• 9789024291410 Typografische verzorging Gerard de Groot Elgraphic B.v. zetwerk te Schiedam
  • Reflekties vanuit Psychologie , Pedagogiek en sociaologie en filosofie
  • Elfhonderd kilometer liep Gerard van Westerloo, om de grote steden heen. Hij overnachtte in vertegenwoordigershotels, in abdijen, in kazernes of in het hooi. Soms liftte hij mee op de bok van een tweespan. Per sleepvliet of zalmschouw liet hij zich de Wadden of de Zeeuwse wateren overvaren. Onderweg leerde hij de meerkoet onderscheiden van het waterhoentje, de es van de esdoorn. En hij ontmoette honderden Nederlanders. Van de herder die God over de Drentse hei heeft zien lopen tot de Limburgse pastoor die blinden ziende bidt. Van de laatste democratisch gekozen communist tot de strengste gereformeerde dominee. Van de Friese kaatskoning tot de Zeeuwse mosselman. Samen vertelden ze wat het is: geboren en getogen te zijn op het stukje kustvlakte dat Nederland heet. 'Het is verleidelijk alles uit dit boek te citeren.' De Volkskrant 'Het soort boek dat de recensent het liefst in zijn geheel overschrijft. Prachtig opgeschreven conversaties.' Vrij Nederland 'Prachtig geschreven verslag van het Hollandse platteland en zijn bewoners.' Elle 'Oneindig veel leesplezier... sprankelend en kleurrijk geschreven.' Flair Recensie(s) De auteur, redacteur van Vrij Nederland, maakte in 1991 een wandeling van Haarlem naar Amsterdam waarbij de langst mogelijke route koos en alle provincies aan deed. Zijnde een stadsmens ging zijn interesse vooral uit naar landelijk Nederland. Gedurende drie maanden publiceerde hij wekelijks zijn reisverslagen in Vrij Nederland. Deze zijn bewerkt tot boekvorm. Niet alleen beschrijft hij de omgeving waar hij door heen wandelt, maar hij accentueert zijn karakterschets van de diverse landstreken lokale gebeurtenissen en ontmoetingen met opmerkelijke mensen die van bijzondere betekenis zijn voor de streek. Deze opzet kan als redelijk geslaagd beschouwd worden. Het is een aardig, hoewel soms ietwat gezapig boek over dat deel van Nederland waar de doorsnee stadsbewoner geen weet van heeft. Deze zevende druk heeft een meerwaarde vanwege de nu toegevoegde zwart-witte landkaartjes waarop de route ingetekend is.
  • Henk Romijn Meijer Bernard Malamud 1914-1986 Portret van een Schrijver
  • Wat jij niet ziet' is een prachtige Young Adult over de 15-jarige Parker Grant, die dan misschien wel blind is, maar zich daar niet door laat afremmen. En al helemaal niet met zich laat sollen. De regels van Parker Grant Parker Grant is blind, maar dat weerhoudt haar er niet van om dwars door mensen heen te kijken. Ze heeft een paar duidelijke regels in het leven geroepen. De belangrijkste: maak geen misbruik van haar blindheid. Verraad is onvergeeflijk - een tweede kans krijg je niet. Niet alles is wat het lijkt Als haar oude crush Scott Kilpatrick plotseling op haar nieuwe school opduikt, kan Parker maar op één manier reageren: hem ijskoud negeren. Ze heeft al genoeg op haar bordje, zoals keihard trainen voor het hardloopteam en zichzelf belonen met een gouden ster voor elke dag dat ze niet om haar vaders dood heeft gehuild. Maar het verleden ontwijken blijkt onmogelijk, en hoe meer Parker leert over wat er écht gebeurd is - zowel met Scott als met haar vader - hoe meer ze zich afvraagt of de dingen wel altijd zijn zoals ze lijken. Best Teen Book of 2015 Het prachtige 'Wat jij niet ziet' werpt licht op de blinde vlekken die we allemaal hebben in het leven, of we nu visueel gehandicapt zijn of niet. Het gezaghebbende Kirkus Reviews bekroonde het boek met de titel Best Teen Book of 2015.
