• Secrets of the Code Oorspronkelijke Titel Naar aanleiding van de opzienbarende doorbraak van Dan Brown, De DA Vinci Code, ging Dan Burnstein op zoek naar de geheimen achter het verhaal. Wat is feit en wat is fictie in dit meesterwerk van Brown? In geheimen van De DA Vinci Code is divers materiaal opgenomen van gerenommeerde theologen, archeologen, filosofen, schrijvers, geschiedkundigen en kunsthistorici.
  • Augustus 1919. In een Vlaams dorpje wordt een oorlogsveteraan met ingeslagen schedel gevonden. Dorpsarts Sara Sondervorst bijt zich vast in de moordzaak, en een reeks afrekeningen zet de dorpsgemeenschap vervolgens op zijn kop.
  • Een dief van middelbare leeftijd probeert tijdens zijn proefverlof de moordenaar van zijn vriendin te vinden. Luchtig moordverhaal met goede afloop, waarin harde porno ('snuffmovies') een hoofdthema is. Het taalgebruik is vlot, de stijl journalistiek. De dialogen zijn onderhoudend maar wat te netjes voor de kringen waarin het verhaal speelt (prostitutie, crimineel milieu). De plot, waarin het belang van het onvermijdelijke geweld niet duidelijk wordt, is vrij zwak en wordt weinig spannend gebracht. De karaktertyperingen zijn oppervlakkig maar wel aardig. Onderhoudend misdaaddebuut van de popjournalist, die interviewbundels op zijn naam heeft (o.a. Kogels in de brievenbus, a.i. 92-11-077-0). Het zwarte omslag toont titel groot in kruisvorm en een tekening van een gemaskerde man.
  • Foto omslag [inzetje] prive-archief Dennis P. Drukwerk Salland de Lange Deventer Zetwerk Perfect Service Schoonhoven De 26-jarige Dennis P. schreef op 4 augustus 2001 geschiedenis door voor miljoenen euro's aan diamanten van zijn werkgever Gassan Diamonds in Amsterdam te stelen.De grootste diamantroof uit de Nederlandse historie was een feit. Na een vlucht door Duitsland en Mexico meldde Dennis P. zich enkele weken later bij de politie in Zwolle. Hij bleek de diamanten onder meer te hebben verstopt in een kunstwerk langs de Hogering in Almere. Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries volgden de zaak op de voet en kwamen in contact met Dennis P. Tijdens urenlange gespekken in de Amsterdamse gevangenis Havenstraat deed de diamantdief zijn relaas.
  • Onverwachte wendingen, een maximum aan spanning en een verrassende ontknoping, daardoor worden de elf afleveringen van deze dramaserie gekenmerkt. De serie is gebaseerd op verhalen van de Amerikaanse auteur Henry Slesar, maar aangepast aan de eigentijdse Nederlandse situatie.
  • Na acht jaar bij de gemeentepolitie in Groot-Eemland heeft de negenentwintigjarige Francien van Anshem al heel wat meegemaakt op straat. Maar niemand heeft haar ooit verteld hoe het is om het lijk te vinden van iemand die je kent. En als de recherche blijft volhouden dat haar vroegere schoolgenoot Jacques Middelburg is gestorven aan een overdosis en dat voor hen daarmee de zaak gesloten is, besluit de eigenzinnige Francien zelf een onderzoek in te stellen.
  • The Stonehenge Legacy Oorspronkelijke Titel Gideon heeft lang geleden gebroken met zijn vader, de beroemde wetenschapper Nathaniel Chase. Wanneer hij hoort dat Nathaniel zelfmoord heeft gepleegd, gaat hij naar zijn vaders landgoed. Tot zijn verbazing ontdekt hij daar een geheime kamer en dagboeken in geheimschrift. De geschriften blijken over Stonehenge te gaan en dan vooral over de kracht van de millennia-oude steencirkel en over een geheimzinnige orde, de Volgers van de Heiligen. Om erachter te komen wat zijn vader daarmee te maken heeft, gaat Gideon op onderzoek uit. Hij is verbijsterd als blijkt dat de orde van plan is een mensenoffer te brengen. Kan hij dat nog voorkomen? Dan merkt hij dat de orde het op hém heeft voorzien...
  • Waking Raphael Oorspronkelijke Titel Een intelligente literaire thriller in de traditie van De naam van de roos.Het is 1993 en in Italie zijn corruptieschandalen rond overheid, bedrijfsleven en het Vaticaan aan de orde van de dag. Behalve in het idyllische Urbino, het Toscaanse provincieplaatsje waar de schilder Rafael ooit het levenslicht zag, want daar lijken de inwoners zich niet druk te maken over zulke onbelangrijke zaken als politiek. De Engelse kunsthistorica Charlotte Penton is naar Urbino gekomen voor een zeer eervolle opdracht: de restauratie van het schilderij La Muta ('de doofstomme vrouw') van Rafael. Maar haar komst naar Urbino is voor Charlotte ook een vlucht, weg van de pijn van haar recente scheiding. Om haar gevoelens uit te schakelen, stort ze zich met volle overgave op het minutieuze restauratiewerk.
