• Een beetje humaan uitbuiten, daar doe je de mensen een groot plezier mee. Christian Beck, vertaler van gebruiksaanwijzingen, ontdekt alternatieve vormen van geluk en liefde. Ooit ontmaskerde hij zelfbedrog en illusies terwijl zijn vrouw in de woestijn dieren bestudeerde. Nu leeft hij voor haar. Samen met de nieuwe man van zijn vrouw vlucht hij de werkelijkheid in, omdat de zachte verdoving van de kick, het langzaam vergeten dat je bestaat, een kerker blijkt te zijn. De asielzoeker is een roman over een man die aan de wetten van de handel probeert te ontkomen. Een tijdlang heeft hij van alles gekocht, nu geeft hij zichzelf weg.
  • Een keel van glas grijpt je bij de strotMarc Johansz is een cynische kruimelcrimineel die aan de kost komt door voor anderen schimmige zaakjes op te knappen. Na klachten over zijn aanhoudende heesheid blijkt dat hij een kwaadaardige tumor op zijn stembanden heeft.Tijdens zijn rondgang langs specialisten, dietisten en laboranten wordt zijn toch al cynische kijk op het leven en de mensen om hem heen nog verder versterkt. Zijn keel van gemalen glas belet Johansz ondertussen niet door te gaan met zijn onzuivere praktijken.Tussen zijn scharreltjes door broedt hij een meesterlijk plan uit voor het rippen van een andere crimineel. Johansz maakt daarmee zijn eigen wankele gezondheid tot inzet van inventieve oplichtingszaak. De bedrieger bedriegen: dat kan bijna niet goed gaan, maar hoe zou Johansz prachtplan kunnen mislukken?
  • De verteller berooft een lijk van een tasje, waarin een pistool blijkt te zitten. Hij houdt zich ook met afpersing en dergelijke praktijken bezig. Een zekere Coon heeft de dochter van rijke ouders gekidnapt en houdt haar gevangen totdat er twee miljoen betaald zijn. Andere dubieuze figuren regelen huwelijken voor buitenlanders om het Nederlanderschap te verwerven, houden zich met vrouwenhandel bezig en deinsen bij problemen niet terug voor moord. De verteller komt in de problemen als hij een rijke vrouw chanteert. Het ontvoerde meisje wordt Coon afhandig gemaakt en hij neemt haar plaats in. De ontknoping is bloederig. De roman bestaat grotendeels uit dialogen van mensen die een kryptisch soort taal spreken waardoor het volgen van een verhaallijn moeilijk wordt. Verhoudingen blijven duister, het waarom vaak onbegrijpelijk. De hoofdpersonen komen qua persoonlijkheid niet uit de verf; met name Coon blijft onpersoonlijk. Leuk zijn de verknipte figuren die in overvloed aanwezig zijn. Allerlei perversiteiten komen op komische manier aan bod. De humor kan evenwel niet verhullen dat de intrige heel mager is.
  • The Big Wind Oorspronkelijke Titel In 1838 wordt Ierland getroffen door een niets en niemand ontziende storm , die pveral dood en verderft zaait , hele sreden worden met de grond gelijk gemaakt
  • Journalist Jeff Marckus heeft bij een ontploffing vrouw en kinderen verloren. Jeff heeft er geen zin meer in, constateert Coot Sonders, de tachtigjarige die door iedereen opa wordt genoemd en Jeff spreekt hem niet tegen. Opa is eigenaar van CleanCo, een schoonmaakbedrijf, waarvan de personeelsleden zo nu en dan een raam laten openstaan. Zijn andere medewerkers kunnen dan hun slag slaan in het huis van de welgestelde opdrachtgevers. Opa vraagt Jeff wat klusjes op te knappen. Zijn kleindochter Becca, opa's steun en toeverlaat, zal Jeff inwijden in de geheimen van CleanCo. Maar bij de eerste klus gaat het al mis. Jeff lijkt het slachtoffer te worden van chantage, een corrupte politieman en zijn verleden. En van Becca, die voor hem door het vuur gaat. Of toch niet?
  • In zijn debuutroman Philip en de anderen vertelt Nooteboom over zijn omzwervingen door Europa, van de Noordkaap af tot diep in de Provence toe. Het is een poëtische roman vol zeggingskracht over een jongen die langs de asfaltlinten en de kasseien van Europa lift. Hij is op zoek naar ruimte, naar het paradijs, naar een Chinees meisje. Zijn speurtocht brengt hem met vele anderen in contact, maar wanneer hij terugkeert bij de oude oom die hem tot de reis geïnspireerd heeft, en die hem vraagt: ‘Heb je iets voor me meegebracht?’ moet hij antwoorden: ‘Nee oom, ik heb niets voor u meegebracht.’ Het reizen zelf was de grote ontdekking, en dat is voor Nooteboom zo gebleven. Philip en de anderen werd in 1957 bekroond met de Anne Frankprijs. '‘Wat doet u?’ ‘Ik zoek een meisje.’ ‘Wat voor een meisje?’ Een meisje met een Chinees gezicht. Maar ik kan het niet helpen.'
