• 'Wat je ook denkt dat er gaat gebeuren,' fluistert ze, 'het is erger dan dat.' 'Ben je bang?' vraagt Gretchen. Hoe erg je ook denkt dat het kan zijn... voor detective Archie Sheridan is het erger. Hij heeft jarenlang gejaagd op Gretchen Lowell, de Beauty Killer, maar toen hij haar bijna had, liep hij in haar val. Ze ontvoerde hem en martelde hem tien dagen lang, en toen heeft ze ? niemand weet waarom ? hem vrijgelaten en zichzelf aangegeven. Nu, twee jaar later, is Archie verslaafd aan pijnstillers, vervreemd van zijn gezin en heeft hij één obsessie: Gretchen. Ze zit in de cel, maar ze heeft nog steeds de touwtjes in handen. Ze is slim, sexy, wreed en vals; ze is een schoonheid en een moordenares. Archie moet een nieuwe zaak oplossen en hij heeft haar nodig ? zowel om de dader te vangen als om zijn ziel te bevrijden. Liefde doet pijn, martelende pijn. Chelsea Cain woont met haar man en dochter in Portland. De beruchte 'Green River Killer' inspireerde haar tot het schrijven van Hartzeer. Ze schrijft ook regelmatig voor lokale kranten en bladen. 'Hartzeer heeft het allemaal: een gemartelde politieagent, een onbevreesde, beetje gekke heldin, en misschien wel de engste seriemoordenaar ooit. Dit is verslavend!' Tess Gerritsen, auteur van o.a. Verdwijn en Zustermoord 'Chelsea Cain geeft ons met Gretchen Lowell de aangrijpendste, origineelste en engste seriemoordenaar sinds Hannibal Lecter.' Chuck Palahniuk, auteur van o.a. Fight Club
  • Ze is de vrouwelijke variant van James Bond: Olivia Joules, een journaliste met lef en fantasie, die zich ontpopt als een briljante meesterspion.Tijdens de presentatie van een nieuwe gezichtscreme waarover ze een artikel schrijft, ontmoet Olivia de maker van deze zalf, de machtige Pierre Ferramo. Hij is een man met mysterieuze ogen, een goede smaak, exotische buitenhuizen en een dubieus Frans accent. Ferramo probeert Olivia te verleiden, maar ze wordt achterdochtig. Zou Ferramo een terrorist zijn, uit op vernietiging van de westerse wereld, die zich verhult achter een gordijn van glitter en glamour? Of is deze gedachte het gevolg van haar rijke verbeeldingskracht?De al te grote fantasie van Olivia Joules is het hilarische, meeslepende verhaal van Olivia's gevecht tegen terrorisme. Gewapend met een hoedenspeld, haar vlijmscherpe geest en een speciale bh met afluisterapparatuur volgt zij haar intuitie, van de hitte in Miami tot de palmbomen van Los Angeles, van de glinsterende wateren van de Caribische Zee tot de woestijnen in het Midden-Oosten. Een nieuw, geweldig personage van de auteur van Bridget Jones!Helen Fielding woont en werkt in Londen en Los Angeles. Haar romans Het dagboek van Bridget Jones en Bridget Jones. Het nieuwe dagboek zijn internationale bestsellers. Ze werden geprezen door de gehele Nederlandse pers: van Flair tot Volkskrant, van Margriet tot Opzij.
