• Jantje, de oudste broer van Journaal-presentator Philip Freriks (1944), werd in 1935 geboren. In april 1945, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, werd de negenjarige Jantje, toen hij met zijn opa voor het raam stond van het huis van zijn grootouders in Groningen, door een verdwaalde kogel getroffen. Jarenlang ging het gezin Freriks zondags naar het graf van Jantje. En het verdriet om Jantje was intens, 'thuis was er altijd die onzichtbare rouwsluier'. Pas zo'n zestig jaar later leert Philip Freriks van een ooggetuige het ware verhaal van zijn broertjes dood kennen: het jochie werd niet getroffen door een verdwaalde kogel, maar door schoten die vanaf een Canadese tank op het huis van een buurman, een NSB'er, werden afgevuurd. Een ontroerende en verdrietige vertelling. Vlot leesbaar. Geillustreerd met zwartwitfoto's en afbeeldingen van brieven en andere documenten
  • De grote meesters van de Japanse houtsnede in de zeventiende achttiende en negentiende eeuw hebben voornamelijk het bonte volksleven in hun kunst vastgelegd : Straten en markten , amusement en feesten , , het theater en de Courtisane als vrouwelijk schoonheidsideaal.
  • Gebrocheerd door binderij Pfaff te Woerden Vormgeving en typografie Carla Goossens en Marc Meurs De Rotterdamse journalist Mark Sanders, Japan-deskundige van Randstad Nieuws, hoewel nooit in Japan geweest, komt in aanraking met een Japanse studente. Zij vertrouwt hem een envelop toe en dwingt hem de belofte af die persoonlijk in Tokio te overhandigen aan haar oom. Spoedig daarna is zij vermoord. Na waarschuwingen van de BVD en kontakt met de Japanse geheime dienst gaat Sanders naar Tokio, alwaar hij in de val loopt van de moordenaars, die hem de brief afhandig maken, maar hem nog wel vertellen dat het gaat om een groeivertragend middel, dat kan ingrijpen in de genen van de mens. Juist op tijd komt de geheime dienst tussenbeide. Een detective-roman van goede kwaliteit. Humoristisch, maar niet overdreven om het verhaal ongeloofwaardig te maken. Spanning, maar niet te veel: dat zou in de entourage niet passen. Sanders is een tweederangs journalist van een tweederangs krant, te weinig ijdel en intelligent om zich met echt belangrijke zaken bezig te houden, want het groeivertragende middel en de theorieën eromheen zijn het minst geloofwaardige aspect van de roman.
  • Mohammed Choukri heeft met Hongerjaren een indrukwekkend en onthullend verhaal geschreven over de verschrikkingen en beproevingen die hij in zijn leven heeft moeten doorstaan.
  • Vroeg in de zomer wordt in een badplaats op Long Island een jonge vrouw door een haai gedood. Uit onderzoek blijkt dat het gaat om een zeer zeldzame, maar uiterst gevaarlijke witte haai. De gemeente besluit echter de zaak in de doofpot te stoppen, zodat de zomergasten waarvan het dorp leeft, niet weg zullen blijven. Maar de haai komt terug en vanaf die dag beheerst de onzichtbare dreiging in het water het dagelijks leven in het dorp.
  • Yaralisin Oorspronkelijke Titel Roman uit Turkije De schrijver is geboren in 1935 in Yildizeli / Sivas, Turkije. Hij voltooide zijn rechtenstudie in 1969. Hij opende een eigen boekhandel te Ankara en leidde uitgeverijen. De uitgeverij 'Can' is door hem opgericht. Vanaf 1954 schrijft hij verhalen. Na de staatsgreep van 12 maart 1971 is hij zelf driemaal gearresteerd, de gebeurtenissen in dit boek berusten dan ook op eigen ervaring of die van getuigenissen uit de eerste hand. In 1975 kreeg hij voor deze roman de Orhan Kemal Romanprijs, hij schreef hem in 1974. Na de staatsgreep van 1980 is het onderwerp gevangenissen, martelingen en mensenrechten weer uiterst actueel. De vernederende situaties die de naamloze jij-figuur ondergaat en waaraan hij terugdenkt als hij eindelijk in voorlopige hechtenis, in een gewone gevangenis terecht komt, zijn mensonterend. Zij zijn geplaatst tegen een achtergrond van verhalen van zijn medegevangenen die allemaal Nuri heten; als hem naar zijn naam gevraagd wordt zegt hij ook Nuri te heten en past zich daarbij aan aan zijn lotgenoten.
  • De drie joodse hoofdfiguren van deze roman proberen, ieder op eigen wijze, hun schokkende oorlogsherinneringen en ervaringen te verwerken en na de oorlog een nieuw leven op te bouwen. Hanna, als 20-jarige in het kamp Westerbork getrouwd met de veel oudere Rudi, zit vol spanningen en met steeds terugkerende oorlogsbelevenissen. Zij mist de innerlijke kracht om zich hier aan te ontworstelen. Lesl daarentegen is een doorzetster, vecht voor haar bestaan en probeert er het beste van te maken. Rudi, redelijk evenwichtig van aard, is in feite de steunpilaar voor beide vrouwen. Eenzaamheid, angst, het onvermogen om diepgaande relaties te leggen en schuldgevoelens tegenover de kinderen zijn terugkerende thema's. De roman speelt vanaf de Tweede Wereldoorlog tot in de zestiger jaren. Situaties en stemmingen worden indringend beschreven, in een helder proza, waarin de tragiek van het leven van de hoofdpersonen goed tot uiting komt. Mooi taalgebruik, sobere stijl, zonder franje of sentimenten geschreven. Voor een breed lezerspubliek.
  • Speciaal voor de Kinderboekenweek 2013 schreef Harmen van Straaten het Kinderboekenweekgeschenk Je bent super...Jan! Rubinstein maakte hier een wervelend hoorspel van. Jans ouders zijn verdwenen. Zomaar. Hoe dat kon gebeuren? Misschien wel door een mislukte goocheltruc van meneer Stromboli. In elk geval zit Jan nu behoorlijk in de problemen. Het Ministerie van Alleenstaande en In de Steek Gelaten Kinderen heeft bepaald dat hij naar een kostschool moet. Uitgerekend naar internaat IJsendoorn, waar iedereen doodsbang rondloopt. De situatie lijkt wanhopig. Maar niet voor Super Jan! Speciaal voor de Kinderboekenweek 2013 schreef Harmen van Straaten het Kinderboekenweekgeschenk Je bent super...Jan! Rubinstein maakte hier een wervelend hoorspel van. Met een rijke soundscape (zoals dat heet), van wel 10 verschillende stemmen, geluidseffecten en muziek.. Het script werd geschreven door Gwen Eckhaus. De muziek en geluiden zijn van Floor Minnaert. Met o.a. Nienke de la Rive-Box, Jeroen Kramer, Dieuwertje Blok, Gwen Eckhaus, Job Schuring en natuurlijk met Harmen van Straaten zelf.
Ga naar de bovenkant