• La ciudad de las bestias Oorspronkelijke titel Gebruikers Sporen en Geel verkleur Uit het spaans vertaald door Rikkie Degenaar Omslagontwerp Nico Richter Kate Gold is reisboekenschrijfster, excentriek en voor de duivel niet bang. Op een dag komt haar vijftienjarige kleinzoon Alex logeren, juist als ze de opdracht heeft aangenomen om in het Amazonegebied de 'beesten' op te sporen, onbekende wezens die ongelooflijk sterk zijn en een dodelijke stank verspreiden. Alex en Kate sluiten zich aan bij een expeditie, die bestaat uit een bonte verzameling mensen. Onder hen een aantrekkelijke vrouwelijke arts, een arrogante antropoloog, een fotograaf, een puissant rijke ondernemer, enkele soldaten en een Braziliaanse gids met zijn twaalfjarige dochter Nadia, met wie Alex veel optrekt. Nadia kan praten met dieren en heeft een zesde zintuig, waar Alex met zijn stadse manieren aanvankelijk schamper over doet. Ieder van de deelnemers heeft zo zijn eigen redenen om de jungle in te trekken. Na een gevaarlijke reis raakt de expeditie in de dodelijke greep van de 'beesten'. Alex en Nadia worden door een indianenstam die nog nooit met de westerse beschaving in contact is geweest, ontvoerd naar de stad van de wilde goden, een mythische wereld die in niets lijkt op wat zij kennen. Zo begint een adembenemend en fantastisch avontuur zoals alleen Allende dat vertellen kan.
  • De piloot poetst laarzen op Pelestine International Airport, omdat hij nog niet mag vliegen. De ex-guerrilla krijgt van Nederlandse agenten les in 'democratische arresteren'. Arafats vriend uit Tunis drinkt bier uit een mok, zodat de Gazanen denken dat het koffieverkeerd is. Wie telefoon wil, gaat elke ochtend koffiedrinken bij de directeur-generaal. De Europese Unie houdt Gaza schoon; de armen helpen mee, maar de rijke dame laat de vuilnisman stiekem de afwas doen. De Hamas-leider is minister van een leeg ministerie met een leuke secretaresse. Isbn 9789035119451
  • Dark Angel Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Karel van Laar Omslag illustratie Daniel Faoro Gebruikers Sporen en Geel verkleuring
  • Autobiografisch getint relaas van het leven van een fietsendief in de jaren tachtig te Amsterdam Wat je ook doet, of het nou fietsen jatten of bollen pellen is, er moet vaart in zitten. Niet van dat langzame, dan werkt het niet. Ik kende bijvoorbeeld een gast, die had zijn betonschaar in een rugzakje op z'n rug hangen. Zie je het voor je? Klaarlichte dag, voor de Hema. Rugzak af, rits open, betonschaar d'r uit en knippen. Zo werkt dat niet. Er was maar één manier en dat was: jas open, afdekken, tang d'r uit, aanleggen en knippen. Het geknipte slot via je rechterhand in je jaszak laten glijden en de schaar met links weer onder je jas steken. Ketting om je nek en in een vloeiende beweging op de zojuist geknipte omafiets stappen. Je omgeving vanuit je ooghoeken waarnemen en zonder paniek de stoep af rijden.' 100.000 fietsventielen speelt zich af in de wilde jaren tachtig van Amsterdam, 'toen de stad nog niet af was'. Het is het schrijversdebuut van Chiel van Zelst [1964], thans wonend en werkend in New York. Over zijn schrijverschap: 'Ik heb van alles gedaan, en nou doe ik dit.
  • Zesde roman van de schrijver/arts (1948). De auteur van reisverhalen Ronald Vermeer beleeft een dieptepunt in zijn huwelijk, in de verhouding met zijn zoons en in zijn werk als hij van een miljonair-reclameman de opdracht krijgt om vijf idealisten, verspreid over de aardbol, te interviewen over hun ideeën, voor een publikatie in een fotoboek dat de schoonheid van de wereld zal moeten weergeven en dat zal uitkomen in verschillende talen. Het idealisme van de uitverkorenen die wonen in New York, Kiev, Bali, Bangladesh en Vietnam blijkt erg aarde-gebonden. Het is duidelijk dat Vermeer tevens zoekt naar de eigen idealen uit zijn jeugdjaren. 'Het gevangen beeld' geeft zo het gevecht van een auteur weer die tracht zijn eigen ideeën over onze samenleving te beschrijven tegen de gemakzuchtige vooroordelen van velen in. Door het verhaal heen speelt de liefdesverhouding tussen de ook bij het boek betrokken fotograaf met een getrouwde Chinese kinderarts. Ongetwijfeld een opvallend gegeven in een boek dat enerzijds goed geschreven is, maar anderzijds wel wat beknopter had kunnen zijn.
