• More than thirty years ago, an entire generation sought a new way of life, looking for fulfillment and meaning in a way no one had before. Leaving his teaching job at Harvard,
  • Mijn vreemde zoon is het aangrijpende verhaal van twee moeders, twee zwaar autistische zonen en hun strijd tegen autisme. De achtergrond van de vrouwen is totaal verschillend: Portia woont in een groot appartement in Los Angeles. Soma woont in een eenkamerflat in Bangalore, India. Soma is in staat om met haar zoon Tito te communiceren. En hij blijkt een zeer bijzonder kind te zijn met een IQ van 185. Portia hoort van hen en haalt ze naar de Verenigde Staten om een methode te vinden om te communiceren met autistische kinderen en, niet onbelangrijk, met haar eigen zoon Dov. Portia Iversen woont in Los Angeles met haar man en kinderen. Ze richtte de CAN Foundation (Cure Autism Now) op toen haar oudste zoon autistisch bleek te zijn. De filmrechten van Mijn vreemde zoon zijn verkocht aan Julia Roberts.
  • Het is 1989. Moeder heeft een hersenbloeding gehad en hult zich sindsdien in een mysterieus stilzwijgen. Niemand weet wat ze denkt of begrijpt. Haar twaalf volwassen kinderen besluiten om beurten voor haar te zorgen. Jarenlang zijn ze hun eigen weg gegaan. Nu brengt moeder hen weer samen. 'Het zal niet lang duren', zeggen ze tegen elkaar. Maar de oude moeder weigert te sterven. Acht jaar lang zit ze stil voor het raam. Steeds brozer en langzaam vergroeiend met haar stoel. Judith Koelemeijer raakte geïntrigeerd door het beeld van de zwijgende moeder - haar oma - en ging op zoek naar de geschiedenis van haar familie. Ze vroeg zich af wat de twaalf kinderen dachten over hun moeder, nu ze avond aan avond tegenover haar zaten. Wat wisten ze van haar? Wat wisten ze eigenlijk van elkaar? Hoe keken ze terug op hun gezamenlijke jeugd in de jaren vijftig en zestig? Hun verhalen zijn onthullend. Want hoe dicht ze vroeger ook op elkaar leefden, de broers en zussen blijken elkaar nauwelijks te kennen. Iedereen hield zijn zorgen voor zichzelf en zweeg. En alle twaalf bewaren, zonder het van elkaar te weten, volstrekt andere herinneringen aan hoe het destijds was. In Het zwijgen van Maria Zachea vertellen ze elk hun eigen verhaal: de keurige oudste dochters die zo laat trouwden, de 'professoren' die in de stad studeerden, de 'werkers' die het hoveniersbedrijf van hun vader overnamen, de 'kleintjes' die de vrijheid veroverden. Het zwijgen van Maria Zachea is niet alleen de voor velen herkenbare geschiedenis van een groot, katholiek gezin in tijden die razendsnel veranderden. Het is ook het eigentijdse verhaal van twaalf broers en zussen die samen moeten beslissen over leven en dood van hun stille moeder - en daarbij angstvallig proberen de harmonie te bewaren. Judith Koelemeijer (1967) is journalist, o.a. voor de Volkskrant. In Het zwijgen van Maria Zachea, beschrijft ze de familie van haar vader: acht broers en vier zussen, geboren tussen 1934 en 1953 in het Zaanse dorp Wormer. Alle twaalf durfden het aan om zich te laten uithoren door hun nichtje en dochter, in lange en openhartige gesprekken. Judith Koelemeijer componeerde van hun herinneringen een bijzonder tijdsdocument, waarin velen zich zullen herkennen.
  • Dit zeer persoonlijke boek - het werd geschreven in de vorm van een reisverslag - geeft een uiterst indringend en overtuigend beeld van het Indische subcontinent, dat het decor is van een wonderlijk doeltreffend relaas over Hindoeisme en Boeddhisme. Een boek, dat een geheel eigen plaats inneemt in de literatuur over de veel vormigheid van de Indische wereld. De stijl van de schrijver is direct en meeslepend en bevat een schat aan onmisbare informatie. Dit werk is een herdruk van Fortman's eerste publikatie in 1968, maar heeft niets aan actualiteit verloren. Integendeel het verdient nog steeds een goede plaats in de reeks van boeken over India.
