• In Vrouwen en liefde spreken 4500 Amerikaanse vrouwen uit alle lagen van de bevolking en uit alle leeftijdsgroepen zich met volstrekte openheid uit over de tot nu toe verborgen realiteit van hun leven met mannen. Aan de hand van dit rapport wordt onmiskenbaar duidelijk dat voor het eerst in de geschiedenis vrouwen nu niet alleen grote vraagtekens zetten bij hun relaties met mannen, maar ook dat zij bedenkingen hebben bij de definities van het begrip liefde waarmee zij zijn opgevoed. '...ongelooflijk waardevol in Vrouwen en liefde zijn de ontroerende verhalen van de vrouwen en de voortdurende stroom van diepgravende vragen die Shere Hite hen stelt. Ze plaatst ons naast haar in een soort biechthokje om achter het gordijn mee te luisteren. We horen de verhalen van vrouwen in gelukkige en bevredigende, in stormachtige en gebroken relaties en van vrouwen die zich gelaten bij hun situatie hebben neergelegd. We luisteren naar de geluiden uit de wereld van lesbische vrouwen. Hoezeer al deze werelden in de werkelijke wereld soms ook te zeer losstaan van elkaar, in het hokje komen ze samen.' (New York Times Book Review) 'De gegevens van Vrouwen en liefde kunnen niet zonder meer terzijde worden geschoven. De problemen in de man-vrouwverhouding bestaan echt, en hebben inderdaad te maken met verschillende verwachtingen en traditionele patronen. Waar de problemen het sterkst naar voren komen, wordt in het derde Hite-rapport uitgebreid beschreven.' (Jeanne Doomen in De Volkskrant)
  • Donna in Guerra Oorspronkelijke Titel Typografische vormgeving George van Uden en ADM International B.v. uit 1988 te Amsterdam Een roman die zich grotendeels afspeelt op een eiland in de buurt van Napels. De vertelster, een jonge vrouw brengt hier met haar man de vacantie door. De sfeer is primitief, zinnelijk, soms wat magisch. Er heerst een grote sexuele vrijheid. Opmerkelijk is dat bij de wisselende sexuele contacten het de vrouwen zijn die de keuze maken, het initiatief nemen en over lichamelijke aantrekkelijkheden van de mannen praten zoals doorgaans mannen het eerder over vrouwen doen. De ongebreidelde roddel en fantasieen van twee wasvrouwen doen in dit opzicht denken aan bizarre volkssprookjes. Door haar ervaringen in dit milieu en door die met extreem linkse groeperingen komt de vertelster tot kritiek ten aanzien van zichzelf en van haar huwelijk, en zo tot een grotere zelfstandigheid en vrijheid. Een knap, zij het soms wat ongeloofwaardig verhaal.
  • Omslagontwerp Tessa van der Waals Vormgeving binnenwerk Suzan Beijer Een man krijgt bij een brand een hond in zijn schoot geworpen. Een hond die een andere wereld voor hem opent: die van vluchtelingen, illegalen en zwervers. Het verandert Parijs, het verandert de man: hij wil helpen, goed doen. Maar alles wat hij doet pakt anders uit. Mulder wandelde met zijn hond en stond stil onder het lichtgroene dak van een tot parasol gesnoeide plataan. Wat met de mensen niet lukte, leefde de stad uit op haar parken. De voorstad mocht branden, op het gazon werd niet gelopen. Niets werd er beter bewaakt, omheind en verzorgd dan dat. Mulder zag alleen de netheid. En zijn hond? Die sprong op de heuphoge muur die het park omringt om zijn baas recht in de ogen te kunnen kijken. Ze liepen even hoog met elkaar op. Wang tegen wang. Het leek of de hond hem iets wou zeggen. Maar Mulder keerde zich van hem af. En ook s avonds op bed ontweek hij die sprekende ogen aan het voeteneind en gooide hij een deken over zijn kop. De hond schudde zijn blinddoek telkens af en bleef kijken. Mulder kon er niet van slapen. Hij verborg zich achter een boek, maar kon geen letter lezen door het gehijg achter de kaft; hij trok een fles wijn open, smeerde toastjes, dacht aan zijn cholesterol en voerde de helft op aan zijn hond. Daar werden ze allebei zo wakker van, dat er een tweede fles aan moest geloven, een loodzware bordeaux. En de nacht bleef maar duren. Wat wil je van me ? riep hij ten einde raad. De hond zweeg.
