• Wolfbreed Oorspronkelijke Titel Lily is een weerwolfmeisje, achttien jaar nu. In haar wolvengedaante is ze supersterk en 'afgericht' om in opdracht van haar christenmeesters, die de enige Ware Kerk vertegenwoordigen, rebellerende of ketterende plattelanders in het gareel te krijgen. Lily leeft een dubbelleven, enerzijds is zij een getrainde moordmachine, anderzijds een eenzame puber die hunkert naar liefde. Als zij door een ongelukkige samenloop van omstandigheden een groepje christensoldaten afslacht, rest haar geen andere keuze dan de wildernis in te vluchten. Udolf, de zoon van Jansburgs laatste heidense krijgsheer, ontfermt zich over haar.Intussen heeft ridder Erhard von Stendhal, die vastbesloten is de vogelvrijverklaarde Lily aan zijn zwaard te rijgen, zich vastgebeten in haar spoor. Een harmonieus bestaan lijkt voor het wolvenmeisje niet weggelegd. Of is er nog hoop? Een sprankje, een waakvlam? In de persoon van Udolf misschien?
  • El Paraiso enla otra esquina Oorspronkelijke Titel Foto omslag Chris Vermaas Foto auteur Morgana Vargas LIosa Is hier het paradijs, mevrouw? Nee mijnheer, het paradijs is om de hoek'. Dit Peruaanse kinderliedje symboliseert het verlangen van de twee hoofdpersonen uit de nieuwe roman van Mario Vargas Llosa. Het zijn de half Franse, half Peruaanse Flora Tristán en har kleinzoon, de Franse schilder Paul Gauguin. In Het paradijs om de hoek worden hun levens in elkaar afwisselende hoofdstukken gereconstrueerd. Voor Flora, een negentiende-eeuwse utopiste, is het paradijs een betere maatschappij in de toekomst, waarin het lot van de vrouw en de arbeiders wordt verlicht. Gauguins paradijs bevindt zich daarentegen in het heden, in zijn eigen tijd, maar ver van huis. Daarom onderneemt hij lange reizen van Bretagne naar Arles, waar hij met 'de gekke Hollander' Van Gogh werkt, en naar het ongerepte Tahiti en de Marquesa-eilanden. Wat de beide gelukzoekers verbindt is de obsessieve koppigheid waarmee ze hun paradijs najagen. Beiden laten voor een hoger doel hun partner en hun vertrouwde omgeving in de steek. Naarmate het verhaal vordert, wordt hun verwantschap steeds beter zichtbaar - evenals hun tot mislukken gedoemde idealisme. Wanneer ze ten slotte sterven, heeft geen van beiden het paradijs bereikt.
  • Sprangaren Oorspronkelijke Titel Lithografie TwinType Breda Omslagontwerp Robert Nix Een paar maanden voordat de Olympische Spelen in Stockholm beginnen, ontploft er een bom in het Olympisch Stadion. Annika Bengzton, chef misdaadredactie van een Stockholmse avondkrant, wordt op kerstnacht uit haar bed gebeld om er verslag van te doen. In tegenstelling tot de recherche heeft Annika het vermoeden dat het geen terroristische aanslag is. Volgens haar bronnen zit er een insider achter. En dan blijkt dat de dader het ook op haar gemunt heeft... Liza Marklund deed ruime ervaring op in de journalistiek voordat ze zich ontpopte als een succesvol schrijfster van misdaadromans. In 1998 debuteerde zij met Springstof, waarvan in Zweden honderdduizenden exemplaren verkocht zijn.