  • Uitgave in verband met het 100 jarig bestaan van de Gerardus Majella Stichting Zeddam op 16 oktober 2010
  • Deze autobiografische roman van de Nobelprijswinnaar 1978 speelt zich af in de kring van joodse intellectuelen en kunstenaars in Warschau, die onder de slagschaduw van het opkomende nazisme aan grote innerlijke verwarring onderhevig zijn
  • Dit boek bevat een driehonderdvijftigtal van eerste herinneringen van bekende en onbekende Nederlanders op twee-, drie- of vierjarige leeftijd.
  • In zijn nieuwe functie als gouverneur op het koloniale eiland São Tomé komt Luis Bernardo al snel in conflict met een Engelse consul die - na een schandaal weggepromoveerd uit een grote provincie in India - met zijn vrouw op het eiland is gepositioneerd om de Portugese slavenarbeid te controleren. Er ontvouwt, zich een indringend menselijk drama wanneer Bernardo als verdediger van de arbeiders op de cacaoplantages verstrikt raakt in de tegengestelde belangen van het moederland, en de ontdekking van de liefde zijn leven onherroepelijk verandert.
  • Als klein meisje stelde Kuki Gallmann zich al voor hoe geweldig het zou zijn om in Afrika te wonen. Door een ongeluk waarbij ze ernstig invalide raakte, leek het continent van haar dromen echter voorgoed onbereikbaar. Toch wist ze de enorme wilskracht en volharding op te brengen om opnieuw te leren lopen – en zich ondanks alles met haar gezin te vestigen in Kenia. Ik droomde van Afrika is Kuki Gallmanns onvergetelijke schildering van Oost-Afrika en de imposante schoonheid van de natuur van Kenia. Met dit krachtige zelfportret inspireert ze nog altijd vele lezers en laat ze zien hoe zijzelf geïnspireerd en getroost door de natuur enorme tegenslagen overwon en het leven in Afrika trouw bleef. En nog altijd zet Gallmann zich actief in voor de Afrikaanse natuur. De pers over Ik droomde van Afrika ‘Gallmann heeft een ontroerend boek geschreven, een elegie op papier.’ Elsevier ‘Een boeiende biografie, die geen roman is, hoewel alle ingrediënten erin verweven zijn, van de romantiek tot en met de tragedie.’ De Standaard ‘Een spannend egodocument. Het leest als een trein.’ Algemeen Dagblad ‘Een haast overweldigende schildering van schoonheid en dramatiek,pijn en vreugde.’
  • George Orwell is een van de beroemdste schrijvers van Engeland. Twee van zijn meest beroemde werken zijn Nineteen Eighty-Four (1984) en Animal Farm.
  • Heeft de kerk nog wel toekomst?' is een zowel binnen als buiten de kerk vaak gestelde vraag. Alle reden dus voor praktisch theologen en sociale wetenschappers van de Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht dit jubileum aan te grijpen om eens over de nabije toekomst van hun kerk na te denken. De auteurs onderkennen en verkennen de problemen van hun kerk. Toch geloven ze ook in de toekomst van die kerk, zij het niet zonder meer. Hoe verschillend de invalshoeken van de auteurs ook zijn, ze delen een gemeenschappelijk uitgangspunt. Ze pleiten voor een kerk die, overtuigd van de spirituele waarden uit haar rijke traditie, open leert communiceren met haar eigen gelovigen en met de haar omringende cultuur.
  • Lijden is een schokkende ervaring. Lijden druist in tegen onze existentie. Lijden brengt je in een crisis. Anny Matti raakte zelf door lijden in een geloofsstrijd. Dat motiveerde haar om zich te gaan verdiepen in de relatie tussen God en lijden. Dit boek is een inspirerend verslag van haar zoektocht. De centrale vraag is: welke visies op de relatie tussen God en lijden geeft de bijbel en hoe gaan mensen met lijden om? De klacht ’waarom laat God lijden toe* staat model voor de onmacht van mensen die geen raad met lijden weten. Deze zoektocht voert ons via de bijbel naar lijdensspiritualiteit, de relatie tussen Godsbeeld en lijden, oorzaken van lijden en naar verschillende wijzen van omgaan met lijden. De auteur gaat intensief in op het mysterie van lijden. Ze verlevendigt deze zoektocht met haar eigen ervaringen en de crisis die daaruit volgde. Omgaan met lijden staat volop in de belangstelling. Dit boek is herkenbaar, invoelbaar en hoopgevend voor mensen die met lijden worden geconfronteerd.