  • Huset vid Flon Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Robert Nix Lithografie Twin Type Breda Druk Koninklijke Wohrmann B.v. Â te Zutphen In de roman Het rode huis blikt de hoofdpersoon terug op de jaren van zijn jeugd. Hij woonde met zijn zusje Eva, zijn vader en moeder en opa en oma, in een verkrot huis aan de rand van een Stockholmse arbeiderswijk. De jonge hoofdpersoon is in afwachting van zijn vader Johan, die hij lang niet heeft gezien en eigenlijk niet eens kent. Zijn vader keert terug van een zeereis en zal - zo houdt zijn moeder Anna hem voor - hem alles vertellen over zichzelf en over de wereld.
  • Bloed in zee is een literaire thriller die zich afspeelt in het Uganda van de jaren negentig. Rik Oosterbaan gaat op zoek naar een vriend die in dit deel van Afrika verdwenen is. Aanvankelijk lijkt alles van een. leien, dakje te gaan, maar gaande weg krijgt hij mee . r en meer tegenwerking en draait zijn speurtocht uit op een levensgevaarlijke onderneming. Hij raakt verstrikt in een wereld die hij nauwelijks kent en hem af en toe zelfs bedwelmt, zeker wanneer hij gevoelig blijkt voor magische rituelen. Het dringt tot hem door' dat hij in een land verkeert waar niet op een mensenleven meer of, minder wordt gekeken. Voor je er erg in hebt, verdwijn je, hier even spoorloos als een druppel bloed in zee.
  • Vindens Son Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie Paul Souders Corbis Eind negentiende eeuw treft Bengler, een Zweedse avonturier en gesjeesde student, in een Afrikaanse handelspost een ondervoed Bosjesmannenjongetje aan. Bengler herkent zichzelf in het kind en besluit zich over hem te ontfermen. Hij noemt hem Daniël en neemt hem mee naar Zweden. In het koude Noorden staat Daniël een leven als attractie te wachten. De mensen vergapen zich aan hem. Als Bengler halsoverkop Zweden moet verlaten, gaat Daniël bij een arm boerengezin in de kost. Zijn eenzaamheid groeit, hij verlangt terug naar Afrika. En dan neemt hij de benen, samen met de verstandelijk gehandicapte Sanna.
  • Ralph's Party Oorspronkelijke TitelGebruikers Sporen en Geel verkleuring Maak kennis met de bewoners van Almanac Road 31 in Zuid-Londen: Ralph en Smith wonen beneden. Ze zijn vrienden voor het leven en hebben het prima naar hun zin. Toch besluiten ze een van hun kamers onder te verhuren, en wel aan Jemima. Jem weet gewoon zéker dat een van deze twee de man van haar leven is - maar wélke? Karl en Siobhan daarentegen zijn zeker van hun zaak. Ze wonen boven Ralph en Smith en zijn al vijftien jaar samen. De carrière van Karl, een radio-presentator, gaat enorm goed. Niets kan hun geluk in de weg staan, of het moet Cheri zijn. Zij is sexy, knap, berekenend, ijskoud en wil maar één ding: Karl, en die dikke virendin van hem zal haar daarbij niet in de weg staan. De bewoners van Almanac Road 31 nodigen je uit om een kijkje te nemen in hun leven - of is het dat van jou? Want herkenbaar is Zij van nr. 31 zeker!
