• Een gymnasiast in Warshau van de Jaren zestig raakt zo gefascineerd door zijn lerares Frans dat hij in haar verleden duikt Polen tijdens de grauwe communistische jaren zestig van de twintigste eeuw. Een intelligente, gevoelige en van kunst bezeten zeventienjarige jongen probeert zich op het gymnasium va Warschau te onttrekken aan de verstikkende middelmatigheid die er de dienst uitmaakt. Zijn leven verandert al de school een nieuwe directrice krijgt, een jonge vrouw, die ook Frans onderwijst. Als zij voor de eerste keer zijn klaslokaal betreedt - ongenaakbaar, elegant gekleed en ijzig mooi - raakt de jongen op slag geobsedeerd.
  • The Corrections Oorspronkelijke Titel De correcties is Jonathan Franzens alom bejubelde meesterwerk over de oude Enid en Alfred Lambert en hun drie kinderen Denise, Gary en Chip, die moeite hebben zich te ontworstelen aan de invloed van hun ouders. Denise is als eigenaar van een bekroond restaurant weliswaar maatschappelijk geslaagd, maar gescheiden en ongelukkig in de liefde. Gary, getrouwd en vader van drie kinderen, lijkt een succesvolle suburb-bewoner, maar hij lijdt aan de ziekte van de geslaagde man: hij vindt niets van wat hem vroeger plezier bracht nog de moeite waard. Het slechtst is Chip eraan toe. Aan zijn ooit veelbelovende universitaire loopbaan is door een seksschandaal een einde gekomen, en nu probeert hij zijn net afgeronde scenario aan een filmproducent te verkopen. Als hij bij toeval de echtgenoot van zijn minnares ontmoet komt hij terecht in een maalstroom van hilarische en volstrekt onvoorspelbare gebeurtenissen. Intussen probeert Gary het familiekapitaal van zijn dementerende vader te behoeden voor totaal verval en gaan de oude Enid en Alfred hun noodlot tegemoet op een cruiseschip. Jonathan Franzen geeft met De correcties een hilarische en overrompelende visie op de ziel van de westerse maatschappij. Nu al kan het boek met recht een van de grote romans van de 21ste eeuw worden genoemd. Jonathan Franzen (1959) woont en werkt in New York. In 2001 won hij de National Book Award voor De correcties, waarvan wereldwijd miljoenen exemplaren werden verkocht. Hij publiceerde eerder de romans De 27ste stad en Schokgolven.
  • Alle gansjes hebben zich verstopt en Gonnie gaat hen zoeken. Gijsje, Bo en Eddie heeft ze zo gevonden, maar waar zou Ollie nu toch zitten? In de boot? Tussen de appels? Of toch onder de bloempot? Een boek met flapjes om achter te kijken, wieltjes om aan te draaien, stofjes om aan te voelen, schuifjes om aan te trekken en duwen, en zelfs een 'wrijf-en-ruik'-plekje. En als het boek uit is, kun je het uitvouwbare bordspel achterin spelen, om nog eens goed te oefenen met voorzetsels als 'in', 'tussen' en 'onder'. Het spel is geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar.
  • Niet op voorraad
    Sociale en culturele reeks van Samsom Letter : Press Roman Zetwerk : Pecasse Eurozet Druk en afwerking Samsom-Sijthoff Grafische Bedrijven B.v.