  • Het Rode Orkest stond onder leiding van Leopold Trepper,een Poolse jood,die voordat hij de legendarische Grote Baas werd reeds een veelbewogen leven achter de rug had.Hitler zelf zond een elitegroep van de Gestapo,Kommando Rote Kapelle,uit voor een gevecht op leven en dood met de 'musici' die met hun spel de muren van het Derde Rijk delen wankelen.
  • Het onze vader is een allesomvattend gebed. Deze woorden die Jezus ons gegeven heeft, ons geleerd heeft, zouden we een losse verzameling van schietgebeden kunnen noemen, korte gebeden die wij als kind al dagelijks leerden murmelen.
  • Eerste alfabetische Nederlandse pocket-encyclopedie voor filosofie en psychologie Met medewerking van Prof. Dr. Mr. K. Kuypers Hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht
  • Autobiografie van de Nederlandse filmregisseur (geb. 1898), die vooral buiten Nederland beroemd is geworden. Meer dan 70 jaar film en revolutionaire strijd aan de fronten van Spanje, China, Vietnam, Laos. Een leven dat zich niet laat opsplitsen in illusies en desillusies. Ivens' persoonlijke ideeën, zijn daden ,zijn voorzichtigheid, stilzwijgen en hoop vormen de kern van het boek. Voorts worden de vele ontmoetingen en vriendschappen met surrealisten, anarchisten, communisten, met Poedovkin, John Ford, Eisenstein, King Vidor, Dos Passos, Hemingway, Roosevelt, Castro, Tsjans Kai-Tsjek, Ho Tsji Minh en vele anderen op genuanceerde wijze beschreven.
  • Tijdsbeeld van de wederopbouw van Rotterdam, 25 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Met bijdragen van Huib Goudriaan, Ruud van der Weyde, Ton Schuurmans, Jan D. Swart, Hans Berggren en prachtige zwartwit foto's van Henk 't JongHet is met letters niet mogelijk te knipogen. Dat is jammer. Want hoe anders moet u worden duidelijk gemaakt, dat 't niet zo erg gemeend is als hier, in deze eerste regels, wordt geschreven dat dit boek in de eerste plaats bestemd is voor de Rotterdammer... Betekent dit, dat ú, niet-Rotterdammer, thans verzocht wordt het gezelschap maar weer te verlaten? Welnee, blijft u rustig zitten, schuif desnoods wat dichter aan en lees mee. Ontdoe u echter van ieder vooroordeel tegen de stad waarover nu verhaald gaat worden. Dat is nodig, want dit boek wil een inventarisatie zijn en - het zij reeds nu gezegd - de inventaris is indrukwekkend; men kan er, ook na diepvriezing van het geringste greintje Rotterdams chauvinisme, niet omheen. Wellicht is dat irritant - het is echter niet anders. Enkele jaren geleden schreef een Amsterdammer eens, dat hij - die Amsterdammer - met een vanzelfsprekende vanzelfsprekendheid de superioriteit van zijn stad erkent. Maar 'De Rotterdammer is er voortdurend op uit zichzelf en zijn stad te bewijzen.. Rotterdam heeft daardoor ook voortdurend manifestaties en extra uitgaven nodig. De feiten van vandaag lijken dit woord te onderstrepen de jongste manifestatie heet Communicatie 70 en de extra uitgave, die daaraan gekoppeld is, heeft u zojuist opengeslagen. In dit boek zal echter niets worden bewezen; slechts wordt de stand van zaken opgemaakt. Wie straks, bij beschouwing daarvan, het bewijs van zijn gelijk wil vinden dat Rotterdam de kwart eeuw, die er ligt tussen het feitelijke begin van de wederopbouw en nu, goed heef besteed, mag dat. Wie de feiten wenst uit te leggen in het nadeel van de stad, is dat ook vergund. Men ziet maar..
  • In hedendaags Tel Aviv ontvangt de jonge taxichauffeur Eddie Franco een dringend telefoontje van een vrouwelijke soldaat. Ze vertelt hem dat zijn verdwenen, van hem al enige tijd vervreemde vader wel eens omgekomen zou kunnen zijn bij een zelfmoordaanslag. Aanvankelijk met tegenzin vergezelt Eddie de soldate in haar zoektocht naar bewijzen. Terwijl ze het mysterie rond zijn vermiste vader ontsluieren, krijgt de gekwelde taxichauffeur niet alleen stapje voor stapje een scherper beeld van zijn vaders leven, maar ook van zijn eigen identiteit.
