• Het oude Amsterdam, om de eeuwwende. La belle epoque, zoals wij nu zeggen; fin de siecle noemde men het toen. Voor hen die deze tijd beleefden hing er een duistere vermoeidheid over het leven; alsof de ontzaglijke krachtsinspanning waarmee de negentiende eeuw aan het leven op aarde nieuwe gestalte had gegeven, zich wreekte in de laatste generatie van de eeuw. Een nerveuze onrust maakte de mensen onzeker van zichzelf, de zekerheid van de vaders had voor het volgende geslacht geen bestendigheid meer overgelaten. De oude heer Terlaet geniet in zijn grachtenhuis nog onbekommerd van het leven; hij merkt niet eens dat de mensen en het lot hem verwend hebben. De lasten die hij liet liggen, dragen nu zijn kinderen. Bernhard, de medicus, voor wie het leven een doffe tredmolen is geworden; Hein, de zakenman, die in zijn zoontje de mislukking beleeft; Ammy die haar huwelijk ziet verloren gaan; Lot die zichzelf dreigt te verliezen, en tenslotte Paul om wie de wereld wankelt. Allen leiden zij, oppervlakkig gezien, een beschut bestaan, maar binnen hen vreet de onbevredigdheid. Met het heengaan van de oude heer Terlaet valt een middelpunt weg, maar ook een verzwegen spanning, alsof deze mensen nu eindelijk zichzelf kunnen zijn, los van de dwang van een verleden zonder toekomst. ,,Wat een vreemd jaar wordt dit,'''' zegt Ammy tegen het einde; het was het jaar waarin twee eeuwen voorgoed van elkaar gescheiden werden.
  • 75 jaar Slag om Arnhem Slechts weinigen weten dat direct na de mislukte Slag om Arnhem, in de late septemberdagen van 1944, de grootste exodus uit de Nederlandse geschiedenis plaatsvond. Op last van de Duitse bezetter werden zo'n 95.000 mensen de stad uit gejaagd, terwijl in de weken die volgden nog eens ruim 50.000 evacuees uit de Betuwe en elders langs de Rijn hun huizen moesten verlaten. Arnhem werd een spookstad voor maanden. De lege huizen werden geplunderd; grote delen van de stad werden verwoest of in brand gestoken.
  • This remarkable volume provides a comprehensive survey of art from prehistoric times to the present. The numerous illustrations on every page, nearly 300 of which are in colour, trace the story of man's artistic development. From the lively art of the Stone Ages, the book goes on to tell of the rise of civilization in Egypt and the Near East, followed by the emergence of the Greek city states and the overwhelming beauty of Classical art. The Roman Empire, famous for its imposing architecture and triumphs of engineering, contributed to the spread of Christianity through Europe, and a new style, called Byzantine, arose which was to influence art in eastern Europe for many centuries to come. The Book now turns to history of art in the Near East, India, China and Japan, with reproductions of Islamic miniatures, Indian temple sculpture, Chinese pottery and jade and Japanese prints. In Western Europe, Carolingian and Romanesque styles were gradually replaced by Gothic , which is given dramatic life in many examples of sculptures, architecture and stained glass. Then follow the epic story of the Renaissance. Originating in Italy, the new styles and techniques spread through Europe culminating in the work of such great masters as Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raphael and Titian. This cultural awakening, together with the after-effects of the reformation, gave rise to the remarkable Baroque period exemplified in the works of Bernini, El Greco, Rubens and the towering genius of Rembrandt. During the 18th century the great centres of art were Paris and Venice, while England produced such famous artists as Hogarth, Chippendale, Gainsborough, Constable and Turner. The book concludes with concise biographies of more than 200 famous artists..
  • Niet op voorraad
    Arthur heeft een oud boek met toverspreuken waardoor hij verandert in een kikker. Samen met een bevriende muis maakt hij een tochtje op een lelieblad. Als ze Arthurs kat Merlijn (!) tegenkomen, duiken ze onder water en ontdekken Kikkerstad. Maar voordat ze daar naar toegaan, verdrinkt de muis bijna, tovert Arthur zichzelf weer terug en redt hem. De achterflap vermeldt: "Leer de toverspreuken en je zult op jouw beurt nieuwe vrienden leren kennen." Maar nieuwe vrienden komen in het boek niet voor en met drie woorden rijmend op 'mutakikker' lukt dat de lezer ook niet. Slap verteld en opgebouwd verhaaltje. Is het logisch om het water in te gaan als je jezelf in een vogel wilt veranderen? De dialogen zijn heel zwak. De illustraties, hoewel in redelijk matte kleuren, doen druk aan door veel contrast. Vriendje muis is alleen herkenbaar aan zijn staart, niet aan zijn kop of lijf (meer een varken). De illustraties zijn paginagroot met steeds op verschillende plekken een tekstblokje van een paar korte regels. Begrijpelijk taalgebruik. Het vierkante, gekleurde voorplat oogt aardig met een in het karton uitgesneden waterlelie waarop een kikker zit. Om voor te lezen vanaf ca. 4 jaar
  • Niet op voorraad
    Als Arthur op een avond alleen thuis mag blijven, ontdekt hij op zolder een toverboek. Hij zegt hieruit een toverspreuk op en verandert direct in een muis. In die hoedanigheid ontmoet hij muis Sammy. Die redt hem van een dood in een muizenval. Ze eten samen wat totdat de ouders van Arthur weer thuiskomen. Arthur gaat dan snel naar zijn kamer om zichzelf weer terug te toveren. Verhaal, geschreven in de ik-vorm, waar weinig in gebeurt behalve het toveren en weer terugtoveren. Hoe dat terugtoveren gaat, wordt niet vermeld. Identificatie zal niet gemakkelijk zijn, onder andere omdat de doelgroep niet alleen thuisblijft, maar een oppas heeft. De cartoon-achtige tekeningen beslaan meestal een hele pagina, soms twee pagina's en een andere keer staan er meer tekeningen op een pagina. Het kartonnen omslag heeft aan voorzijde een gat, waardoor de muis Arthur te zien is met in zijn hand een zwaard (dat wel in het verhaal voorkomt, maar niet gebruikt wordt). Vierkant prentenboek met glimmende bladzijden. Lijkt een serie te worden, tegelijkertijd verschijnt ook 'Arthur en de kikker'*. Vanaf ca. 4 jaar.
  • Satz Rombach GmbH te Munchen und Stutgart Repro Fotolito Longo Italien Landkarten Istituto Geografico de Agostini Novara Druck und Bindearbeiten Fabrieken Brepols N.v. te Turnhout te Belgium
Ga naar de bovenkant