• Te Llamare Viernes Oorspronkelijke Titel Nederlandse vertaling Uitgeverij Prometheus VRIJDAG ZAL IK JE NOEMEN Benito Marin is niet bepaald verwend in het leven. Zijn schuwheid voor vrouwen en zijn afstotelijk voorkomen maken de ontmoetingen met de andere sekse in zijn fantasie talrijker dan in de werkelijkheid. Een licht sadistische fantasie overigens, waarin Benito zich graag als meester ziet van zijn slavinnen. Met de lelijke en dikke Manuela ontstaat echter een ongewone en hechte relatie. Direct van het platteland naar Madrid gekomen en nu werkzaam bij het experimentele theater, lijkt Manuela nu niet bepaald zijn ideale vrouw. Maar zij blijkt tegelijk zijn onbedorven kindvrouw en slavin te zijn: 'Vrijdag zal ik je noemen, dan ben je alles in één,' zegt Benito haar. Vrijdag zal ik je noemen is een tedere en soms beklemmende geschiedenis. Almudena Grandes geeft blijk van een diep inzicht in menselijke relaties. Haar originele stijl en bij vlagen poëtische taalgebruik geven dit boek een extra dimensie.
  • Ze hebben natuurlijk nooit gedacht date en van de kinderen op een goede dag een boek zou schrijven. En dat alle dingen daardoor zo veel jaren later opeens weer aan de orde zouden komen. Ze zijn altijd vastbesloten geweest de vader van Ruth Ackermann te vergeten en gaandeweg zijn ze ook hun eigen aandeel in de geschiedenis vergeten. Of misschien niet vergeten, maar het is ze gelukt eromheen te leven.' De dertigjarige Teresa Pellikaan woont weer in het dorp waar ze is opgegroeid. Haar rijke echtgenoot is er lid geworden van de literaire kring, ooit opgericht door Teresa's vader, de nog steeds zeer aanwezige jurist Randolf Pellikaan. Op een dag in het voorjaar hoort Teresa dat haar vroegere klasgenoot Ruth Ackermann een internationale bestseller heeft geschreven. Het lijkt haar een mooi idee als de literaire kring in het dorp dat beroemde boek gaat lezen, maar iedereen reageert opmerkelijk afwijzend.Langzamerhand krijgt Teresa te horen wat er in het verleden is gebeurd rond de familie van de wereldberoemde schrijfster. Dan wordt bekend dat Ruth Ackermann op uitnodiging van de boekhandelaar komt spreken in het dorp; zo wordt de literaire kring wel gedwongen het boek te lezen. Met De literaire kring schreef Marjolijn Februari de grote Nederlandse roman over de weldenkende klasse.
  • Maman a un Amant Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Joost van Woestijne Migranten Loukoum woont met zijn vader Abdou, zijn stiefmoeder Maryam en zijn drie zusjes in de kleurrijke Parijse migrantenwijk Belleville. Zijn vader is werkloos straatveger en zijn stiefmoeder handelt in sieraden. Daarvan onderhoudt ze niet alleen haar gezin, maar kan ze ook nog sparen voor haar grote droom, een vakantie buiten Parijs, net als de blanke Fransen. Van de liefde tussen Maryam en Abdou is na jaren huwelijk niet veel meer over en wanneer ze op vakantie in Zuid-Frankrijk de blanke man Etienne Tichet ontmoet die oog heeft voor haar verlangens, besluit ze hem als minnaar te nemen. Terug in Parijs blijven Maryam en Tichit elkaar regelmatig ontmoeten en Maryam doet nog een stap in de richting van haar onafhankelijkheid door te leren lezen en schrijven. Al snel weet heel zwart Belleville van haar escapades. Loukoum is in de war. Hij ziet hoe gelukkig zijn moeder is, maar ook dat zijn vader er diep onder lijdt. In de nood leert mijn zijn vrienden kennen: de negerstam, de vrienden van de familie, organiseert een strafexpeditie naar de chique wijk waar Tichit woont, om hem een lesje te leren. Zonder veel resultaat. Dan is Abdou het zat en zet hij Maryam het huis uit. Nu moet ze kiezen tussen haar grote liefde Tichit en haar gezin.
  • Bitter Eden Oorspronkelijke Titel Tatumkhulu Afrika's eigen ervaringen als gevangene tijdens de Tweede Wereldoorlog (eerst in Noord-Afrika, vervolgens in Italië en Duitsland) vormen de basis voor deze eerlijke roman, waarin de homoseksuele gevoelens van drie mannen pas aan de oppervlakte komen tijdens hun gevangenschap. Bitter Eden biedt een unieke blik op de complexe rituelen van het gevangenisleven en beschrijft de bijzondere trouw en diepe verbondenheid tussen de gevangene, voor wie het einde van de oorlog geen vrede betekent.
  • Maarten stottert. Praten vindt hij daarom heel vervelend. Hij merkt dat mensen niet echt naar hem luisteren en vaak ongeduldig zijn zinnen afmaken. Gefrustreerd trekt hij zich terug achter zijn computer met internet. Tijdens het surfen komt hij terecht in een chatbox en er gaat een wereld voor hem open. Hier kan hij zich uitdrukken zonder te stotteren en zijn gedachten goed verwoorden op zijn eigen manier. Hij maakt kennis met een meisje dat vreemde zinnen schrijft. Maarten raakt daardoor geïntrigeerd en wil haar graag ontmoeten. Hij ontdekt dat het bij haar niet uitmaakt dat hij stottert.