  • The Chin Kiss King Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Joost van de Woestijne Omslagillustratie Bas Sebus 1977 Drie onvergetelijke hoofdpersonen vormen in deze ontroerende roman een verbond om het bestaan van Victor Eduardo, een jongetje met een genetische afwijking, zo feestelijk mogelijk te maken. Cuca is een excentrieke grootmoeder. Ze woont in Miami, maar ze herinnert zich haar leven op Cuba nog dagelijks en voert vreemde. liefdevolle gesprekken met haar overleden echtgenoot. Haar dochter Adela is gescheiden en leidt een losgeslagen leven. Maribel, haar kleindochter, is zwanger en in de steek gelaten door haar man. Een drugsdealer van wie ze ondanks alles nog altijd houdt. Wanneer Maribel bevalt van Victor Eduardo, beseffen de 3 vrouwen al snel dat hij door zijn genetische afwijking niet oud zal worden. Hoe moeilijk het leven van ieder van hen ook is, ze besluiten het korte leven van Victor Eduardo zo mooi mogelijk temaken. Ze maken er een feest van warmte, liefde en licht van, waardoor ook hun eigen bestaan waardevoller wordt.
  • O Feitiqo da Ilha do Pavao Oorspronkelijke Titel Als 's nachts de golven worden opgezwiept door winterse stormen, de sterren doven, de maan ophoudt te bestaan en de horizon zich voorgoed verbergt in de schoot van het donker rijzen de steile rotswanden van het Pauweneiland soms ineens recht voor schepen op als een overweldigende verschijning waarvoor nog niet een zeevaarder niet is gevlucht, om er later de lafhartigste van al zijn herinneringen aan te bewaren. Op het pauweneiland, een geheimzinnig, vrijwel ontoegankelijk eiland, leven bevrijde slaven, Portugese kolonisten en indianen een vreedzaam bestaan. Maar als de gezagvoerder van het eiland besluit de indianen uit de hoofdstad São joão te verbannen, breekt er een opstand uit. Aanvoerder van die opstand is de slimme snoodaard Balduino. Balduino probeert tegelijkertijd zijn kompaan Io Pepeu te helpen, die lijdt aan een hartstochtelijke, helaas onbeantwoorde liefde voor de voormalige slavin Crescencia.
  • Van 1462 tot 1975 hoorde Kaapverdië bij Portugal. In 1975 werf de eilandengroep onafhankelijk. 'Het testament van senhor Araújo' is Almeida's ironische portret van de Kaapverdische gemeenschap voor en na de onafhankelijkheid. Na de dood van de rijke alleenstaande zakenman senhor Napumoceno da Silva Araújo komen de erfgenamen bij de notaris voor de lezing van het testament. Niemand betwijfelt dat neef Carlos het grootste erfdeel wacht. De uitkomst van het testament is echter ontgoochelend anders. Het document onthult dat de overledene een buitenechtelijke dochter heeft, Maria da Graça. Uit nieuwsgierigheid naar de man die haar vader is geweest, duikt Maria in zijn verleden en ontdekt de nodige persoonlijke en politieke geheimen. Almeida plaatst senhor Araújo's geschiedenis in een welomschreven kader van sociale en economische verhoudingen in Kaapverdië.