  • William Harding, de verteller van De heetste stad, zal iedereen die ooit hevig verliefd is geweest griezelig bekend voorkomen. Zijn ontmoeting met Sarah maakt schaamte, bravoure en tederheid in hem los. Binnen de zes maanden na de eerste ontmoeting leert hij niet alleen de overrompelende sensatie van de eerste echte grote liefde kennen, maar ook het allesoverheersende verdriet dat het einde ervan kan achterlaten.
  • Aslinda Ozgursun Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie Zefa Nederland Zetwerk Het vlakke Land Eigenlijk ben je vrij is een moderne Turkse roman en een bestseller omdat veel Turkse jonge vrouwen zich herkennen in wat Berna en Belgin meemaken. Berna en Belgin zijn twee jonge Turkse vrouwen. Ze zijn hartsvriendinnen, maar kijken zeer verschillend tegen de wereld aan. Berna is een vrijgevochten, vrijgezelle vrouw die voortdurend voor zichzelf kiest. Op een reis ontmoet ze de man van haar dromen, maar of dit iets verandert? Belgin is getrouwd, maar de passie is uit hun relatie. Wanneer ze een andere man ontmoet, komt ze voor de keuze of ze bij haar man blijft of voor zichzelf kiest.
  • Jeff Meeks is een misdadiger uit Denver die het land ontvluchtte nadat hij bij een overval op een clandestien casino een rechercheur invalide sloeg. Jaren later keert hij harder, cynischer en sterker terug, en leeft teruggetrokken in de bergen ten westen van de Rocky Mountains. Totdat twee handlangers van zijn voormalige chef, gangsterbaas Baz Madden, hem proberen te vermoorden. Na enige overreding (plastisch beschreven) vertelt het tweetal Meeks dat Madden hem ervan verdenkt er destijds met de casinobuit van een half miljoen dollars vandoor te zijn gegaan. Meeks maakt korte metten met het duo en keert terug naar Denver om een en ander recht te zetten. Het is even wennen, want het is hard, gewelddadig en Amerikaans. Een mooi, snel, spannend, en strak geschreven misdaadverhaal in het thriller-noir genre met humor, een mooie cynische held, een heldin van over de driehonderd kilo en vele andere schilderachtige en/of ongure types. De Zwaan (1944) schrijft jeugdboeken en thrillers, werd zes keer genomineerd voor de Gouden Strop 2000 en won hem een keer.
  • Samake Mazel heeft een eenmansbedrijfje, een adviesbureau voor beleggingen e.d. Bovendien is hij gigolo. Er blijken foto's genomen van hem en een vrouw in een motelkamer - foto's, waarmee beiden gechanteerd worden. Samake gaat op zoek naar degene die erachter zit, daarbij schrikt hij niet terug voor enige (bloederige) moorden. Ook de ik-figuur (bekend uit het thriller-debuut van De Zwaan: Dietz) krijgt de beschikking over de foto's en gaat op zijn beurt op onderzoek uit, onderwijl de vrouw chanterend. Ze ontmoeten elkaar aan het eind van het boek waarbij de ik-figuur Samake om het leven brengt. Peter de Zwaan (1944) moet veel Amerikaanse misdaadromans gelezen hebben, af en toe lijkt hij het genre te parodiëren. Ondanks een aantal aardige karakterbeschrijvingen is het een tamelijk zwak verhaal met een magere plot. Dietz, waarvoor De Zwaan werd genomineerd voor De Gouden Strop, was beter geslaagd.
  • Thrillers kun je uiteraard in elk milieu laten spelen, van 'Dallas' tot Harlem, en momenteel schijnen onderwereldverhalen weer in de mode te zijn. De door een veelheid aan namen vrijwel anoniem blijvende hoofdpersoon van dit boek scharrelt aan de zelfkant van het stadsleven tussen gokkers, hoerententen, barretjes en het politiebureau, waar hij somtijds reserve-agent en invalkracht is. Hij ziet geen morele bezwaren in een terloopse moord, maar dat hij door een knullige bankoverval in conflict zou raken met een vooraanstaand gangster en diens mislukkeling van een zoon had hij nu ook weer niet verwacht. Hij háált het eind van het boek, maar misschien niet veel meer dan dat - dat laat de auteur open. Prettig leesbaar, zelfs geroutineerd geschreven: zonder veel schuttingtaal en dergelijke, en ook zonder enig specifieks m.b.t. de (schaarse) seksepisoden. Paperback in een inmiddels bekende reeks, beschaafd-kleurig omslag met het plaatje van een open geldkist.
Ga naar de bovenkant