• Deze vrouw is volkomen gewetenloos en manziek, seksueel is zij onverzadigbaar... dit is, met al haar verstand en opleiding, een doodgewone, keiharde moffenhoer.' Zo wordt de hoofdpersoon Greetje gekarakteriseerd door de officier van justitie, als zij in 1952 terechtstaat voor moord. Tijdens de oorlogsjaren had de toen 17-jarige in Katwijk woonachtige Greetje een verhouding met de 40 jaar oudere Duitser Heinrich, profiteerde zij schaamteloos van alle voorrechten die de Duitsers zich toegeeigend hadden en nam deel aan uitbundige feesten en dronken orgieen. Zij deinst er niet voor terug haar macht te misbruiken om personen die haar niet aanstaan naar Duitsland te laten deporteren. Ook na de oorlog vernietigt zij moedwillig, onder andere namen, de levens van mensen die haar liefdesleven in de weg staan. De schrijfster heeft zich uitvoerig gedocumenteerd over de oorlogssituatie en de passages waarin zij deze historische feiten reproduceert zijn zeer boeiend. De karaktertekening van Greetje, de dialogen en situatieschilderingen, zijn helaas vaak oppervlakkig, irritant en te breedvoerig.
  • Deze bundel, geschreven in opdracht van de vrouwencommissie van het Landelijk Samenwerkingsverband van Organisaties van Buitenlandse Arbeiders, bevat negen levensverhalen van evenzovele buitenlandse vrouwen in Nederland. In tegenstelling tot wetenschappelijke studies en nota's over immigranten, waarin zij als culturele rariteit in hokjes worden ingedeeld, stelt de schrijfster zich in deze interviews als doel, hen als mens te beschrijven. Haar werkwijze was de vrouwen zoveel mogelijk te laten praten en zelf zo goed mogelijk te luisteren. Elke vrouw vertelt vanuit haar eigen unieke achtergrond. Toch hebben zij een ding gemeen en dat is hun verzet tegen het lot waarin zij zouden moeten berusten. Dit werkje schetst hun strijd tegen achterstellingen, zoals o.a. die als vrouw en als buitenlandse. Geschikt voor iedereen die geinteresseerd is in de levensverhalen van deze (sterke) vrouwen.
  • Richard Strauss Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Elise de Vries Omslagillustratie Jan Maarten Buissant foto's en andere afbeeldingen met Oeuvrecatalogus, Bibliografie, Discografie, Register en Bronnenoverzicht van de afbeeldingen Deze biografie van de grote Duitse componist, vooral bekend door 'Der Rosenkavalier' (en niet te verwarren met de Weense Strauss) is opgebouwd voornamelijk uit citaten uit recensies, dagboeken, brieven en getuigenissen. Het getuigt dan van een grote belezenheid om vanuit die veelheid van gegevens een chronologisch lopend levensverhaal te maken. De gekozen methode is ook al van waarde, omdat de citaten een grote mate van authenticiteit waarborgen. Omslag en titelpagina drukken de autograaf van Richard Strauss' handtekening af, waaruit al meteen duidelijk wordt, dat we hier te doen hebben met een complexe persoonlijkheid. Verder was er zijn verwevenheid met zoveel aspecten van het muziekleven, in Wenen, in Salzburg. Daarachter steeds een filosofie die hij met Hugo van Hofmannsthal uitkristalliseerde. Tijdgebonden blijve de beoordeling van zijn kontakten met Hitler. Compleet met oeuvrecatalogus en discografie geeft deze biografie ook in de Nederlandse vertaling een historische context van zijn leven (1864-1949).
  • Cooper's psychiatrie is een anti-psychiatrie in de ware zin des woords. Hij verzet zich tegen de gangbare psychiatrische opvattingen over schizofrenie als zijnde een 'ziekte' die 'genezen' moet worden - liefst in een medische setting. Cooper beweert dat schizofrenen niet bestaan. Wat wel kan bestaan is een verstoorde intermenselijke relatie met verstoorde kommunikatiepatronen waarvan (meestal) een persoon de dupe wordt. Zijn konklusies: de mikro-sociale omgeving van het als schizofreen geklassificeerde individu (meestal het gezin) moet bij de behandeling betrokken worden; de behandeling moet uit de medische sfeer gehaald worden. Cooper illustreert zijn opvattingen aan de hand van een case-history van een 'schizofrene' patient en een beschrijving van zijn werkzaamheden in Villa 21: een poging om anti-psychiatrisch bezig te zijn. Aanbevelenswaardig.
