-
In Lang geleden spelen autobiografie en pure fictie een rollenspel: de verzinsels zijn werkelijkheid, terwijl de autobiografie soms onwerkelijk lijkt. Seks speelt zich zowel 'in mijn hoofd' af , als geblinddoekt tijdens een aardbeving, als heel hevig 'bijna'. Er wordt dochter gespeeld tegenover ouders en er wordt ouder gespeeld tegenover dochters. In het verhaal 'Scherven' valt een vaas stuk en deze zal worden gelijmd; zo zijn ook de mensen bij Hemmerechts. Alleen houdt de lijm niet altijd.
-
Uzun surmus bir yaz Oorspronkelijke Titel Foto achterzijde omslag Jacques Sassier Hooiberg te Ede die drukte Indrukwekkende bundel verhalen van de in 1951 geboren Turkse auteur. Tijdens zijn studietijd aan de Sorbonne te Parijs ('73-'79) werden deze verhalen in 1975 in Turkije gepubliceerd. Vanuit een voortdurend wisselend perspectief, waarin dagboekfragmenten en brieven het verhaal aanvullen, geeft Gursel een onheilspellend beeld van onderdrukking en uitschakeling van radicaal links in Turkije in de jaren '70. Daarbij bedient hij zich van een zeer gevarieerde literaire schrijfstijl, maar de boodschap is niet mis te verstaan, in feite zijn de eerste twee lange verhalen een doorlopende aanklacht tegen terreur, folteringen, gevangenschap. De laatste drie korte verhalen, "Wentelteefjes" genaamd, zijn luchtiger van toon maar niet minder beeldend. In zijn nawoord gaat de vertaler in op de hedendaagse Turkse literatuur en geeft een toelichting op de politieke ontwikkelingen in Turkije van de laatste decennia.
-
Sinds 1992 verschijnen in de rubriek Feministische Meetlat van het maandblad "Opzij" interviews met bekende mannelijke wetenschapsbeoefenaars, politici, artiesten, opinionleaders etc. Een selectie van deze interviews van Cisca Dresselhuys, hoofdredactrice van het blad, is opgenomen in deze bundel. Rode draad van de gesprekken met onder meer Eric Noordholt, Jos Brink, Enneüs Heerma en René Diekstra is de houding van deze mannen ten opzichte van vrouwen. De vragen van Dresselhuys zijn prikkelend, goed geïnformeerd en soms vol humor en hebben betrekking op zowel werk als privé-zaken. Dresselhuys maakt het haar respondenten niet makkelijk, echter zonder haar respectvolle houding te verliezen. Deze benadering levert amusante en interessante portretten op. Het boek als geheel geeft een beeld van de manier waarop maatschappelijk belangrijke mannen met vrouwen omgaan. Het boek is voor een breed publiek interessant en toegankelijk.