• Fantasy - Frans van der Steg is de meester van de vijfde klas. Hij vertelt zijn leerlingen avonturen die hij zogenaamd zelf heeft beleefd. De kinderen geloven er geen woord van, maar ze luisteren vol spanning. Op een dag kan Frans niets verzinnen. Daarom zegt hij dat hij wacht op een brief met een opdracht. En 's avonds, met een bliksemflits en een donderslag, komt die brief binnenwaaien! Is het een grap van de kinderen? Het boek dat ook werd verfilmd tot een spannende televisieserie.
  • Fair Game OorspronkelijkeTitel Een seriemoordenaar slaat toe in Chicago, zijn gedrag is onvoorspelbaar tot Jessie Drake, een vrouwelijk rechercheur, een patroon ontdekt. Zij mag dan ook werken met het team dat op deze zaak is gezet en zij wordt ten slotte ook zijn prooi, die maar net ontsnapt. De plot is eigenlijk tamelijk ingewikkeld, maar door een heldere stijl slaagt de auteur er toch in de lijnen duidelijk te houden. De persoonlijke problemen van Jessie Drake dragen bij aan de oplossing van de moordzaak en geven kleur en leven aan het verhaal. De gedachtenwereld van de moordenaar wordt door het hele boek heen weergegeven wat leidt tot verwondering, medelijden en afschuw. Al deze elementen resulteren in een spannend boek met een sympathieke vrouwelijke rechercheur die waarschijnlijk nog wel terugkomt. Omslag met zwart-witfoto van het onderlichaam van een vrouw op een bed
  • Dierenarts Rebert van Buyten en Jan de Loper, dwangmatige grappenmaker, zijn buitenstaanders in een dorpje aan de Rijn. Weergaloos schetst Thomas Rosenboom in deze afwisselend feeërieke en beklemmende roman de rivaliteit tussen de twee mannen. Zoete mond werd genomineerd voor De Gouden Uil, stond in de Volkskrant op nummer 2 van de beste romans van het decennium en in NRC Handelsblad in de top drie van beste boeken 2009. Recensie(s)
  • Dit boek gaat over een paar papyrusfragmenten met stukjes tekst uit het evangelie naar Matteüs, die in Egypte zijn gevonden en in 1901 naar Magdalen College in Oxford werden overgebracht. Daaraan ontlenen ze hun naam: de Magdalen-papyrus. Tot voor kort werden ze aan het einde van de tweede eeuw gedateerd, maar volgens de eerste auteur Carsten Peter Thiede klopt die datering niet. Op grond van de schriftvorm meent hij dat de tekstfragmenten uit omstreeks het midden van de eerste eeuw stammen en dus de resten zijn van het oudste nieuwtestamentische handschrift dat ooit is teruggevonden. In dit boek wordt een en ander uitvoerig uit de doeken gedaan, waarbij vele zijpaden worden betreden. Feit blijft wel dat Thiede de meeste van zijn collega's niet van zijn gelijk heeft kunnen overtuigen. De ronkende aanbevelingen op de omslag kunnen niet verhullen dat de waarde van dit boek beperkt is: zolang deskundigen op het gebied van Griekse papyri deze vroege datering afwijzen, blijft dit boek een slag in de lucht, ook al bevat het vele interessante wetenswaardigheden.
  • De boodschap in dit boek is eenvoudig. Willen we goed leven in een goede samenleving - en wie wil dat niet - dan gaat het niet in de eerste plaats om geld, iets economisch dus, maar om iets sociaals, zeg vriendschap, zorg en aandacht, en uiteindelijk vooral om iets cultureels of spiritueels, ofwel om iets wat zin geeft aan het leven. Daarmee wil ik niet beweren dat de economie er niet toe doet. Alleen kan de economie nooit het doel zijn, dat waar het leven om draait. Het is niet meer en niet minder dan een middel. Dus moeten we buiten de economie opereren om dat wat echt van waarde is te verwezenlijken. Niet een sterke economie of een doeltreffende overheid bepaalt de kwaliteit van het leven, maar en vitale en krachtige samenleving.' Arjo Klamer, hoogleraar Economie van de cultuur aan de Erasmusuniversiteit te Rotterdam, en decaan van de Academia Vitae.
  • Op een avond treft advocaat Jack Newlin zijn vrouw Honor vermoord aan op de vloer van hun stijlvolle eetkamer. Hij weet zo zeker wie de dader is en is zo vastbesloten de waarheid te verhullen, dat hij de schuld op zich neemt en zich als dader aanmeldt bij de rechereche. De laatste nagel in zijn doodskist slaat hij er zelf in, door zich te verzekeren van de meest onervaren advocaat die hij kan vinden: de jonge Italiaanse Mary DiNunzio van Rosato & Partners, Maar, helaas voor Jack, het ziet ernaar uit dat dit de enige fout is die hij heeft gemaakt.