  • Niet op voorraad
    In deze dissertatie wordt de tekst van het Wilhelmus uitgebreid besproken met veel aandacht voor de bijbelse thematiek van het lied. Ook de melodie wordt bij het onderzoek betrokken. Vanuit de studie van thematische en verstechnische aspekten van de poezie van Marnix van Sint-Aldegonde en Coornhert komt de auteur tot de konklusie dat Marnix de tekstdichter van het Wilhelmus moet zijn geweest. De dissertatie heeft bij musicologen en letterkundigen vragen opgeroepen, ondermeer vanwege de visie dat dichterschap als kenmiddel in de wetenschap bruikbaar is. De studie is geschikt voor universitair geschoolde letterkundigen. De auteur, Ad den Besten, is bekend als dichter, essayist en poezie-uitgever van protestant-christelijke signatuur.
  • Vanaf zijn dertigste levensjaar maakte de Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdi (1813-1901) van elke brief die hij verzond een afschrift. Na zijn dood verschenen deze zogenaamde 'copialettere' in druk. De samenstelster van deze bloemlezing van Verdi's brieven heeft er een groot aantal geselecteerd. Veel brieven hebben een zakelijke inhoud, maar er zijn er ook bij van heel persoonlijke aard. Er zijn nadelen bij de presentatie van de brieven in deze bundel: de lezer zal te vaak achterin het boek moeten zoeken wie de persoon in kwestie is aan wie de brief is gericht; niet altijd is de context van de brief voor de lezer even duidelijk of interessant. Mijn indruk is dat de meeste muziekliefhebbers in dit geval toch liever een biografie van de componist inkijken.
  • In het eerste deel van dit boek heeft de schrijfster enkele nieuwe aspecten van de zangmethodiek in begrijpelijke bewoordingen toegankelijk gemaakt voor zangers, zangdocenten en studenten. Voor het Nederlands taalgebied is het een unieke uitgave. De verschijning van deze Sesam Atlas van de Zangkunst zal in kringen van zangpedagogen en studenten dan ook met instemming worden begroet. De inhoud volgt de methodische en historische leerstof zoals die gevraagd wordt bij het eindexamen zang op de conservatoria en bij het staatsexamen. Ank Reinders heeft meer dan 25 jaar geconcerteerd in Europa en Noord Amerika. Zij is vast commissielid voor de staatsexamens solozang en was tot eind 1992 hoofdvakdocent aan de Hogeschool Enschede, afdeling conservatorium. Ook was zij medeoprichtster en zes jaar lang vice-voorzitster van het Genootschap van Zangleraren. Zij geeft, vooral in Duitsland, regelmatig workshops en heeft een privé-studio in Den Haag. Artikelen van haar hand verschenen in ettelijke internationaal gelezen vakbladen waaronder The NATS Journal en het Journal of Research in Singing. Uit een van de aanbevelingen: 'Het is een aanrader voor eenieder die in zang geïnteresseerd is en achtergrondkennis wenst te hebben.'
  • De kinderen van De Grote Beer groep 4 Rekenen in het oerwoud Kim is blij dat de vakantie voorbij is. Het werd langzamerhand behoorlijk saai en ze begon Lisa, Daan, Frank en Quilfort te missen. Ze komen in een spannende klas... die van meester Ad. Zijn lokaal staat vol met planten en aan de muren hangen posters van olifanten en tijers. Het lijkt wel een oerwoud! De kinderen leren een hoop ineuwe dingen: tafels, hoofdletters en met een vulpen schrijven! Ook richten ze een geheime dierenreddersclub op. Ze vergaderen in een hut in de bosjes achter de school. De dierenredders vinden een zielige poes. Ze nemen hem mee naar school en hopen dat hij mag blijven. Vlak voor de zomervakantie gaan de vierdegroepers bij meester Ad eten. Ze vinden het wel een beetje eng. Is zijn huis echt zo vies als hij zelf zegt? En heeft hij nou een krokodil in de vijver en een spinnenverzameling, of niet?   Slee, Carry Met tekeningen van Dagmar Stam Omslagtypografie Erwin van Wanrooy en Vormgeving binnenwerk Ton Ellemers
  • Eerste van vijf voorgenomen publikaties over verschillende vormen van beroepsonderwijs. De auteur geeft een boeiende beschrijving van de historische ontwikkeling van het verplegen sinds de oudheid, van de opleiding tot verpleegkundige en van de verhouding tussen de verpleegkunde en de geneeskunde. Daarbij gaat hij in op de invloed van de maatschappelijke context, drijvende en vertragende krachten, de motieven van initiatiefnemers, het streven naar professionalisering en maatschappelijke en materiele erkenning en waardering. Rijkelijk geillustreerd met kaderteksten waarin wat dieper op bepaalde aspecten wordt ingegaan, vaak aan de hand van beschrijvingen in historische bronnen. Bevat een uitgebreid overzicht van geraadpleegde bronnen en literatuur, gegroepeerd naar soort en onderwerp. Bevat een lijst van afkortingen, jaartallen en een index. Mooi, goed toegankelijk en inspirerend boek voor verpleegkundigen en andere werkenden en studerenden in de gezondheidszorg die geinteresseerd zijn in de wortels van het vak.