  • Drie jonge vrouwen, Ada, Marjorie en Esther, willen aan de beklemmende naoorlogse sfeer in Nederland ontsnappen en een bestaan opbouwen in Nieuw-Zeeland. Ze nemen deel aan een internationale luchtrace en reizen naar hun nieuwe vaderland in een vliegtuig vol meisjes zoals zij: bruiden op weg naar hun toekomstige echtgenoten. Tijdens de vlucht ontmoeten zij Frank, die alleen reist en op wie niemand wacht. Deze ontmoeting zal de koers van hun levens in Nieuw-Zeeland drastisch wijzigen, nog meer dan ze zelf beseffen. Vijftig jaar later, wanneer ze elkaar op de begrafenis van Frank weer treffen, staan ze oog in oog met de waarheid. Het is de vraag of je kunt vluchten voor wie je bent. Een meeslepend verhaal, gebaseerd op historische werkelijkheid: in 1953 werd The Last Great Air Race London-Christchurch gehouden. Het KLM-vliegtuig won. Omdat er zo veel bruiden onder de passagiers waren, werd er in de internationale pers van `de bruidsvlucht gesproken.
  • Otfried Preußler (Reichenberg, Tsjechoslowakije, 20 oktober 1923 – Prien am Chiemsee, 18 februari 2013) was een Duitse kinderboekenschrijver. Zijn bekendste boek in België en Nederland is Meester van de zwarte molen (oorspronkelijke titel: Krabat). Voor dit boek kreeg hij in 1973 de Zilveren Griffel. Otfried Preußler wordt op 20 oktober 1923 geboren in het dan Duitstalige Reichenberg in Bohemen (tegenwoordig Tsjechië). Na zijn eindexamen moet hij in 1942 dienen aan het oostfront, waar hij in 1944 door soldaten van het Rode Leger gevangen wordt genomen en als krijgsgevangene naar de Sovjet-Unie overgebracht. Hier leert hij de Russische volksverhalen goed kennen, die hij later verwerkt in zijn boeken. In juni 1949 komt hij vrij. Datzelfde jaar trouwt hij met Annelies Kind. Vanaf 1953 werkt hij als leraar op een school in Rosenheim. In 1970 geeft hij het leraarschap op om zich volledig aan het schrijven van kinder- en jeugdboeken te wijden
  • James Elroy Chandler, erfolgreicher Autor vieler Hollywood-Filme, arbeitet in Deutschland an einem neuen Drehbuch. Das Einvernehmen mit dem Produktionschef wird von Intriganten gestort, seine Ehe droht zu zerbrechen, die Beziehung zur exzentrischen, leidenschaftlichen Geliebten nimmt bedrohliche Zuge an. Da erfahrt Chandler, da er unheilbar krank ist. Er hat nur noch ein Jahr zu leben
  • Biep exemplaar Debuutroman. In de ik-vorm vertelt de schrijfster (1966) over een drie-en-twintigjarig meisje dat lijdt aan anorexia en haar ouders wanhopig probeert uit te leggen dat zij niet gek is en dat haar lijden, want dat is het, wel degelijk iets met hen te maken heeft. Zij stuit op veel onbegrip, zowel bij haar ouders, als bij haar zusje en familie. Het dwangmatige leven met strikte regels dat het meisje zichzelf oplegt komt goed uit de verf. Het burgerlijke milieu met eindeloos veel koppen koffie en veel prietpraat komt in de dialogen sterk tot uiting. In de beschrijving van gebeurtenissen is de stijl wat traag en onbeholpen. Een verslag van binnenuit. Passend kaal omslag met grassprietje.
  • The Shifting Fog Oorspronkelijke Titel Gebruikers Sporen en Geel verkleuring Scheve rug Riverton Manor, Engeland, 1924. Op de avond van een groot society-feest pleegt de jonge dichter Robbie Hunter zelfmoord. Twee zussen, Hannah en Emmeline Hartford, zijn hier getuigen van; de ene zus is zijn toegewijde bewonderaarster, de andere volgens de geruchten zijn minnares. Na die avond spreken zij elkaar nooit meer. Wat is er gebeurd? De enige die de waarheid kent, is dienstmeid Grace Reeves. En zij doet er alles aan om het gebeurde te vergeten. Maar als er na zeventig jaar een film wordt gemaakt over die veelbesproken avond, komen oude herinneringen weer boven en wordt het steeds moeilijker om geheimen verborgen te houden.
