-
De tweeling Iris en Michiel ontdekt langzaam aan hoe leuk de herfst kan zijn. Vanaf ca. 5 jaar. Carry Slee werd in 1949 geboren in Amsterdam. Al op jonge leeftijd was ze veel met verhalen en boeken bezig. Toen ze nog niet kon schrijven, bedacht ze verhaaltjes voor haar knuffeldieren. Ze zette haar knuffels in een kring om zich heen en las voor uit eigen werk. Op de lagere school had ze een schrift waarin ze korte verhalen en gedichten noteerde.
-
Een in Amsterdam gelegen bordeel met zijn bewoonsters en bezoekers is het voornaamste personage uit deze in 1913 gesitueerde roman. Het bordeel staat voor het tijdperk van het fin de siecle, het einde van het tijdvak van de bourgeoisie. Het bordeel wordt geleid door de alomtegenwoordige madame mevrouw Doom, die haar naam in veel opzichten waar maakt. De belangrijkste gast en tegenspeler van mevrouw Doom is Henri Leroy. Met zijn impotentie en voyeuristische instelling is hij een exponent van het fin de siecle dat eindigt met het begin van de Eerste Wereldoorlog. Naar de wereldbrand die daardoor ontketend werd, wordt vooruitgewezen door de brand die het Rood Paleis aan het eind van de roman in rook doet opgaan. Bordewijk heeft aan de roman nog een kort hoofdstuk toegevoegd, waarin hij duidelijk maakt zelf geen bezoeker van een huis van licht zeden te zijn. 'Rood Paleis' is naast 'Noorderlicht', 'Bloesemtak' en 'De Golbertons' een van de iets minder bekende romans van de door zijn zakelijke en kubistische stijl in 'Blokken' en 'Bint' en zijn karakterroman 'Karakter' bekend gebleven schrijver (1884-1965). Pocketeditie, vrij kleine druk.
-
Predator Oorspronkelijke TitelGebruikers Sporen en Geel verkleuring Omslagfotografie Jon Hatful - The Trevillion Picture Library MRI-scan Isbn 97890856411841 Scarpetta werkt freelance voor de National Forensic Academy. Haar team krijgt te maken met een angstaanjagende zaak. Als zij een aantal forensische sporen bij elkaar leggen, wijzen die naar een moordenaar met een even geniaal als misdadig brein. Tot dan toe heeft hij in volstrekte anonimiteit zijn gang kunnen gaan… Recensie(s)
-
Predator Oorspronkelijke titel Omslagfotografie Jon Hatful - The Trevillion Picture Library Scarpetta werkt freelance voor de National Forensic Academy. Haar team krijgt te maken met een angstaanjagende zaak. Als zij een aantal forensische sporen bij elkaar leggen, wijzen die naar een moordenaar met een even geniaal als misdadig brein. Tot dan toe heeft hij in volstrekte anonimiteit zijn gang kunnen gaan…
-
Als de 17 jarige Torhild, een veelbelovende pianiste, een belangrijk concert moet spelen, krijgt ze toestemming te oefenen op de vleugel van het oude landhuis Myren. Daar raakt ze bevriend met enkele kunstenaars, die een tentoonstelling voorbereiden over roofdieren - met name over het roofdier in de mens. Intussen wordt Torhild in toenemende mate geconfronteerd met raadselachtige gebeurtenissen, waar een steeds grotere dreiging van uitgaat: ze hoort voetstappen, er hangt een schilderij dat spontaan lijkt te veranderen, ze vindt stenen met veelbetekenende runen en een kat met doorgesneden keel...Als er uiteindelijk een moord plaatsvindt, ziet Torhild zich gedwongen op zoek te gaan naar de moordenaar - een speurtocht die haar door de diepste krochten van haar eigen ziel voert, en die haar leert dat ieder mens een schaduwzijde in zich draagt.
-
Eén keer in de vijf jaar wordt in Tegelen, Limburg, het passiespel opgevoerd:de emotionele gebeurtenissen uit de laatste dagen van het leven van Jezus. Van zijn glorieuze intocht in Jeruzalem, het laatste Avondmaal met de twaalf apostelen, het verraad van Judas, de door de hogepriesters geëiste veroordeling van Jezus, zijn pijnlijke lijdensweg en uiteindelijk zijn doord aan het kruis op de Calvarieberg. Het zijn die gebeurtenissen, die de christenen gedenken tussen Palmzondag en Pasen. De beroemde opvoeringen in Tegelen, die meer dan vijftigduizend bezoekers uit binnen- en buitenland trekken, waren vel jaren lang gebaseerd op dezelfde tekst. Met die traditie heeft men nu gebroken. Voor 2005 is Wiel Kusters gevraagd een nieuwe tekst te schrijven. In Levend bewijs heeft hij, met respect voor de bijbelse overlevering en de christelijke geloofsschat, zijn eigen lyrische accenten geplaatst. Vooral in een aantal monologen is dat goed hoorbaar. Spreken en meditatie gaan daarin over in poëzie van het zuiverste water
-
Toen ze vijf jaar was werd Liliane Stijnen in een gesticht voor achterlijke kinderen gestopt, want ze was ongewenst. Daar werd ze lastig en opstandig van. Toen ze twaalf was, werd ze naar een psychiatrische inrichting voor volwassen vrouwen verplaatst, hoewel ze geestelijk gezond was. Onder het strenge nonnenregime werd haar hele leven een aaneenschakeling van vernederingen, psychische martelingen, angst en onnoemelijk veel verdriet. Vijftig jaar lang was ze niemand, mocht ze niemand zijn en zo werd ze het personage Rosalie Niemand in een roman van Elisabeth Marain. Rosalie Niemand vertelde haar verhaal aan Elisabeth Marain die diep onder de indruk was: ‘Zo stond ze daar voor me, al vier jaar vrij, niet omdat ze “genezen†was verklaard, maar omdat de subsidies voor gesloten instellingen verlaagd werden. Ze stond daar en ik keek naar haar en besefte hoe zij zich ondanks alles op een uitzonderlijke wijze had opgericht en voor het eerst echt begon te leven op een leeftijd dat de meesten onder ons het voor bekeken houden. Ik zag haar kracht en onverwoestbaarheid en besloot over haar te schrijven.’
