-
Fresia en Akelei zouden samen tot in eeuwigheid gelukkig zijn, zo hadden ze zich voorgenomen. Maar naarmate Fresia als schrijfster rijker en beroemder wordt, gaat de huiselijke Akelei steeds meer verlangen naar iets wat voor hen beiden niet weggelegd lijkt te zijn: een kind. Fresia bedenkt dat ze Akeleis wens in vervulling kan doen gaan door een Afrikaans kindje te adopteren. En terwijl Fresia’s missie haar ver van huis voert, overschrijdt ook Akelei onvermoede grenzen. Zal ze bij het netwerk van potentiële zelfmoordenaressen vinden wat ze zoekt – of wordt ze door duistere en boosaardige krachten bedreigd?
-
Maandelijks interviewt Ingrid Hoogervorst, al zes jaar lang, Nederlandse en buitenlandse schrijvers voor De Telegraaf en BZZLLETIN. Met centraal de vraag wat hen dreef bij het schrijven van hun romans.Wat maakte dat ene boek noodzakelijk? In de selectie uit al die interviews die 'Vreemdeling in eigen landschap' is, geven veel auteurs er blijk van zich van jongs af aan buitenstaander te hebben gevoeld, waarnemers aan de zijlijn van hun eigen tijd, geen deelnemers. Ze voelen zich nergens thuis, behalve in hun boeken. De interviews in 'Vreemdeling in eigen landschap' bieden een veelkleurige staalkaart van invalshoeken op de literaire buitenstaander. Wat is de invloed op de schrijver van gereformeerde afkomst: wil men er buiten blijven (Nicolaas Matsier) of juist terug naar die veilige omgeving (Maarten 't Hart)? Wil men zich terugschrijven naar het landschap van vroeger, naar Somalië (Yasmine Allas), Liberia (Vamba Shenif) of Indië (Adriaan van Dis, Basha Faber of Marion Bloem ), staat men met de voeten in Holland maar met de geest in Iran (Kader Abdollah), heeft men de deur van het thuisland definitief achter zich dichtgetrokken (Moses Isegawa), of zijn het de verhalen van een verloren wereld die men zoekt (Hafid Bouazza, Marcel Möring)? Hoe staan schrijvers als Arnon Grunberg, Boudewijn Büch, Herman Koch, Harry Mulisch of Connie Palmen in hun wereld?
-
Strangers on a train Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Brian Hampton Gebruikers Sporen en Geel verkleuring Foto Omslag Tom Schalken Deze door Hitchcock verfilmde klassieker gaat over de merkwaardige Bruno, die van plan is een moord te ruilen. Tijdens een treinreis ontmoet hij Guy Haines. Deze is getrouwd met Miriam, maar wil van haar af. Door de teinreis met Bruno wordt Haines meegesleept in een serie onheilspellende ontwikkelingen die leiden tot moord en doodslag. Want Bruno komt met een bizar plan om Haines van zijn vrouw af te helpen en is vastbesloten dat het tot in de laatste, fatale, puntjes wordt uitgevoerd.
-
Twee Arabische vrouwen willen wat van hun leven maken in Londen. Amiera, een uitbundige Marokkaanse prostituee, is uiterst creatief en brutaal als ze haar doel wil bereiken. Haar klanten zijn Arabieren. Lamies, een ingetogen Irakese, gescheiden na een gedwongen huwelijk met een Arabier, is nu verliefd op een Engelsman. Ze wil echt Engels leren praten. Niemand kan Arabische vrouwen zo mooi beschrijven als Hanaan as-Sjeikh, een Libanese die zelf in Londen woont. Dat heeft ze laten zien in haar eerder boeken: 'Vrouwen tussen hemel en zand' en 'Het verhaal van Zahra'. Het duurt even voor je de rode draad te pakken hebt, maar daarna wordt het mooi, afwisselend ontroerend en grappig. Een kijkje in een aparte wereld: die van geemancipeerde Arabische vrouwen.