  • Een Afrikaanse familie is begin jaren tachtig het land ontvlucht en terechtgekomen in een Nederlands stadje. Mansakeh, de zoon, ziet hoe zijn ouders en zijn zusje heel verschillend met de nieuwe situatie om gaan. Zijn vader, die een gerespecteerd geleerde en worstelaar was, heeft moeite met zijn positie in de vreemde cultuur. Ondertussen houdt zijn vrouw Sebah het gezin draaiende en ziet kans zichzelf te ontwikkelen tot een zelfstandige vrouw die bewondering afdwingt en overal wordt gevraagd om te spreken. Als Sebah een relatie krijgt met een Nederlandse man, wijst haar echtgenoot haar de deur. Mansakeh vermoedt dat bij de verwijdering tussen zijn ouders ook een geheim voorval uit het verleden meespeelt. Een voorval dat met Mansakek te maken moet hebben. Foto auteur Liesbeth Kuipers
  • Te Llamare Viernes Oorspronkelijke Titel Nederlandse vertaling Uitgeverij Prometheus VRIJDAG ZAL IK JE NOEMEN Benito Marin is niet bepaald verwend in het leven. Zijn schuwheid voor vrouwen en zijn afstotelijk voorkomen maken de ontmoetingen met de andere sekse in zijn fantasie talrijker dan in de werkelijkheid. Een licht sadistische fantasie overigens, waarin Benito zich graag als meester ziet van zijn slavinnen. Met de lelijke en dikke Manuela ontstaat echter een ongewone en hechte relatie. Direct van het platteland naar Madrid gekomen en nu werkzaam bij het experimentele theater, lijkt Manuela nu niet bepaald zijn ideale vrouw. Maar zij blijkt tegelijk zijn onbedorven kindvrouw en slavin te zijn: 'Vrijdag zal ik je noemen, dan ben je alles in één,' zegt Benito haar. Vrijdag zal ik je noemen is een tedere en soms beklemmende geschiedenis. Almudena Grandes geeft blijk van een diep inzicht in menselijke relaties. Haar originele stijl en bij vlagen poëtische taalgebruik geven dit boek een extra dimensie.
  • Ze hebben natuurlijk nooit gedacht date en van de kinderen op een goede dag een boek zou schrijven. En dat alle dingen daardoor zo veel jaren later opeens weer aan de orde zouden komen. Ze zijn altijd vastbesloten geweest de vader van Ruth Ackermann te vergeten en gaandeweg zijn ze ook hun eigen aandeel in de geschiedenis vergeten. Of misschien niet vergeten, maar het is ze gelukt eromheen te leven.' De dertigjarige Teresa Pellikaan woont weer in het dorp waar ze is opgegroeid. Haar rijke echtgenoot is er lid geworden van de literaire kring, ooit opgericht door Teresa's vader, de nog steeds zeer aanwezige jurist Randolf Pellikaan. Op een dag in het voorjaar hoort Teresa dat haar vroegere klasgenoot Ruth Ackermann een internationale bestseller heeft geschreven. Het lijkt haar een mooi idee als de literaire kring in het dorp dat beroemde boek gaat lezen, maar iedereen reageert opmerkelijk afwijzend.Langzamerhand krijgt Teresa te horen wat er in het verleden is gebeurd rond de familie van de wereldberoemde schrijfster. Dan wordt bekend dat Ruth Ackermann op uitnodiging van de boekhandelaar komt spreken in het dorp; zo wordt de literaire kring wel gedwongen het boek te lezen. Met De literaire kring schreef Marjolijn Februari de grote Nederlandse roman over de weldenkende klasse.
  • Maman a un Amant Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Joost van Woestijne Migranten Loukoum woont met zijn vader Abdou, zijn stiefmoeder Maryam en zijn drie zusjes in de kleurrijke Parijse migrantenwijk Belleville. Zijn vader is werkloos straatveger en zijn stiefmoeder handelt in sieraden. Daarvan onderhoudt ze niet alleen haar gezin, maar kan ze ook nog sparen voor haar grote droom, een vakantie buiten Parijs, net als de blanke Fransen. Van de liefde tussen Maryam en Abdou is na jaren huwelijk niet veel meer over en wanneer ze op vakantie in Zuid-Frankrijk de blanke man Etienne Tichet ontmoet die oog heeft voor haar verlangens, besluit ze hem als minnaar te nemen. Terug in Parijs blijven Maryam en Tichit elkaar regelmatig ontmoeten en Maryam doet nog een stap in de richting van haar onafhankelijkheid door te leren lezen en schrijven. Al snel weet heel zwart Belleville van haar escapades. Loukoum is in de war. Hij ziet hoe gelukkig zijn moeder is, maar ook dat zijn vader er diep onder lijdt. In de nood leert mijn zijn vrienden kennen: de negerstam, de vrienden van de familie, organiseert een strafexpeditie naar de chique wijk waar Tichit woont, om hem een lesje te leren. Zonder veel resultaat. Dan is Abdou het zat en zet hij Maryam het huis uit. Nu moet ze kiezen tussen haar grote liefde Tichit en haar gezin.