-
Jos van Manen Pieters, een van de populairste auteurs van Nederland, schreef de klassieke, ontroerende Rosemarie-trilogie, over de belevenissen van de jonge Rosemarie en haar familie, tijdens een woelige periode in hun leven. Na de Tuinfluiter-trilogie is dit Jos van Manen Pieters' meest geliefde boek. Rosemarie heeft geen gemakkelijke jeugd gehad, als gevolg van een lichte lichamelijke handicap. De liefde die zij opvat voor Menno Colenbrander betekent een ommekeer ten goede. Achter zijn schijnbare zorgeloosheid gaat een grote innerlijke kracht schuil, waardoor hij in staat is Rosemarie door een zware crisis heen te slepen. Met Menno leert zij het geluk kenen, dat zij nooit meer zal verliezen. De Rosemarie-trilogie bestaat uit de boeken Rosemarie - Dat lieve, gevaarlijke leven - Tot overmaat van geluk. Isbn 9789021034041
-
Tijdsbeeld van de wederopbouw van Rotterdam, 25 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Met bijdragen van Huib Goudriaan, Ruud van der Weyde, Ton Schuurmans, Jan D. Swart, Hans Berggren en prachtige zwartwit foto's van Henk 't JongHet is met letters niet mogelijk te knipogen. Dat is jammer. Want hoe anders moet u worden duidelijk gemaakt, dat 't niet zo erg gemeend is als hier, in deze eerste regels, wordt geschreven dat dit boek in de eerste plaats bestemd is voor de Rotterdammer... Betekent dit, dat ú, niet-Rotterdammer, thans verzocht wordt het gezelschap maar weer te verlaten? Welnee, blijft u rustig zitten, schuif desnoods wat dichter aan en lees mee. Ontdoe u echter van ieder vooroordeel tegen de stad waarover nu verhaald gaat worden. Dat is nodig, want dit boek wil een inventarisatie zijn en - het zij reeds nu gezegd - de inventaris is indrukwekkend; men kan er, ook na diepvriezing van het geringste greintje Rotterdams chauvinisme, niet omheen. Wellicht is dat irritant - het is echter niet anders. Enkele jaren geleden schreef een Amsterdammer eens, dat hij - die Amsterdammer - met een vanzelfsprekende vanzelfsprekendheid de superioriteit van zijn stad erkent. Maar 'De Rotterdammer is er voortdurend op uit zichzelf en zijn stad te bewijzen.. Rotterdam heeft daardoor ook voortdurend manifestaties en extra uitgaven nodig. De feiten van vandaag lijken dit woord te onderstrepen de jongste manifestatie heet Communicatie 70 en de extra uitgave, die daaraan gekoppeld is, heeft u zojuist opengeslagen. In dit boek zal echter niets worden bewezen; slechts wordt de stand van zaken opgemaakt. Wie straks, bij beschouwing daarvan, het bewijs van zijn gelijk wil vinden dat Rotterdam de kwart eeuw, die er ligt tussen het feitelijke begin van de wederopbouw en nu, goed heef besteed, mag dat. Wie de feiten wenst uit te leggen in het nadeel van de stad, is dat ook vergund. Men ziet maar..
-
In dit boek schrijft Marc van der Linden over de drie beroemdste royals van dit moment: Máxima, Kate en Meghan. Ze leven in een wereld van eeuwenoude tradities, kostbare sieraden en een strak protocol. Hoe combineren ze dat met hun kleding, make-up en kapsel? Want alledrie zijn ze uitgegroeid tot ware stijliconen. Kortom: de wereld van Royal Beauty. Marc van der Linden: De bekendste royalty-journalist en koningshuis-kenner van Nederland is de vaste royaltydeskundige bij RTL Boulevard en hoofdredacteur van het magazine Royalty. Marc schreef in zijn carrière diverse boeken over het Koningshuis. Onder andere het in 2007 verschenen boek over de toenmalige prinses Máxima, de bestseller De vrouwen van Prins Bernhard uit 2011 en het populaire boek 5 Jaar Koningin Máxima dat uitkam in 2018.