  • Ik stond laatst voor een poppenkraam Als Maria op twaalfjarige leeftijd voor het eerst op de fiets naar de middelbare school vertrekt, zwaait haar moeder Lucie haar weemoedig uit. Haar kleine meisje wordt groot. Tegelijkertijd is ze blij voor Maria, die vol verwachting een nieuwe fase in haar leven begint. Wat Lucie niet weet, is dat Maria die dag al Manou zal ontmoeten, de loverboy die haar leven in een hel zal veranderen. Al snel verandert Maria in een onhandelbare puber. Lucie dringt niet meer tot haar dochter door en komt er maar niet achter wat er met haar aan de hand is. De waarheid gaat dan ook ieder voorstellingsvermogen te boven. Manou heeft Maria veranderd in een willoze pop die alles doet wat hij zegt. Als Maria's betrouwbare knuffelbeer dringt hij binnen in Lucies gezin om vandaaruit de hechte band tussen moeder en dochter te doorbreken. Pas dan zal hij Maria helemaal in zijn macht hebben. Lang beseft Lucie niet dat ze leeft in een toneelstuk dat Manou regisseert. Wanneer ze stukje bij beetje ontdekt wat er gaande is met haar dochter, dringt langzaam tot haar door wat haar rol moet zijn. Ze zal met Manou moeten strijden om het vertrouwen van haar dochter, voor het te laat is. Lucie Mosterd is de moeder van Maria Mosterd, de schrijfster van het aangrijpende 'Echte mannen eten geen kaas', waarvan inmiddels 160.000 exemplaren werden verkocht. Eén ding is zeker: haar schrijftalent heeft Maria niet van een vreemde. 'Ik stond laatst voor een poppenkraam' is het bloedstollende verslag van de strijd van een moeder om het leven van haar dochter.
  • The Tipping Point , How Little Things Can make a big Difference Oorspronkelijke Titel "Het beslissende moment" van Malcolm Gladwell leest als een avonturenverhaal vol aanstekelijk enthousiasme over de macht van nieuwe idee Het is een kaart voor verandering, met een hoopvolle boodschap: creatieve persoon kan de wereld veranderen. Er is meestal maar een klein zetje nodig om de bal aan het rollen te krijgen. Wie het beslissende moment herkent, heeft een recept voor succes in handen. Hoe wordt een onbekende debutant een bestsellerauteur? Waarom gaan steeds meer jongeren roken, terwijl iedereen weet dat slecht is voor de gezondheid? Waarom is een televisieprogramma als Sesamstraat zo goed om kinderen te leren lezen? Malcolm Gladwell onderzoekt waarom grote veranderingen vaak zo plotseling beginnen. Idee gedrag, meningen en producten verspreiden zich als ziektes. Zoals zieke een griepepidemie kan starten, zo kan graffitimaker de criminaliteit doen toenemen of tevreden klant de lege tafels in een restaurant vullen.
  • The Power of Thinking Without Thinking oorspronkelijke Titel Verspreid over zes hoofdstukken beschrijft deze Amerikaanse auteur dat naast onze bewuste besluitvorming er nog een tweede systeem werkzaam is in onze hersenen. Dit zogenaamde 'adaptief onbewuste' taxeert zeer snel en vaak doeltreffend de wereld, waarschuwt mensen voor allerlei gevaren, stelt doeleinden vast en spoort de mens aan tot handelen. Toch blijkt dit systeem ook feilbaar omdat het moet concurreren met allerlei andere belangen en emoties. Intuïtie blijkt nogal eens actief te zijn bij stressvolle momenten; dat kan leiden tot gelukkige maar ook minder gelukkige besluiten. De auteur gebruikt veel (historische) voorbeelden uit zijn vaderland om dit nog vrij onontgonnen deel uit de psychologie aan de lezer te verduidelijken. Het boek bevat een bronnen- en literatuuroverzicht en een register.
  • Veertig verhalen over misstanden in de Nederlandse gezondheidszorg. De verhalen zijn opgetekend door een verpleegkundige, ruim dertig jaar werkzaam in de gezondheidszorg. De anonieme vertellers zijn diverse zorgverleners, managers, patiënten en nabestaanden. De verhalen gaan over medische missers, inefficiënte kostenbeheersing, werkdruk, verkeerde communicatie, politiek en vooral ook over de complexiteit van de gezondheidszorg. In vogelvlucht wordt de geschiedenis van de gezondheidszorg met de medische ontdekkingen gegeven, alsook een overzicht van de vele huidige zorgaanbieders. De auteur hoopt dat deze verhalen bijdragen tot een stukje bewustwording, met name van het feit dat werknemers in de zorg ook mensen zijn. Hij benadrukt dat er dagelijks vele gemotiveerde zorgverleners klaarstaan. Naast een verklarende woordenlijst is een beschrijving van de klassieke en huidige artseneed opgenomen. De verhalen zijn geschreven voor een breed publiek. Hörchner (1960) is als verpleegwetenschapper ook verantwoordelijk voor diverse internationale publicaties.
