• Afbeelding omslag zonder titel gouache op papier Vormgeving omslag Chaim Mesika te Hilversum Druk en afwerking A-D-Druk B.v. Zeist Drie jaar geleden vroeg de psychiater die mij behandelde, dr. Nolen, mij mijn ervaringen gedurende mijn ziekte op schrift te stellen, mijn waanwereld te beschrijven. Ik had toen sinds jaren geen boek meer gelezen, nauwelijks brieven geschreven. Hoe zou ik een dergelijk verslag kunnen schrijven? De woorden 'dat kan ik niet' en 'dat wil ik niet' geven niet goed weer wat ik op dat ogenblik voelde. Een dergelijke onderneming viel geheel en al buiten mijn gezichtsveld.
  • Some Great Thing Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie Getty Images Vormgeving binnenwerk Ceevan Wee te Amsterdam Druk Hooiberg Epe Ottawa in de jaren zeventig is een droom: een stad in aanbouw, het geld ligt er voor het oprapen. Twee mannen, afkomstig uit verschillende milieus, ruiken hun kans: Jerry McGuinty, een stukadoor die zich opwerkt tot aannemer, en Simon Struthers, een aantrekkelijke, gewetenloze erfgenaam van geld en macht. Naarmate de levens en carrieres van de mannen voortschrijden - Jerry en zijn echtgenote die meer van drank houdt dan van haar man, en Simon met zijn eindeloze affaires en intriges - wordt pijnlijk duidelijk hoe werk en ambities de liefde smoren, en mensen vermalen worden in het rad van geld en vooruitgang. Als beide mannen hun laatste 'grote daad' najagen, raken hun levens verstrengeld.'Grote daden' is een zinderende roman over eerzucht en verlangen, macht en corruptie en de teloorgang van dromen, geschreven in de traditie van Martin Amis, Tom Wolfe en John Updike.
  • Mavi Maske Oorspronkelijke Titel Omslag en typografie Peter van Hugten Het Blauwe MaskerAmbo en Novib - Anthos, en In den Toren Uitgeverij te Baarn uit 1988 10 AprilPaperback 20x11 formaat 140 pagina's slappe kaftDoos 278 Boek 2Ozakin Aysel 1942 te Urfa Vertaald uit het Turks door Mariette Savenije en Mark EijkmanAntiracisme - reeks Mavi Maske Oorspronkelijke TitelGebruikers Sporen en Geel verkleuring Omslag en Typografie Peter van Hugten Na de uitstekende roman: 'Ik voel me hier niet thuis' (zie a.i. 87-48-164-2) is de nu ook pas in het Duits vertaalde ('Die blaue Maske' - Luchterhand) nieuwe roman in het Nederlands verschenen. De Turkse schrijfster, die vanaf 1980 in West-Duitsland woont, heeft sindsdien elk jaar een roman of een verhalenbundel gepubliceerd (alle vertaald in het Duits). In deze roman gaat een Turkse schrijfster op zoek naar de Zwitserse echtgenoot van haar overleden jeugdvriendin. Zij belandt in Zurich maar weet geen adres, kent hem slechts vluchtig maar wil hem in ieder geval ontmoeten om met hem te spreken over de laatste levensjaren van haar vriendin. De korte flash-backs, die zich afwisselend afspelen in Turkse studentenkringen in de jaren '70 en in het Berlijn van de jaren '80, geven het verhaal het nodige relief. Het carnaval van Zurich is het decor. Een goed geschreven boeiende roman. De vertaling leest vlot. Eerder zijn van de schrijfster in het Nederlands nog verschenen: 'Het jonge meisje en de dood' (a.i. 85-50-326-6) en de verhalenbundel: 'Ergens anders onderweg' (a.i. 87-10-320-6).
  • Jennifer Parker, een mooie en intelligente jonge vrouw, staat aan het begin van een veelbelovende carrière als advocate. Al baar dromen en idealen worden in één klap tenietgedaan als ze in haar eerste rechtszaak een grote blunder begaat. Ze heeft zichzelf volstrekt onmogelijk gemaakt en het lijkt erop dat ze haar zo lang gekoesterde toekomstplannen voorgoed kan vergeten. Totdat ze Adam Warner ontmoet, een veelbelovende politicus. Hij laat haar weer in het leven geloven en Jennifer slaagt erin een succesvolle praktijk op te bouwen.Maar dan slaat het verleden bikkelhard terug..
