-
Twee Arabische vrouwen willen wat van hun leven maken in Londen. Amiera, een uitbundige Marokkaanse prostituee, is uiterst creatief en brutaal als ze haar doel wil bereiken. Haar klanten zijn Arabieren. Lamies, een ingetogen Irakese, gescheiden na een gedwongen huwelijk met een Arabier, is nu verliefd op een Engelsman. Ze wil echt Engels leren praten. Niemand kan Arabische vrouwen zo mooi beschrijven als Hanaan as-Sjeikh, een Libanese die zelf in Londen woont. Dat heeft ze laten zien in haar eerder boeken: 'Vrouwen tussen hemel en zand' en 'Het verhaal van Zahra'. Het duurt even voor je de rode draad te pakken hebt, maar daarna wordt het mooi, afwisselend ontroerend en grappig. Een kijkje in een aparte wereld: die van geemancipeerde Arabische vrouwen.
-
Strangers on a train Oorspronkelijke titel Omslagontwerp Brian Hampton Gebruikers Sporen en Geel verkleuring Foto Omslag Tom Schalken Deze door Hitchcock verfilmde klassieker gaat over de merkwaardige Bruno, die van plan is een moord te ruilen. Tijdens een treinreis ontmoet hij Guy Haines. Deze is getrouwd met Miriam, maar wil van haar af. Door de teinreis met Bruno wordt Haines meegesleept in een serie onheilspellende ontwikkelingen die leiden tot moord en doodslag. Want Bruno komt met een bizar plan om Haines van zijn vrouw af te helpen en is vastbesloten dat het tot in de laatste, fatale, puntjes wordt uitgevoerd.
-
Maandelijks interviewt Ingrid Hoogervorst, al zes jaar lang, Nederlandse en buitenlandse schrijvers voor De Telegraaf en BZZLLETIN. Met centraal de vraag wat hen dreef bij het schrijven van hun romans.Wat maakte dat ene boek noodzakelijk? In de selectie uit al die interviews die 'Vreemdeling in eigen landschap' is, geven veel auteurs er blijk van zich van jongs af aan buitenstaander te hebben gevoeld, waarnemers aan de zijlijn van hun eigen tijd, geen deelnemers. Ze voelen zich nergens thuis, behalve in hun boeken. De interviews in 'Vreemdeling in eigen landschap' bieden een veelkleurige staalkaart van invalshoeken op de literaire buitenstaander. Wat is de invloed op de schrijver van gereformeerde afkomst: wil men er buiten blijven (Nicolaas Matsier) of juist terug naar die veilige omgeving (Maarten 't Hart)? Wil men zich terugschrijven naar het landschap van vroeger, naar Somalië (Yasmine Allas), Liberia (Vamba Shenif) of Indië (Adriaan van Dis, Basha Faber of Marion Bloem ), staat men met de voeten in Holland maar met de geest in Iran (Kader Abdollah), heeft men de deur van het thuisland definitief achter zich dichtgetrokken (Moses Isegawa), of zijn het de verhalen van een verloren wereld die men zoekt (Hafid Bouazza, Marcel Möring)? Hoe staan schrijvers als Arnon Grunberg, Boudewijn Büch, Herman Koch, Harry Mulisch of Connie Palmen in hun wereld?
-
Fresia en Akelei zouden samen tot in eeuwigheid gelukkig zijn, zo hadden ze zich voorgenomen. Maar naarmate Fresia als schrijfster rijker en beroemder wordt, gaat de huiselijke Akelei steeds meer verlangen naar iets wat voor hen beiden niet weggelegd lijkt te zijn: een kind. Fresia bedenkt dat ze Akeleis wens in vervulling kan doen gaan door een Afrikaans kindje te adopteren. En terwijl Fresia’s missie haar ver van huis voert, overschrijdt ook Akelei onvermoede grenzen. Zal ze bij het netwerk van potentiële zelfmoordenaressen vinden wat ze zoekt – of wordt ze door duistere en boosaardige krachten bedreigd?