  • Professor of Social Administration London School of Economics Reprinted 1970
  • Rudi Wester nam een grote verscheidenheid aan dagbladen en tijdschriften door en selecteerde voor Rusteloze vrouwen 1996 de meest in het oog springende reizen, gemaakt door de meest opvallende vrouwen. Adèle Bloemendaal was bijvoorbeeld in Alaska, Barber van de Pol in Buenos Aires, Lieve Joris in Bahrein en Ethel Portnoy nam plaats in de chique Oriënt-Expres naar Venetië. In Rusteloze vrouwen gaan spanning en ontroering hand in hand met een passie voor verplaatsing. Recensie(s)
  • Monika Sauwer (ps. van Yolanda Noordhoek-Nusselder geb. 1946) ontving in 1978 voor deze bundel de Gouden Ezelsoorprijs voor het best verkochte debuut. De verhalen gaan over verschillende episodes uit het leven van de vrouwelijke hoofdpersoon, die leeft als God in Frankrijk maar beslist niet gelukkig is. Haar openhartigheid op sexueel gebied heeft de meningen van de toenmalige critici uiteen doen lopen, maar dat heeft de verkoop van haar boek niet verminderd. Haar schrijfstijl is pittig, vol vaart, losjes en hier en daar ook ironisch.
  • Handen uit de Mouwen beschrijft de geschiedenis van het verpleegkundig uniform in Nederland in de voorbije 150 jaar. Het boek toont aan hoe nauw de kleding van verplegers en verpleegsters was verbonden met ontwikkelingen in hun beroepsleven en in de maatschappij. Vanaf het oudst bekende habijt van verplegende kloosterzusters in Nederland - voor dit boek ter beschikking gesteld door de Zusters van Charitas uit Roosendaal - tot een recent en huiselijk verpleegstersjasje dat werd ontworpen door leerling-verpleegkundigen aan Hogeschool Windesheim te Zwolle, passeren tal van uniformen de revue. Ook de uniformen van de verpleegkundigen bij de Geneeskundige Dienst van de Koninklijke Landmacht zijn present. De beschrijvingen van de uniformen zelf, de achtergronden ervan, de discussies erover, maar zeker ook de vele afbeeldingen maken dit boek aantrekkelijk voor mensen in de zorg en daarbuiten. Met deze publicatie bewijst de Stichting Historisch Verpleegkundig Bezit (SHVB) de waarde van haar unieke collectie verpleegkundige materialen, waaronder vele uniformen en insignes.
  • The babbel Effect Oorspronkelijke Titel Ryan en Jessica McCloud hebben beiden een trauma: Ryan groeide op in de achterbuurten van Boston en de zus van Jessica is vermoord. Jessica is bovendien zwanger en heeft neerslachtige buien. Het geeft spanningen in hun huwelijk.De McClouds zijn bekende wetenschappers met een onorthodoxe aanpak die opmerkelijke resultaten oplevert. Nu zijn ze ingehuurd om de oorzaak te vinden van het grootste probleem van van onze tijd: geweld. Jessica bijt zich vast in het vraagstuk, hoewel ze haar twijfels heeft over hun opdrachtgever, de steenrijke Jason Ridder.Is agressie besmettelijk? Maken je genen je tot een moordenaar? Is het ongekende geweld van de afgelopen eeuw een oude plaag of een nieuwe nachtmerrie? Is er een remedie? De antwoorden worden steeds urgenter. Het onderzoek dwingt de McClouds hun aannames over de mens en zichzelf te herzien. Kan hun relatie deze speurtocht overleven? En zijzelf?Moordlust is de fascinerende opvolger van de bestseller Geestdrift. Daniel Hecht heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt: dit boek gaat nog dieper in op de schaduwzijde van de menselijke aard. Moordlust is zowel psychologische thriller, als liefdesverhaal en wetenschappelijk-filosofische queeste.
  • Niet op voorraad
    Sociale en culturele reeks van Samsom Letter : Press Roman Zetwerk : Pecasse Eurozet Druk en afwerking Samsom-Sijthoff Grafische Bedrijven B.v.
