• Dit essay handelt over de visie van de beroemde humanist Erasmus op de jood en de joodse religie. In de Renaissance, maar ook in de Reformatie werden er hartstochtelijke pogingen gedaan om het jodendom van binnenuit te leren kennen door bestudering van het Hebreeuws. Erasmus had de paus er al dikwijls op gewezen dat hij zeer bezorgd was dat het jodendom in Europa hierdoor weer zou kunnen opleven. Volgens hem was er ‘voor de leer van Christus niets gevaarlijkers en vijandigers dan deze pest’. De herontdekking van het Hebreeuws zag hij als een bedreiging voor de Kerk zelf. ‘Het joodse volk verspreidt met zijn afgrijselijke verhalen in de talmoed (...) niets dan stank. In Italië leven veel joden (...) Ik ben vreselijk bang dat deze pest, die vroeger al werd overwonnen, zich opnieuw in Europa zal verspreiden.’
  • Anne Fine & Betsy Byars met Klaus Kordon en Andre Boesberg + Liesbeth van der Jagt ook Gerrie Huiberts Zetwerk Scriptura Westbroek Omslagtekening Quentin Blake Uit Matilda door Roald Dahl
  • Marcelo Sandoval hoort muziek in zijn hoofd. Hij woont in een boomhut en onthoudt de meest bizarre feiten en details. Niet bepaald de gemiddelde zeventienjarige, zou je denken... Wie een labeltje op hem wil plakken, noemt Marcelo een Aspergerpatiënt. Niet dat hij dat zelf zo ziet, maar hij weet dat veel mensen het prettiger vinden om een buitenstaander zoals hij in een hokje te plaatsen. Marcelo is zelf helemaal tevreden met zijn bestaan. Hij verheugt zich op de zomervakantie, waarin hij maandenlang voor zijn geliefde paarden kan zorgen. Tenminste... dat denkt hij. Zijn vader heeft andere plannen met hem. Hij vindt het tijd worden dat Marcelo kennismaakt met de échte wereld en heeft een zomerbaantje voor hem geregeld in de postkamer van zijn advocatenkantoor. Marcelo heeft weinig keus en gaat met tegenzin aan de slag. Maar dan ontdekt hij dat zijn vader een bedrijf verdedigt dat autovoorruiten maakt die niet deugen: al tientallen mensen zijn er zwaar door gewond geraakt, waaronder een meisje van Marcelo's eigen leeftijd. Voor het eerst wordt Marcelo geraakt door het lot van een ander mens. Hij staat voor de moeilijkste keuze in zijn leven. Moet hij doorgaan met zijn werk alsof hij nergens iets van weet, of met beide benen in de echte wereld stappen en tegen zijn vaders rechtszaak ingaan? Volgens Sevendays is Marcelo en de echte wereld een van de tien mooiste jeugdboeken van 2010
  • Daily Telegraph Guide to the Antique Shops of Great Britain, 2001/2002) Hardcover 2001-2002 [ 30th Edition ]In de afgelopen drie jaar heeft dit dikke, met feiten gevulde boek zich gevestigd als de bijbel van antiekverzamelaars en -handelaren, de onmisbare bron van adressen, telefoonnummers, kaarten en speciale indexen. Beduimelde exemplaren zijn te vinden in handschoenkasten van auto's en in de boekenrekken
  • Jaarboek Nederlandse Antiekzaken 2000 1e druk is een boek van Wanrooij C.M.B. van uitgegeven bij Adelpha. ISBN 9789076707013
  • Chambers Biographical Dictionary gathers under one cover the most famous names from all areas of life. Kings, queens and saints rub shoulders with criminals and car designers; tennis players with judges and dancers, musicians with physicists, film stars with inventers.
