-
Deze editie van het "Het Evangelie van Thomas uit het koptisch vertaald en toegelicht door Gilles Quispel" bevat, naast een integrale vertaling uit het Koptisch van de 114 logoi of Spreuken van Jezus, ook een inleiding en commentaar op iedere logos. De tekst uit 140 n. Chr. berust op twee vroegere bronnen, een Alexandrijnse en een Judese. De laatste, van rond 40 n. Chr. en daarmee de oudst bekende christelijke bron, blijkt getrouwer de woorden van Jezus weer te geven dan de kerkelijke evangeliën. Quispel maakt de lezer duidelijk dat het Nieuwe Testament een zeer eenzijdig beeld schetst van het oerchristendom. Hij toont aan dat de Jezus van het Thomas Evangelie (ook wel het vijfde evangelie genoemd) een wijsheidsleraar was; de Jezus uit de kerkelijke evangeliën - die aan het einde der tijden als Zoon des Mensen en rechter het Laatste Oordeel uitspreekt - is vreemd aan het Evangelie van Thomas. Het Evangelie van Thomas was een van de evangeliën die circuleerden in de eerste eeuwen. Het werd pas in 1945 herontdekt tussen de codices van Nag Hammadi. Het werd geschreven in Edessa, een stad in Mesopotamië rond 140, maar is gebaseerd op twee vroegere bronnen, een Alexandrijnse en een Judeese. Deze laatste kan gedateerd worden ron het jaar 40, en is daarmee de vroegst bekende christelijke bron, ouder dan de zg. Q-bron, waaruit de evangeliën van Matheus en Lucas putten. Deze Judeese bron geeft vaak een getrouwere weergave van de woorden eens door Jezus gesproken dan de canonieke evangeliën. De nieuwe uitgave door Gilles Quispel van Het Evangelie van Thomas bevat niet alleen een complete vertaling van de koptische tekst, maar ook een commentaar op ieder logion, waarbij Quispel de bron traceert (Judees of Alexandrijns) en een context biedt voor ieder woord van Jezus, en waar mogelijk parallellen trekt of afwijkingen aangeeft m.b.t. de canonieke evangeliën en andere vroeg-christelijke bronnen die veel van het oorspronkelijke christendom hebben bewaard. Quispel toont aan dat het Nieuwe Testament een zeer eenzijdig beeld geeft van het vroege christendom. Hij laat zien dat de Jezus uit het Evangelie van Thomas een wijsheidsleraar is; de eschatologie van de canonieke evangeliën ontbreekt totaal. De logia worden voorafgegaan door een introductie, die het Evangelie van Thomas plaatsen in de geschiedenis van het christendom, en gevolgd door een conclusie waarin Quispel zijn bevindingen samenvat.
-
For undergraduate/graduate-level courses in Nursing Issues, Nursing Theory, Nursing Ethics and Nursing Service. This presentation of clinical judgement, caring practices, and collaborative practice provides ideas and images that students can draw upon in their interactions with others and in their interpretation of what nurses do. It includes many clear, colourful examples and describes the five stages of skill acquisition, the nature of clinical judgement and experiential learning and the seven major domains of nursing practice. The narrative method captures content and contextual issues that are often missed by formal models of nursing knowledge.
-
This remarkable volume provides a comprehensive survey of art from prehistoric times to the present. The numerous illustrations on every page, nearly 300 of which are in colour, trace the story of man's artistic development. From the lively art of the Stone Ages, the book goes on to tell of the rise of civilization in Egypt and the Near East, followed by the emergence of the Greek city states and the overwhelming beauty of Classical art. The Roman Empire, famous for its imposing architecture and triumphs of engineering, contributed to the spread of Christianity through Europe, and a new style, called Byzantine, arose which was to influence art in eastern Europe for many centuries to come. The Book now turns to history of art in the Near East, India, China and Japan, with reproductions of Islamic miniatures, Indian temple sculpture, Chinese pottery and jade and Japanese prints. In Western Europe, Carolingian and Romanesque styles were gradually replaced by Gothic , which is given dramatic life in many examples of sculptures, architecture and stained glass. Then follow the epic story of the Renaissance. Originating in Italy, the new styles and techniques spread through Europe culminating in the work of such great masters as Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raphael and Titian. This cultural awakening, together with the after-effects of the reformation, gave rise to the remarkable Baroque period exemplified in the works of Bernini, El Greco, Rubens and the towering genius of Rembrandt. During the 18th century the great centres of art were Paris and Venice, while England produced such famous artists as Hogarth, Chippendale, Gainsborough, Constable and Turner. The book concludes with concise biographies of more than 200 famous artists..