• Skilda verkligheter Oorspronkelijke Titel Omslagontwerp Mijke Wondergem Omslagillustratie Michael Trevillion - Trevillion Picture Library ‘Dit boek zet je aan het denken!’ – Libelle Jan is wetenschapper. Hij is ervan overtuigd dat het de genen zijn die het wezen van de mens bepalen. Feiten tellen. Intuïtie bestaat niet voor hem, het is ongrijpbaar en dus onbegrijpelijk. Angelika gelooft juist dat dromen, gedachten en gevoelens het kompas vormen waardoor we ons in ons leven moeten laten leiden. Jan en Angelika wonen ieder op een eigen planeet. Alleen de liefde lijkt in staat de verschillen te overbruggen. Marianne Frederiksson (Zweden, 1927-2007) publiceerde bij De Geus de romans Anna, Hanna en Johanna, Simon, Volgens Maria Magdalena, Inge en Mira, Het zesde zintuig, Elisabeths dochter, De nachtwandelaar, Het boek Eva, Het boek Kaïn, Norea, dochter van Eva, De kracht van een vrouw en Het mysterie.
  • In zijn debuutroman Philip en de anderen vertelt Nooteboom over zijn omzwervingen door Europa, van de Noordkaap af tot diep in de Provence toe. Het is een poëtische roman vol zeggingskracht over een jongen die langs de asfaltlinten en de kasseien van Europa lift. Hij is op zoek naar ruimte, naar het paradijs, naar een Chinees meisje. Zijn speurtocht brengt hem met vele anderen in contact, maar wanneer hij terugkeert bij de oude oom die hem tot de reis geïnspireerd heeft, en die hem vraagt: ‘Heb je iets voor me meegebracht?’ moet hij antwoorden: ‘Nee oom, ik heb niets voor u meegebracht.’ Het reizen zelf was de grote ontdekking, en dat is voor Nooteboom zo gebleven. Philip en de anderen werd in 1957 bekroond met de Anne Frankprijs. '‘Wat doet u?’ ‘Ik zoek een meisje.’ ‘Wat voor een meisje?’ Een meisje met een Chinees gezicht. Maar ik kan het niet helpen.'
  • Aslinda Ozgursun Oorspronkelijke Titel Omslagillustratie Zefa Nederland Zetwerk Het vlakke Land Eigenlijk ben je vrij is een moderne Turkse roman en een bestseller omdat veel Turkse jonge vrouwen zich herkennen in wat Berna en Belgin meemaken. Berna en Belgin zijn twee jonge Turkse vrouwen. Ze zijn hartsvriendinnen, maar kijken zeer verschillend tegen de wereld aan. Berna is een vrijgevochten, vrijgezelle vrouw die voortdurend voor zichzelf kiest. Op een reis ontmoet ze de man van haar dromen, maar of dit iets verandert? Belgin is getrouwd, maar de passie is uit hun relatie. Wanneer ze een andere man ontmoet, komt ze voor de keuze of ze bij haar man blijft of voor zichzelf kiest.
  • Jeff Meeks is een misdadiger uit Denver die het land ontvluchtte nadat hij bij een overval op een clandestien casino een rechercheur invalide sloeg. Jaren later keert hij harder, cynischer en sterker terug, en leeft teruggetrokken in de bergen ten westen van de Rocky Mountains. Totdat twee handlangers van zijn voormalige chef, gangsterbaas Baz Madden, hem proberen te vermoorden. Na enige overreding (plastisch beschreven) vertelt het tweetal Meeks dat Madden hem ervan verdenkt er destijds met de casinobuit van een half miljoen dollars vandoor te zijn gegaan. Meeks maakt korte metten met het duo en keert terug naar Denver om een en ander recht te zetten. Het is even wennen, want het is hard, gewelddadig en Amerikaans. Een mooi, snel, spannend, en strak geschreven misdaadverhaal in het thriller-noir genre met humor, een mooie cynische held, een heldin van over de driehonderd kilo en vele andere schilderachtige en/of ongure types. De Zwaan (1944) schrijft jeugdboeken en thrillers, werd zes keer genomineerd voor de Gouden Strop 2000 en won hem een keer.