  • The babbel Effect Oorspronkelijke Titel Ryan en Jessica McCloud hebben beiden een trauma: Ryan groeide op in de achterbuurten van Boston en de zus van Jessica is vermoord. Jessica is bovendien zwanger en heeft neerslachtige buien. Het geeft spanningen in hun huwelijk.De McClouds zijn bekende wetenschappers met een onorthodoxe aanpak die opmerkelijke resultaten oplevert. Nu zijn ze ingehuurd om de oorzaak te vinden van het grootste probleem van van onze tijd: geweld. Jessica bijt zich vast in het vraagstuk, hoewel ze haar twijfels heeft over hun opdrachtgever, de steenrijke Jason Ridder.Is agressie besmettelijk? Maken je genen je tot een moordenaar? Is het ongekende geweld van de afgelopen eeuw een oude plaag of een nieuwe nachtmerrie? Is er een remedie? De antwoorden worden steeds urgenter. Het onderzoek dwingt de McClouds hun aannames over de mens en zichzelf te herzien. Kan hun relatie deze speurtocht overleven? En zijzelf?Moordlust is de fascinerende opvolger van de bestseller Geestdrift. Daniel Hecht heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt: dit boek gaat nog dieper in op de schaduwzijde van de menselijke aard. Moordlust is zowel psychologische thriller, als liefdesverhaal en wetenschappelijk-filosofische queeste.
  • Handen uit de Mouwen beschrijft de geschiedenis van het verpleegkundig uniform in Nederland in de voorbije 150 jaar. Het boek toont aan hoe nauw de kleding van verplegers en verpleegsters was verbonden met ontwikkelingen in hun beroepsleven en in de maatschappij. Vanaf het oudst bekende habijt van verplegende kloosterzusters in Nederland - voor dit boek ter beschikking gesteld door de Zusters van Charitas uit Roosendaal - tot een recent en huiselijk verpleegstersjasje dat werd ontworpen door leerling-verpleegkundigen aan Hogeschool Windesheim te Zwolle, passeren tal van uniformen de revue. Ook de uniformen van de verpleegkundigen bij de Geneeskundige Dienst van de Koninklijke Landmacht zijn present. De beschrijvingen van de uniformen zelf, de achtergronden ervan, de discussies erover, maar zeker ook de vele afbeeldingen maken dit boek aantrekkelijk voor mensen in de zorg en daarbuiten. Met deze publicatie bewijst de Stichting Historisch Verpleegkundig Bezit (SHVB) de waarde van haar unieke collectie verpleegkundige materialen, waaronder vele uniformen en insignes.
  • Monika Sauwer (ps. van Yolanda Noordhoek-Nusselder geb. 1946) ontving in 1978 voor deze bundel de Gouden Ezelsoorprijs voor het best verkochte debuut. De verhalen gaan over verschillende episodes uit het leven van de vrouwelijke hoofdpersoon, die leeft als God in Frankrijk maar beslist niet gelukkig is. Haar openhartigheid op sexueel gebied heeft de meningen van de toenmalige critici uiteen doen lopen, maar dat heeft de verkoop van haar boek niet verminderd. Haar schrijfstijl is pittig, vol vaart, losjes en hier en daar ook ironisch.
  • Rudi Wester nam een grote verscheidenheid aan dagbladen en tijdschriften door en selecteerde voor Rusteloze vrouwen 1996 de meest in het oog springende reizen, gemaakt door de meest opvallende vrouwen. Adèle Bloemendaal was bijvoorbeeld in Alaska, Barber van de Pol in Buenos Aires, Lieve Joris in Bahrein en Ethel Portnoy nam plaats in de chique Oriënt-Expres naar Venetië. In Rusteloze vrouwen gaan spanning en ontroering hand in hand met een passie voor verplaatsing. Recensie(s)
  • Professor of Social Administration London School of Economics Reprinted 1970
Ga naar de bovenkant