  • Ooit kreeg ik dit boek van mijn vader ; het verhaal, maar met name het talent en de mensenkennis van de schrijver, is zo indrukwekkend dat het je meesleept en je zelfs empathie voelt voor de meest afschuwelijke karaktertrekken. De alles overheersende verliefdheid die een jonge zigeunerin voelt voor haar boer (en meester0, die haar hele verdere leven en dat van de mensen om haar heen zal bepalen en dan het slot, op de aller- allerlaatste bladzijde.....onthutsend en prachtig verteld. Een meesterwerk !
  • Historische roman over de vierde vrouw van Hendrik VIII .. Een betaalbaar cadeau voor elke gelegenheid .. leuk om tegeven en nog leuker om te krijgen My Lady of ClevesOorspronkelijke Titel Gebruikers Sporen en Geel verkleuring
  • Haute Cour Oorspronkelijke Titel 1962 by Rene Julliard De Forum Boekerij brengt u de wereld nader Uitspraak jury F.B.S.
  • Studie over welzijn en welzijnsnood. Schrijver was in leven hoogleraar in de sociale verzekeringsgeneeskunde. Aan de hand van "gevallen" wordt betoogd dat blijkbaar zeer veel mensen "geen leven" hebben omdat ze in sociaal/psychisch opzicht werden gefnuikt. Bovendien hebben mensen vaak neiging hun welzijnsnood te ontkennen of er zich bij aan te passen. W. pleit voor een "welzijnsrevolutie" om voor mensen meer mogelijkheden tot levensvoldoening te kunnen scheppen. De studie is tot ca. 1970 bijgewerkt, desondanks: een boek dat in deze tijd, waarin men zich afvraagt of de welzijnsinfrastructuur misschien moet worden versoberd, een aantal zakelijke argumenten bijdraagt in de discussie.
  • De dominante moeder, die na een leven van liefhebbend heersen en onderdrukken ten slotte aftakelt en sterft, is niet degene die lijdt. Het louterende lijden is voorbehouden aan haar zoon, die zijn verstikkende kindertijd herbeleeft en zich bewust wordt van de wanhoop die zijn zuster de dood heeft ingedreven. Saules Es geeft in deze beklemmende en prachtig geschreven roman een venijnig beeld van een 'vermaledijde moeder'. Ook roept hij meesterlijk de sfeer op van het naoorlogse Antwerpen, waarin de moeder met verbeten overgave ging winkelen. De eenzaamheid van de kinderjaren is niet minder aangrijpend dan de vervreemding van het ziekenhuis waar de zoon zijn stervende moeder observeert.
  • Skuggean Oorspronkelijke Titel Wat een boek: goed geschreven en razend spannende!' - Leslie Vredenbregt, freelance redacteur Buitengewoon enge voodoorituelen, spannende achtervolgingen - maar gelukkig ook een opbloeiende liefde - Shadow is een zenuwslopend spannende thriller voor (young)adults. Shadow is jong en op de vlucht, ze is haar leven niet meer zeker. Shadow komt uit West-Afrika en is voorbestemd om hoofd te worden van haar stam. Ze is op de vlucht voor de witchdoctor van een rivaliserende stam met wie haar eigen stam in een duizend jaar oud conflict is verwikkeld. De stammen bestoken elkaar met voodoo, spirituele magie en sinistere bezweringen. Tijdens haar vlucht is Shadow in Stockholm beland. Daar ontmoet ze Ruben en Miranda, twee aan online gamen verslaafde tieners. Miranda, maar vooral Ruben raakt gefascineerd en gecharmeerd door de mooie Shadow en haar intrigerende verhaal. Haar helpen lijkt hun een groot en edelmoedig avontuur, en tussen hen groeit een onverwachte maar hechte vriendschapsband. Wat zij niet kunnen vermoeden is dat zij daardoor verwikkeld raken in een eeuwenoude strijd waarbij de dood op de loer ligt. Als Miranda onder invloed raakt van de witchdoctor doordat hij haar bloed heeft afgenomen en zij daardoor in zijn macht is geraakt, kunnen Ruben en Shadow haar alleen redden door de deur naar de voodoowereld te openen, maar dat heeft grote gevolgen. Er is dan geen weg meer terug... Shadow is een boek over wraak, liefde en voodoo. En over vriendschap die zo sterk is dat je jezelf ervoor wilt opofferen.