  • Voorin geschreven Het genre reisverslagen kent vele verschijningsvormen. Eén daarvan is het journalistieke reisverslag. Deze vorm van proza onderscheidt zich van andere reisverslagen door de mate van nieuwsgierigheid. Het journalistieke reisverslag is eerder onderzoekend dan beschouwend. En waar het beschouwend is, worden de waarnemingen veelal in een groter geheel bezien. 'Reis naar de einden der aarde' is zo'n reisverslag. Dat is niet verwonderlijk, want Kaplan is een journalist in hart en nieren. Tijdens zijn reizen door Afrika, het Midden-Oosten en Azië kijkt hij niet alleen maar 'hoe is het zo gekomen', maar vooral ook naar 'hoe nu verder'. Het geheel is goed gedocumenteerd, zeer informatief en zet de lezer aan tot nadenken. Toptien-boek.
  • Travels with myself and another Oorspronkelijke TitelGebruikers Sporen en Geel verkleuring Zetwerk Stand By Nieuwegein Vanaf de jaren dertig bezocht Martha Gellhorn als reizigster en journaliste meer dan drieënvijftig landen. In Reizen met mijzelf en anderen schrijft ze laconiek, geestig en onopvallend goed gedocumenteerd over haar avontuurlijke reizen, en verhaalt ze van de bijzondere gebeurtenissen en rampspoeden die haar in den vreemde overkomen. De pers 'Reizen met mijzelf en anderen moet elke schrijver die er ooit over peinst eens over reizen te verhalen als verplichte lectuur op zak hebben. Niemand kan met zoveel smaak en understatement over haar gruwelreizen vertellen als Martha Gellhorn.' - Vrij Nederland De auteur Martha Gellhorn is in 1908 in St. Louis, Missouri geboren. Haar vader was hoogleraar geneeskunde en ook haar moeder had een universitaire opleiding genoten. Als journaliste bezocht Martha Gellhorn meer dan 53 landen en versloeg zij meer dan zeven oorlogen, van de Spaanse burgeroorlog tot de Amerikaanse ingreep in Panama. Ze publiceerde vijf romans, twee verhalenbundels, vier bundels novellen en een reisboek. Als Rainbow Pocketboek verscheen eerder van haar Het gezicht van de oorlog, een bundeling van haar oorlogsreportages. In Reizen met mijzelf en anderen beschrijft Martha Gellhorn haar belevenissen in onder andere China, Afrika, Suriname en Rusland.
  • Het winkeltje met heel veel fotos [ Het beste boek zoek uw een no ???]Â 4Â boeken in een Band wij hebben voorraad en Keulse potten en beschuit blikkenÂ
    Een betaalbaar cadeau voor elke gelegenheid .. leuk om tegeven en nog leuker om te krijgen Boeken zijn de universiteit van onze dagen .. Slimmeriken lezen , en beginnen met boeken Het winkeltje is nu ook  Te koop neem gerust kontact op,  met plan van aanpak  en een pallet van kengetallen aan wezig  , ook in gedeeltes te koop ,,,, meteen verkopen dus  [heel veel mogelijk heden] en er is ook een folie pers te koop , en een Fornuis, …. nu ook op Marktplaats en BookSpot [ Eerst Eci ] ook en Bol.com  eigen web daar moet je gewoon even op kijken .. Ook van Lennep Almanaks
    Diversen jaren  Katholieke Illustraties op Voorraad van af 14,75 euro per stuk Diversen Jaargangen Foodpersonality .. Nu ook een verzameling stempels uit het postkantoor te koop EVEN INFORMEREN .. Dit is een boek om Uw kennis te vergroten en kennis is macht ?? met bijna altijd korte Recensie en  foto van voor achter per exemplaar Verkade Albums ook op voorraad
    Snel en goed dat is wat de Olde Jan doet  …
    En waar je veel mensen en informatie op de foto ontmoet http://deoldejan.boekwinkeltjes.nl/
  • A Place of Execution Oorspronkelijke Titel Omslagfotografie Picture Box - Photonika Op een ijskoude dag in december verdwijnt voor de derde maat een kind. Van de dertienjarige Alison Carter uit het geïsoleerde gehucht Scardale in Derbyshire, een in zichzelf gekeerde gemeenschap waar de buitenwereld gewantrouwd wordt, ontbreekt ieder spoor. Voor de jonge George Bennett, die net tot inspecteur is benoemd, is dit het begin van zijn moeilijkste en meest aangrijpende zaak: een moord zonder lijk, een onderzoek met meer impasses en gesloten gezichten dan hij zou hebben aangetroffen in de anonimiteit van de grote stad en een uitkomst die hem niet los zal laten. Tientallen jaren later vertelt Bennett zijn verhaal aan journaliste Catherine Heathcote, maar op het moment dat het boek klaar is voor publicatie probeert Bennett die plotseling tegen te houden...
