• Op het Griekse eiland Kheros wachten Britse troepen op evacuatie. Zij zullen sneuvelen of gevangen worden genomen, tenzij de grote kanonnen op het nabijgelegen onneembare eiland Navarone, de enige toegangsweg naar Kheros, onschadelijk worden gemaakt. Een ploeg van vijf saboteurs krijgt de opdracht de kanonnen onbruikbaar te maken. Zij zullen storm, verraad en achtervolging moeten trotseren om hun missie te laten slagen. Zal het deze vijf lukken om onder de gevaarlijkste omstandigheden hun bijna bovenmenselijke taak te volbrengen?
  • Justus Anton (Jules) Deelder, vaak ook publicerend onder de naam J.A. Deelder (Rotterdam, 24 november 1944 – aldaar, 19 december 2019) was een Nederlandse dichter, voordrachtskunstenaar of performer en schrijver. Deelder had een opvallende presentatie en werd ook "De nachtburgemeester van Rotterdam" genoemd. Hij ging onveranderd gekleed in een zwart maatpak, droeg zijn zwart geverfde haar altoos achterovergekamd en hij had op zijn kin een smal sikje en op zijn neus vaak een kunstzinnige bril. Het tijdschrift Esquire koos hem in 2010 als de best geklede man in het 20-jarig bestaan van het tijdschrift. Deelder leefde langdurig samen met A.M.C. (Annemarie) Fok. In 1985 werd hun dochter Ari geboren. Hij schreef over haar het gedicht "Voor Ari". De zestien regels zijn in 2002 afgebeeld over een lengte van 900 meter op de westwand van het fietspad in de Beneluxtunnel onder de Nieuwe Maas, tussen Pernis en Schiedam/Vlaardingen. Het is daarmee vermoedelijk het langste gedicht ter wereld.
  • Een bundel portretten verzameld ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van het Historisch Dokumentatiecentrum voor het Nerderlands protestantisme.
  • In oktober 1997 werd in het Vaticaan een internationaal symposium gehouden over 'de wortels van de anti-joodse houding in christelijke kringen'. Paus Johannes Paulus II sloot dit symposium af met een opmerkelijke toespraak, waarin hij twee conclusies van het beraad samenvatte: ten eerste dat de kerk als instituut niet verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van jodenhaat in christelijke kring; ten tweede dat de racistische vorm van jodenhaat (antisemitisme) niets te maken heeft met de typisch christelijke vorm (anti-judaïsme). Beide conclusies worden nader uitgewerkt in het Vaticaanse Shoah-document: Wij herinneren ons - een overdenking over de Shoah (maart 1998). Volgens Hans Jansen staan beide conclusies haaks op de wetenschappelijke onderzoeksresultaten van de laatste vijftig jaar. In De paus en de jodenvervolging heeft hij de toespraak van de paus en de tekst van het Shoahdocument vertaald en van commentaar voorzien. Daarbij beperkt hij zich tot de twee genoemde conclusies. Het commentaar op de eerste conclusie schreef hij in de vorm van een denkbeeldige reis die hij met de paus maakte.
  • Sinds de achttiende eeuw voelen westerse christenen zich persoonlijk geroepen om het evangelie te brengen in de 'heidenwereld'. Er ontstonden, ook in Nederland, tal van particuliere, gewoonlijk nietkerkelijk gebonden organisaties die aandacht vroegen voor de zending; door middel van bidstonden, diverse publicaties, zendingsfeesten en lezingen door zendelingen met verlof. Kinderen spaarden een maandagscent voor het zendingsbusje, of verzamelden melkflesdoppen, theelood, gebruikte postzegels en oud papier. Brede lagen van de bevolking maakten zo kennis met de mensen in de niet-westerse wereld. Deze bundel studies vraagt aandacht voor dit onderbelichte aspect van de geschiedenis van de negentiende en twintigste eeuw in Nederland, dat aan de wieg stond van de Nederlandse ontwikkelingshulp. Met bijdragen van Tom van den End, Gerrit de Graaf, Alle G. Hoekema, Chris de Jong, Annemieke Kolle, Cees van der Laan, Marjoke Rietveld-van Wingerden, Gerrit Schutte en Jasper Vree
  • Dit essay handelt over de visie van de beroemde humanist Erasmus op de jood en de joodse religie. In de Renaissance, maar ook in de Reformatie werden er hartstochtelijke pogingen gedaan om het jodendom van binnenuit te leren kennen door bestudering van het Hebreeuws. Erasmus had de paus er al dikwijls op gewezen dat hij zeer bezorgd was dat het jodendom in Europa hierdoor weer zou kunnen opleven. Volgens hem was er ‘voor de leer van Christus niets gevaarlijkers en vijandigers dan deze pest’. De herontdekking van het Hebreeuws zag hij als een bedreiging voor de Kerk zelf. ‘Het joodse volk verspreidt met zijn afgrijselijke verhalen in de talmoed (...) niets dan stank. In Italië leven veel joden (...) Ik ben vreselijk bang dat deze pest, die vroeger al werd overwonnen, zich opnieuw in Europa zal verspreiden.’
