• Eindredactie K.A. van den Hoek Hoofdredactie Wim Neven Redaktie Hanny Messing Vormgeving Aad P. van Stratum Produktie Theo Benschop
  • Deze editie van het "Het Evangelie van Thomas uit het koptisch vertaald en toegelicht door Gilles Quispel" bevat, naast een integrale vertaling uit het Koptisch van de 114 logoi of Spreuken van Jezus, ook een inleiding en commentaar op iedere logos. De tekst uit 140 n. Chr. berust op twee vroegere bronnen, een Alexandrijnse en een Judese. De laatste, van rond 40 n. Chr. en daarmee de oudst bekende christelijke bron, blijkt getrouwer de woorden van Jezus weer te geven dan de kerkelijke evangeliën. Quispel maakt de lezer duidelijk dat het Nieuwe Testament een zeer eenzijdig beeld schetst van het oerchristendom. Hij toont aan dat de Jezus van het Thomas Evangelie (ook wel het vijfde evangelie genoemd) een wijsheidsleraar was; de Jezus uit de kerkelijke evangeliën - die aan het einde der tijden als Zoon des Mensen en rechter het Laatste Oordeel uitspreekt - is vreemd aan het Evangelie van Thomas. Het Evangelie van Thomas was een van de evangeliën die circuleerden in de eerste eeuwen. Het werd pas in 1945 herontdekt tussen de codices van Nag Hammadi. Het werd geschreven in Edessa, een stad in Mesopotamië rond 140, maar is gebaseerd op twee vroegere bronnen, een Alexandrijnse en een Judeese. Deze laatste kan gedateerd worden ron het jaar 40, en is daarmee de vroegst bekende christelijke bron, ouder dan de zg. Q-bron, waaruit de evangeliën van Matheus en Lucas putten. Deze Judeese bron geeft vaak een getrouwere weergave van de woorden eens door Jezus gesproken dan de canonieke evangeliën. De nieuwe uitgave door Gilles Quispel van Het Evangelie van Thomas bevat niet alleen een complete vertaling van de koptische tekst, maar ook een commentaar op ieder logion, waarbij Quispel de bron traceert (Judees of Alexandrijns) en een context biedt voor ieder woord van Jezus, en waar mogelijk parallellen trekt of afwijkingen aangeeft m.b.t. de canonieke evangeliën en andere vroeg-christelijke bronnen die veel van het oorspronkelijke christendom hebben bewaard. Quispel toont aan dat het Nieuwe Testament een zeer eenzijdig beeld geeft van het vroege christendom. Hij laat zien dat de Jezus uit het Evangelie van Thomas een wijsheidsleraar is; de eschatologie van de canonieke evangeliën ontbreekt totaal. De logia worden voorafgegaan door een introductie, die het Evangelie van Thomas plaatsen in de geschiedenis van het christendom, en gevolgd door een conclusie waarin Quispel zijn bevindingen samenvat.
  • The Lucifer Gospel Oorspronkelijke Titel Archeoloog Bjørn Beltø komt een eeuwenoud manuscript op het spoor, dat hem via religie en mythen, met een tussenstop in Amsterdam, naar de toren van Babel leidt. Het manuscript bevat historische informatie die zo sensationeel is dat er letterlijk een moord voor wordt gedaan. Ook Bjørn Beltø is niet veilig. Een mysterieuze duivelssekte aast op het manuscript. Is er nog wel iemand die Beltø kan vertrouwen? Het evangelie leidt hem naar Irak, waar hij de vondst van zijn leven doet. Een ontdekking die weleens een heel ander licht zou kunnen werpen op de wereldgeschiedenis.
