• Thrillers kun je uiteraard in elk milieu laten spelen, van 'Dallas' tot Harlem, en momenteel schijnen onderwereldverhalen weer in de mode te zijn. De door een veelheid aan namen vrijwel anoniem blijvende hoofdpersoon van dit boek scharrelt aan de zelfkant van het stadsleven tussen gokkers, hoerententen, barretjes en het politiebureau, waar hij somtijds reserve-agent en invalkracht is. Hij ziet geen morele bezwaren in een terloopse moord, maar dat hij door een knullige bankoverval in conflict zou raken met een vooraanstaand gangster en diens mislukkeling van een zoon had hij nu ook weer niet verwacht. Hij háált het eind van het boek, maar misschien niet veel meer dan dat - dat laat de auteur open. Prettig leesbaar, zelfs geroutineerd geschreven: zonder veel schuttingtaal en dergelijke, en ook zonder enig specifieks m.b.t. de (schaarse) seksepisoden. Paperback in een inmiddels bekende reeks, beschaafd-kleurig omslag met het plaatje van een open geldkist.
  • Jeff Meeks is een misdadiger uit Denver die het land ontvluchtte nadat hij bij een overval op een clandestien casino een rechercheur invalide sloeg. Jaren later keert hij harder, cynischer en sterker terug, en leeft teruggetrokken in de bergen ten westen van de Rocky Mountains. Totdat twee handlangers van zijn voormalige chef, gangsterbaas Baz Madden, hem proberen te vermoorden. Na enige overreding (plastisch beschreven) vertelt het tweetal Meeks dat Madden hem ervan verdenkt er destijds met de casinobuit van een half miljoen dollars vandoor te zijn gegaan. Meeks maakt korte metten met het duo en keert terug naar Denver om een en ander recht te zetten. Het is even wennen, want het is hard, gewelddadig en Amerikaans. Een mooi, snel, spannend, en strak geschreven misdaadverhaal in het thriller-noir genre met humor, een mooie cynische held, een heldin van over de driehonderd kilo en vele andere schilderachtige en/of ongure types. De Zwaan (1944) schrijft jeugdboeken en thrillers, werd zes keer genomineerd voor de Gouden Strop 2000 en won hem een keer.
  • Aslinda Ozgursun Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie Zefa Nederland Zetwerk Het vlakke Land Eigenlijk ben je vrij is een moderne Turkse roman en een bestseller omdat veel Turkse jonge vrouwen zich herkennen in wat Berna en Belgin meemaken. Berna en Belgin zijn twee jonge Turkse vrouwen. Ze zijn hartsvriendinnen, maar kijken zeer verschillend tegen de wereld aan. Berna is een vrijgevochten, vrijgezelle vrouw die voortdurend voor zichzelf kiest. Op een reis ontmoet ze de man van haar dromen, maar of dit iets verandert? Belgin is getrouwd, maar de passie is uit hun relatie. Wanneer ze een andere man ontmoet, komt ze voor de keuze of ze bij haar man blijft of voor zichzelf kiest.
  • In zijn debuutroman Philip en de anderen vertelt Nooteboom over zijn omzwervingen door Europa, van de Noordkaap af tot diep in de Provence toe. Het is een poëtische roman vol zeggingskracht over een jongen die langs de asfaltlinten en de kasseien van Europa lift. Hij is op zoek naar ruimte, naar het paradijs, naar een Chinees meisje. Zijn speurtocht brengt hem met vele anderen in contact, maar wanneer hij terugkeert bij de oude oom die hem tot de reis geïnspireerd heeft, en die hem vraagt: ‘Heb je iets voor me meegebracht?’ moet hij antwoorden: ‘Nee oom, ik heb niets voor u meegebracht.’ Het reizen zelf was de grote ontdekking, en dat is voor Nooteboom zo gebleven. Philip en de anderen werd in 1957 bekroond met de Anne Frankprijs. '‘Wat doet u?’ ‘Ik zoek een meisje.’ ‘Wat voor een meisje?’ Een meisje met een Chinees gezicht. Maar ik kan het niet helpen.'
  • Skilda verkligheter Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Mijke Wondergem Omslagillustratie Michael Trevillion - Trevillion Picture Library ‘Dit boek zet je aan het denken!’ – Libelle Jan is wetenschapper. Hij is ervan overtuigd dat het de genen zijn die het wezen van de mens bepalen. Feiten tellen. Intuïtie bestaat niet voor hem, het is ongrijpbaar en dus onbegrijpelijk. Angelika gelooft juist dat dromen, gedachten en gevoelens het kompas vormen waardoor we ons in ons leven moeten laten leiden. Jan en Angelika wonen ieder op een eigen planeet. Alleen de liefde lijkt in staat de verschillen te overbruggen. Marianne Frederiksson (Zweden, 1927-2007) publiceerde bij De Geus de romans Anna, Hanna en Johanna, Simon, Volgens Maria Magdalena, Inge en Mira, Het zesde zintuig, Elisabeths dochter, De nachtwandelaar, Het boek Eva, Het boek Kaïn, Norea, dochter van Eva, De kracht van een vrouw en Het mysterie.