  • Veertig verhalen over misstanden in de Nederlandse gezondheidszorg. De verhalen zijn opgetekend door een verpleegkundige, ruim dertig jaar werkzaam in de gezondheidszorg. De anonieme vertellers zijn diverse zorgverleners, managers, patiënten en nabestaanden. De verhalen gaan over medische missers, inefficiënte kostenbeheersing, werkdruk, verkeerde communicatie, politiek en vooral ook over de complexiteit van de gezondheidszorg. In vogelvlucht wordt de geschiedenis van de gezondheidszorg met de medische ontdekkingen gegeven, alsook een overzicht van de vele huidige zorgaanbieders. De auteur hoopt dat deze verhalen bijdragen tot een stukje bewustwording, met name van het feit dat werknemers in de zorg ook mensen zijn. Hij benadrukt dat er dagelijks vele gemotiveerde zorgverleners klaarstaan. Naast een verklarende woordenlijst is een beschrijving van de klassieke en huidige artseneed opgenomen. De verhalen zijn geschreven voor een breed publiek. Hörchner (1960) is als verpleegwetenschapper ook verantwoordelijk voor diverse internationale publicaties.
  • The Power of Thinking Without Thinking oorspronkelijke Titel Verspreid over zes hoofdstukken beschrijft deze Amerikaanse auteur dat naast onze bewuste besluitvorming er nog een tweede systeem werkzaam is in onze hersenen. Dit zogenaamde 'adaptief onbewuste' taxeert zeer snel en vaak doeltreffend de wereld, waarschuwt mensen voor allerlei gevaren, stelt doeleinden vast en spoort de mens aan tot handelen. Toch blijkt dit systeem ook feilbaar omdat het moet concurreren met allerlei andere belangen en emoties. Intuïtie blijkt nogal eens actief te zijn bij stressvolle momenten; dat kan leiden tot gelukkige maar ook minder gelukkige besluiten. De auteur gebruikt veel (historische) voorbeelden uit zijn vaderland om dit nog vrij onontgonnen deel uit de psychologie aan de lezer te verduidelijken. Het boek bevat een bronnen- en literatuuroverzicht en een register.
  • The Tipping Point , How Little Things Can make a big Difference Oorspronkelijke Titel "Het beslissende moment" van Malcolm Gladwell leest als een avonturenverhaal vol aanstekelijk enthousiasme over de macht van nieuwe idee Het is een kaart voor verandering, met een hoopvolle boodschap: creatieve persoon kan de wereld veranderen. Er is meestal maar een klein zetje nodig om de bal aan het rollen te krijgen. Wie het beslissende moment herkent, heeft een recept voor succes in handen. Hoe wordt een onbekende debutant een bestsellerauteur? Waarom gaan steeds meer jongeren roken, terwijl iedereen weet dat slecht is voor de gezondheid? Waarom is een televisieprogramma als Sesamstraat zo goed om kinderen te leren lezen? Malcolm Gladwell onderzoekt waarom grote veranderingen vaak zo plotseling beginnen. Idee gedrag, meningen en producten verspreiden zich als ziektes. Zoals zieke een griepepidemie kan starten, zo kan graffitimaker de criminaliteit doen toenemen of tevreden klant de lege tafels in een restaurant vullen.
  • Ik stond laatst voor een poppenkraam Als Maria op twaalfjarige leeftijd voor het eerst op de fiets naar de middelbare school vertrekt, zwaait haar moeder Lucie haar weemoedig uit. Haar kleine meisje wordt groot. Tegelijkertijd is ze blij voor Maria, die vol verwachting een nieuwe fase in haar leven begint. Wat Lucie niet weet, is dat Maria die dag al Manou zal ontmoeten, de loverboy die haar leven in een hel zal veranderen. Al snel verandert Maria in een onhandelbare puber. Lucie dringt niet meer tot haar dochter door en komt er maar niet achter wat er met haar aan de hand is. De waarheid gaat dan ook ieder voorstellingsvermogen te boven. Manou heeft Maria veranderd in een willoze pop die alles doet wat hij zegt. Als Maria's betrouwbare knuffelbeer dringt hij binnen in Lucies gezin om vandaaruit de hechte band tussen moeder en dochter te doorbreken. Pas dan zal hij Maria helemaal in zijn macht hebben. Lang beseft Lucie niet dat ze leeft in een toneelstuk dat Manou regisseert. Wanneer ze stukje bij beetje ontdekt wat er gaande is met haar dochter, dringt langzaam tot haar door wat haar rol moet zijn. Ze zal met Manou moeten strijden om het vertrouwen van haar dochter, voor het te laat is. Lucie Mosterd is de moeder van Maria Mosterd, de schrijfster van het aangrijpende 'Echte mannen eten geen kaas', waarvan inmiddels 160.000 exemplaren werden verkocht. Eén ding is zeker: haar schrijftalent heeft Maria niet van een vreemde. 'Ik stond laatst voor een poppenkraam' is het bloedstollende verslag van de strijd van een moeder om het leven van haar dochter.