  • Een man en een overspannen vrouw hebben hun intrek genomen in een hotel en laten champagne op hun kamer serveren omdat ze iets willen vieren. Later op de avond belt de man de receptie en vraagt met spoed een arts te laten komen. Deze treft de vrouw, gedeeltelijk ontkleed, op het bed aan. Zij is dood. Op grond van de verkleuringen en vlekken op haar hals vermoeden de arts en de inmiddels gealarmeerde politie dat de vrouw door wurging om het leven is gekomen. De man wordt ondervraagd, maar zegt zich niet te kunnen herinneren wat er is voorgevallen. Liegt hij of lijdt hij hij werkelijk
  • Michiel Niesen Zetwerk Millennium - Hollandse Hoodte Foto Omslag Verspreiding vooe Bekgie Van Halewyck Leuven Heel goed geschreven, met een prachtig tempo.' Het Parool De euthanasie van zijn moeder inspireerde Ronald Giphart in 2000 tot het schrijven van deze openhartige roman. Gelukkig staat het gevoelige onderwerp de bekende giphartiaanse humor niet in de weg. Met de hem kenmerkende vertelsnelheid en een spervuur aan appen voert Giphart de lezer mee van Utrecht naar La Palma - en van de liefde naar de dood.
  • Brainstorm Oorspronkelijke Titel Lithografie TwinType Breda Jurist Joe Watson vult zijn dagen op een groot advocatenkantoor als specialist in computergame-plagiaat. Zijn wereld verandert op slag als de rechtbank hem opdraagt de van moord verdachte James Whitlow te verdedigen. Zijn superieuren verbieden hem de pro-Deozaak aan te nemen, zijn op luxe gestelde vrouw vreest voor zijn carrière. Maar Watson kan niet onder de zaak uit. Als hij de aantrekkelijke hersendeskundige Rachel Palmquist ontmoet, die een neurologisch experiment met de verdachte wil doen, krijgt Watson de steun die hij nodig heeft. Hij wil van geen opgeven meer weten. Ook niet als zijn baas hem de laan uitstuurt en zijn vrouw hem verlaat.
  • Callisto Oorspronkelijke Titel Op een dag besluit Odell Deefus zich aan te melden bij het Amerikaanse leger. Hij weet zelf ook wel dat hij niet de allerslimste is. Maar hij is slim genoeg om achter de bonus aan te gaan die wordt beloofd aan soldaten als ze hun vaderland gaan dienen. Hij stapt in zijn truck en gaat op weg naar het stadje Callisto, waar het rekruteringsbureau van het leger zich bevindt. Hij zal Callisto echter nooit bereiken: zijn Chevrolet krijgt motorpech. Bij het eerste het beste huis vraagt hij om hulp en dat is het startpunt van een duizelingwekkende reeks bizarre gebeurtenissen. Voor hij beseft wat er gebeurt, is Odell Deefus de greep op zijn leven volledig kwijt en wordt hij verdacht van moord, terrorisme en andere kwajongensstreken.
