-
Hoe overleeft Tanja die brugklas vol kakkers? Ze heeft geen idee. Na een tijdje lijkt het allemaal best mee te vallen. En Mike is eigenlijk wel heel leuk. Maar Olivier de Klier, daar ergert ze zich wezenloos aan. Olivier hoopt dat in de brugklas alles anders zal worden. Hij houdt van fantaseren, kijkt naar de meisjes en droomt speciaal over Daphne. Hij schrijft erover in zijn dagboek en hij praat erover met zijn nieuwe vriend Ravi. Maar dat had hij misschien beter niet kunnen doen….
-
Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Martina (Tineke) Duyvené de Wit. Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag Twee bejaarden Twee bejaarde vrouwen, een Nederlandse en een Duitse, ontmoeten elkaar bij toeval in het Thermaal Instituut van het fameuze kuuroord Spa. Wat ze dan nog niet weten is dat ze samen een al in de kindertijd gescheiden tweeling vormen. De volstrekt verhollandste Lotte, die tijdens de oorlog joodse onderduikers heeft beschermd, staat aanvankelijk uiterst wantrouwig tegenover haar hervonden tweelingzus, maar ze wordt door de verhalen van Anna geconfronteerd met de keerzijde van haar eigen werkelijkheid liet lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd. Tessa de Loo (1946) debuteerde in 1983 met de verhalenbundel 'De meisjes van de suikerwerkfabriek'. Voorts publiceerde ze de romans 'Meander' en 'Isabelle', de novelle 'Het rookoffer', de verhalenbundel 'Alle verhalen tot morgen' en de 4-meilezing 'Toen zat Lorelei nog op de rots'. "De lezer heeft allang ontdekt dat we hier te maken hebben met een monumentale en meeslepende, gave, knap geconcipieerde roman." - Maarten 't Hart in PZC "[...] een boordevol panopticum, vol ontroerende en zo nu en dan schrille scènes." - Der Spiegel "[...] een opmerkelijke historische roman." - Dirk
-
Begin bij het begin zei de koning ernstig en ga net zo lang door tot je aan het slot bent , en hou dan pas op Drie boeken in een Band , lees plezier voor Uuuuuuuren In 'Noorderzon' ontvlucht een jonge vrouw, gedreven door schuldgevoel, haar dagelijkse leven. In 'Een nacht om te vliegeren' neemt een meisje op gruwelijke wijze wraak op haar omgeving. Het zijn onderwerpen die vaak in het literaire werk van Renate Dorrestein terugkeren. Pas in 'Het perpetuum mobile van de liefde' , ditmaal geen roman maar een aangrijpend autobiografisch relaas, onthulde zij de achtergronden van haar thematiek. Deze drie boeken, in een band bijeen, vormen een hechte eenheid en bieden, naast heel veel leesplezier, een boeiende kijk op de wortels van het 'eigenzinnige en onweerstaanbare' schrijverschap van Renate Dorrestein, die voor haar hele oeuvre de Annie Romein Prijs kreeg.
-
Een uitgelezen schaar van Noord- en Zuidnederlandse vakgeleerden is aangetrokken om in dit boekwerk de ontwikkelingen binnen de Nederlandse en Vlaamse letterkunde vanaf 1830 tot op de dag van gisteren "voor de arbeider te verklaren". In dertien hoofdstukken wordt aan de hand van personen, verschijnselen en bewegingen een beeld geschetst van een kleine anderhalve eeuw literatuurbedrijf. Speciale aandacht wordt daarbij geschonken aan de receptie bij de contemporaine lezer en criticus. Het laatste hoofdstuk gaat in op de tegenstelling literatuur versus lectuur en over het boek als handelswaar. Rijk geillustreerd met portretten, afbeeldingen van handschriften etc., waarvan de reproductie nu en dan te wensen overlaat. Op de bijgevoegde geluidscassette komen elf literatoren aan het woord.
-
De roman, die in aanvang doet denken aan Nescio, maar diens onschuld mist, concentreert zich rond zeven werkloze jongeren. Chris, een jongen die "versjes" maakt, krijgt de meeste aandacht. Hun sobere, soms sombere leven drijft op verliezen, ondanks de markante types en dromen die hun eigen wereld bevolken. Kleine, maar ook dramatische gebeurtenissen, die op een onverwachte climax uitlopen, tekenen ook voor Chris uiteindelijk de realiteit. De geleidelijke opbouw, sobere wijze van vertellen en karaktertekeningen maken het geheel geloofwaardig. Deze roman is het resultaat van de prijsvraag die uitgeverij Peregrinus uitschreef ter gelegenheid van haar derde lustrum. In de categorie volwassenen werd deze psychologische roman, die uit zestien hoofdstukken is opgebouwd, de prijswinnaar. De auteur (1931) is ook beeldend kunstenaar. Sobere omslag, normale druk.