  • De kinderen van De Grote Beer groep 4 Rekenen in het oerwoud Kim is blij dat de vakantie voorbij is. Het werd langzamerhand behoorlijk saai en ze begon Lisa, Daan, Frank en Quilfort te missen. Ze komen in een spannende klas... die van meester Ad. Zijn lokaal staat vol met planten en aan de muren hangen posters van olifanten en tijers. Het lijkt wel een oerwoud! De kinderen leren een hoop ineuwe dingen: tafels, hoofdletters en met een vulpen schrijven! Ook richten ze een geheime dierenreddersclub op. Ze vergaderen in een hut in de bosjes achter de school. De dierenredders vinden een zielige poes. Ze nemen hem mee naar school en hopen dat hij mag blijven. Vlak voor de zomervakantie gaan de vierdegroepers bij meester Ad eten. Ze vinden het wel een beetje eng. Is zijn huis echt zo vies als hij zelf zegt? En heeft hij nou een krokodil in de vijver en een spinnenverzameling, of niet?   Slee, Carry Met tekeningen van Dagmar Stam Omslagtypografie Erwin van Wanrooy en Vormgeving binnenwerk Ton Ellemers
  • The backwash of war Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie Collectie Wim van de Hulst Vormgeving binnenwerk CeevanWee te Amsterdam Omslagontwerp Jan de Boer De Amerikaanse verpleegkundige Ellen M. La Motte was in de Eerste Wereldoorlog vrijwillig werkzaam in een veldhospitaal nabij Ieper. Haar gruwelijke ervaringen legde ze in 1916 vast in een korte roman in schetsen, 'The Backwash of War'. Dit boekje raakte vrijwel in de vergetelheid. Aan schrijver Edwin Mortier gaf het onlangs echter stof voor zijn roman 'Godenslaap'*, waarna deze besloot het te vertalen en in te leiden. La Motte laat weinig heel van verhalen over soldatenheroiek en vaderlandsliefde. Zij portretteert jonge soldaten die wegteren aan gasgangreen of voor het leven verminkt zijn, hallucinerende soldaten met stinkende wonden, onverschillige artsen, hautaine officieren die snel nog even decoraties opspelden bij stervenden in het veldlazaret. Deze schetsen, die bijna opgetekend lijken, zijn gehuld in cynische bespiegelingen omtrent de zin van oorlog en de waarde van een mensenleven. In het aanhangsel beschrijft ze nog een panische vlucht van burgers voor Duits granaatvuur te Duinkerken
  • Niet op voorraad
    Een jonge vrouw vindt op de zolder van haar moeder vier prachtig geweven maar versleten Samische schoenbanden. Haar moeder, die haar Samische afkomst altijd heeft verloochend, zegt dat de banden niets te betekenen hebben, maar de vrouw voelt dat er een verhaal achter zit en ze vertrekt naar het hoge noorden van Zweden om haar familiegeschiedenis uit te pluizen. Die geschiedenis begint met het verhaal van het Samische meisje Njenna, dat zwanger raakt nadat ze is verkracht door een Zweedse kolonist. Haar liefde voor de jonge Aanta is daarna onmogelijk geworden en ze vlucht naar het zuiden. Ze probeert met haar dochtertje Ristin een nieuw bestaan op te bouwen, maar wordt voortdurend geconfronteerd met de argwaan van de Zweden jegens de Samen en hun (veronderstelde) magische krachten: zelfs haar dochter en (achter)kleindochters, onder wie de ik-persoon uit de roman, ontkomen niet aan de vooroordelen … Het land van de Samen combineert universele thema's als de kwetsbaarheid en de kracht van vrouwen en het opgroeien tussen twee culturen, met prachtige beschrijvingen van de voor ons onbekende cultuur van de Samen.
  • Lubbers geen topfunctie bij Navo Kandidatuur stuit op Amerikaans verzet en Cobra museum geopend
  • De negentienjarige Pauline besluit na de middelbare school kunstgeschiedenis in Parijs te gaan studeren. Om in haar onderdak en onderhoud te kunnen voorzien, wordt ze au pair. Op haar eerste adres wordt ze bijna verkracht door huurders van haar gastgezin. Door een wonderlijk toeval komt ze in huis bij een oude generaal die zich zelden laat zien maar haar met geschenken overlaadt. Pauline raakt in een familiedrama verwikkeld en grijpt de mogelijkheid aan iets terug te doen voor alles wat haar zo in de schoot komt vallen. Ze moet een koffer met geld illegaal de grens over smokkelen. De hele geschiedenis loopt uit op een typische Hermansiaanse desillusie omdat de actie slaagt maar de koffer toch in handen komt van de verkeerde mensen. 'Au pair' is in de eerste plaats een amusante roman en in vergelijking met Hermans' overige publikaties van de laatste jaren zonder meer een hoogtepunt.
