• Voor in geschreven Een huiskabouter, die elke nacht alles in het huis controleert en in orde brengt, raakt zo in de ban van de vertellingen van een fee, dat hij zijn plichten verzaakt en alle bewoners in moeilijkheden brengt. Het levensverhaal van de fee, waarvan ze iedere nacht een stukje vertelt, vormt een verhaal in een verhaal. Elk hoofdstuk begint en eindigt met de belevenissen van de kabouter; daartussen staat de spannende levensgeschiedenis van de fee, gedeeltelijk verteld door de fee zelf, gedeeltelijk door een alwetende verteller. Dat laatste kan wat verwarrend zijn binnen deze toch al niet eenvoudige constructie. Het boek leent zich goed tot voorlezen, mede door de opbouw in episodes en de levendige dialogen. Het is heel leuk geschreven; de auteur voegt nogal wat nieuwe woorden aan de Nederlandse taal toe. Het boek ziet er schitterend uit en is voorzien van nieuwe illustraties: aan het begin van ieder hoofdstuk staat een kleine kleurenillustratie en verder nog enkele grote kleurenillustraties en zelfs een aantal over een dubbele pagina. Ze geven goed de sfeer van het verhaal weer. Het omslag toont de beide hoofdrolspelers: de tobberige kabouter en de verleidelijke fee. Winnaar van de Gouden Griffel 1993. Voorlezen vanaf ca. 7 jaar, zelf lezen vanaf ca. 9 jaar.
  • In de verhalen van James Herriot is de werkelijke hoofdrol altijd weggelegd voor de dieren die aan de zorgen van de immens populaire dierenarts worden toevertrouwd. Voor deze prachtige bundel hondenverhalen is een veertigtal episodes uit Herriots Belevenissen van een veearts gekozen. Allerhande honden worden ten tonele gevoerd: grote honden, kleine honden, armoedige straathondjes, fiere waakhonden en nuffige schoothondje. Alle hondenverhalen is een schitterende verzameling portretten van ons meest geliefde huisdier. Deze bundel verscheen eerder in twee delen getiteld Theo de kroegterriër en Een deftige pekinees.
  • Barcelona, 1926. De vermaarde architect Antoni Gaudí sterft nadat hij onder een tram is gekomen. Een ongeluk, zo wordt beweerd. Maar zijn jonge leerling Juan Givell weet wel beter. Hij was erbij.Tachtig jaar later is Juan een oude .. Een betaalbaar cadeau voor elke gelegenheid .. leuk om tegeven en nog leuker om te krijgen
  • Telling Tales OorspronkelijkeTitel Omslagontwerp Studio Eric Wondergem Abigail Mantel is vijftien jaar wanneer ze door haar beste vriendin Emma dood in een greppel wordt aangetroffen. Jeanie Long, de vriendin van Abigails vader, is niet veel ouder wanneer ze voor de moord wordt veroordeeld. Tien jaar later raakt het dorp Elvet aan de Engelse kust opnieuw in beroering. Na jarenlang te hebben volgehouden onschuldig te zijn, heeft Jeanie zich opgehangen in haar cel, bijna op hetzelfde moment dat een getuige zich meld die haar alibi op de dag van de moord kan bevestigen. Het onderzoek wordt heropend. Ondanks haar ongebruikelijke tactieken lukt het inspecteur Vera Stanhope niet tot de gesloten gemeenschap door te dringen. En de vragen stapelen zich op. Wat hebben Emma en haar man James voor elkaar te verbergen? Welke rol speelt Emma's vader, een voorganger wiens vrouw voor hem door het stof kruipt? Is Keith Mantel, de vader van Abigail, de man die hij voorgeeft te zijn? Net als Stanhope een spoor denkt te hebben gevonden, wordt er opnieuw een moord gepleegd...
  • Brood en banket bakken, Glynn Christian, Het spectrum, 1979, 95 blz. 15x20 cm, slappe kaft, randen en hoekjes geschonden, schutblad en enkele bladen vergeelde vlekjes, laatste vier bladen kleine rand van nat Inhoud: Het brood van onze voorouders Tarwe en andere soorten graan Het malen van meel Rijzen Brood bakken in onze tijd Deeg maken Sandwiches Misbaksels
  • Dit boekje bevat een verzameling columnachtige stukken uit het weekblad 'Intermagazine' over geld. De auteur vertelt over mensen en geld, de verschillende wegen naar omvangrijk bezit en naar faillissement, de spenders en de gierigen, gokken en zwendelen, thuis, op straat, in kantoren, bij banken, etc. Hij schrijft met een vlotte verteltrant op scherpzinnige en humoristische wijze over allerlei menselijke trekjes als het om geld gaat. Een heel leesbaar, aantrekklijk uitgegeven, boekje voor een breed lezerspubliek.
  • In de bekende serie van het Kon. Inst. v.d. Tropen verscheen deze geheel herziene uitgave over Indonesie. In kort bestek wordt uitvoerige informatie verschaft over fysisch milieu, geschiedenis, politiek, maatschappij en economie van het eilandenrijk. Vooral de economie, en dan nog de landbouw, krijgt veel aandacht. Bijna 40 kaarten en tabellen verschaffen toelichting op de tekst. Ook een groot aantal foto's verlucht de tekst. De gegevens zijn bijgewerkt - voor zover mogelijk - tot begin 1981. De auteur is erin geslaagd in kort bestek een goed beeld te schetsen van allerlei aspecten van de Indonesische maatschappij en de complexe problemen in het grote land. Deze met veel zorg samengestelde uitgave is goed geschikt voor het voortgezet onderwijs, als eerste orientatie en als naslagwerkje. Fysisch milieu Geschiedenis in hoofdlijnen Het politieke systeem in ontwikkeling Demografie en verstedelijking Enkele aspekten van de samenleving De landbouw De overige ekonomische aktiviteiten De struktuur van de ekonomie en de plannen voor de toekomst Basisgevenes
  • De drie joodse hoofdfiguren van deze roman proberen, ieder op eigen wijze, hun schokkende oorlogsherinneringen en ervaringen te verwerken en na de oorlog een nieuw leven op te bouwen. Hanna, als 20-jarige in het kamp Westerbork getrouwd met de veel oudere Rudi, zit vol spanningen en met steeds terugkerende oorlogsbelevenissen. Zij mist de innerlijke kracht om zich hier aan te ontworstelen. Lesl daarentegen is een doorzetster, vecht voor haar bestaan en probeert er het beste van te maken. Rudi, redelijk evenwichtig van aard, is in feite de steunpilaar voor beide vrouwen. Eenzaamheid, angst, het onvermogen om diepgaande relaties te leggen en schuldgevoelens tegenover de kinderen zijn terugkerende thema's. De roman speelt vanaf de Tweede Wereldoorlog tot in de zestiger jaren. Situaties en stemmingen worden indringend beschreven, in een helder proza, waarin de tragiek van het leven van de hoofdpersonen goed tot uiting komt. Mooi taalgebruik, sobere stijl, zonder franje of sentimenten geschreven. Voor een breed lezerspubliek.
Ga naar de bovenkant