  • Rachel Joyce (Londen, 1962) begon haar carrière als actrice en speelde bij de Royal Shakespeare Company en het Royal National Theatre. Daarna werkte ze twintig jaar bij de radio, waarvoor ze hoorspelen en documentaires schreef. Ze woont in Gloucestershire met haar man en vier kinderen. De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry is haar eerste roman, waarvan de rechten al voor verschijnen aan dertig landen werden verkocht
  • Jarenlang krijgt Nilgun Yerli geen garnalen door haar keel, omdat die haar aan het moeilijke leven van haar moeder herinneren. Garnalen pellen was voor haar moeder een manier om extra geld te verdienen waarmee ze de boodschappen kon betalen. Zielsveel hield Yerli van haar moeder, een wijze en intelligente vrouw, die altijd overal een antwoord op leek te hebben. Alleen bij haar moeder voelde ze zich veilig toen het gezin op Yerli's tiende vanuit Turkije in Nederland terechtkwam. Een land waar alles anders was: mensen, gewoonten, eten, waarden en normen. Haar moeder gaf haar steeds weer het gevoel dat alles goed zou komen. Langzaam werd echter duidelijk dat de machtsverhoudingen binnen het gezin volledig scheef lagen. De moeder offerde zich op, terwijl de vader het ervan nam. De vertelster ziet zich voor de moeilijke vraag gesteld of haar moeder, ondanks haar wijsheid en inzicht, niet een fundamentele fout heeft gemaakt. Het kan toch niet goed zijn zo met je te laten sollen? Loyaliteitsgevoelens, liefde en vrijheidsdrang strijden om de voorrang. Hoe de vertelster zich een weg baant door dit woud van tegenstrijdige gevoelens en zich leert handhaven in het niemandsland tussen twee culturen, leert deze ontroerende autobiografie.
  • William Boyd geeft in dit boek een helder en zeer volledig overzicht van de opvoedings- en onderwijsmethoden zoals die in de loop der eeuwen werden gebruikt, vanaf de Grieken tot in het begin van de 20e eeuw, en besteedt daarbij aandacht aan alle bekende pedagogen en didactici. Speciaal voor deze uitgave werd er een hoofdstuk toegevoegd over het Nederlandse en het Belgische onderwijs in de 19e en 20e eeuw, waarin o.a. de Mammoetwet duidelijk wordt uiteengezet. Het resultaat is dat dit werk onmisbaar is geworden voor allen die geïnteresseerd zijn in onderwijs en opvoeding, en in de wijze waarop de westerse cultuur en het westerse denken zich ontwikkeld hebben.
  • Het begon met een vriendenclubje dat ging samenwonen dicht bij de campus: de macho Kerouac, de met zichzelf kampende homoseksueel Ginsberg, de junk Burroughs en een handjevol anderen. Tussen al het overmatige alcohol- en drugsgebruik, de ongeremde seks en de road trips door, zorgden zij voor een vernieuwingsgolf in de poëzie en de literatuur, en groeiden uit tot de meest invloedrijke schrijvers van hun generatie. Deze graphic novel vertelt over de Beat Generation, een mythische literaire stroming en tegenbeweging uit de jaren '50 en '60, op een manier die net zo origineel en levendig is als de 'Beats' zelf. Undergroundschrijver Harvey Pekar (1939 - 2010), bekend geworden met zijn geïllustreerde autobiografie American Splendor, sloeg voor dit boek de handen ineen met bevriende schrijvers en striptekenaars. In pakkende zwart-wit tekeningen en scherpe teksten nemen zij de lezer mee naar alle pleisterplaatsen van de Beats, en laten zien hoe de niet te stoppen Beat in alle kunstvormen doordrong. Alle verschillende ideeën en achtergronden van de schrijvers worden in deze graphic novel samengevoegd tot één grote collage, en is de ideale manier om met deze legendarische stroming kennis te maken
  • Er wonen zoveel asielzoekers en vluchtelingen in Nederland dat je er een middelgrote stad mee kunt vullen. Het is normaal geworden om Afghanen te zien fietsen door de dorpsstraat van Wolvega, Iraki aan te treffen in een buurtcafé van Delfzijl. Maar wie zijn die mensen waar komen ze vandaan, wat zijn hun plannen? En wie zijn degenen die beschikken over hun lot? Vijf jaar lang deed Toine Heijmans voor de Volkskrant verslag uit de wonderlijke wereld van de asielzoekers. Hij wachtte hen op bij de poort van het aanmeldcentrum en vloog met hen mee naar huis in een uitzetcharter. Zat aan tafel bij ambtenaren van de Immigratiedienst en ontdekte een moderne vorm van onderduik. Die ervaringen zijn de basis van dit boek: een uniek, opzienbarend en volledig portret van de Nederlandse asielmachine.