  • Een meisje, als enig kind liefdevol maar te beschermd opgevoed, verlaat haar ouders om in Amsterdam een zelfstandig leven te gaan leiden. In de trein erheen ontmoet zij de man waarmee ze een jaar later zal gaan trouwen. Eerst zijn er nog wat moeilijkheden te overwinnen omdat deze man een kind heeft dat hij in een wilde bui heeft verwekt bij een meisje waar hij niet van hield. Dit kind gaat in de eerste tijd van hun huwelijk een belangrijke rol spelen. Door de vele herhalingen een te uitgesponnen verhaal,waarin de goedheid van de hoofdpersonen en de te simpele levensblijheid wat onecht aandoen.
  • Niki Smit is een veelbekroond schrijfster en illustrator. Ze begon haar schrijfcarrière met 100% Nina, dat in 2006 direct werd bekroond met de Hotze de Roosprijs. Zes andere boeken uit de 100%-serie werden genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Kinderjury in de categorie 10 t/m 12 jaar, en in 2014 won Niki deze prijs met 100% Coco. In 2015 kreeg ze de Pluim van de Nederlandse Kinderjury voor 100% Coco Paris. De 100%-serie is ontzettend geliefd onder meiden!Ook schreef Niki Smit Project Prep: hét meidenboek over technologie en ondernemen. In 2015 gebeurde er iets heel bijzonders: het eerste exemplaar van Project prep werd aangeboden aan niemand minder dan koningin Máxima! Het boek is een initiatief van technisch onderneemster Janneke Niessen.Niki Smit studeerde Communicatie in Rotterdam en volgde een schrijfopleiding bij Script+. Ze was hoofdredactrice van de fashionwebsite Shopgirl, maar inmiddels is ze fulltime schrijfster. De illustraties voor haar boeken maakt ze zelf. Niki woont in Amsterdam en houdt van tekenen, mode en Parijs. foto © Renee Bounin Op bol.com vind je alle boeken van Niki Smit, waaronder het nieuwste boek van Niki Smit.
  • In dit boek het verslag van een meisje dat op haar 17e besluit tot vrijwillige opname in een psychiatrisch ziekenhuis. Haar grootste problemen zijn anorexia, dwangmatig veel eten en daarna spanning afreageren door zichzelf afschuwelijk toe te takelen met scheermesjes. Dit boekje is een verademing in de egocentrische, zelfmedelijdende ziektegeschiedenissen die de laatste tijd uitgegeven worden. Het is niet alleen een geloofwaardig verhaal, het is ook zeer overtuigend simpel opgeschreven. Korte zinnen, geen vals sentiment. In kort bestek passeert het hele scala van gevoelens dat een tiener, half kind-half volwassene passeert. De eenzaamheid van de automutilant, het eeuwige calorieen tellen, de ruzies met de medebewoners, de liefde voor een groepsleidster, het twijfelen aan de sexuele identiteit en uiteindelijk het moeizame proces dat genezen heet. De schrijfster, geraffineerd en opgekunsteld tegelijk, maakt een zeer integere indruk. Ook voor jongeren vanaf ca. 15 jaar.
  • De hoop is een krijt wit kind , dat lacht tegen de rover die slacht Gerrit Achterberg [ Blauwzuur ] Tijdens een vakantie trip op Sumatra bereikt de stemming van een echtpaar een dramatische dieptepunt Een in ongekunstelde stijl geschreven roman over een huwelijk dat niet bestand is tegen sleur en dat tijdens een vacantietrip in Sumatra een dramatisch dieptepunt bereikt. Zinnelijkheid - gesymboliseerd door de in titel genoemde doerianvrucht - vormt eenbelangrijk thema. Sentimentele momenten worden goedgemaakt door amusante sfeertekeningen en ondanks schrijvers Indische jeugdherinneringen - die veelvuldig in flashbacks terugkomen - is het geen Indische roman geworden. Indonesie fungeert slechts als achtergrond, de couleur locale komt goed uit de verf en rake landschaps- en stedenbeschrijvingen zorgen voor de nodige afwisseling.
Ga naar de bovenkant