Zesde roman van de schrijver/arts (1948). De auteur van reisverhalen Ronald Vermeer beleeft een dieptepunt in zijn huwelijk, in de verhouding met zijn zoons en in zijn werk als hij van een miljonair-reclameman de opdracht krijgt om vijf idealisten, verspreid over de aardbol, te interviewen over hun ideeën, voor een publikatie in een fotoboek dat de schoonheid van de wereld zal moeten weergeven en dat zal uitkomen in verschillende talen. Het idealisme van de uitverkorenen die wonen in New York, Kiev, Bali, Bangladesh en Vietnam blijkt erg aarde-gebonden. Het is duidelijk dat Vermeer tevens zoekt naar de eigen idealen uit zijn jeugdjaren. 'Het gevangen beeld' geeft zo het gevecht van een auteur weer die tracht zijn eigen ideeën over onze samenleving te beschrijven tegen de gemakzuchtige vooroordelen van velen in. Door het verhaal heen speelt de liefdesverhouding tussen de ook bij het boek betrokken fotograaf met een getrouwde Chinese kinderarts. Ongetwijfeld een opvallend gegeven in een boek dat enerzijds goed geschreven is, maar anderzijds wel wat beknopter had kunnen zijn.