• Spuit 11 Geeft Modder 1e druk is een boek van R. Hoogland uitgegeven bij Bzztoh. ISBN 9789045307039 Druk en Bind werk Giethoorn ten Brink Meppel Spuit 11 geeft modder,' spotte de moeder van Rob Hoogland altijd, als zoonlief weer eens commentaar op iets leverde. De populaire columnist citeert haar regelmatig in zijn veelgelezen rubriek Kringen' in De Telegraaf. Rob Hoogland, columnschrijver van de Telegraaf, is een van die auteurs die erg ingewikkelde dingen simpel kunnen weergeven. Zo simpel dat iedereen meteen door heeft dat al die geleerde lui en ander moeilijk volk vreselijk ingewikkeld doen over iets wat toch o zo simpel is. Al die lastige nuances en achtergrondkennis laten we daarom gewoon weg. Dat hoort ook in sommige dagbladen. Maar dat is niet het enige mooie in dit werkje. Er is humor! Dat maakt het lezen van deze onzin ook tot een leuke bezigheid. En het geeft een mooi en vooral simpel beeld van de vaderlandse en andere wereldproblemen.
  • Eye of the needle) Oorspronkelijke titel Vertaling Ronald Cohen Omslagontwerp Pieter van den Busken April 1944. Dubbelspionnen, misleidende radioberichten, namaakbarakken, imitatievliegvelden en geruchten over een niet-bestaande vloot vormen de ingrediënten van een briljante afleidingsmanoeuvre die de Duitsers ervan moet overtuigen dat de invasie niet in Normandië, maar bij Calais zal plaatsvinden. Eén man echter kent het geheim. Hij luistert naar de codenaam Die Nadel. Als de Engelse contraspionage een meedogenloze klopjacht op hem opent, verandert dit ook het leven van de onschuldige bewoners van een afgelegen rotseilandje in de Noordzee. De nietsvermoedende oude schaapherder, de invalide man, de jonge vrouw en het kind: zij vormen van de ene op de andere dag, de vitale schakels in een keten van niet te stuiten gebeurtenissen.
  • Reputatie Isbn 9789074336734 Drukwerk Knijnenberg Boekprodukties Peter van Straaten volgde het gymnasium in Arnhem en studeerde daarna aan de Kunstnijverheidsschool te Amsterdam. In 1958 begon hij bij Het Parool als reportagetekenaar om vervolgens voor deze krant illustraties en, vanaf 1983, politieke tekeningen te maken. Sinds 1968 werkt hij voor Vrij Nederland eveneens als politiek tekenaar. Van Straatens werk wordt gekarakteriseerd door de wat krasserige wijze van tekenen, waarbij de arcering een belangrijke rol speelt. In zijn vroege werk werd hij vooral beïnvloed door Ronald Searle en inhoudelijk zijn er overeenkomsten met Jo Spier. Ook de levensschetsen van Simon Carmiggelt tonen een sterke verwantschap met Van Straatens werk. Vaak maakt hij tekeningen op één thema, zoals een erotische serie of de reeks ‘Het Literaire Leven’ die in Vrij Nederland staat. Een bijzondere plaats in zijn oeuvre neemt de strip ‘Vader & Zoon’ in, die hij vanaf 1968 voor Het Parool tekende. Na zeventien jaar, circa vijfduizend afleveringen en zeventien albums stopte ‘Vader en Zoon’ in 1987. Vanaf 1988 tekent Peter van Straaten dagelijks een cartoon onder de titel ‘Het dagelijks leven’ voor Het Parool. Op 11 augustus 1984 verscheen de eerste aflevering van de belevenissen van Agnes in Het Parool. De serie werd in 1986 overgenomen door Vrij Nederland. De verhalen over Agnes, een alleenstaande, vrijgevochten bijstandsmoeder met een opgroeiende zoon, werden al snel heel populair. Het eerste Agnes-boek liet dan ook niet lang op zich wachten. De Agnes-serie in Vrij Nederland leek in 1995 ook te stoppen. Toch verscheen Agnes begin 1997 weer op de vertrouwde plek. Maar in augustus 2000 stopte het feuilleton definitief. Sinds 1994 verschijnt jaarlijks Peter’s Zeurkalender, al jaren onmisbaar in menig Nederlands huishouden. Van Straatens beste tekeningen verschijnen sinds 2007 in thematische bundelingen, zoals Roken Neuken Drinken, Zo zijn we niet getrouwd, Hoe was je dag, schat?, Weet mama hiervan?, Er kan wel wat zout uit en Heeft het gesmaakt? Rondje voor de hele zaak, Mijn vrouw begrijpt me niet mijn vrouw heeft mij door! Peter van Straaten was getrouwd met kunstenaar Els Timmerman en woonde en werkte in Amsterdam. Hij overleed in december 2016, nadat hij enige weken ervoor voor de vijfde maal de Inktspotprijs voor de beste politieke tekening van het jaar kreeg uitgereikt.
  • The Hades Factor Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Pete Teboskins Jonathan (Jon) Smith is chirurg en beroepsmilitair, getraind in spionage. Hij werkt in Fort Detrick, Maryland, voor USAMRIID, de eerste verdedigingslinie van het Amerikaanse leger tegen infectieziekten en biowapens. Hades is de codenaam van USAMRIDD voor een nieuw virus. De onderzoekers in Fort Detrick proberen de geheimen van het zeer besmettelijke virus te ontraadselen voordat de dodelijke ziekte uitgroeit tot een epidemie.