  • GiIles Fontijn is een nakomertje. Vanuit die positie binnen het gezin zal hij tegen de mensen en gebeurtenissen aan kijken: hij is een toeschouwer aan de zijlijn. Zelfs als hij zijn grote liefde tegenkomt, treedt na een bloeiende periode de vervreemding op en blijft hij achter met de vraag wat hij met zijn leven moet.We maken kennis met zijn familie en vrienden, volgen hem tijdens zijn studentenjaren in de stad, om tenslotte met hem terug te keren naar de plek waar hij is opgegroeid - en die nooit meer zal verlaten. Ingenieus zijn door het verhaal heen de gedachten gevlochten die Gilles bekruipen wanneer hij , later in de herfst van zijn leven, een jong meisje de tuin van zijn buurvrouw ziet besproeien. Er lijkt iets in hem te veranderen. Trekt zij hem na la die jaren in het hier en nu?'Zo vergaat een meisje' is alleen al door de omvang een gewaagde (debuut)roman: het is geschreven in een kalm en onverstoorbaar tempo, met liefdevolle aandacht voor het detail.Het is het verhaal van een leven, en tegelijkertijd een verhaal over de herinnering, het geheugen en , hoe kan het anders, het voorbijgaan van de tijd.
  • Madre que estas en los Cielos Oorspronkelijke Titel Gebruikers Sporen en Geel verkleuring De 77-jarige Julia Bartolini is doodziek en wenst niet verder behandeld te worden. In plaats daarvan schrijft ze haar levensverhaal voor haar vier kinderen. Al schrijvend roept ze een indringend beeld op van de verstikkende ultraconservatieve katholieke maatschappij in Chili. Ze komt tot het besef dat zij tegen haar autoritaire echtgenoot Alberto in opstand had moeten komen om zo haar familie te beschermen tegen ongeluk en ellende.Moeder die in de hemelen zijt is een prachtige schildering van het Chileense landschap: vol vulkanen, met uitbarstingen direct onder de oppervlakte - zowel in het maatschappelijk als het persoonlijk leven.
  • Elsie Johansson die romans moet je gelezen hebben aldus Marianne Fredriksson Tweede Wereldoorlog raast over Europa, maar aan Nancy gaat de wereldbrand grotendeels voorbij. Na de dood van haar vader vechten Nancy en haar moeder om hun waardigheid te behouden en te overleven. Van het platteland verhuizen ze naar Uppsala. De stad houdt de belofte in van een beter leven, maar ze blijkt vijandig, vol verleidingen, koud en anoniem. Nancy ontdekt beetje bij beetje haar talenten, haar verlangens en haar bestemming. Nancy is het verhaal van een ‘gewone’ heldin die zich een plaats moet verwerven in de harde werkelijkheid.
