-
Het Derde deel behandelt de Noordoostfriese gemeenten Oost-en Westdongeradeel. Schrijfster; wetenschappelijk medewerkster van de kunsthistorische afdeling v.d. Rijksdienst voor de Monumentenzorg houdt dezelfde beschrijvingsvolgorde aan als in deel I. Voor de inleidende hoofdstukken over de geschiedenis verwijst ze tevens naar deel I. De kunsthistorische beschrijving van de nu bijna geheel verdwenen states vulde D.J. van der Meer (evenals in het vorige deel) aan met de geschiedenis van de states en genealogische gegevens en funkties van hun bewoners. De vrij beknopte, leesbare tekst, die bij minutieuze bestudering wel enige kennis van de bouwkundige terminologie vereist, is voorzien van een uitvoerige literatuur- en bronvermelding en ruim 346 afbeeldingen.
-
De engelse architect-planoloog Risebero beschrijft en tekent op zeer inzichtelijke en volledige wijze de geschiedenis van het westerse bouwen vanaf de Romeinen tot heden, vanaf "primitieve creativiteit tot onnatuurlijkheid en vervreemding". De diverse periodes worden per tijdseenheid behandeld. Niet alleen de belangrijkste bouwwerken en technieken komen hierbij aan bod, maar ook de "gewone" architectuur (onder andere woningbouw). Het valt toe te juichen dat de plaats van het bouwen binnen de toenmalige maatschappelijke omstandigheden wordt aangegeven en ook de ontwikkeling van de stedebouw (!). Bevat zeer vele handgetekende zwart-wit illustraties, een verklarende woordenlijst en een uitgebreid register.
-
Vertaald uit het Zweeds door Nini van der Berk Madde (een meisje van 13 jaar uit Zweden) en haar broertje hebben het nogal moeilijk als ze horen, dat hun ouders besloten hebben te gaan scheiden. Vooral Kerstmis, de zomervakantie en het feit dat je 'vast-vriendje' je in de steek laat kunnen dan pijnlijke situaties opleveren. Door gesprekken met Siv, vaders nieuwe vrouw en vooral met moeder krijgt Madde meer inzicht in de situatie. Sterk verhaal, waarin karaktertekening zeer knap is. Jammer dat het een ik-verhaal is; niet alle meisjes van 13 jaar en ouder zullen daarom naar dit boek grijpen. Mogelijkheid tot identificatie is echter aanwezig.
-
In de Middeleeuwen was het leven keihard. Dat ondervindt Gabri«l als leerlingsteenhouwer aan den lijve. Als op zekere dag een groep mirakelspelers zijn kunsten komt vertonen, loopt hij weg en verstopt zich op een toneelwagen. Hij wordt door het gezelschap opgenomen, en omdat hij lang blond krulhaar heeft mag hij de rol van engel spelen. We volgen hem op zijn tournee door het Engeland van die dagen en zien, hoe van lieverlede zijn ogen open gaan voor het bedrog, waarmee de mirakelspelers, het toch al geteisterde volk, geld uit de zak kloppen. Een spannend verhaal tegen de achtergrond van die intrigerende tijd uit de geschiedenis waarin de strijd om het bestaan het leven beheerste. Vlot leesbaar, enkele drukfouten, duidelijke letter in een gekleurde omslag waarop een scène uit het verhaal.
-
Albert Uderzo is geboren in Fismes op 25 april 1927. Al op de kleuterschool valt zijn tekentalent op. Zijn eerste roeping, het clownschap, legt het als snel af tegen zijn onbedwingbare drang tot tekenen. Zijn eerste oefeningen bestaan uit het natekenen van Walt Disney figuren. Herdruk van een deel uit een wereldwijd zeer gewaardeerde humoristische stripserie met scenario's van Rene Goscinny, waarin het verhaal alleen maar functioneert als kapstok om een aantal grappen aan op te hangen. De verhalen zijn daardoor steeds tamelijk eenvoudig en de uitslag staat van tevoren vast: Asterix en Obelix volbrengen een moeilijke opdracht en kunnen op de laatste bladzijde hun avontuur afsluiten met een gigantisch feestmaal. De brede waardering voor de 'Asterix-albums' wordt veroorzaakt door de verschillende lagen waaruit het verhaal en de grappen zijn opgebouwd. Ze zitten vaak als een soort dubbele bodem verborgen in allerlei situaties en nevenintriges, die met de verhalen als zodanig niet zoveel meer te maken hebben. Ook de karikaturale tekeningen bevatten dit soort zaken. Daardoor hebben de verhalen zowel de jongere als de oudere lezer iets te bieden.