  • Dit uitgebreide tuinplantenlexicon begint met een verklarende woordenlijst en een toelichting op de nomenclatuur. Achtereenvolgens komen aan de orde bomen, heesters en coniferen; overblijvende klimplanten; overblijvende planten voor borders en perken; bollen, knollen en wortelstokgewassen; rotsplanten; een- en tweejarige planten en ten slotte water- en oeverplanten. Het is een fraai naslagwerk met meer dan 2600 kleurenillustraties. De opzet van het boek maakt het opzoeken van de planten redelijk gemakkelijk. Wel is het soms lastig om de corresponderende tekst te vinden bij de illustratie. Van de beschreven planten en plantengroepen worden in het kort enige opmerkingen gemaakt over cultuur en vermeerdering. Het boek is echter vooral als naslagwerk bedoeld. Zowel voor de beginnende als voor de ervaren tuinliefhebber bevat het boek een schat aan informatie.
  • De cabaretier Paul Hendrix laat bij zijn come-back als onderdeel van de theatershow in Tiel iemand uit het publiek een willekeurig telefoonnummer draaien. Deze keer neemt iemand met een zwoele stem op en meldt zich als Blanche... Tijdens het gesprek klinken er geluiden, gegil, alsof er iemand vermoord wordt. Maar omdat niemand een moord meldt en er geen lijk wordt gevonden, wordt gesuggereerd dat het om een publiciteitsstunt gaat. De manager van Hendrix stuurt daarom prive-detective Flip naar Tiel. Bij zijn onderzoek stuit Flip op vreemde zaken en vindt hij diverse ongure types op zijn weg. Het verhaal kabbelt voort en er gebeurt eigenlijk weinig, ondanks Flips enigszins ongeloofwaardige aanvaringen en semi-sensationele gebeurtenissen. De ontknoping is na alle verwikkelingen niet echt verrassend. Dit derde boek van Hiddema is van middelmatig nivo, maar zal zeker lezers aanspreken. Aansprekend omslag met telefoonhoorn en een gebroken glas.
  • Eveneens van Arie B. Hiddema Dag Heer ! Goeienmiddag Heer ! Kassa ! Druk van Boekhoven - Bosch N.v. te Utrecht
  • Omslagontwerp Tessa van der Waals Foto omslag Colledtie Tessa van der Waals Foto auteurFriso Keuris - Hollandse Hoogte Het is de eerste eeuw na Christus. in de haven van Adramyttium in Klein-Azië stapt Damis, misleid door de mist, op een Egyptisch zeilschip. Hoewel hij passage had geboekt op een sneller schip, besluit hij de reis uit te zitten. Hij vertelt de overige schepelingen dat hij de leerling is van Apollonius van Tyana, de beroemdste wijsgeer van zijn tijd. De reisgenoten van Damis, vooral de mysterieuze Agathanassa, stellen hem veel vragen, maar Damis herinnert zich weinig. Vijftien jaar lang heeft hij aantekeningen bijgehouden, maar die raken onderweg zwaar beschadigd. Agathanassa biedt aan hem te helpen om zijn leven met Apollonius te reconstrueren aan de hand van overgebleven papyrusfragmenten en de herinneringen die bij hem opkomen. Dag na dag vertelt Damis haar over zijn omzwervingen met Apollonius, die hem voerden door Mesopotamië, Perzië en daaraan voorbij, tot aan de oevers van de rivier de Ganga in het verre India. Maar aan wie vertelt hij zijn verhaal nu precies? Wie is deze Agathanassa? En wie is de dwaas die schijnbaar doelloos door alle verhalen van Damis heen zwerft?