  • So Disdained Oorspronkelijke Titel voorin geschreven Peter Moran, ex-piloot uit de Eerste Wereldoorlog, nu rentmeester op een landgoed in West Sussex, geeft tijdens een nachtelijke autorit een man in vlieguitrusting, Maurice Lenden, een lift. Hij ontfermt zich over hem, terwijl hij daardoor ook bij diens moeilijkheden wordt betrokken. Maurice Lenden had zich na vele pogingen om geschikt werk te vinden, tenslotte aangeboden als vlieginstructeur bij het Rode Leger. Toen hij ging spioneren voor Rusland liep het mis. Bij zijn poging om zijn fout ongedaan te maken, vindt hij ten slotte de dood. Spannende roman met veel vliegtechnische uitleg.
  • Een criminele politie-informant, integere rechercheurs die worden teruggefloten, dealende beveiligingsbeambten, gesjeesde hulpverleners, stervende daklozen en gesmokkelde Chinezen: een bont gezelschap kruist het pad van undercoverjournaliste Stella Braam. Waar anderen angstig terugdeinzen, onderzoekt zij vastberaden de rafelrand van Nederland. Zo is zij getuige van een poging tot liquidatie en sabotage. Wordt zij typiste op een witwaskantoor. Ze krijgt het aan de stok met een Antilliaanse drugsbende, trekt op met straatrovers, verblijft tussen de daklozen op Schiphol. Ze wordt van haar bed gelicht omdat ze weigert te getuigen in een rechtzaak tegen de Grijze Wolven, en raakt zelfs een korte periode aan de drugs. Openhartig vertelt zij over het wonderlijke leven in de onderste regionen van Nederland, onder het motto: 'om een wereldje te leren kennen, moet je er zelf deel van uitmaken.' In dit boek spaart Braam niemand. Ook zichzelf niet.
  • Sinds jaren is Kurpershoek, specialist in Arabische dichtkunst, de enige Nederlander die over Saoedi-Arabie publiceert. Hij beschrijft in dit boek zijn ervaringen met de vaak ongeletterde bedoeienen van verschillende stammen en hun poezie, en het verdwijnen van de bedoeinen. Hij beschrijft het weerzien met dichters, de gevoerde gesprekken en de poezie over de heldendaden uit de stammenstrijd uit het verleden, en de onmin van de gewone man over de allesverdrukkende invloed en afkeer van de fanate islam, en het koninklijk huis (maar niet van de koning). De teloorgang van de dichtkunst is te wijten aan het lokale verbod door de autoriteiten, de invloed van het westers materialisme, de ellendige invloed van de stad en de islam. Door de poezie en de omstandigheden waarin deze nu nog ontstaat te beschrijven heeft de schrijver niet alleen de liefhebbers van dichtkunst maar zonder uitzondering ieder die iets met Saoedi-Arabie van doen heeft een grote, zeer leesbare dienst bewezen.