  • Lauri Fransen Het evangelie van Isis De rol van het vrouwelijke bij het ontstaan van het christendom Het verhaal van Jezus behelst een mysteriereligie van Joodse oorsprong, ontstaan in de Egyptische stad Alexandrië en bevat codewoorden die de gewijde tantrische riten van Isis en Osiris onthullen. Riten die hun oorsprong vonden in de prehistorie, toen de mens nog leefde in innige verbondenheid met de natuur en toen God een vrouw was. De eerste christenen waren gnostici, die oprecht op zoek waren naar een herwaardering van het vrouwelijke. Aan de hand van archeologisch materiaal en mythen over godinnen wordt beschreven hoe de rol van het vrouwelijke in de loop van de tijd veranderde. Een diepgaande zoektocht naar het vrouwelijke in relatie tot de oorsprong van het christendom LAURI FRANSEN maakte zich al jong los van haar christelijke opvoeding om haar eigen geestelijke weg te zoeken. Ze reisde daartoe o.a.rond in het Middellandse Zeegebied en bezocht daar godinnenplekken. Lauri Fransen heeft nu een praktijk als spiritueel counselor te Nijmegen en geeft cursussen en workshops op het gebied van bewustzijnsontwikkeling en persoonlijke groei, met name voor vrouwen.
  • Druk Koninklijke Wohrmann B.v. Â te Zutphen Lithografie TwinType Breda Omslagillustratie Maurice Boyer Ze is veertien jaar, sensueel en jongensachtig. Samen met een stel vriendinnen heeft ze een verborgen plek op een braakliggend terrein, waar ze geheimen delen, stiekem roken en drinken. Een paar jongens uit de buurt zitten hen voortdurend achterna. Het lijkt een onschuldig spel, totdat het meisje en haar vriendin een van de jongens aanpakken. Ze bewerken hem met een scheermes en laten hem voor dood achter. In de dagen die erop volgen probeert het meisje zich af te sluiten van het voorval. Zwijgzaam houdt ze zich vast aan rituelen en symbolen die veiligheid bieden en haar helpen overleven. In haar innerlijke wereld voelt ze zich sterk, maar ze heeft niet in de gaten dat het net zich rond haar sluit.
  • 198 Het beste Boek The Reader`s Digest N.V te Amsterdam uit 1999 Hoofdredacteur : Wim Bernards Redacteur Hans Ilionhan Art Editor : Claudia van Teeseling
  • Niet op voorraad
    Am ende des Schweigens Oorspronkelijke Titel Opmaak binnenwerk Zetspiegel Best Stanbury - een klein dorp in het zuidwesten van Yorkshire. Een romantisch landschap dat eens de geboortestreek van de gezusters Brontë was. En een oord waar drie intiem bevriende Duitse echtparen al jaren hun vakantie doorbrengen. Regelmatig treffen ze elkaar in het oude Stanbury House met zijn verwilderde park en broze charme uit lang vervlogen tijden. Ze gaan met elkaar om als één grote familie. Jessica Wahlberg, die met een onbevangen blik achter de façade kijkt, merkt al spoedig dat niets is wat het lijkt. Achter de opgewektheid gaan angst, haat, jaloezie en vertwijfeling schuil. Jessica, die slecht tegen deze hypocriete sfeer kan, vlucht steeds vaker in lange, eenzame wandelingen. Maar plotseling stort de hele schijnwereld van Stanbury House ineen: een gruwelijke misdaad maakt een einde aan de tientallen jaren durende stilte en confronteert elk van de overlevenden met zijn of haar persoonlijke waarheid.
  • In een eeuwenoud Noors klooster wordt een sensationele archeologische vondst gedaan - een relikwiekistje waarvan de inhoud de wereldgeschiedenis zou kunnen veranderen. Een geheime orde probeert het kistje in handen te krijgen. Daarom wil de archeoloog Bjørn Beltø weten wat er zo bijzonder aan de vondst is. In wetenschappelijke kringen gaat men ervan uit dat er zich vroegchristelijke documenten in bevinden en mogelijk zelfs het Q-evangelie, met citaten van Jezus, dat de bron is van de latere evangelies van Matteüs en Lucas. Beltø's zoektocht brengt hem via Londen naar het Midden-Oosten. En vandaar voor de apotheose naar een kruisvaarderskasteel in het Franse dorpje Rennes-le-Château.
  • Reis beschrijving Een beeld van de Noord-Amerikaanse samenleving zoals die op de auteur overkwam rijdens een reis kriskras door het land
Ga naar de bovenkant