-
Prima boek op pagina 8 is een reproduktie opgenomen naar de tekening die T.A.STEINLEN heeft gemaakt voor de eerste uitgaaf van dit boek in 1903 Bevat de volgende titels: - Boefje van M.J. Brusse - Duczika van Herman Heijermans - Houtekiet van Gerard Walschap - De Stad van Frans Masereel (de vermaarde beeldroman met honderd houtsneden) Marie Jozeph Brusse werd geboren in Amsterdam op 26 juni 1873. De journalistiek werd zijn doel. In 1888 werd hij als leerling aangenomen door De Amsterdammer. Boefje ontstond las gevolg van Brusse's patronaat van Pro Joventute. Deze feuilletonreeks in de NRC, later ook als boek verschenen, werd zijn grote succes en was ook van invloed op de latere kinderwetgeving. Herman Heijermans werd op 3 december 1864 in Rotterdam geboren. Hij werd journalist bij de pas opgerichte 'Telegraaf' en ging in Amsterdam wonen. Uit zijn Berlijnse tijd dateert Duckzika. Gerard Walschap werd geboren in Londerzeel op 9 juli 1898. Hij studeerde drie jaar wijsbegeerte in Leuven en wijdde zich later geheel aan literatuur en kunst. Frans Masereel werd geboren in Blankenberg op 30 juli 1889. Hij was leerling van de Akademie te Gent. Zijn grote kracht schuilt in zijn houtsneden en hij kan dan ook ongetwijfeld beschouwd worden als de grondlegger van de Vlaamse houtsnijkunst.
-
Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Martina (Tineke) Duyvené de Wit. Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag Twee bejaarden Twee bejaarde vrouwen, een Nederlandse en een Duitse, ontmoeten elkaar bij toeval in het Thermaal Instituut van het fameuze kuuroord Spa. Wat ze dan nog niet weten is dat ze samen een al in de kindertijd gescheiden tweeling vormen. De volstrekt verhollandste Lotte, die tijdens de oorlog joodse onderduikers heeft beschermd, staat aanvankelijk uiterst wantrouwig tegenover haar hervonden tweelingzus, maar ze wordt door de verhalen van Anna geconfronteerd met de keerzijde van haar eigen werkelijkheid liet lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd. Tessa de Loo (1946) debuteerde in 1983 met de verhalenbundel 'De meisjes van de suikerwerkfabriek'. Voorts publiceerde ze de romans 'Meander' en 'Isabelle', de novelle 'Het rookoffer', de verhalenbundel 'Alle verhalen tot morgen' en de 4-meilezing 'Toen zat Lorelei nog op de rots'. "De lezer heeft allang ontdekt dat we hier te maken hebben met een monumentale en meeslepende, gave, knap geconcipieerde roman." - Maarten 't Hart in PZC "[...] een boordevol panopticum, vol ontroerende en zo nu en dan schrille scènes." - Der Spiegel "[...] een opmerkelijke historische roman." - Dirk
-
In de groep van juf Ina is vaak heibel, vooral over het voetballen in de pauze. Gelukkig is juf erg goed in het bedenken van originele oplossingen. Maar als Akkie ernstig ziek blijkt te zijn, kan ook juf niets meer verzinnen. Heel groep acht leeft mee. Gelukkig kan Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Of het nou gaat om de afscheidsavond, het schoolvoetbaltoernooi of het plan om de juf aan een nieuwe man te helpen!
-
De moord op een vrachtwagenchauffeur in de Zweedse stad Haparanda en de jacht op een keiharde wapensmokkelaar en een gestolen kernraket houden Zweedse, Russische en Palestijnse inlichtingendiensten intensief bezig. De ultieme besluiten worden weliswaar in het Pentagon genomen, maar na een moeizame expeditie door de bloedhete Sahara en een meedogenloze afrekening in Barcelona kan Hamilton zich voor een keer overwinnaar voelen.
-
Met onbekende bestemming vertelt het verhaal van Raya Mira Salomon: moeder van Lizzy, verhalenvertelster, leugenaarster, en vrouw van Gideon, fotograaf. Op de zesde veryaardag van hun dochter verdwijnt ze zonder een spoor achter te laten. Gideon begint een zoektocht naar de oprechtheid van de zeven jaren die ze met elkaar hebben gedeeld. Wat was waar aan Raya Mira, en wat was een leugen? De weg voert hem langs de weerbarstige klei in het noorden naar de onbarmhartige Spaanse zon; van negen ondoorgrondelijke foto’s in de doka tot een kindergrafje onder aan de dijk. Uiteindelijk is het de inhoud van een oude reiskoffer die hem de ontluisterende waarheid onthult over zijn vrouw, hun kind en de ontstellende liefde van een moeder. Met onbekende bestemming is niet alleen een pijnlijke ontleding van het moederschap, maar ook het verhaal over de kracht van de verbeelding. Iedere poging om daardoor grip te krijgen op het leven brengt ons dichter bij onze bestemming — die pas bij aankomst wordt herkend.