  • The Known World Oorspronkelijke Titel Foto auteur Jerry Bauer De zwarte slaaf Augustus Townsend koopt zichzelf, zijn vrouw en zijn zoon vrij door kasten en tafels te maken. Zijn zoon Henry begint jaren later een eigen plantage in Virginia met drieëndertig slaven, tot afschuw van zijn ouders. Zijn vroege dood lijkt samen te vallen met de teloorgang van een oude wereld en als zijn weduwe de slaven niet in het gareel weet te houden, ontvluchten ze hun erbarmelijk bestaan. Ook sommige blanken steunen in het geheim de moderne ideeen, zoals de sheriff en zijn vrouw, die de jonge slavin Minerva opvoeden als hun dochter zonder dat iemand dat mag weten. Wanneer de rigide verhoudingen vervagen wordt de bekende wereld met haar gruwelijke systeem steeds minder vertrouwd en dreigt ze langzaam uiteen te vallen. Op subtiele wijze geeft Edward P. Jones de historische tegenstellingen een zinderende authentieke diepte. De bekende wereld overtuigt als een epos over de vergankelijkheid van het menselijk bestaan en het verlangen naar vrijheid.
  • Ooit was de Atlantische driehoek Nederland, West-Afrika en het Caribisch gebied een handelsroute voor goud, slaven en wapens. Nu vormt deze voor velen een dwaalspoor, een weg naar misverstanden en onvervulbare verlangens. In deze schitterende themabundel vertelt Ellen Ombre verhalen over Surinamers, Nederlanders en Afrikanen die ronddolen op zoek naar geld, liefde en geluk.
  • De moord op een studente medicijnen door een jaargenoot laat een studentenbegeleider niet los. Jaren na dit afschuwelijke voorval achtervolgen hem nog schuldgevoelens. Na enig speurwerk komt hij achter de beweegredenen. De aantekeningen die hij vindt, dringt hij op aan zijn collega begeleider, zodat ook zij wordt geconfronteerd met het verleden, waarin zij eveneens faalde bij de begeleiding van deze - zoals nu blijkt - seksueel zeer gefrustreerde jongen. Psychologisch getinte roman rond een detectiveachtige plot, waarin de schrijver op meeslepende wijze de achtergronden van de dader, 'de vogelverschrikker', blootlegt. Verzorgde taal, met verhaalelementen die aan Roald Dahl doen denken. Foto van landschap op zwarte omslag. Drukwerk Krips Repro Meppel Zetwerk No lo se prod
  • SamenvattingEen jonge schilder, in de mode vanwege zijn rake portretten, krijgt een opdracht die anders is dan alle voorgaande: schilder een gestorven jongen. 'Je redt er een leven mee,' zegt de steenrijke vader van de jongen. De schilder weet dat hij zichzelf zal moeten overtreffen. Wie was de jongen? Waarom is hij dood? Waarom komt de vader het schilderij niet afhalen?Specht en zoon, verschenen in 2004, is een rijke roman over de wens iemand op de wereld te zetten, waarmee Willem Jan Otten onverminderd zijn vertellerstalent bewees. Hij ontving er op 2 mei 2005 de Libris Literatuur Prijs voor.Uit het juryrapport: 'De roman gaat over wezenlijke zaken als zien en gezien worden, beeld en werkelijkheid, scheppen en geschapen worden, geboorte en dood. Onmiskenbaar plaatst Otten deze thematiek in de christelijke traditie van het bijbelse scheppings-, lijdens- en opstandingsverhaal; talloze elementen in de roman verwijzen op een knappe manier naar de Bijbel en de iconologische traditie. Hij brengt deze motieven bijeen in een subtiel