  • Hedersmord Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Studio Ron van Roon Foto auteur Mats Anderson  Druk Koninklijke Wohrmann B.v.  te Zutphen Omslagillustratie Michael Trevillion - The Trevillion Picture Libraey De vakantie die commissaris Sten Wall traditiegetrouw doorbrengt op het Deense eiland Bornholm verloopt dit jaar minder rustig dan hij zich had voorgesteld. Al op de eerste dag wordt Walls plaatsvervanger Jan Carlsson geconfronteerd met de moord op officier van justitie Bill Elfvregen. Carlsson verdenkt ene Daniel Kärr. Tien jaar geleden is deze drugskoerier door toedoen van Elfvregen achter de tralies beland. Als Carlssons theorie opgaat, loopt ook Wall gevaar. Want ook die was destijds betrokken bij de veroordeling van Kärr. Carlsson maakt zich des te meer zorgen om zijn chef, omdat een 'familielid' van Wall geïnformeerd heeft naar Walls vakantieadres. Terwijl Wall, voorzover bekend, helemaal geen familie heeft.
  • Vijftien absurdistische verhalen van de auteur (1967), die in 1993 debuteerde met het bejubelde 'Een hemels meisje'. Na nog twee romans bleef het acht jaar stil. De verhalen zijn geconstrueerd rond een absurd idee, zoals in 'De muis', waarin hoofdpersoon Ada het bed deelt met een muis en zelf muisachtig wordt. Of 'Kut', waarin rokkenjager Pieter gehoor geeft aan zijn droom om vrouw te worden. Iemand die onbewust zijn eigen begrafenis meemaakt. Een schoonmaakster die tot hogere inzichten komt omdat ze absoluut geen vuil op haar werkadres mag beroeren. De ontwerper van gevangenissen die - na ettelijke bomaanslagen - in zijn eigen cel belandt en daar aan zijn roeping gestalte gaat geven ('Robert Jan for president'). De constructie gaat zo ver dat twee verhalen ('De verhalenbundel' en 'De recensie') vrijwel dezelfde beginpagina's hebben en daarmee ook hetzelfde plot: iemand leest in een boek wat hijzelf op datzelfde moment doet. Hoewel de stijl vlot en fris is, en daarmee boeiend, zijn de constructies vaak zo gezocht, zo rationeel dat het lezen een wat cerebrale beleving blijft.
  • De 25 verhalen in deze bundel gaan merendeels over de relatie tussen moeders en dochters, die vaak niet gemakkelijk is en ruzies met zich mee kan brengen. Naarmate de dochters ouder worden gaan zij gewoonlijk hun moeder beter begrijpen en wordt deze belangrijker voor ze. In een aantal verhalen ontbreekt juist de moeder-dochter relatie. Alle verhalen zijn geschreven voor vrouwen, zowel heel bekende als Munro, Colette, Plath en Walker, als minder bekende, zoals de Chinese Zhang Jie, en de Afrikaanse Ama Ata Aidoo. Daardoor wordt een goede indruk gegeven van moeders en dochters in verschillende culturen. Als geheel is deze bundel echt niet helemaal geslaagd, omdat de verhalen van sterk wisselende kwaliteit zijn, en lang niet allemaal duidelijk over het gekozen thema gaan. Eenheid ontbreekt daardoor.
  • Nackrostradet Oorspronkelijke Titel Foto auteur Ewa Rudling Druk Koninklijke Wohrmann B.v. Â te Zutphen Rond 1930 is het voor een meisje van eenvoudige komaf niet vanzelfsprekend om 'door te leren'. Op aandringen van haar onderwijzeres gaat de talentvolle Hildur toch naar het lyceum in de stad. Daar ontmoet ze de knappe winkelbediende Ivan. Voor hem laat ze haar toekomstplannen varen. Hildur trouwt en raakt zwanger. Als snel ontdekt ze dat Ivan naar buiten toe heel anders is dan in de beslotenheid van hun relatie. Hij is depressief en kan zijn gevoelens niet anders uiten dan in seksualiteit, die hij ook bij andere vrouwen zoekt. Ondanks de problemen blijft Hildur trouw aan de belofte dat ze haar man nooit zal verlaten en vecht ze, tegen beter in, voor haar gezin. Maar op latere leeftijd kiest Hildur toch voor zichzelf.
Ga naar de bovenkant