  • De hoofdpersoon in deze debuutroman is een 19-jarig meisje uit de bourgeoisie dat aan de universiteit filosofie studeert. Door een, aanvankelijk onbekende, oorzaak raakt ze in een zware psychische crisis en een voortschrijdende depressie. Zowel het milieu waarin ze leeft als haar ziekteproces worden met grote helderheid beschreven, evenals de relatie van de jonge vrouw met haar vader, een welgestelde zakenman. Ze gaat zich steeds meer isoleren, wordt steeds zwijgzamer en communiceert uiteindelijk alleen nog maar met haar omgeving door middel van briefjes aan haar vader. In haar dagboek blijken enkele pagina's, die een traumatische ervaring beschrijven, te ontbreken. Dit ontbrekende deel bevat juist die ervaring die uit haar geheugen is gewist. Een goed vertaald, indrukwekkend debuut. Op de kaft een portret van Modigliani en een fraai portret van de schrijfster.
  • Dancer with Bruisend Knees Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Omslag Ineke Smits Een episode uit het leven van een bijna 40-jarige Amerikaanse vrouw, waarin verlating, geweld, onbegrip en gebrek aan intimiteit de relaties, of wat daarvan over is, bepalen. De ziekelijke pesterijen van haar oudere broer krijgen een fatale lading wanneer hij verdacht wordt van moord op zijn ex-vrouw, maar zelfs dan aarzelt de hoofdpersoon tussen loyaliteit en zelfrespect. De auteur is docent filosofie aan de universiteit van Syracuse. Het verhaal wordt verteld in een registrerende, emotieloze stijl, die de lezer achterlaat met een gevoel van onbehagen. De vertaling is soms te letterlijk. De voorplaat met een vrouwenportret in scherven is zeker toepasselijk. Eerder verschenen 'Het enige ware verhaal van de wereld' (a.i. 90-47-133-4).
  • Voor de fotografie op het omslag danken wij de politie - opleidingsschool 'de Home 'te Harlingen voor de medewerking Gijs Wanders Vogelvrije vrienden Dit verhaal speelt zich af in Zuid-Amerika. Carlos, een jongen van dertien jaar, woont sinds de moord op zijn ouders bij zijn tante in de hoofdstad. Als hij zijn geboortedorp gaat bezoeken, verloopt de reis niet zonder problemen. Eindelijk in het dorp aangekomen, lijkt het uitgestorven. Er staat alleen een man met een geweer midden op het plein. Er hangt een angstaanjagende sfeer. In het klooster waar hij logeert hoort hij wat er aan de hand is. De kloosterlingen worden bedreigd omdat het leger en de politie hen verantwoordelijk stellen voor de staking die onder de Indianen is uitgebroken. Het klooster wordt bewaakt. Ze zitten gevangen. Plotseling horen ze een oorverdovende knal...
  • Hoe overleeft Tanja die brugklas vol kakkers? Ze heeft geen idee. Na een tijdje lijkt het allemaal best mee te vallen. En Mike is eigenlijk wel heel leuk. Maar Olivier de Klier, daar ergert ze zich wezenloos aan. Olivier hoopt dat in de brugklas alles anders zal worden. Hij houdt van fantaseren, kijkt naar de meisjes en droomt speciaal over Daphne. Hij schrijft erover in zijn dagboek en hij praat erover met zijn nieuwe vriend Ravi. Maar dat had hij misschien beter niet kunnen doen….
  • Mohammed Choukri heeft met Hongerjaren een indrukwekkend en onthullend verhaal geschreven over de verschrikkingen en beproevingen die hij in zijn leven heeft moeten doorstaan.
  • Het wensspel Wees voorzichtig met wat je wenst... misschien komt je wens wel uit... psychologische thriller In de barre winter van 1954 gebeurde er iets afschuwelijks op Kirkston Abbey een kostschool voorjongens. Nu, veertig jaar later denkt journalist Tim Webber dat hij een manier heeft gevonden om het sinistere verleden op te helderen. Maar zal hij met de gevolgen kunnen leven...? Tim Webber gelooft niets van de politieverklaringen die destijds aan de pers werden gegeven. Als hij op zoek gaat naar de waarheid, ontdekt hij een schokkend verhaal... Kirkston Abbey is geen plaats voor zwakkeren. Het devies is conformisme en controle, de regels zijn streng, de discipline is er wreed. De veie tradities verpletteren iedere vorm van individualisme, om zo overleving van het geheel te garanderen. Voor de veertienjarige Jonathan Palmer is de kostschool een gevangenis, een claustrofobische wereld waarin hij zich bedreigd en machteloos voelt. Wanneer hem een uitweg wordt geboden in de vorm van een onverwachte en uitdagende vriendschap, grijpt hij die kans met beide handen aan. Maar niet alles is zoals het lijkt. Wanneer Jonathan zijn eigen frustraties paart aan een natuur die nog intenser en destructiever is, komen er krachten vrij die machtiger zijn dan Jonathan ooit aan zal kunnen
  • Liefde is een vreemd verschijnsel. Iedereen is ernaar op zoek. Niemand weet precies wat het is. Ze is aanleiding tot misverstanden, werkt ongelijkheid en machtsstrijd in de hand, maakt jaloers en eenzaam, wekt onbegrip en heeft geheimen. Tahar Ben Jelloun speelt in zijn fantasierijke verhalen met de verschillende aspecten van de liefde. Tegenover het zoete genot van de erotiek plaatst hij bittere bezitsdrang. Achter een laagje van romantiek blijkt de liefde een tiran die vrouwen en mannen gevangen houdt.

Titel

Ga naar de bovenkant