weefsel en nodigt de lezer ertoe uit deze tot een betekenisvol geheel te maken.'In korte tijd werden ruim 50.000 exemplaren van het boek verkocht, en er verschenen vertalingen in het Duits, Engels, Frans, Italiaans en het Zweeds.De pers over Specht en zoon:Friesch Dagblad: 'Rijk aan gedachten en humaan.' Elsevier: 'Geniale ingeving.' GPD-bladen: 'Fascinerende roman van schrijver die ertoe doet.' De Groene Amsterdammer: 'Speels, luchtig, zinderend van spanning.' Katholiek Nieuwsblad: 'Boeiende maar soms wat complexe roman.' Nederlands Dagblad: 'Rijke roman, grote vertelkunst.' NRC Handelsblad: 'Het boek zet aan tot denken, dat is toch de bedoeling van literatuur.' Het Parool: 'Behendig plot, een wonder van ogenschijnlijke eenvoud.' Trouw: 'Meesterlijk stilist raakt een zenuw.' de Volkskrant: 'Wie bereid is Otten te volgen, komt ook ergens.' Vrij Nederland: 'Lees dit boek met gespitste oren.' Druk Bercker Kevelaer Foto achterzijde omslag Bert Nienhuis
  • Slecht nieuws is het tweede deel van een op merkelijke trilogie. In Laat maar, het eerste deel, werd de jeugd beschreven van Patrick Melrose, telg uit een Engels adellijk geslacht. Zijn alcoholische moeder, zijn veel oudere vader die hem seksueel misbruikt en de kennissen die de tijd vullen met roddels en hatelijkheden, maken hem een eenzaam kind. Slecht nieuws speelt Jaren later. Patrick verdeelt zijn leven tussen twee vriendinnen, tussen elegante feesten en de wanhopige wereld van drank en drugs. Als hij te horen krijgt dat zijn vader in Amerika is gestorven, weet hij niet of dat hem schokt of oplucht. Hij neemt het vliegtuig om de as van zijn vader op te halen. Zijn verblijf in New York ontaardt in een obsessieve lacht op drugs. Hij balanceert op de rand van krankzinnigheid en dood. Slecht nieuws is verslavend om te lezen. Angstaanjagend en vol zwarte humor beschrijft het de magnetische werking van een dreigende ondergang in de schaduw van een dominante vader. To
  • Wanneer de van een talk-show bekende architect Paul VdV terugkeert naar zijn geboortedorp om er een kermiskoers bij te wonen, stroopt hij de plaatsen van zijn jeugd af. Op zijn sentimental journey worstelt hij niet alleen met troebele herinneringen aan zijn broer Wouter, maar ontmoet hij ook opnieuw de bloedproever Vlad Teplitz, de grootste kermisattractie uit zijn jeugd. Angstwekkend precies wist hij aan de hand van de smaak van bloed iemands afkomst, karaktertrekken en toekomst te bepalen.Mysteries uit heden en verleden raken in Pauls geest onontwarbaar verknoopt. Waarom heeft Wouter zo plotseling met zijn familie gebroken? Wat is er waar van het gruwelijke verhaal van Pauls Colombiaanse geliefde, dat hij slechts mondjesmaat krijgt aangereikt? En wat is de rol van de alomtegenwoordige bloedproever Vlad Teplitz? Stukje bij beetje komen er patronen naar boven uit het moeras van de herinnering en de harde realiteit van nu, en blijkt alles om het bloed te draaien, het zuivere bloed, het bloed dat het eeuwige leven geeft en waar jacht op wordt gemaakt.Paul Koeck (Boom, 1940) is auteur van een omvangrijk oeuvre. Zijn werk werd bekroond met de driejaarlijkse Belgische Staatsprijs voor het toneel. Bij De Bezige Bij verschenen onder meer de romans Waterproef (1992) en De koude persing (1997).