  • Marcelo Sandoval hoort muziek in zijn hoofd. Hij woont in een boomhut en onthoudt de meest bizarre feiten en details. Niet bepaald de gemiddelde zeventienjarige, zou je denken... Wie een labeltje op hem wil plakken, noemt Marcelo een Aspergerpatiënt. Niet dat hij dat zelf zo ziet, maar hij weet dat veel mensen het prettiger vinden om een buitenstaander zoals hij in een hokje te plaatsen. Marcelo is zelf helemaal tevreden met zijn bestaan. Hij verheugt zich op de zomervakantie, waarin hij maandenlang voor zijn geliefde paarden kan zorgen. Tenminste... dat denkt hij. Zijn vader heeft andere plannen met hem. Hij vindt het tijd worden dat Marcelo kennismaakt met de échte wereld en heeft een zomerbaantje voor hem geregeld in de postkamer van zijn advocatenkantoor. Marcelo heeft weinig keus en gaat met tegenzin aan de slag. Maar dan ontdekt hij dat zijn vader een bedrijf verdedigt dat autovoorruiten maakt die niet deugen: al tientallen mensen zijn er zwaar door gewond geraakt, waaronder een meisje van Marcelo's eigen leeftijd. Voor het eerst wordt Marcelo geraakt door het lot van een ander mens. Hij staat voor de moeilijkste keuze in zijn leven. Moet hij doorgaan met zijn werk alsof hij nergens iets van weet, of met beide benen in de echte wereld stappen en tegen zijn vaders rechtszaak ingaan? Volgens Sevendays is Marcelo en de echte wereld een van de tien mooiste jeugdboeken van 2010
  • Daily Telegraph Guide to the Antique Shops of Great Britain, 2001/2002) Hardcover 2001-2002 [ 30th Edition ]In de afgelopen drie jaar heeft dit dikke, met feiten gevulde boek zich gevestigd als de bijbel van antiekverzamelaars en -handelaren, de onmisbare bron van adressen, telefoonnummers, kaarten en speciale indexen. Beduimelde exemplaren zijn te vinden in handschoenkasten van auto's en in de boekenrekken
  • Jaarboek Nederlandse Antiekzaken 2000 1e druk is een boek van Wanrooij C.M.B. van uitgegeven bij Adelpha. ISBN 9789076707013
  • Chambers Biographical Dictionary gathers under one cover the most famous names from all areas of life. Kings, queens and saints rub shoulders with criminals and car designers; tennis players with judges and dancers, musicians with physicists, film stars with inventers.
  • Het vooroudergevoel. De Vaderlandse geschiedenis. Wie waren onze voorouders, wat hebben we met ze gemeen, wat voor gevoel roepen ze op? Die vraag stellen journalist Jan Blokker en zijn zoons Jan en Bas, beiden historicus, in dit boek. Zij doen dit onder meer aan de hand van de 43 schoolplaten van Isings met historische afbeeldingen, die in kleur en voorzien van commentaar allemaal worden afgedrukt. Isings had een duidelijke voorkeur voor de Gouden Eeuw, maar daar beperken de auteurs zich niet toe. Zij markeren dertig 'halteplaatsen' in de vaderlandse geschiedenis en hangen daar het voorouderlijke verleden aan op. Ze beschrijven in zevenmijlspassen de geschiedenis 'ouderwets' chronologisch en zetten de bekende feiten op een rijtje; het is inhoudelijk weinig vernieuwend, al worden er soms wel prikkelende vragen gesteld (waarom schilderde Rembrandt geen veldslagen of vredesverdragen? Er was eens een God. Vorig jaar schreven vader Jan en zonen Jan en Bas Blokker Het vooroudergevoel, een eigenzinnige vertelling van de vaderlandse geschiedenis, geïllustreerd met de klassieke schoolplaten van J.H. Isings. Dit jaar schrijven zij 'Er was eens een god'. De bijbelse geschiedenis. Zo vertellen zij weer een vertrouwd verhaal op hun eigen manier, in een historische context en met de schitterende platen van J.H. Isings.
Ga naar de bovenkant