-
Het gevorkte beest is een ingenieus gecomponeerde roman, die speelt in de wereld van het toneel. De regisseur Raymond Majevski wordt tijdens de repetities voor King Lear met Duitse acteurs geconfronteerd met de herinnering aan zijn kinderjaren in een concentratiekamp. 'Ik moet de rode draad, die ergens in mijn achterhoofd opgerold ligt, terugspoelen, dacht hij, terugspoelen tot aan het moment waarop mijn niemandsleven begon' Zijn herinneringen raken verweven met het verhaal van Shakespeare's beroemde stuk. Majevski eist van zijn acteurs dat zij hun toneelmasker afzetten en zich onvoorwaardelijk aan hem uitleveren. Daardoor wordt het werken aan Lear voor allen een reis, niet alleen door de duistere wereld van de verdwaasde koning, maar ook door de doolhof van ieders leven. De toneeloorlog in Lear roept de werkelijke oorlog op, waarvan iedereen in Duitsland nog steeds de littekens draagt. In de dialogen komen de acteurs steeds dichter bij de kern van hun eigen bestaan. 'Is een mens niet meer dan zo'n arm bloot gevorkt beest als jij bent?' vraagt Lear zich af. Het gevorkte beest toont het onomstotelijk meesterschap van Inez van Dullemen.
-
Ouderpagina's Marijke van de Wetering Vormgeving De Witlofcompagnie - Brasschaat Niveau bepaling geregistreerd en Gecontroleerd door KPC Onderwijs Adviseurs te 's Hertogenbosch Over onzekerheden, uiterlijkheden, competitie en adoptie. Ondanks de zwaarte van deze onderwerpen een boeiend verhaal dat kinderen en hun vragen serieus neemt. Interessante discussiestof voor ouders en kinderen.
-
Zesde roman van de schrijver/arts (1948). De auteur van reisverhalen Ronald Vermeer beleeft een dieptepunt in zijn huwelijk, in de verhouding met zijn zoons en in zijn werk als hij van een miljonair-reclameman de opdracht krijgt om vijf idealisten, verspreid over de aardbol, te interviewen over hun ideeën, voor een publikatie in een fotoboek dat de schoonheid van de wereld zal moeten weergeven en dat zal uitkomen in verschillende talen. Het idealisme van de uitverkorenen die wonen in New York, Kiev, Bali, Bangladesh en Vietnam blijkt erg aarde-gebonden. Het is duidelijk dat Vermeer tevens zoekt naar de eigen idealen uit zijn jeugdjaren. 'Het gevangen beeld' geeft zo het gevecht van een auteur weer die tracht zijn eigen ideeën over onze samenleving te beschrijven tegen de gemakzuchtige vooroordelen van velen in. Door het verhaal heen speelt de liefdesverhouding tussen de ook bij het boek betrokken fotograaf met een getrouwde Chinese kinderarts. Ongetwijfeld een opvallend gegeven in een boek dat enerzijds goed geschreven is, maar anderzijds wel wat beknopter had kunnen zijn.
-
Ooit kreeg ik dit boek van mijn vader ; het verhaal, maar met name het talent en de mensenkennis van de schrijver, is zo indrukwekkend dat het je meesleept en je zelfs empathie voelt voor de meest afschuwelijke karaktertrekken. De alles overheersende verliefdheid die een jonge zigeunerin voelt voor haar boer (en meester0, die haar hele verdere leven en dat van de mensen om haar heen zal bepalen en dan het slot, op de aller- allerlaatste bladzijde.....onthutsend en prachtig verteld. Een meesterwerk !
-
Van jongs af aan heeft Paul Witteman muziek in zijn hoofd ook als er geen muziek wordt gespeeld. Regelmatig vraagt hij zich af: waarom denk ik nu aan deze melodie en niet aan een andere? Waarom hoor ik een strijkkwartet van Beethoven wanneer Hans van Mierlo spreekt, en waarom dendert La Valse van Ravel door mijn kop tijdens een spannende televisie-uitzending? Het antwoord op die vragen moet worden gezocht in de ondoorgrondelijke werking van de hersenen en in de unieke ontwikkeling van ieders muzikale smaak. In Het geluid van wolken probeert Paul Witteman te ontrafelen hoe zijn stemming wordt beïnvloed door de muziek waarnaar hij luistert. Iedereen bewaart ergens een sleutel die de deur opent naar zijn eigen kleine paradijs van muzikaal genot. Paul Witteman beschreef zijn ervaringen in de hoop dat ook anderen die sleutel zullen vinden. In Het geluid van wolken klinkt muziek in woord en geluid. Met grote kennis van zaken vertelt Witteman wat er gebeurt, met hem zelf en wellicht ook met de lezer. Zodat die lezer ook het geluid hoort van wolken op de achtergrond wanneer Ralph Vaughan Williams zijn vogel de lucht in stuurt.
-
Samenvatting Aan de “Vaders” van de ethische theologie Daniël Chantepie de la Saussaye Sr. en Johannes Hermanus Gunning Jr. werd in het verleden een studie gewijd. Aan de ethischen van de tweede generatie - de “jong- ethischen” - viel deze eer nog niet te beurt. In de reeks van de jong-ethischen neemt de Haagse predikant J.H. Gerretsen een geheel eigen plaats in. “Hij had zeker een goed professor kunnen zijn” aldus Gerretsen’s leerling G. van der Leeuw. Aan Gerretsen werd en wordt nog geregeld - na zijn heengaan in 1923 - in ons land aandacht besteed, doch meestal incidenteel. Veelal blijft het bij het citeren van significante gedachten uit zijn werken of preken. Wij kennen slechts drietheologen, die een summier licht wierpen op Gerretsen’s theologie t.t. ds.J.G.W. Goedhard, dr.G.Ph. Scheers en prof.dr. Golterman. J.G.W. Goedhard eerde zijn leermeester posthuum met een “schets” van diens theologie. Daarenboven publiceerde hij met A.R. Rutgers in 1925 een belangwekkende “Keur van overdenkingen uit de nalatenschap van dr. J.H. Gerretsen”. De onderhavige studie beoogt - om met G. van der Leeuw te spreken - “het geluid van deze sterke stem” in onze dagen nog eens te laten weerklinken. Wij willen daarbij niet uit het oog verliezen, dat Gerretsen’s theologie zeer nauw met zijn persoon verbonden is. Gerretsen’s stijl is zeer bondig, reden, waarom wij hem in het vervolg breed zullen citeren. Als “terminus ad quem” houden wij het jaar 1916 aan, het jaar, waarin Gerretsen instortte. Wij willen trachten op fenomenologisch-genetische wijze Gerretsen op zijn weg te volgen. Er is in zijn denken een voortdurende beweging en het geheel van zijn oeuvre kenmerkt zich door een wonderbare organische samenhang.
-
The Memory Game Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie Andrew Sanderson en Trevillion Images Op een koude herfstmorgen wordt in de tuin van een landhuis in Shropshire, Engeland, het lichaam opgegraven van een zestien jaar oud meisje. Het stoffelijk overschot is dat van Natalie Martello, die in de gouden zomer van 1969 spoorloos verdween en al meer dan vijfentwintig jaar wordt vermist.Voor de familie maakt de vondst van Natalie Martello een einde aan vage dromen en sluimerende hoop en brengt tegelijkertijd een gruwelijk, lang verborgen misdaad aan het licht. Natalie blijkt te zijn vermoord. Maar wie zou zo'n mooi en briljant meisje hebben omgebracht? En hoe heeft die onvoorstelbare misdaad zich voltrokken?