-
Het hoofd van de speciale politiedienst tegen kunstdiefstal in Rome onderzoekt de roof van een schilderij en ontdekt hoe corrupt ambtenaren en politici kuen zijn Als in Rome een belangrijk, politiek gevoelig schilderij wordt vervreemd, neemt het leven een ongunstige wending voor Flavia di Stefano, waarnemend hoofd van de Italiaanse Anti-Kunstroof Eenheid en haar echtgenoot, kunsthistoricus Jonathan Argyll. Flavia krijgt de opdracht om het schilderij ten koste van alles terug te bezorgen zonder de staat in verlegenheid te brengen en zonder losgeld te betalen. In een onmogelijke positie gebracht, wendt zij zich tot haar oude leermeester, generaal Bottando, die kans ziet een volkomen onverwacht licht te werpen op deze misdaad. De kunstgreep is een boeiende en geestige roman met een ingenieus plot, waarin het verhaal van een aangrijpende en mysterieuze moord verweven is met een fascinerende kunsthistorische puzzel.
-
De kus van de weduwe is een aangrijpende roman over de jaren van eenzame rouw na de dood van de geliefde: de worsteling overeind te blijven terwijl de wereld om je heen instort. Threes Anna neemt geen blad voor de mond en schuwt het taboe niet - kan en mag een weduwe verlangen? De kus van de weduwe is een rijk en vol vaart verteld portret van een gepassioneerde vrouw die haar dromen ondanks alles tracht te verwezenlijken.
-
Als Tika bij haar oom en tante gaat logeren, blijkt al snel dat er iets mis is. Het vreemdste is dat ze niet op zolder mag komen. Dat is ten strengste verboden. Maar Tika doet het toch. Een bundel vol spannende verhalen over een geheimzinnige zolder, een detective die de meest vreemde zaken op kan lossen en een huis vol spoken.
-
Sinds jaren is Kurpershoek, specialist in Arabische dichtkunst, de enige Nederlander die over Saoedi-Arabie publiceert. Hij beschrijft in dit boek zijn ervaringen met de vaak ongeletterde bedoeienen van verschillende stammen en hun poezie, en het verdwijnen van de bedoeinen. Hij beschrijft het weerzien met dichters, de gevoerde gesprekken en de poezie over de heldendaden uit de stammenstrijd uit het verleden, en de onmin van de gewone man over de allesverdrukkende invloed en afkeer van de fanate islam, en het koninklijk huis (maar niet van de koning). De teloorgang van de dichtkunst is te wijten aan het lokale verbod door de autoriteiten, de invloed van het westers materialisme, de ellendige invloed van de stad en de islam. Door de poezie en de omstandigheden waarin deze nu nog ontstaat te beschrijven heeft de schrijver niet alleen de liefhebbers van dichtkunst maar zonder uitzondering ieder die iets met Saoedi-Arabie van doen heeft een grote, zeer leesbare dienst bewezen.