  • Thrillers kun je uiteraard in elk milieu laten spelen, van 'Dallas' tot Harlem, en momenteel schijnen onderwereldverhalen weer in de mode te zijn. De door een veelheid aan namen vrijwel anoniem blijvende hoofdpersoon van dit boek scharrelt aan de zelfkant van het stadsleven tussen gokkers, hoerententen, barretjes en het politiebureau, waar hij somtijds reserve-agent en invalkracht is. Hij ziet geen morele bezwaren in een terloopse moord, maar dat hij door een knullige bankoverval in conflict zou raken met een vooraanstaand gangster en diens mislukkeling van een zoon had hij nu ook weer niet verwacht. Hij háált het eind van het boek, maar misschien niet veel meer dan dat - dat laat de auteur open. Prettig leesbaar, zelfs geroutineerd geschreven: zonder veel schuttingtaal en dergelijke, en ook zonder enig specifieks m.b.t. de (schaarse) seksepisoden. Paperback in een inmiddels bekende reeks, beschaafd-kleurig omslag met het plaatje van een open geldkist.
  • De eenentwintigjarige Christine Kroonen is direct na school uit huis gegaan en naar Stockholm vertrokken, waar ze al snel in aanraking komt met de aantrekkelijke cameraman Mats Berggren. Haar ouders hebben zich erbij neergelegd dat hun dochter haar eigen weg wil gaan. Totdat Ab Kroonen 's nachts in een hotel een pornofilm bekijkt waarin zijn eigen dochter blijkt mee te spelen. Hij gaat op onderzoek uit en krijgt daarbij onverwacht hulp van Peter Hill, een misdaadjournalist. Hun onderzoek trekt echter de aandacht van Bo Wester van de Zweedse geheime dienst, die om heel andere redenen ook op zoek is naar het vermiste meisje… De vrouw die op Greta Garbo leek was de eerste gezamenlijke roman van een duo dat zijn sporen in de misdaadliteratuur ruimschoots heeft verdiend. Tomas Ross (1944) is auteur van diverse bestsellers. Driemaal ontving hij voor zijn thrillers de Gouden Strop. De Zweedse Maj Sjöwall wordt samen met haar echtgenoot Per Wahlöö gezien als de grondlegger van de Scandinavische, maatschappijkritische misdaadroman. Zij hebben met hun politieromans over inspecteur Martin Beck een groot internationaal lezerspubliek veroverd.
  • The Mystery a Hansom Cab Oorspronkelijke Titel Inleiding 1999 Simon Caterson Het mysterie van huurrijtuig' is de succesvolste misdaadroman van de negentiende eeuw en de eerste Australische wereldseller. Het is een briljant geplot moordmysterie, gesitueerd in Melbourne, dat toen net de sprong had gemaakt van ruige frontier town Baar wereldstad.
  • Het Griezelteam wordt gevormd door Joep (13 jaar), zijn nichtje Vivi (13 jaar) en haar broertje Niek (11 jaar). Op Joeps school worden 's nachts vernielingen aangericht. Noch de directrice noch de politie kan enig spoor vinden. Het Griezelteam ontdekt dat het in de schooltuin niet pluis is. Vreemde beelden en dreigende slangen zijn verschijningen van vreemde mysteries. Langzaam dringt het Griezelteam door tot een angstaanjagende wereld, die zich zelfs tot onder water voortzet. Vleesetende planten dreigen de speurders te vernietigen. Als de spanning op het hoogst is en de geheimzinnige wezens groeien door de angsten van de achtervolgers, volgt de ondergang van de uit zaden tevoorschijn gekomen wezens. Door goed te kijken en nauwkeurig de situaties te bestuderen vinden de leden van het Griezelteam hun weg door de bedreigingen. De lezer vindt in het boek een Spookloep* waarmee de plaatjes bekeken kunnen worden; als hij hetzelfde ontdekt als de speurders, verdient de lezer punten en wordt daarmee lid van het Griezelteam (een beetje interactief). Het boek is in een grote druk uitgevoerd en roept spanning op bij de lezers die zich door het verhaal laten leiden. De werkelijkheid is echter ver van de spookwereld verwijderd en de dwarsverbanden zijn nauwelijks relevant.