  • Lisa Tetzner (1894-1963) kwam uit het Duitse plaatsje Zittau. Tekeningen van George van Raemdonck Die schwarzen Bruder Oorspronkelijke Titel Voor Belgie C. de Vries - Brouwers PVBA Antwerpen Levende bezems, dat waren jongens tussen de negen en de veertien jaar die als hulpjes van Italiaanse schoorsteenvegers werkten. Dat was geen fijn baantje ze moesten in stikdonkere, nauwe schoorstenen kruipen, werden vies en kregen vaak roet in hun longen.Dit boek gaat over zo'n 'levende bezem'. Giorgio wordt door zijn vader verkocht aan de man met het litteken. Na een lange en avontuurlijke reis komt hij aan in Milaan. Als schoorsteenvegerjongen moet Giorgio keihard werken en wordt hij slecht behandeld. Hij sluit zich aan bij de 'Bond van de Zwartgezichten'. Die bestaat uit allemaal levende bezems. Samen proberen ze vrij te komen.
  • Lauri Fransen Het evangelie van Isis De rol van het vrouwelijke bij het ontstaan van het christendom Het verhaal van Jezus behelst een mysteriereligie van Joodse oorsprong, ontstaan in de Egyptische stad Alexandrië en bevat codewoorden die de gewijde tantrische riten van Isis en Osiris onthullen. Riten die hun oorsprong vonden in de prehistorie, toen de mens nog leefde in innige verbondenheid met de natuur en toen God een vrouw was. De eerste christenen waren gnostici, die oprecht op zoek waren naar een herwaardering van het vrouwelijke. Aan de hand van archeologisch materiaal en mythen over godinnen wordt beschreven hoe de rol van het vrouwelijke in de loop van de tijd veranderde. Een diepgaande zoektocht naar het vrouwelijke in relatie tot de oorsprong van het christendom LAURI FRANSEN maakte zich al jong los van haar christelijke opvoeding om haar eigen geestelijke weg te zoeken. Ze reisde daartoe o.a.rond in het Middellandse Zeegebied en bezocht daar godinnenplekken. Lauri Fransen heeft nu een praktijk als spiritueel counselor te Nijmegen en geeft cursussen en workshops op het gebied van bewustzijnsontwikkeling en persoonlijke groei, met name voor vrouwen.
  • Dit boek van de Joodse geleerde David Flusser gaat over Jezus en het Jodendom van zijn tijd. Vanuit de toenmalige Joodse geschriften laat Flusser een nieuw licht vallen op veelal overbekende teksten. De persoon van Jezus krijgt daardoor gestalte als een onafhankelijk en diepzinnig leraar temidden van zijn tijdgenoten. De auteur besteedt voorts aandacht aan de Joodse oorsprong van het Christendom, dat als nieuwe godsdienst onder Jezus´ volgelingen ontstond. Tenslotte belicht hij ook de verschillen tussen beide godsdiensten en de oorzaken van de scheiding. De artikelen waaruit het boek is samengesteld zijn in overleg met de auteur gekozen. Ze richten zich tot ieder die de noodzaak onderkent van een herbezinning op de bronnen van het Christendom. Deze uitgave is tot stand gekomen i.s.m. de B. Folkertsma stichting voor Talmudica.
  • Religie is mythologie. Zit boordevol mythen. Anders dan het alledaagse spraak ons wil doen geloven, zijn mythen geen flauwekul. Mythen vertellen wijsheden en waarheden over de binnenkant van wie wij zijn. Over de ziel, de innerlijke werkelijkheid die ieder mens in zich draagt - al zijn velen er zich niet van bewust dat zij diep van binnen een grote schat in zich bergen. Die schat graaft de auteur van dit boek op, uit religieuze verhalen, sprookjes, dromen, mythen. Luisterend naar de stem van de ziel. Kunst, liefde en religie spreken de taal van de ziel. Ze spreken de taal van mythen, dromen en sprookjes. Ze spreken in beelden, die dieper reiken en verder dan de taal van feiten, cijfers en standen van zaken. Door religieuze verhalen (weer) als mythen te lezen, krijgen we zicht op de werkelijkheid waar religie over gaat: ons eigen innerlijk, de ziel. Geïnspireerd door het werk van Carl Jung en de mythologie van Joseph Campbell vertelt Harm Knoop in Leef je eigen mythe zijn weg door religie en leven. Voor hem vallen die twee - religie en leven - zo goed als samen en ook nog eens in een bedding die het besef en de vreugde oproepen dat wij het grootste mysterie van het bestaan in onszelf meedragen: wij zijn dat zélf, dat mysterie. En we kunnen het ontsluiten en vruchtbaar maken voor het grote geheel. Wanneer we onze eigen mythe opgraven. Wanneer we die leren verstaan. Wannee we onze eigen mythe gaan leven. Harm Knoop (1954) is theoloog. Hij werkt met vrijmoedigheid als voorganger in de vrijzinnigheid (de NPB) en als trainer, coach, inspirator, vertrouwenspersoon. En altijd als schatgraver. De schat in het binnenste van mensen helpen vinden, opgraven, ontsluiten - dat is zijn mythe en missie
  • More than thirty years ago, an entire generation sought a new way of life, looking for fulfillment and meaning in a way no one had before. Leaving his teaching job at Harvard,
Ga naar de bovenkant