  • Qingyi Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp De Geus Omslagillustratie Laurence Vidal Voorwoord Mark Leenhouts Roman over een ambitieuze operazangeres Twintig jaar geleden speelde operazangeres Xiao Yanqiu de hoofdrol in de opera Vlucht naar de maan. De rol is haar op het lijf geschreven. Yanqiu bezit dezelfde kille schoonheid als de godin Chang’e uit de eeuwenoude legende. Maar Yanqiu is een glanzende carri misgelopen en wijdt tegenwoordig haar leven aan lesgeven, terwijl in haar hart nog steeds de passie voor de opera brandt. Als ze de kans krijgt om opnieuw de rol van maangodin te spelen, gaat Yanqiu tot het uiterste om haar droom te verwezenlijken. Maar tot welke prijs? Op grandioze wijze beschrijft Bi Feiyu jaloezie, afgunst en identiteitsverlies, zoals die door falende acteurs gevoeld worden. Acteurs die eigenlijk pas tot leven komen als ze op het toneel bewonderd worden.
  • Dit boek is een lofzang op de bijdrage van vrouwen aan het boeddhisme. Het toont het belang dat zij hebben gehad bij de ontwikkeling van deze religie. Tevens geeft het een beeld van de invloed die het boeddhisme heeft op hun leven, prestaties, werk en meditaties. Hoewel in de religieuze hiërarchie vrouwen vaak de tweede plaats toebedeeld krijgen - het boeddhisme vormt hierop niet altijd een uitzondering - is hun rol en invloed door de eeuwen heen groot geweest. De Boeddha leerde dat vrouwen even capabel zijn als mannen om verlichting te bereiken. Vanaf het prille begin is hun spirituele vermogen geaccepteerd en werden zij beschouwd als begaafde en eerbiedwaardige leraren. Dit boek verschaft inzicht in vrouwen die de Boeddha gedurende zijn leven volgden, maar biedt ook hedendaagse verhalen en interviews met vrouwen die nu volgens zijn lessen leven. Daarnaast is er aandacht voor vrouwelijke goden in al hun traditionele en symbolische betekenissen.
  • Green Dreams : Travels in Central America Oorspronkelijke Titel In Groene dromen reist Stephen Benz af naar de Amazone, Costa Rica, Honduras, Guatemala en Mexico om het ecotoerisme aldaar onder de loep te nemen. In de regenwouden van Peru maakt hij voor het eerst kennis met het verschijnsel ecotoerisme: rijke Amerikanen betalen duizenden dollars om een weekje de 'ongerepte' jungle te ontdekken. Ze verblijven het liefst in luxueuze lodges die 'van alle gemakken voorzien' zijn, inclusief de bar die vierentwintig uur per etmaal is geopend. Benz vraagt zich af wie hier nu van profiteert: de arme oerwoudbewoners of de slimme projectontwikkelaars. Ook op zijn latere reizen blijft Benz geboeid door deze vorm van toerisme, die pretendeert oog te hebben voor het milieu en de lokale bevolking. Hij praat met Maya-activisten, met huurlingen in Honduras en met de elite van Guatemala. Zijn reizen voeren hem naar de Mosquitokust, naar indianenruïnes in de jungle en de stranden van Costa Rica. Of hij nu op zoek gaat naar een onbekend natuurreservaat in Honduras, naar de verloren steden van de Maya's in Mexico en Guatemala, of naar het laatste stukje ongerept Costa Rica, Benz laat zich telkens weer verrassen. Met zijn gevatte observaties geeft hij een haarscherp en provocerend beeld van de moderne reiziger, die zijn 'avontuurlijke reis' het liefst tot in de puntjes geregeld ziet. Stephen Benz, geboren in de Verenigde Staten, reisde, studeerde en werkte twintig jaar lang in Midden-Amerika. In 1997 was hij winnaar van de SATW Lowell Thomas Travel Journalism Awards. Hij woont momenteel in Miami.