  • Der Schachautomat Oorspronkelijke Titel Omslag Studio Jan de Boer Voor de verbijsterde ogen van keizerin Maria Theresia presenteert de eerzuchtige edelman Wolfgang von Kempelen zijn schaakspelende machine. Het is 1770 en in dit tijdperk van Verlichting zijn opvallende uitvindingen zeer en vogue. En vergeleken bij Kempelens denkende 'schaakturk' valt elke andere uitvinding in het niet. Maar wat als de grootste presentatie van de eeuw wordt geroemd, is in feite de grootste oplichterij van de eeuw. Want in het hart van de machine zit een dwerg verborgen... De schaakmachine is een zinderende literaire thriller in het historisch perspectief van het jaar 1770. Rond Wolfgang von Kempelens 'schaakturk' - een schaakmachine die daadwerkelijk heeft bestaan - spelen zich de meest intrigerende verwikkelingen vol gepassioneerde liefde, kerkelijke hetze en adellijke intriges af. Een van de spraakmakendste uitvindingen van de 18e eeuw blijkt niet meer dan een ongekend staaltje oplichterij te zijn. De machine wordt - met medeweten van de geslepen edelman Wolfgang von Kempelen en zijn knecht Jakob - van binnenuit bespeeld door de Venetiaanse dwerg Tibor, die over een geniaal schaaktalent beschikt. Steeds opnieuw loert het gevaar van de ontdekking van het geheim. Omringd door spionnen proberen de drie zich door niemand in de kaart te laten kijken - maar onbeantwoorde liefde, grenzeloze haat en onbeheerste nieuwsgierigheid openen uiteindelijk de deuren naar het geheim. Iedereen die het apparaat te dicht nadert, overkomt een dramatisch ongeluk. Op de schaakmachine schijnt een vloek te rusten die moord niet uitsluit...
  • Look at me Oorspronkelijke Titel Marion Ettlinger Foto achterzijde omsllag Dawn Johnson -Trevillion foto voorzijd omslag Fotomodel Charlotte ondergaat na een auto-ongeluk een gezichtsreconstructie die haar ongewild een compleet nieuw uiterlijk geeft. In de New Yorkse modellenwereld is ze niet langer op haar plaats en ze moet een ander doel in haar leven zoeken. Wanneer ze wordt benaderd door een privédetective die ervan overtuigd is dat zij meer informatie heeft over de verblijfplaats van een verdwenen terrorist, raakt Charlotte verstrikt in een web van zogenaamde toevalligheden en geheimen. Uiteindelijk ontrafelt ze het mysterie waarmee haar ongeluk werd omgeven.
  • Die Konigin der Schwerter Oorspronkelijke Titel Antje Schober Omslagillustratie HildenDesign De aankoop van een merkwaardig beeldje van een aap door Sandra, een jonge vrouw, wekt een kwaadaardige macht tot leven die haar en haar vriendin Manon mee door een poort tussen twee werelden naar het oude land Benize voert. Daar neemt de boosaardige, eeuwenoude hogepriesteres Zarife Sandra's lichaam over om nietsontziend opnieuw te proberen over het land te heersen. Intussen verzamelen zich in Benize zowel een rebellenleger om Zarife te helpen als een leger om Zarife en de rebellen te verslaan in opdracht van de heersende dictator. Zarife blijkt echter niet de in de profetieen beloofde redster, maar een monster met maar een doel: totale overheersing. Hiervoor heeft ze hulp van de ondoden ingeroepen die de lichamen van de strijders bij rebellen en leger overnemen. Tussendoor spelen de avonturen van enkele andere hoofdrolspelers. Dit fantasyverhaal van Duitse herkomst komt wat moeizaam op gang, maar is uiteindelijk spannend en verrassend. Kleine druk, aantrekkelijke omslagillustratie.
  • The Naked and the Dead Oorspronkelijke Titel Deze alweer uit 1948 daterend oorlogsroman, die een realistische en nog steeds boeiende beschrijving van de Amerikaanse verovering van een door de Japanners bezet eiland in de Stille Oceaan geeft, kan gelden als Het voorbeeld van dit genre. De meeste oorlogsverhalen volgen dan ook min of meer dit stramien vol flashbacks. Tegenwoordig komen de hardere passages weliswaar niet meer zo rauw en grof over als indertijd toen I.D.I.L. het boek daarop afkeurde, maar als geheel biedt het een indringend en vlot leesbaar beeld van de oorlog in al zijn waanzin.
Ga naar de bovenkant