  • In Een hart onder de riem gaat de bekende theoloog Ter Schegget in tegen diverse gangbare meningen die er aijn over de Bergrede. Hij beschrijft hoe Jezus in de Bergrede niet een elite aanspreekt, die zich moet onderscheiden van de anderen, de gewone mensen of de christenen in de wereld. Ook de hierarchische machtskerk kan de aangesprokene niet zijn, want zij heeft gekozen voor de macht, zich vervreemd van de massa der mensen zich losgemaakt van de schare van vermoeiden. Jezus heeft juist deze gewone, deze eenvoudige mensen op het oog.
  • St. Peterburg, 1825. Ninotsjka, de prachtige dochter van graaf Kosjkin staat op het punt te trouwen met de beroepsmilitair Borga Tugai. Maar dan slaat het noodlot toe: na een mislukte poging om tsaar Nicolaas I af te zetten wordt Borga naar het woeste Taïga-land verbannen. Ninotsjka besluit hem te volgen naar Siberië waar zij het lot van haar man zal delen.
  • 'Visser' is een briljante weergave van het leven van een leraar, dat door ondoordachte beschuldigingen totaal op zijn kop komt te staan. ‘Visser’ van Rob van Essen is een hartverscheurende roman over ironie, onmacht en onverwerkt verdriet. Geschiedenisleraar Jacob Visser heeft een huis op een woonerf, een dochter die gaat trouwen en een vrouw die van hem is vervreemd. Wanneer hij tijdens een van zijn lessen iets ondoordachts zegt, komt zijn leven in een maalstroom terecht. Een groepje neonazi’s vat zijn uitspraken op als een oproep om tot actie over te gaan en benoemt hem tot hun leider. Terwijl de wereld om hem heen steeds vreemdere vormen aanneemt, ziet Visser zich geconfronteerd met pijnlijke herinneringen aan zijn gestorven kind en wordt hij nauwlettend in de gaten gehouden door een journalist die vroeger met hem bevriend was, maar nu vastbesloten is hem aan de schandpaal te nagelen. ‘Visser’ stond op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2009, en zijn laatste roman ‘De goede zoon’ werd bekroond met de Libris Literatuur Prijs 2019
  • De verhalen uit De kip die over de soep vloog laten zich lezen als een roman. Het boek omvat zestien verhalen die grotendeels gebaseerd zijn op de (oorlogs-)jeugd van de joodse Frans Pointl. Het titelverhaal beschrijft een etentje waarop hoofdpersoon David zijn moeder trakteert. De kippensoep kan de goedkeuring van zijn moeder niet wegdragen: de kip is in haar ogen slechts over de soep gevlogen. De dominante en getraumatiseerde moeder brengt Pointl venijnig in beeld: `een gebit alsof ze een piano had ingeslikt en de vergeelde toetsen waren blijven steken . Het ondraaglijke onderwerp van de Holocaust wordt draaglijk gemaakt door Pointls laconieke, ironische stijl. De kip die over de soep vloog werd zowel in Nederland - het werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs - als in het buitenland lovend ontvangen. Deze uitgave maakt deel uit van een bijzondere reeks naar aanleiding van het 175-jarig bestaan van Nijgh & Van Ditmar, waarin de tien populairste boeken uit de geschiedenis van het fonds zijn opgenomen. De omslagen zijn gemaakt door studenten van de kunstacademies in Breda en Den Bosch.
Ga naar de bovenkant