  • Het vooroudergevoel. De Vaderlandse geschiedenis. Wie waren onze voorouders, wat hebben we met ze gemeen, wat voor gevoel roepen ze op? Die vraag stellen journalist Jan Blokker en zijn zoons Jan en Bas, beiden historicus, in dit boek. Zij doen dit onder meer aan de hand van de 43 schoolplaten van Isings met historische afbeeldingen, die in kleur en voorzien van commentaar allemaal worden afgedrukt. Isings had een duidelijke voorkeur voor de Gouden Eeuw, maar daar beperken de auteurs zich niet toe. Zij markeren dertig 'halteplaatsen' in de vaderlandse geschiedenis en hangen daar het voorouderlijke verleden aan op. Ze beschrijven in zevenmijlspassen de geschiedenis 'ouderwets' chronologisch en zetten de bekende feiten op een rijtje; het is inhoudelijk weinig vernieuwend, al worden er soms wel prikkelende vragen gesteld (waarom schilderde Rembrandt geen veldslagen of vredesverdragen? Er was eens een God. Vorig jaar schreven vader Jan en zonen Jan en Bas Blokker Het vooroudergevoel, een eigenzinnige vertelling van de vaderlandse geschiedenis, geïllustreerd met de klassieke schoolplaten van J.H. Isings. Dit jaar schrijven zij 'Er was eens een god'. De bijbelse geschiedenis. Zo vertellen zij weer een vertrouwd verhaal op hun eigen manier, in een historische context en met de schitterende platen van J.H. Isings.
  • Dat onze voorvaderen van 1630 tot 1654 een deel van het huidige Brazilië als kolonie hielden, is hier net zo weinig bekend als het feit dat het Mauritshuis in Den Haag niet van de stadhouder Prins Maurits was, maar van ene Johan Maurits van Nassau, gouverneur van die volksplanting in het Noorden van Brazilië. Het koloniale experiment Nieuw Holland mag een welhaast onuitroeibare blinde vlek zijn in ons collectieve geheugen, in Brazilië maakt deze episode sinds jaar en dag deel uit van wat een grote Braziliaanse historicus ‘het magma van de oraliteit’ noemt. In kinderboeken wordt de truc van de vliegende koe van Graaf Johan Maurits verteld, en op school wordt de strijd tegen de Hollandse protestantse ketters geleerd, uitmondend in een overwinning die het ontstaan van een nationale identiteit inluidde. Beslissend voor de verankering van de ‘Hollandse episode’ in het Braziliaanse collectieve geheugen was het verschijnen in 1947 van Tempo dos Flamengos van de Braziliaanse historicus José Antônio Gonsalves de Mello, dat in Brazilië meteen als een klassieker werd beschouwd en hier voor het eerst in Nederlandse vertaling verschijnt. Vernieuwend was de nadruk op de sociale geschiedenis, met een gedetailleerde reconstructie van het dagelijks leven in de hoofdstad Recife, van de suikereconomie en van de omgang van de Nederlanders met Afrikaanse slaven, met de inheemse bevolking, met katholieken en joden. Ook de rol van de tolerante Johan Maurits op cultureel en godsdienstig gebied en de toepassing van onze kennis van steden- en fortenbouw, komen uitgebreid aan bod. Nederlanders in Brazilië (1624-1654). De invloed van de Hollandse bezetting op het leven en de cultuur in Noord-Brazilië, is een vertaling die niet alleen een hardnekkige leemte in de geschiedschrijving van de Nederlandse expansie vult, maar biedt ook een verrassend perspectief op de Braziliaanse geschiedenis, die daarmee voor ons een stuk minder exotisch wordt dan zij scheen.
  • Alva, de beeldenstorm… het zijn roerige tijden in 1566. Rondtastend in de historie, brengt Rien Poortvliet het dagelijks leven in de lage landen tot leven. Poortvliet schetst de waarschijnlijke kleding die zijn voorvader en diens vrouw zouden hebben kunnen dragen, hoe de Nederlanders woonden in die tijd, welke wapens ze hanteerden, wat voor meubels er werden gebruikt, hoe men sliep en at, hoe men zich transporteerde, hoe de justitie er werkte en hoe de pest tekeer ging. Rien Poortvliet brengt het rampjaar 1566 onnavolgbaar in beeld. In heldere kleuren en met superieur vakmanschap. Met knipogen naar Ruysdael en Van Ostade.
  • En koudekerk in zeeland,eind mei was er ringsteken, en klerendracht komt ook voor... Arabische hengst, ook veel attributen uit de paarden stal getekend.en het paard dat de boot trek
Ga naar de bovenkant