  • Mouthing the Words Oorspronkelijke Titel Pedlar en Toronto Oorspronkelijke Uitgeverij Thelma is zes jaar. Haar ouders hebben een slecht huwelijk - ze slapen apart. De spelletjes die haar vader met Thelma doet, zijn niet leuk en brengen haar in de war, terwijl haar broertje Willy haar moeders lieveling is. Als het gezin naar Canada verhuist, smokkelt Thelma haar denkbeeldige vriendjes mee in haar koffer. Ze maakt er ook echte vrienden - de meisjes uit de buurt - maar Thelma's leven speelt zich voor het merendeel nog altijd af in haar rijke en buitengewoon levendige fantasie. En nog steeds vraagt ze aan bijna iedere volwassene die ze tegenkomt of die haar wil adopteren Ondanks seksueel misbruik, anorexia en een meervoudige persoonlijkheidsstoornis weet Thelma haar veerkracht, humor en verbeeldingskracht te bewaren.
  • Willem Philippe (Wim) de Bie (Den Haag, 17 mei 1939) is een Nederlandse cabaretier, schrijver en zanger. De Bie werd geboren in de Haagse Parsifalstraat. Zijn vader werkte bij het energiebedrijf (GEB) en zijn moeder was zangeres. Hij werd lid van padvindersvereniging De Rimboejagers.Dit is een hilarisch en ontroerend boek over boeken, de liefde, de middenstand en een dikke vrijgezel, dat zich laat lezen als een met vaart en humor geschreven Weelkleurige roman.'Met de creatie van Goos Verhoef als de sigarenwinkelier die boeken uit zijn eigen lectuurhoekje bespreekt, heeft Wim de Bie opnieuw een overtuigend bewijs van zijn scherpzinnig waarnemingsvermogen geleverd.' (Hervormd Nederland)'Verhoef zelf heeft de allures van een waarachtig literair personage; er tollen allerlei grote gevoelens in hem rond. je moet wel een beetje om 'm lachen, maar tegelijk vertedert hij je en ben je met hem begaan.' (Humo)'Door de minitieuze observaties van zijn ghostwriter is hij (Goos Verhoef) een vertrouwde figuur geworden; zijn winkeltje kan ik uittekenen zonder het ooit te hebben gezien.' (NRC Handelsblad)'De Bie is bijzonder sterk in het neerzetten van typen. Niet alleen op televisie, maar ook op papier, zoals nu blijkt.' (Provinciale Zeeuwse Courant)
  • Liam, de twintigjarige zoon van de wereldberoemde fotograaf McDonald Hope (roepnaam Mac), sluit zich op in een Zweedse boshut om zijn debuutroman te schrijven. Hoofdpersoon is zijn vader, die zelf nooit veel heeft losgelaten over zijn flamboyante verleden. Aan de hand van foto's, geruchten en gesprekken komt Liam tot een wervelend verhaal over Mac en zijn Amsterdamse jeugd, een Zweedse punkband, de uitspattingen op de Melkerij (een "Factory'-achtig huis), het tragische lot van zijn beste vriend Hampus en uiteraard zijn legendarische harem.Harem is een virtuoze en ontroerende roman over liefde, vaderschap en de kracht van het woord.Ronald Giphart (1965) is een van Nederlands bekendste en meest geliefde schrijvers. Met Ik ook van jou, Giph, Phileine zegt sorry, Ik omhels je met duizend armen, Troost en IJsland wist hij meer dan een miljoen lezers te bereiken. Over zijn verhalenbundel De wake (2012) schreef Trouw: "Het beste uit zijn vroegere werk gecombineerd met een nieuw, ernstiger soort schrijverschap. [...] Een revival, gelouterd en beter.'
  • Nhung thien duong mu Oorspronkelijke Titel Omslag Tessa van der Waals Duong Thu Huong (1947) is een van de meest vooraanstaande schrijfsters van het hedendaagse Vietnam. Het naoorlogse Vietnam vormt het decor van een aangrijpende, beeldend geschreven levensgeschiedenis. De hoofdpersoon is gastarbeidster in de Sovjetunie en reist per trein naar Moskou om haar zieke oom te bezoeken. In de trein beleeft zij opnieuw als in een visioen haar armoedige jeugdjaren. De turbulente ontwikkelingen in de Vietnamese samenleving worden treffend weergegeven in de levensloop van haar moeder en tante. Landbouwcollectivisatie en communistische terreur bepalen het beeld van de Vietnamese samenleving. In de roman zijn autobiografische elementen verwerkt. Als achtjarig kind was Duong Thu Huong getuige van de communistische terreur en de gevolgen van de landbouwcollectivisatie. Zij nam deel aan de oorlog tegen de V.S. Na de oorlog vestigde zij zich in Hanoi waar zij grote populariteit verkreeg als schrijfster van korte verhalen, filmscripts en zes romans. Haar anticommunistische gezindheid was er oorzaak van dat zij een half jaar in de gevangenis moest verblijven. Eind 1991 werd Duong Thu Huong vrijgelaten. Vrij kleine maar ruime druk.
Ga naar de bovenkant