  • A. Killer's Kiss Oorspronkelijke Titel Iemand probeert Victor Carl, eigenwijze advocaat te Philadelphia, erin te luizen. Wanneer zijn voormalige verloofde Julia bij hem op de stoep staat, wordt hij prompt weer verliefd. Helaas valt haar komst precies samen met de dood van haar echtgenoot, de man voor wie ze Victor destijds verliet. Hij is neergeschoten en de moordenaar is voortvluchtig. Toeval? De politie denkt van niet, zeker niet wanneer het moordwapen in Victors slaapkamer wordt gevondenen zijn handtekening opduikt op allerlei frauduleuze papieren. Maar Victor weet van niets. En Julia ook niet – zegt ze. Victor zal snel zijn onschuld moeten bewijzen. Hij hoeft alleen maar een betrouwbare heroïnedealer te vinden, hete curry met geit te leren eten, de gedichten van Byron te gaan lezen en één komma zeven miljoen dollar – die hij nooit heeft gehad – terug te betalen aan een moordzuchtige Russische crimineel, en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht… William Lashner studeerde rechten aan de universiteit van New York en werd daarna strafpleiter in Philadelphia. Hij volgde het beroemde University of Iowa Writers Program en is nu fulltimeschrijver. Hij woont met zijn gezin in Wynnewood, Philadelphia.
  • Sudden Prey Oorspronkelijke Titel Lucas Davenport is een ongewone politieman, niet alleen vanwege zijn extravagante, luxueuze levensstijl, maar vooral vanwege zijn onconventionele, nietsontziende manier van werken. Dick LaChaise heeft pas vier van de negen jaar gevangenisstraf uitgezeten als hij weet te ontsnappen tijdens de begrafenis van zijn vrouw en zijn zusje. Beiden zijn omgekomen tijdens een bankoverval; ze zijn op de vlucht doodgeschoten door het arrestatieteam van Lucas Davenport... LaChaise en zijn maten Butter en Martin zijn wat je noemt white trash: uitschot zonder werk, zonder geld, zonder geweten. LaChaise heeft maar één missie: de dood van zijn vrouw en zijn zusje wreken. Hij trekt ten strijde tegen het hele politieapparaat en in het bijzonder tegen het team van Lucas Davenport. Zijn motto: oog om oog, tand om tand. Maar LaChaise en zijn maten krijgen medewerking uit een voor Davenport onverwachte hoek. Dan breekt de hel los: Davenport en de zijnen openen de jacht op de drie volledig doorgedraaide misdadigers.
  • Johnny Rep (Zaandam, 25 november 1951). Aanvaller van Ajax, Valencia, Bastia, Saint-Etienne, PEC Zwolle en Feyenoord, met snelheid en doeltreffendheid als dodelijke wapens. Ster in teams met Johan Cruijff, Mario Kempes en Michel Platini. Hij won zowel de Europacup voor Landskampioenen als de Wereldbeker voor clubs en maakte in beide finales beslissende doelpunten. Hij kwam uit in twee WK-finales en is nog altijd Nederlands WK-topscorer. class="default_listitem" Johnny Rep. Een levendige jongen, die tot de verbeelding sprak van heel voetbalminnend Nederland, Spanje en Frankrijk. Grappig, vrolijk, gemakkelijk in de omgang. Altijd in voor een geintje. Johnny Rep. Hij had de wereld aan zijn voeten, tot zijn image tegen hem ging werken. Na zijn carrière raakte hij de regie kwijt. Maar hij wist zich terug te knokken. In het verhaal van zijn leven biedt hij inzicht in de hoge toppen en diepe dalen die hij heeft gekend. Johnny Rep. De biografie van het Goudhaantje van de Gouden Generatie Nederlandse voetballers.

Titel

Ga naar de bovenkant