-
De monsterlijke en gebochelde Quasimodo, die doof is geworden door het oorverdovende geluid van de klokken die hij moet luiden; de jonge zigeunerin Esmeralda, die door haar betoverende schoonheid mannen in de afgrond stort; de ijdele Phoebus en de sluwe diaken Frollo: niemand ontsnapt aan zijn noodlot in De klokkenluider van de Notre-Dame. Op zijn veertiende zei Victor Hugo (1802-1885) dat hij Chateaubriand, indertijd beschouwd als de grootste Franse schrijver, wilde worden en anders niets. Door zijn enorme oeuvre, lange literaire carrière en de diversiteit van zijn werk loste hij die belofte aan zichzelf in: Hugo domineerde de Franse literatuur bijna de gehele negentiende eeuw. De klokkenluider van de Notre-Dame en Les misérables behoren tot zijn bekendste werken.
-
Darren Gittinger wordt na een zakelijke mislukking en een echtscheiding in de VS financieel directeur van het Nederlands GenIris, een gentechnologisch bedrijf dat zich specialiseert in het onderzoek naar het genezen van ziektes (Parkinson, Alzheimer) met behulp van menselijke stamcellen. Mededirecteur Iris Stork is een veelbelovende wetenschapper. Maar het bedrijf zit in moeilijkheden. Het heeft geld nodig, waarvoor een beursgang dient te zorgen, een ex-directeur ligt dwars, er is een overnamebod van een Amerikaans bedrijf, en milieuactivisten plegen aanslagen. Voldoende elementen voor een gecompliceerde intrige. De schrijver is goed ingevoerd in de gentechnologie, schrijft met kennis over financieel-economische zaken, maar heeft iets meer moeite met het neerzetten van overtuigende karakters. Hierdoor heeft de lezer wel eens twijfels over de geloofwaardigheid. Maar al met al een knap geschreven en boeiend werk, dat zich met grote vaart over de halve wereld verplaatst.
-
Gebruikers Sporen en Geel verkleuring Geen omslag wel goed te lezen Prachtige geschiedschrijving over Amsterdam eind 19e en begin 20e eeuwMeer dan in de tijd waarin het boek verscheen, kan De klop op de deur gezien worden als een boeiende geschiedenis van een tijd en een mentaliteit. De lezer volgt de familie Craets-Goldeweyn zo’n zestig jaar lang in een wereld die verandert en daarmee onzekerheid en angst oproept door het verdwijnen van het vertrouwde en het onontkoombare nieuwe dat zich opdringt. Het opkomende socialisme, de emancipatie van de vrouw, de fiets, waarop zelfs dames rijden, en daarna de auto, de groeiende techniek, andere literatuur, muziek, toneel, de aantasting van de standenmaatschappij– het zijn verschijnselen waar de familie Craets en haar cercle niet omheen kunnen, waar zij een weg in moeten vinden. De een kan dit beter dan de ander en het is boeiend te zien hoe Ina Boudier-Bakker de verschillende houdingen illustreert door heel diverse reacties van haar personages. De klop op de deur is een ode aan Amsterdam, de stad waarin Ina Boudier-Bakker opgroeide. Net als Annette en Frederik Craets woonde het echtpaar Bakker-Holm in zijn eerste huwelijksjaren aan de Weteringschans, waar Ina geboren werd. De Bakkers keken toen nog uit op weilanden met koeien, waarin later het Rijksmuseum zou verrijzen. Veel van de grote veranderingen die Amsterdam eind negentiende, begin twintigste eeuw doormaakte, komen in De klop op de deur ter sprake. Ze geven met soms vermakelijke details een interessant beeld van de groeiende hoofdstad en van de reacties daarop van haar inwoners. Veel aandacht geeft Boudier-Bakker aan het Amsterdamse muziekleven; zij wekt dirigenten, componisten en zangers tot leven. Zij putte uit soms uitgebreide krantenverslagen van evenementen, maar ook uit anekdotes uit eigen of doorvertelde herinnering en zo is De klop op de deur ook een historische bron geworden, niet zozeer wat feiten betreft als wel waar het om sfeer en mentaliteit gaat. De details die zij noemt over de bouw en opening van het Concertgebouw bijvoorbeeld, door veel Amsterdammers met scepsis begroet, kleuren de geschiedenis.
-
Het gezicht van de vermoorde vrouw is onherkenbaar verminkt. Wie is zij? De politie roept de hulp in van forensisch beeldhouwer Eve Duncan; onder haar handen krijgen naamloze slachtoffers hun identiteit terug. Wanneer Eve de schedel vormgeeft, krijgt ze de schrik van haar leven. Langzaam onthullen haar handen het gezicht van iemand die ze maar al te goed kent. Iemand die niet dood is. Nog niet. Dan blijkt Eve´s aangenomen dochter Jane een bizarre connectie met de zaak te hebben, waardoor ze samen betrokken raken bij de jacht op een moordenaar. Een jacht die leidt naar een verschrikkelijke confrontatie. IRIS JOHANSEN is een van de populairste thrillerschrijfsters van Amerika. Haar thrillers belanden altijd in de bestsellerlijst van de New York Times. Ook de rest van de wereld geniet van haar snelle, onontkoombare spanning die naar meer smaakt. Haar boeken worden in meer dan 23 landen uitgegeven
-
Journalist Jeff Marckus heeft bij een ontploffing vrouw en kinderen verloren. Jeff heeft er geen zin meer in, constateert Coot Sonders, de tachtigjarige die door iedereen opa wordt genoemd en Jeff spreekt hem niet tegen. Opa is eigenaar van CleanCo, een schoonmaakbedrijf, waarvan de personeelsleden zo nu en dan een raam laten openstaan. Zijn andere medewerkers kunnen dan hun slag slaan in het huis van de welgestelde opdrachtgevers. Opa vraagt Jeff wat klusjes op te knappen. Zijn kleindochter Becca, opa's steun en toeverlaat, zal Jeff inwijden in de geheimen van CleanCo. Maar bij de eerste klus gaat het al mis. Jeff lijkt het slachtoffer te worden van chantage, een corrupte politieman en zijn verleden. En van Becca, die voor hem door het vuur gaat. Of toch niet?
-
De knoflookliederen is een verhaal van hebzucht, liefde en onrecht. in zijn lyrische en beeldende taal portretteert Mo Yan het tijdloze China dat door de geschiedenis uit zijn evenwicht werd gehaald.Mo Yan (1956) werd wereldberoemd met Het rode korenveld dat schitterend werd verfilmd door Zhang Yimou met in de hoofdrol Gong Li. De knoflookliederen is zijn tweede roman. Het boek werd verboden in China en leverde de schrijver een uitreisverbod op
-
Dit boekje bevat een verzameling wetenswaardigheden en curiositeiten over het fenomeen: koe. De schrijver behandelt de herkomst van ons huidige rund, het nut, en de plaats, die het in de samenleving inneemt b.v. in de etymologie, de aardrijkskunde, de heraldiek, de dichtkunst, de beeldende kunsten, zegswijzen, bijgeloof enz. Hij besluit met een aantal persberichten, waarin de koe een curieuze rol speelt. Grappig bedoeld, maar het komt er niet altijd uit. Vergelijkbaar met: "Blaffende honden bijten niet" en "Eerste gewin is kattegespin".