-
Toen Rien Poortvliet aan een nieuw boek begon, waarin hij het alledaagse leven rond de laatste eeuwwisseling wilde vastleggen, kwam hij, door een gelukkige omstandigheid, in het bezit van zijn familiestamboom. Daarmee begon voor hem een fascinerende tocht door drie eeuwen familiegeschiedenis. LANGS HET TIJNPAD VAN MIJN VADEREN is zo het verslag geworden van een persoonlijke ontmoeting van Rien Poortvliet met zijn voorvaderen. Maar het is méér.- de talloze taferelen uit het dagelijkse leven vanaf de zeventiende eeuw, vertellen ook ónze voorgeschiedenis, in woord en beeld. Niet de grote woelingen van de wereld staan centraal, maar de beslommeringen van gewone mensen. Hoe kwam je in de achttiende eeuw, zonder waterleiding, aan water om te koken en te wassen? Wat deed men als er besmettelijke ziekten heersten? Was het afdoende om azijn te sprenkelen voor het bed van de zieke? Ontliep de dokter werkelijk het besmettingsgevaar door een pijp te roken?.... Op zijn eigen onnavolgbare wijze brengt Rien Poortvliet in dit boek hei verleden tot leven. Herkenbaar, ontroerend en vooral écht. Een boek om uren kijkend en lezend in rond te wandelen, langs het tuinpad van al onze vaderen.
-
Dit boek is mede door de vele goede zwart/wit en kleurenfoto's een reisbelevenis geworden. Gelukkig werd niet naar volledigheid gestreefd, maar werd het materiaal gevonden in de Noordelijke-, en Zuidelijke Nederlanden met uitlopers naar Wallonie. De teksten zijn doorweven met eigen ervaringen en plaatselijke - meestal historische - aanknopingspunten. De tekst is in klaar Nederlands geschreven - nog wel eens een gemis bij toeristische boeken. Een mooi kijk- en leesboek. Waardevol als aanzet om er zelf op uit te trekken.
-
'Latijns bloed' is een bundel literaire misdaadverhalen, alle afkomstig van Latijnsamerikaanse auteurs. Met de unieke mengeling van realisme en absurdisme die de Latijnsamerikaanse literatuur eigen is, weten zij van het thema misdaad iets heel bijzonders te maken. De verhalen zijn een dwarsdoorsnede van de misdaadliteratuur van een heel continent en hebben in al hun verscheidenheid gemeen dat de samensteller zich heeft laten leiden door 'één criterium: suspense'. Naast werk van grote namen als Jorge Luis Borgers, Julio Cortázar en B. Traven bevat 'Latijns bloed' ook verhalen van een groot aantal eveneens uitmuntende, maar minder bekende Latijnsamerikaanse auteurs van vroeger en nu, waardoor deze bundel ook voor de kenners een verrassing zal betekenen. met Verklarende lijst en Bronvermelding bijdragen van o.m. Jorge Luis Borges, Julio Cortázar, Erik Lakester, B. Traven, Dalton Trevisan, Manuel Ugarte, Martin Luis Guzmán, Manuel Peyrou, Alberto Edwards, W.I. Eisen
-
Cal has very few choices in life. He can continue working at the abattoir that sickens him, or join the ranks of the unemployed. He can brood on his past or try to plan a future with Marcella. "Cal" is a haunting love story set against the fear and violence of Ulster, where tenderness and innocence must struggle to survive.
-
Religie is mythologie. Zit boordevol mythen. Anders dan het alledaagse spraak ons wil doen geloven, zijn mythen geen flauwekul. Mythen vertellen wijsheden en waarheden over de binnenkant van wie wij zijn. Over de ziel, de innerlijke werkelijkheid die ieder mens in zich draagt - al zijn velen er zich niet van bewust dat zij diep van binnen een grote schat in zich bergen. Die schat graaft de auteur van dit boek op, uit religieuze verhalen, sprookjes, dromen, mythen. Luisterend naar de stem van de ziel. Kunst, liefde en religie spreken de taal van de ziel. Ze spreken de taal van mythen, dromen en sprookjes. Ze spreken in beelden, die dieper reiken en verder dan de taal van feiten, cijfers en standen van zaken. Door religieuze verhalen (weer) als mythen te lezen, krijgen we zicht op de werkelijkheid waar religie over gaat: ons eigen innerlijk, de ziel. Geïnspireerd door het werk van Carl Jung en de mythologie van Joseph Campbell vertelt Harm Knoop in Leef je eigen mythe zijn weg door religie en leven. Voor hem vallen die twee - religie en leven - zo goed als samen en ook nog eens in een bedding die het besef en de vreugde oproepen dat wij het grootste mysterie van het bestaan in onszelf meedragen: wij zijn dat zélf, dat mysterie. En we kunnen het ontsluiten en vruchtbaar maken voor het grote geheel. Wanneer we onze eigen mythe opgraven. Wanneer we die leren verstaan. Wannee we onze eigen mythe gaan leven. Harm Knoop (1954) is theoloog. Hij werkt met vrijmoedigheid als voorganger in de vrijzinnigheid (de NPB) en als trainer, coach, inspirator, vertrouwenspersoon. En altijd als schatgraver. De schat in het binnenste van mensen helpen vinden, opgraven, ontsluiten - dat is zijn mythe en missie