  • Love in the Modern Sense Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie details uit Gustav Klimt Liebe [1895] De ontluikende liefde tussen een man en een vrouw beiden in de veertig. Zij is een feministisch schrijfster, hij een journalist van een zondagskrant die haar moet interviewen over haar vroegere huwelijk met een bekende TV-persoonlijkheid. Beiden dragen hun verleden met zich mee en aarzelen om zich opnieuw kwetsbaar te maken door van iemand te gaan houden. Er worden heel wat rake dingen gezegd over de huidige man/vrouw relatie. Het verhaal dat zich in vier dagen afspeelt in een provinciestad in Engeland wordt afwisselend verteld door de man en de vrouw. Mooie psychologische roman, soepel vertaald, heldere stijl. Omslag iets te romantisch met detail uit een schilderij van Klimt. Eerder verscheen
  • Zwanger na je veertigste Zwanger na je 40ste. Voor sommigen betekent dat een lang gekoesterde wens, die toch nog in vervulling gaat. Voor anderen is het een nieuwe levensfase die zich onverwacht aandient. Op oudere leeftijd zwanger worden is niet louter een medische of ethische kwestie. Het is een levenskwestie. In dit boek vertellen vrouwen die na hun 40ste zwanger zijn geweest over het leven zonder kinderen, de kinderwens, de zwangerschap, de bevalling, en de manier waarop hun leven is veranderd. Soms samen met hun partner. Soms samen met hun kind. Het boek wordt ingeleid door Beatrijs Smulders en de nabeschouwing werd geschreven door Jacobien Geel, beiden moeder geworden na hun 40ste. Het boek bevat verder statistisch cijfermateriaal over het onderwerp en interviews met mensen die vanuit hun professie betrokken zijn bij het thema van het boek De samenstellers van het boek, Marlies van der Velde en Willy Slingerland hebben samen een langdurige werkrelatie. Willy als freelance-fotografe en als freelance-journaliste voor een dagfblad; Marlies in de bedrijfsjournalistiek. Beiden zijn na hun 40ste moeder geworden.
  • La aventura del tocador de senoras Oorspronkelijke Titel Foto omslag Fair lady Camera Press ABC Press Omslagontwerp Rene Abbuhl te Amsterdam Na de twee succesvolle literaire thrillers 'Het geheim van de behekste crypte' en 'Het labyrint van de olijven' - verschijnt in HET AVONTUUR VAN DE DAMESKAPPER de ietwat verknipte hoofdfiguur uit de eerder verschenen boeken opnieuw ten tonele. De in een gekkenhuis opgesloten - aan Pepsi Cola verslaafde - detective kan weer tijdelijk aan de bak: hij moet een wat schemerige deal in de financiële wereld oplossen en komt en passant terecht in een web van criminele intriges, harteloze politici, en paria's in allerlei soorten en maten. Stad van handeling is - uiteraard - Barcelona, de stad die Mendoza vereeuwigde in zijn klassieker 'De stad der wonderen'. Het Barcelona van de onorthodoxe detective - die opereert onder de dekmantel van dameskapper - dreigt ten onder te gaan aan yuppen, industriëlen en andere mafiosi...
  • Deze roman speelt zich af vanaf ongeveer 1850 tot 1939 (met nadruk op de dertiger jaren van onze eeuw), en wel in Zuid-Limburg (mijnstreek, Heerlen) en - in de laatste hoofdstukken - Spanje (Barcelona). Hoofdpersonen zijn een mijnwerker (geboren in 1900), zijn vrouw (ex-prostituée) en zijn vriend. Via hun belevenissen schildert de auteur de strijd van de arbeiders, in het bijzonder de anarchisten, tegen kapitalisme en kerk. De klassetegenstellingen worden in schrille kleuren weergegeven. Het tragische verhaal over de hoofdpersonen wordt onderbroken door informatie over sociale en politieke toestanden in Zuid-Limburg (en Spanje). De dialogen zijn soms lang, het taalgebruik is nu en dan overdreven stoer, maar de stijl is vlot en soepel. Voor groot publiek. Verdienstelijk debuut. Het smaakvolle omslag vertoont boven de titel een houtsnede (een door smart verwrongen gezicht).