  • Ze is de vrouwelijke variant van James Bond: Olivia Joules, een journaliste met lef en fantasie, die zich ontpopt als een briljante meesterspion.Tijdens de presentatie van een nieuwe gezichtscreme waarover ze een artikel schrijft, ontmoet Olivia de maker van deze zalf, de machtige Pierre Ferramo. Hij is een man met mysterieuze ogen, een goede smaak, exotische buitenhuizen en een dubieus Frans accent. Ferramo probeert Olivia te verleiden, maar ze wordt achterdochtig. Zou Ferramo een terrorist zijn, uit op vernietiging van de westerse wereld, die zich verhult achter een gordijn van glitter en glamour? Of is deze gedachte het gevolg van haar rijke verbeeldingskracht?De al te grote fantasie van Olivia Joules is het hilarische, meeslepende verhaal van Olivia's gevecht tegen terrorisme. Gewapend met een hoedenspeld, haar vlijmscherpe geest en een speciale bh met afluisterapparatuur volgt zij haar intuitie, van de hitte in Miami tot de palmbomen van Los Angeles, van de glinsterende wateren van de Caribische Zee tot de woestijnen in het Midden-Oosten. Een nieuw, geweldig personage van de auteur van Bridget Jones!Helen Fielding woont en werkt in Londen en Los Angeles. Haar romans Het dagboek van Bridget Jones en Bridget Jones. Het nieuwe dagboek zijn internationale bestsellers. Ze werden geprezen door de gehele Nederlandse pers: van Flair tot Volkskrant, van Margriet tot Opzij.
  • 'Wat je ook denkt dat er gaat gebeuren,' fluistert ze, 'het is erger dan dat.' 'Ben je bang?' vraagt Gretchen. Hoe erg je ook denkt dat het kan zijn... voor detective Archie Sheridan is het erger. Hij heeft jarenlang gejaagd op Gretchen Lowell, de Beauty Killer, maar toen hij haar bijna had, liep hij in haar val. Ze ontvoerde hem en martelde hem tien dagen lang, en toen heeft ze ? niemand weet waarom ? hem vrijgelaten en zichzelf aangegeven. Nu, twee jaar later, is Archie verslaafd aan pijnstillers, vervreemd van zijn gezin en heeft hij één obsessie: Gretchen. Ze zit in de cel, maar ze heeft nog steeds de touwtjes in handen. Ze is slim, sexy, wreed en vals; ze is een schoonheid en een moordenares. Archie moet een nieuwe zaak oplossen en hij heeft haar nodig ? zowel om de dader te vangen als om zijn ziel te bevrijden. Liefde doet pijn, martelende pijn. Chelsea Cain woont met haar man en dochter in Portland. De beruchte 'Green River Killer' inspireerde haar tot het schrijven van Hartzeer. Ze schrijft ook regelmatig voor lokale kranten en bladen. 'Hartzeer heeft het allemaal: een gemartelde politieagent, een onbevreesde, beetje gekke heldin, en misschien wel de engste seriemoordenaar ooit. Dit is verslavend!' Tess Gerritsen, auteur van o.a. Verdwijn en Zustermoord 'Chelsea Cain geeft ons met Gretchen Lowell de aangrijpendste, origineelste en engste seriemoordenaar sinds Hannibal Lecter.' Chuck Palahniuk, auteur van o.a. Fight Club
  • Alle gansjes hebben zich verstopt en Gonnie gaat hen zoeken. Gijsje, Bo en Eddie heeft ze zo gevonden, maar waar zou Ollie nu toch zitten? In de boot? Tussen de appels? Of toch onder de bloempot? Een boek met flapjes om achter te kijken, wieltjes om aan te draaien, stofjes om aan te voelen, schuifjes om aan te trekken en duwen, en zelfs een 'wrijf-en-ruik'-plekje. En als het boek uit is, kun je het uitvouwbare bordspel achterin spelen, om nog eens goed te oefenen met voorzetsels als 'in', 'tussen' en 'onder'. Het spel is geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar.
Ga naar de bovenkant