-
Melle en Georgie zijn beste vriendinnen. Ze hebben elkaar beloofd dat ze nooit verliefd zullen worden. Ze willen zeebioloog worden en jongens kunnen alleen maar tussen hun plannen in komen te staan. Dan zijn er opeens twee nieuwe jongens op hun zwemvereniging. Melle vindt een van hen gelijk heel leuk en voelt zich steeds verliefder worden. Ondertussen vertelt ze Georgie niks, maar Georgie ziet Melle veranderen. Hoe moet dat nu met hun afspraak? Een sprankelend meidenboek vol herkenbare en geestige misverstanden. Zetwerk binnenwerk : ZetSpiegel te Best
-
Cristina haalt het jasje al van de hanger. 'Trek aan, Vanusa!' En daar staat Vanusa voor de spiegel in het witte jasje. 'Mooi...' fluistert ze. 'Dat komt doordat je zo donker bent, 'zegt de verkoopster. Vanusa zucht. 'Maar ik kan het niet kopen.' 'Dat geeft toch niet! Misschien later, leren jasjes hebben we altijd.' Buiten zegt Cristina: 'Cool dat jasje!'Vanusa is met haar moeder en broertje Paulo vanuit Angola naar Nederland gevlucht. Haar vader is doodgeschoten in de oorlog. Waar haar oudere broer Manuel Manuel is weet niemand. Ze komen terecht in een asielzoekerscentrum. Het is een boot, zo groot dat hij wel een flat lijkt. Alles is nieuw en dat is best spannend. Vanusa gaat naar school, ze maakt nieuwe vrienden en krijgt les in Nederlands. Het gaat steeds beter. Kiki neemt haar mee naar de ijsbaan. 'Een afrikaan op schaatsen!'zegt Vanusa spottend. Maar ze leert het wel! Ze schrijft trouw met Cristina, haar vriendin uit het opvangcentrum waar ze eerst woonden. Met haar kan ze over vroeger praten. En aan haar alleen durft ze ook te vertellen dat ze Bram uit haar klas wel heel leuk vindt! En dan horen ze dat Manuel misschien nog leeft, en in Nederland is...
-
VRIJ SPEL Als haar vader een zeventienjarige jongen doodschiet, komt Emma's leven in gevaar Op een mistige ochtend in oktober schiet de vader van Emma, politieagent Nick Overmars, een zeventienjarige jongen dood. Volgens hem was de jongen gewapend, maar het wapen wordt niet gevonden. Bovendien blijkt dat Nick nog een andere, heel persoonlijke, reden had om te schieten. Al snel merkt Emma wat voor impact de schietpartij heeft als vrienden van de jongen op wraak zinnen en haar leven tot een hel maken.
-
Te Llamare Viernes Oorspronkelijke Titel Nederlandse vertaling Uitgeverij Prometheus VRIJDAG ZAL IK JE NOEMEN Benito Marin is niet bepaald verwend in het leven. Zijn schuwheid voor vrouwen en zijn afstotelijk voorkomen maken de ontmoetingen met de andere sekse in zijn fantasie talrijker dan in de werkelijkheid. Een licht sadistische fantasie overigens, waarin Benito zich graag als meester ziet van zijn slavinnen. Met de lelijke en dikke Manuela ontstaat echter een ongewone en hechte relatie. Direct van het platteland naar Madrid gekomen en nu werkzaam bij het experimentele theater, lijkt Manuela nu niet bepaald zijn ideale vrouw. Maar zij blijkt tegelijk zijn onbedorven kindvrouw en slavin te zijn: 'Vrijdag zal ik je noemen, dan ben je alles in één,' zegt Benito haar. Vrijdag zal ik je noemen is een tedere en soms beklemmende geschiedenis. Almudena Grandes geeft blijk van een diep inzicht in menselijke relaties. Haar originele stijl en bij vlagen poëtische taalgebruik geven dit boek een extra dimensie.