  • Educationof a felon Oorspronkelijke TitelGebruikers Sporen en Geel verkleuring en beetje scheve rug Edward Bunkers ervaringen in de strengste gevangenissen van Californië, de zelfkant van LA en de groezelige onderwereld van Hollywood hebben hem in staat gesteld ongemeen interessante en aangrijpende boeken te schrijven over het gevangenisleven en het bestaan als misdadiger. Hij mag Quentin Tarantino en James Ellroy tot zijn grootste fans rekenen. Als kind van straatarme ouders kwam de begaafde (IQ 152) maar extreem tegendraadse jonge Edward Bunker al vroeg in de armen van de straat terecht. Zijn moeder liet hem in de steek toen hij acht was. Bunker doorliep een reeks opvoedingsgestichten en jeugdtehuizen. Op zijn zeventiende zat hij in de beruchte San Quentin-gevangenis. Geweld was de enige manier om daar te overleven. Bunker wist zich te handhaven; op een gegeven moment sneed hij zelfs de keel van een seriemoordenaar door met een zelfgemaakt wapen. Maar wat hem uiteindelijk redde, was de literatuur. In de gevangenis ontwikkelde hij een passie voor Dostojevski en Cervantes, en hij begon zelf te schrijven. Dit boek is een noodzakelijk en fascinerend boek, dat een ontluisterend beeld geeft van de Amerikaanse samenleving.
  • Aan het begin van de jaren negentig lijken het Midden-Oosten en Noord-Afrika voor grote veranderingen te staan. De verdrijving van de Iraakse troepen uit Koeweit in 1991 wordt gepresenteerd als het begin van een Nieuwe Wereld orde onder Amerikaanse leiding: ook in het Midden-Oosten zouden lang slepende conflicten spoedig tot het verleden behoren, waarna economische ontegratie en democratisering moeten volgen. Enkele jaren later blijkt het beeld van krachtdadig militair ingrijpen, voortdurende onderhandelingen en historische handdrukken niet bestand tegen de hardnekkige feiten. Het Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn nog steeds het toneel van binnenlands-politieke conflicten, gewelddadigheden en economische problemen. Zij hebben in ieder land hun eigen achtergrond. Toch zijn er talrijke overeenkomsten. Tegenover het onvermogen van de meeste regimes staat de groeiende invloed van bewegingen die zich baseren op de politieke islan (islamisme). Maar eenmaal aan de macht blijken ook de islami
  • Ondanks het feit dat er in 1999 weinig bijzonders gebeurt voor Maarten 't Hart, wordt hij het hele jaar door geconfronteerd met allerlei vormen van waanzin: het hoofdthema van deze roman. Tevens blikt hij in Een deerne in lokkend postuur terug op zaken waaraan hij in de loop van zijn leven belang hechtte. Zo werd deze schets van het laatste jaar van de eeuw niet alleen een dagboek maar ook een boek der herinneringen.
  • Over mensen die kinderen willen maar ze niet kunnen krijgen, of ze kunnen krijgen maar ze niet willen, of ze krijgen zonder ze te willen, of ze willen en ook krijgen. (….) Ik heb dit boek geschreven omdat ik stilaan geloof dat de belangrijkste relatie die een mens in zijn leven kan hebben, die met zijn of haar kinderen is, ongeacht het succes of het falen ervan. Meer en meer geloof ik dat ouders onvoorwaardelijk van hun kinderen moeten houden, hoe moeilijk dat ook is. Dit boek is dan ook opgedragen aan alle kinderen, dus aan ieder van ons.
  • Het struisvogelei is een kleurrijk mozaiek van indrukken die Ra'oef Moes 'ad Basta op zijn reizen door Egypte en Soedan opdeed. Een ervaring vormt de rode draad van het boek. Eind Jaren vijftig, onder het regime van Nasser, sloot Basta zich aan bij een marxistische organisatie, waarvoor hij met vier jaar gevangenisstraf moest betalen. In de gevangenis besloot hij de partijpolitiek voorgoed achter zich te laten. Zijn belangrijkste ontdekking was 'dat ze je alles kunnen ontnemen,' behalve je lichaam. Seksuele en erotische ervaringen spelen een belangrijke rol in deze roman, waarin Basta steeds weer nieuwe geografische en emotionele grenzen verkent.
Ga naar de bovenkant