  • Sebastian Fitzek is een kei in het schrijven van verhalen die van begin tot einde de lezer op het verkeerde been zetten.' Crimezone Wanneer heb je voor het laatst een lijk opengesneden? Forensisch patholoog Paul Herzfeld vindt in het hoofd van een gruwelijk verminkt lichaam een capsule met daarin het telefoonnummer van zijn dochter. Hannah is ontvoerd en Herzfeld begint een speurtocht naar zijn dochter. De psychopathische ontvoerder heeft in een ander lichaam de volgende aanwijzing aangebracht en het lijk gedumpt op het strand van Helgoland. 'Ga maar verder met de buikorganen, ik red het alleen wel,' zei Herzfeld, terwijl hij het oculair scherp stelde. Op het eerste gezicht zagen de tekens op de celstof eruit als toevallige verontreinigingen. Maar toen draaide hij het papier honderdtachtig graden en ontwaarde hij de getallen die erop stonden. Ze zagen eruit als een mobiel telefoonnummer en Herzfeld wilde zijn collega's net van zijn merkwaardige ontdekking vertellen, toen hij de zes kleine letters onder de getallen ontdekte. Ze sprongen door de microscoop direct in zijn amygdala, in het deel van de hersens dat voor angstreacties verantwoordelijk is. Zijn hartslag versnelde, zweet parelde op zijn voorhoofd en zijn mond werd droog. Tegelijk had Herzfeld nog maar één gedachte: Laat dit alsjeblieft toeval zijn. Herzfeld heeft echter geen kans om de informatie te verkrijgen: het eiland is door een orkaan afgesneden van het vasteland, de bevolking is geëvacueerd. Er ontvouwt zich een ingenieus spel tussen Herzfeld, de ontvoerder van zijn dochter, en een kwade genius uit het verleden. Sebastian Fitzek (Berlijn, 1971) studeerde Rechtswetenschappen en werkt als journalist en schrijver voor radiostations en tv-zenders. Van zijn psychothrillers zijn miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan. Voor Afgesneden bundelde Fitzek zijn krachten met die van Michael Tsokos, de bekendste patholoog-anatoom van Duitsland.
  • The book Thief Oorspronkelijke titel Vertaling Annemarie Lodewijk Omslagontwerp Studio Jan de Boer BNO te Amsterdam Omslag foto Jeff Cottenden Foto auteur Bronwyn Rennex Wanneer de Dood een verhaal vertelt, kun je maar beter luisteren Het is het jaar 1939. Nazi-Duitsland. Het land houdt de adem in. De Dood heeft het nooit drukker gehad en het zal nog drukker worden. Het leven van Liesel Meminger verandert op slag als ze bij het graf van haar broer een voorwerp vindt dat gedeeltelijk onder de sneeuw ligt bedolven. Het is Het Doodgravershandboek, dat daar per ongeluk is achtergelaten. Zo begint een liefdesaffaire met boeken en woorden, terwijl Liesel, met behulp van haar pleegvader, leert lezen. Al spoedig steelt ze boeken uit de boekverbrandingen van de nazi's, de bibliotheek van de vrouw van de burgemeester, waar er ook maar boeken te vinden zijn. Maar dit zijn gevaarlijke tijden. Als het pleeggezin van Liesel een jood in de kelder verbergt, gaat er een wereld voor Liesel open, maar ook dicht...
  • Rage Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Pete Teboskins Wraak of iets veel ergers? De zaak was een mediahype: peuter vermoord door twee pubers. Nu, jaren later, wordt Alex Delaware gebeld door een van de daders, Rand Duchay. Hij is net vrij en wil Delaware dringend spreken over iets belangrijks. Maar Rand komt niet opdagen op de afgesproken plek: zijn lichaam wordt gevonden langs de snelweg. Samen met rechercheur Milo Sturgis start Alex Delaware een onderzoek. Al gravend in het verleden onthullen ze langzaam een monster van ongekende omvang.
  • Monster Oorspronkelijke titel De psychiatrisch patient Ardis Peake zit al jaren achter slot en grendel. Nooit heeft iemand aandacht besteed aan zijn gebrabbel en onsamenhangende uitspraken. Maar nu willen sommige wel luisteren, want hoe kan Ardis de gewelddadige dood van een aantal mensen in de buitenwereld voorspellen? Dat is de vraag die psycholoog Alex Delaware en rechercheur Milo Sturgis bezighoudt.
  • Winnaar national book Award Thirteen Moons Oorspronkelijke titel Omslagillustraties Getty Images - Jane Booth Vollers Het bijzondere levensverhaal van Will Cooper, losjes gebaseerd op het ware verhaal van William Holland Thomas (1804). Thomas leerde als blanke jongen de taal van de indianen en werd geadopteerd door de Cherokees. Later zette hij zich actief in om het land waar ze woonden voor de indianen te behouden. Thomas werd in april 1839 door de stervende stamoudste als diens opvolger aangewezen, om als eerste 'white chief' de geschiedenis in te gaan.
Ga naar de bovenkant