-
Natuur & Spiritualiteit --- De ruimte van Liefde Deel 3 in de reeks De rinkelende dennen van Rusland Vladimir Megre gaat opnieuw op reis naar de Siberische taiga. Onderweg merkt hij dat hij allang niet meer de enige is die Anastasia wil bezoeken. Zijn verhaal hierover biedt nieuw inzicht in de hel die we op deze planeet ongewild vaak zelf creëren, en over geweldloosheid en de onbegrensde macht van Liefde... Tijdens het bezoek aan Anastasia ziet hij zijn zoon voor het eerst, en is hij in de gelegenheid om met Anastasia diepgaand van gedachten te wisselen over opvoeding en onderwijs. 'Vertel eens, Vladimir, wat zou jij onze zoon toewensen als hij volwassen is?' 'Hoe bedoel je? Ik hoop natuurlijk dat hij een gelukkige, normale persoon wordt, die succes heeft in het leven.' 'En, zijn er veel gelukkige mensen in jouw kennissenkring?' 'Gelukkige mensen? Nou, écht gelukkige mensen zijn er waarschijnlijk niet zoveel. Iedereen heeft wel iets dat niet zo goed loopt. De een heeft onvoldoende geld, de ander heeft problemen in zijn gezin, weer iemand anders heeft een of andere ziekte. Ik zou willen dat mijn zoon al die narigheid bespaard blijft.' 'Denk eens na, hoe hij daaraan zou kunnen ontkomen, als jij hem in hetzelfde systeem probeert te persen dat bij zo vele anderen kennelijk niet tot geluk heeft geleid? Sta er eens bij stil, misschien bestaat er wel een verband tussen het feit dat alle ouders hun kinderen graag gelukkig willen zien, en dat ze, als ze groot zijn, toch net als iedereen worden. Niet zo gelukkig.' 'Houdt dat verband met elkaar? [...]'
-
The Women's Room Oorspronkelijke titel Isbn 9789020412147 Al snel ervaart Mira de beperkingen van het vrouw-zijn. Zij trouwt met een aankomende arts. De beginjaren van hun huwelijk zijn moeilijk: te kleine behuizing en te snel twee baby's achter elkaar. Enige jaren leidt zij het standaardleven van de middle-class huisvrouw totdat haar man op zekere dag aankondigt te willen scheiden. Mira gaat terug naar de universiteit en beseft dan hoe leeg de afgelopen jaren zijn geweest. Het feminisme, de gesprekken met vrienden en vriendinnen, haar studie en een minnaar geven haar nieuwe levensvreugde. Roman die zeker voor vele vrouwen herkenbare zaken bevat. Een bezwaar is het programmatische karakter, er wordt duidelijk vanuit een ideologie geschreven.
-
Eind oktober 2004 vertrok Sam Van Tilt voor een tocht van zeven maanden door Nicaragua, Guatemala, El Salvador en Venezuela, waar hij de geschiedenisboeken aan de werkelijkheid toetste. In zijn boek vertelt hij hoe de burgeroorlogen het leven van de gewone man beïnvloed hebben. Wat hebben jaren strijd de gewone man eigenlijk opgeleverd? Sam Van Tilt leefde samen met jonge straatverkopers, bezocht Noord-Amerikaanse fruitplantages, sprak met jonge bendeleden over hun straatoorlogen en was getuige van de onderlinge discriminatie tussen maya's. Hij maakte in Nicaragua gewelddadige stakingen tegen verhoogde busprijzen mee en verbleef in Guatemala bij arme campesino's die een landbouwbedrijf hadden bezet. In Managua belandde hij tussen hevige studentenrellen en bezocht hij een apocalyptische vuilnisbelt, waarop honderden gezinnen al scharrelend overleven.
-
Een gescheiden man en zijn volwassen dochter trachtten elkaar gedurende enige tijd bij te staan in hun peoblemen met het leven De maatschappijkritiek van deze Berlijnse auteur vindt haar neerslag in toneelstukken, verhalen en romans. We bewonderden reeds zijn PAARE, PASSANTEN (zie a.i. 81-46-089) a.h.w. een rijkgeschakeerd mozaiek der hedendaagse maatschappij, bestaande uit een reeks waarnemingen, notities, beschouwingen. Zijn vroegere verhalen en romans leverden hiervoor belangrijke stenen. Een daarvan, de roman RUMOR is nu vertaald en vertelt het verhaal van een 40-jarige man, die in zijn werk op een informatiekantoor geen voldoening vindt, vooral omdat hij regelmatig op slechte voet staat met zijn chef. Een haat-liefde-verhouding met zijn dochter en dat onverteerde verleden ruineren hem geestelijk. Tenslotte in de gevangenis terecht gekomen, moet hij ervaren dat - o, ironie! - de chef degene is die hem vrij weet te krijgen. Scherpe, beklemmende tekening van menselijke verloedering.
-
Niet op voorraadToen opeens een donkere wolk vanuit de lucht op hen Neerdaalde en nog meer veel meer Sprookjes