (behaviorisme).
  • Ook deze Zesenveertigste jubileumomnibus staat garant voor wederom een aantal uitstekende romans. We beginnen met de roman Tussen eb en vloed door bestsellerauteur Leni Saris, gevolgd door het fraaie 'Dorp in de zon' van Jeanette van Luipen-Bronwasser en de vlotte familieroman 'Toch geluk voor Nora?' van Hans de Groot-Canté. Louise d'Anjou vervolgt met de mysterieuze vertelling 'Mistflarden', terwijl Gerda van Wageningen deze omnibus besluit met een kort verhaal, getiteld 'Bodemloos
  • Bijzonder veel zorg is besteed aan de opmaak van dit boekje met "spreuken" van "de bond zonder naam", zoals de titel er een is. In twee-kleurendruk uitgevoerd zijn deze spreuken (zoals: "wees geen ijsbeer in de zomer" en "je lach of je leven") deels rossig-bruin, deels zwart, deels zwartomrand-wit in telkens andere opstellingen geplaatst, waarbij veel enigszins abstraherende illustraties, soms doorlopend tot onder de gehele tekst. Die tekst is dan telkens weer een opwekkend woord, niet altijd van herhalingen vrij gebleven. De echte diepgang wordt, vergeleken bij vroegere boekjes van de auteur, minder gevonden, het blijft nogal horizontaal moraliserend. Er worden de lezer evenwel veel wijze dingen voorgehouden. Voorin geschreven * Een betaalbaar cadeau voor elke gelegenheid .. leuk om tegeven en nog leuker om te krijgen * Vader en Moeder moet je danken - niet afdanken
  • Vertaald uit het Zweeds door Nini van der Berk Madde (een meisje van 13 jaar uit Zweden) en haar broertje hebben het nogal moeilijk als ze horen, dat hun ouders besloten hebben te gaan scheiden. Vooral Kerstmis, de zomervakantie en het feit dat je 'vast-vriendje' je in de steek laat kunnen dan pijnlijke situaties opleveren. Door gesprekken met Siv, vaders nieuwe vrouw en vooral met moeder krijgt Madde meer inzicht in de situatie. Sterk verhaal, waarin karaktertekening zeer knap is. Jammer dat het een ik-verhaal is; niet alle meisjes van 13 jaar en ouder zullen daarom naar dit boek grijpen. Mogelijkheid tot identificatie is echter aanwezig.
  • De avonturen van Asterix de Galliër spelen zich af toen heel Gallië bezet was door de Romeinen. Heel Gallië? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers…
  • Asterix heeft miljoenen fans over de hele wereld en een nieuwe Asterix is dus een belangrijke gebeurtenis. 14 maart 2001 was het eindelijk weer zover, het 31ste stripalbum verscheen. 'Asterix en Latraviata' speelt zich, behalve in het bekende Gallische dorpje, af in de hoofdstad van Bretagne, Condatum (Rennes). Latraviata is een Romeinse treurspeelster die zich voordoet als de schone Gallische Walhalla (Obelix geliefde in 'Het eerste legioen') om zo het zwaard en de helm van generaal Pompejus, die hij in een dronken bui verkwanseld had, terug te krijgen. De pogingen van Latraviata om de beide Gallische heren het hoofd op hol te brengen en de pogingen van de moeders van Asterix en Obelix om hun zonen aan de vrouw te krijgen, vormen de hoofdmoot van dit album. Zoals gewoonlijk prachtig getekend en ingekleurd, maar verder is het maar een mager verhaaltje dat bij lange na niet het niveau van de oudere albums uit de tijd van Goscinny haalt. Vooral de oudere fans zullen teleurgesteld zijn, maar gelezen wordt het toch wel en de belangstelling zal even groot zijn als bij de andere albums. Er is een Asterix-startpagina De avonturen van Asterix de Galliër spelen zich af toen heel Gallië bezet was door de Romeinen. Heel Gallië? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers…
  • De man die sneller schiet dan zijn schaduw De Rijstoorlog is een uitschieter in de bekende Lucky- Luke-serie. In tegenstelling tot de andere albums namelijk bevat deze aflevering 4 korte avonturen: Een wandeling door de stad, Hola, de pianola, Alle begin is moeilijk en het titelverhaal De Rijstoorlog. Ondanks de afwijkende vorm is dit album in de serie opgenomen voor alle vurige Lucky-Luke-fans, die geen enkel avontuur van hun held willen missen.
  • Lucky Luke is een humoristische stripsreeks rond de cowboy Lucky Luke en zijn avonturen in het Wilde Westen. Van de avonturen van Lucky Luke, de cowboy die sneller schiet dan zijn schaduw, zijn al zo'n 70 albums uitgebracht. De gebroeders Dalton breken weer eens uit, dit keer samen met een zich 'profeet' wanende figuur die in de oerstomme Averell een fervente aanhanger vindt. Ze komen in een vredig mormonendorpje terecht en raken, met name Joe, behoorlijk gefrustreerd omdat deze gemeenschap geen geldeconomie kent en geen saloon heeft en ze dus geen 'werk' hebben. Hun pogingen daarin veranderingen te brengen mislukken natuurlijk, mede door het optreden van Lucky Luke. De 'profeet' geeft de scenarioschrijver, de zoveelste met wie de onlangs overleden Morris mee samenwerkte, de kans om extra humoristische elementen in het verhaal in te brengen. Daarbij gaat hij soms over de hoofden van jeugdige lezers heen, maar die zullen toch wel voldoende genoegen aan dit album beleven, dat kwalitatief iets boven het gemiddelde deel van de serie ligt.
Ga naar de bovenkant