  • Benny groeit op in een wereld waarin de mens slechts een dag leeft en de liefdesdaad eenmalig is. De hemel, zo gelooft men, is het geluk van een ogenblik; de hel is de plaats van de herhaalbaarheid der dingen (zoals de wereld van de lezers). Benny en Gini plegen een moord op een blinde, om zodoende in de hel terecht te komen en hun liefdesdaad te kunnen herhalen. Maar Gini gaat naar de hemel! Benny ervaart in de hel de seksualiteit in allerlei vormen vele malen. Hij wordt in zijn wanhoop getroost door de blinde: hij heeft nog een heel leven voor zich. Dat dit fantasievolle concept de schrijver in staat stelt te filosoferen over leven en dood, is duidelijk. Maar dat vormt niet het sterkste aspect van deze roman. Sterker zijn ongetwijfeld het verteltalent van de schrijver en zijn levendig, rijk proza. Literair waardevol, boeiend, niet overal gemakkelijk.
  • Een man heeft een moord gepleegd. In de gevangenis praat hij over zijn leven, zijn dromen. Een enkele stem, gericht aan onzichtbare luisteraars. Hij werkte in een museum als gids. Daar leert hij de Gedachten van de Franse filosoof Blaise Pascal kennen en begint op zijn manier te filosoferen over de fundamenten van zijn bestaan. Pascal is zijn god en de Gedachten zijn bijbel. Maar hij vertelt ook over het kind dat hij was, mishandeld en vernederd door een monsterlijke vader. Een vader die het leven van zijn familie tot een hel maakte. De angst, de woede en de haat worden ondraaglijk en op een dag draait hij door...
  • My Life in Orange Oorspronkelijke Titel Omslagdia Amana Europe LTD Photonica Op zesjarige leeftijd wordt Tim Guest door zijn moeder meegenomen naar een commune in het Engelse Suffolk. Daar leeft men naar de regels van de Indiase goeroe Bhagwan Shree Rajneesh. Er wordt gezongen en gemediteerd. Iedereen gaat in het oranje gekleed en streeft naar totale vrijheid en het perfecte genot. Tims nieuwe naam is Yogesh. Hij ziet zijn moeder nauwelijks meer. De rest van zijn jeugd brengt hij door in communes in Oregon, Keulen en Poena. Hij observeert het verontrustende gedrag van de volwassenen. Hij vecht en speelt met andere kinderen, maar voelt zich vaak achtergelaten op aarde, terwijl zijn ouders op jacht zijn naar de hemel. In 1985 stort de Bhagwan-leefgemeenschap ineen. Yogesh wordt weer Tim, die naar school gaat in Londen, alleen met het geheim van zijn droevige jeugd.
  • In 'Kinderogen' wordt het verhaal verteld van bubi, een verweesd jongentje dat zijn jeugd doorbrengt in het communistische Berlijn van voor 1933 en in het Amsterdam van de bezetting. De politieke en joodse emigranten die in die tijd van Duitsland naar Nederland reisden hadden reden genoeg om berlijn te ontvluchten, maar voor velen bleek het niet ver genoeg te zijn: waar zij voor vluchtten achterhaalde hen alsnog.Gezien door de ogen van de kleine Bubi, voor wie oorlog en vrede even belangrijk zijn als een gevonden kikker of een geschramde knie, worden de meest schrikwekkende ervaringen tot menselijke, of beter: kinderlijke proporties teruggebracht. 'Kinderogen' is een ontroerende, subtiele vertelling over een kleine jongen temidden van grote gebeurtenissen.
Ga naar de bovenkant