  • Det Fordolda Oorspronkelijke Titel Vormgeving Omslagillustratie Steve Peet - Arcangel Images - HH Foto auteur Leif Hansen Deel 1 van de serie Bergmankronieken van Hjorth Rosenfeldt Stieg Larsson creëerde Mikael Blomqvist, Henning Mankell maakte Mats Wallander onsterfelijk. Maak nu kennis met Sebastian Bergman. Het lichaam van de zestienjarige Roger wordt gevonden in een moerassig gebied. Hij lijkt omgebracht met messteken, maar nader onderzoek toont aan dat de kogel die hem doodde is weggesneden. Het spoor leidt naar het elitaire Palmlöv College, een school die eigenlijk veel te duur was voor de jongen. Een oude vriend vraagt psycholoog Sebastian Bergman om hulp bij het onderzoek, maar Bergman heeft zelf al genoeg zorgen. Hij moet de erfenis van zijn moeder afwikkelen en stuit daarbij op brieven die hij nooit had mogen lezen.
  • Stern Men Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie Million Dollar Design Ruth Thomas is geboren op Fort Niles, een eiland voor de kust van Maine, dat al generaties lang een felle concurrentiestrijd voert met het buureiland Courne Haven. Haar schoolvakanties brengt Ruth nog regelmatig door op het eiland van haar jeugd, waar ze haar eigen weg probeert te vinden tussen de rijke familie Ellis, waar haar moeder opgroeide, en de plaatselijke kreeftenvissers. Wanneer ze verliefd wordt op een jongen van Courne Haven, beseft ze dat er een einde moet komen aan de vete tussen beide eilanden en de heerschappij van de Ellis-dynastie. Mannen van staal is een meesterlijk en ongewoon geestig liefdesverhaal, met een onvergetelijke heldin in de hoofdrol.
  • Een man en een overspannen vrouw hebben hun intrek genomen in een hotel en laten champagne op hun kamer serveren omdat ze iets willen vieren. Later op de avond belt de man de receptie en vraagt met spoed een arts te laten komen. Deze treft de vrouw, gedeeltelijk ontkleed, op het bed aan. Zij is dood. Op grond van de verkleuringen en vlekken op haar hals vermoeden de arts en de inmiddels gealarmeerde politie dat de vrouw door wurging om het leven is gekomen. De man wordt ondervraagd, maar zegt zich niet te kunnen herinneren wat er is voorgevallen. Liegt hij of lijdt hij hij werkelijk
  • Linde is een jong meisje met een levendige fantasie en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze woont met haar progressieve ouders in Rotterdam, op de bovenverdieping van het huis van haar oma. Wanneer haar moeder de dood vindt tussen de hemelsleutels, gaat Linde op zoek naar antwoorden. Waarom vond haar moeder het leven zo zwaar dat ze van het balkon is gesprongen? En had Linde haar kunnen helpen? Niemand kan deze vragen beantwoorden en uiteindelijk trekt Linde haar eigen schokkende conclusies.
  • Michiel Niesen Zetwerk Millennium - Hollandse Hoodte Foto Omslag Verspreiding vooe Bekgie Van Halewyck Leuven Heel goed geschreven, met een prachtig tempo.' Het Parool De euthanasie van zijn moeder inspireerde Ronald Giphart in 2000 tot het schrijven van deze openhartige roman. Gelukkig staat het gevoelige onderwerp de bekende giphartiaanse humor niet in de weg. Met de hem kenmerkende vertelsnelheid en een spervuur aan appen voert Giphart de lezer mee van Utrecht naar La Palma - en van de liefde naar de dood.
  • Poimort Oorspronkelijke Titel Nina Bouraoui bezigt in 'Dode vuist' een soms bizarre, maar altijd hoekige, kernachtige stijl in een verhaal over leed, doodsbewustzijn en verbittering. De hoofdpersoon, een oude vrouw die een begraafplaats als verblijf heeft verkozen, beleeft nabij de doden de eenzaamheid en vervreemding van de maatschappij. Een sombere kracht ligt besloten in de wrange verbeeldingen, die Bouraoui met een minimum aan woorden weet op te roepen. Wie zich open kan stellen voor dit qua inhoud en schrijftrant irreele verhaal, komt in aanraking met een uitzonderlijk talent. Eerder verscheen van de Franse schrijfster (1967) 'De gluurster'
  • Et la force d'aimer Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie F. Leger La Femme et l'enfant 1922 [detail] En alles uit liefde is de jonge vrouw die na de dood van haar minnaar (was het moord of zelfverdediging?) levenslang heeft gekregen, in de gevangenis haar kind moet baren en dan onmiddellik verplicht wordt het af te staan aan een onbekend pleeggezin, zelf een kind dat slachtoffer is geweest van vermorzelende omstandigheden. Maar als ze op miraculeuze wijze uit de gevangenis ontsnapt en haar queeste begint naar dat dochtertje dat haar niet kan kennen en dat ze in acht levensjaren niet langer dan een kwartier heeft mogen aanschouwen, wordt ook het meisje weer slachtoffer van de boze buitenwereld die mogelijke moederliefde afschermt met politiecordons en helikopters.

Titel

Ga naar de bovenkant