-
IL mio nome a memoria Oorspronkelijke titel Gebruikers Sporen en Geel verkleuring en gebruikers sporen dus tweemaal Coordinatie Tekstbureau Janny ter Meer Typografie Wim ten Brink BNO In 1811 moest de in Rotterdam woonachtige jood Hartog Alexanderzoon (de overgrootvader van schrijvers grootvader) op last van Lodewijk Napoleon een achternaam kiezen in ruil voor burgerrechten. Zo begint schrijvers familiekroniek: een reconstructie van bloedbanden en omzwervingen over de wereld. Hij vergelijkt deze reconstructie met de restauratie van fresco's, maar deze vergelijking komt niet helemaal uit de verf. De oudste verhalen zijn grotendeels fictie en nogal wijdlopig en geromantiseerd. Naarmate hij meer naar het heden komt, wordt zijn schrijftrant soberder en boeiender. De vervolgingen in de Tweede Wereldoorlog zijn zelfs ontroerend nuchter op papier gezet. Een opsomming van familieleden die de oorlog niet overleefden sluit het boek af. Deze opsomming maakt de benaming 'roman' (titelpagina) niet helemaal passend. Behalve een kroniek van lief en leed in de diverse generaties is dit er vooral een van vertrekken en aankomen en in de laatste generaties van dreiging en vervolging. Met stamboom. Ondanks de kritiek lezenswaardig. Kleine druk.
-
La force des choses [Ed. Gallimard] Oorspronkelijke titel Omslag foto Gisele Freund Isbn 9789026957031 In deze autobiografie herleeft voor de lezer de turbulente en interessante tijd in Frankrijk na de Tweede Wereldoorlog; felle politieke discussies, opkomst van een nieuwe generatie kunstenaars en denkers, en vooral het ontstaan van het Existentialisme. Intelligent boek van een intelligente vrouw, die zich inzette voor haar overtuigingen en een trouw bewonderaarster was van haar grote vriend Jean-Paul Sartre. Boeiend als een goede roman.
-
Les Chemins de la Liberte Oorspronkelijke titel Gebruikers Sporen en Geel verkleur Bandontwerp van Tessa Fagel Tweede deel van de cyclus 'De wegen der vrijheid', waarin tegen de achtergrond van het zg. 'Accoord van München'(1938) en rond de mobilisatie voor een dreigende Tweede Wereldoorlog, het denken en handelen van verschillende personen over een periode van acht dagen worden weergegeven. Satre (1905-1980) - de belangrijkste woordvoerder van het existentialisme - heeft zijn filosofie op meesterlijke wijze in romanvorm gestalte weten te geven. Bijzonder knap is in dit deel het procédé van het simultaneïsme toegepast, hetgeen een kaleidoscopisch beeld van de behandelde periode geeft. Het verhaal is niet gedateerd en zal mede door de moderne vertaling die eigentijdser is dan die van M. Mok (Contact, 1952) nog velen aanspreken. Omslag met belettering in diverse groentinten op groen fond met afbeelding van een bril