-
Elk jaar kondigt 8 procent van de baby's - dat zijn er zo'n 16.000 - zich bij 37 zwangerschapsweken of veel eerder aan. Het is schrikken als je kindje te vroeg geboren wordt en zeker als je baby veel te vroeg geboren wordt, leef je tussen hoop en vrees. Je krijgt plotseling te maken met een couveuseafdeling van een ziekenhuis, met gespecialiseerd personeel. Je kindje ligt aan ingewikkelde apparatuur tussen slangetjes en is bedekt met pleisters. Natuurlijk wil je het allerbeste voor jouw zoon of dochter. Natuurlijk heb je vragen, buitelen de emoties over elkaar heen en staat je leven op zijn kop. Dan heb je behoefte aan praktische informatie. In Vroeg geboren vind je antwoord op de vragen die je hebt als jouw kindje vóór de uitgerekende datum geboren wordt. Ook vind je er veel ervaringen van andere ouders van een vroeggegeboren kind en deskundig advies van diverse specialisten. Zoals een neonatoloog, verpleegkundige, gynaecoloog, kinderarts, voedingsdeskundige, maatschappelijk werkende, fysiotherapeut en een orthopedagoog. Omslagontwerp en Binnenwerk Studio Angela Damen te Utrecht
-
Gevarieerde bundel kronkels vol relativerende en humoristische levenswijsheid. De taalbeheersing en het uitdrukkingsvermogen van de auteur zijn meesterlijk. Verhaaltjes vol sfeer, soms met een melancholieke of weemoedige ondertoon, die tegelijk ontspannen en tot nadenken stemmen. Bestemd voor een groot publiek. Pocketeditie,
-
Vroomheid in veelvoud" beschrijft de ontwikkeling van de congregatie in Nederland en in Brazilië, waar de Franciscanessen van Oirschot in 1926 hun eerste communiteit stichtten. In haar boek laat Marit Monteiro zien waar ontwikkelingen op spiritueel, institutioneel-bestuurlijk en organisatorisch niveau in elkaar grepen, elkaar versterkten of juist niet meer parallel liepen. Hierdoor wordt de groeiende complexiteit van het kloosterleven in de veranderende kerk en samenleving van na de Tweede Wereldoorlog scherp zichtbaar.
-
Vijf jonge vrouwen van diverse pluimage ontmoeten elkaar op een camping, waar ze op elkaar zijn aangewezen, terwijl hun mannen werken. Door de jaren heen houden ze contact en op de reünies vertellen ze elkaar hun levensloop. Het verhaal wordt verteld vanuit het gezichtspunt van een van hen, die dan ook in zekere zin de hoofdpersoon is. Een knap bedachte constructie, waarin de verschillende typen vrouwen goed worden belicht. Niet al te diepgaand, veel romantiek en wat seks, met moderne, nogal vrije opvattingen. Dit boek van een rasverteller zal zeker aanslaan bij een groot publiek.
-
De eenentwintigjarige Christine Kroonen is direct na school uit huis gegaan en naar Stockholm vertrokken, waar ze al snel in aanraking komt met de aantrekkelijke cameraman Mats Berggren. Haar ouders hebben zich erbij neergelegd dat hun dochter haar eigen weg wil gaan. Totdat Ab Kroonen 's nachts in een hotel een pornofilm bekijkt waarin zijn eigen dochter blijkt mee te spelen. Hij gaat op onderzoek uit en krijgt daarbij onverwacht hulp van Peter Hill, een misdaadjournalist. Hun onderzoek trekt echter de aandacht van Bo Wester van de Zweedse geheime dienst, die om heel andere redenen ook op zoek is naar het vermiste meisje… De vrouw die op Greta Garbo leek was de eerste gezamenlijke roman van een duo dat zijn sporen in de misdaadliteratuur ruimschoots heeft verdiend. Tomas Ross (1944) is auteur van diverse bestsellers. Driemaal ontving hij voor zijn thrillers de Gouden Strop. De Zweedse Maj Sjöwall wordt samen met haar echtgenoot Per Wahlöö gezien als de grondlegger van de Scandinavische, maatschappijkritische misdaadroman. Zij hebben met hun politieromans over inspecteur Martin Beck een groot internationaal lezerspubliek veroverd.