  • In de Sint Pietersbasiliek te Rome gaat een bejaarde man te biecht: ‘Vader, ik beraam een moord. Moge God me vergeven.’ Op een andere plek in Rome maakt Clara Tannenberg, een jonge archeologe, de opzienbarende ontdekking bekend van twee kleitabletten die onomstotelijk bewijzen dat aartsvader Abraham werkelijk heeft bestaan. De kleitabletten zijn het werk van een jonge schrijver die duizenden jaren geleden in klei heeft vastgelegd hoe God de wereld heeft geschapen, waarom Hij verwarring zaaide bij de bouw van de toren van Babel en waarom de zondvloed onvermijdelijk was. Een authentieke Stenen Bijbel… Vlak voor het uitbreken van de oorlog tegen Irak zet Clara een riskante archeologische expeditie op touw. Daarmee brengt ze zonder het te weten haar leven en dat van haar geliefde grootvader in gevaar: enkele internationaal befaamde kunsthandelaren hebben het op de Stenen Bijbel voorzien en een club van vier oude vrienden zal niet rusten tot er een oude rekening is vereffend. Na het overweldigende succes van Het Sindone Complot komt Julia Navarro opnieuw met een spannende roman, waarin ze de lezer meeneemt naar het leven van aartsvader Abraham, het Europa van de Tweede Wereldoorlog, en Irak in de nadagen van Saddam Hoessein.
  • Berlinerpoplene Oorspronkelijke Titel Tegen de achtergrond van de naderende Kerstmis worden drie broers en de dochter van een van hen, van wier bestaan de anderen niet of nauwelijks op de hoogte waren, geconfronteerd met hun ernstig zieke (groot)moeder en met elkaar. De broers, respectievelijk begrafenisondernemer, varkensboer en etaleur, verbraken al lang geleden het contact, mede door de omstandigheden op de boerderij, met de dominante boerin en hun -ogenschijnlijke- sul van een vader. Als na de dood van de vrouw een regeling wordt voorgesteld om de oudste zoon op de boerderij te laten blijven, komen allen voor een grote verrassing te staan. Prachtige roman van de hier nog onbekende Noorse schrijfster (1957). Ze weet een mooie sfeer op te roepen van sneeuw, Kerstmis, eenzaamheid, beroepstrots (of dat nu gaat om begrafenissen leiden, chique etalages maken of met liefde ploeteren in de varkensfokkerij), zoals vooral Scandinavische auteurs dit lijken te kunnen. Voor een breed publiek!
  • Met een voorwoord van Kathy Lindetekens Een beschrijving van kinderarbeid, aangevuld met concrete voorbeelden en zwart-witfoto's, in India, Zuid-Afrika en Brazilië. Alle drie zijn het landen die in meer of mindere mate proberen hun economie te ontwikkelen. Het gaat over kinderen in de leeftijd tot vijftien jaar waarbij de arbeid lichamelijke en/of geestelijke schade berokkent. Tevens wordt aandacht geschonken aan de houding van de politiek bij de bestrijding van die kinderarbeid. De situatie in de drie landen is niet tekenend voor het werelddeel waarin het land is gesitueerd. Het boek is geschreven door drie journalisten die elk op de hoogte zijn van de problematiek in het land dat zij beschrijven. De drie "verhalen" dienen als illustratie van het probleem. Het boek is daarom vooral geschikt voor in de ontwikkelingsproblematiek gespecialiseerde bibliotheken.
  • De verhalen, geschreven tussen 1985 en 1992, zijn op het eerste gezicht heel divers, van pure fictie tot en met 'gereconstrueerde dagboekaantekeningen', spelend in Suriname of in Nederland, met heel verschillende personages, soms een 'ik', soms een 'zij': van een opgroeiend meisje tot een uit het lood geslagen weduwe. Maar belangrijker nog dan de verschillen zijn de overeenkomsten - de thematiek (communicatie en lichamelijkeheid in altijd 'spannende' relaties) en het taalgebruik (met een doordacht gebruik vn volkomen eigen metaforen)-, die de kracht en het unieke karakter van Astrid Roemer's schrijverschap uitmaken: Literatuur die de taal van het lichaam spreekt.
Ga naar de bovenkant