-
Autobiografisch getint relaas van het leven van een fietsendief in de jaren tachtig te Amsterdam Wat je ook doet, of het nou fietsen jatten of bollen pellen is, er moet vaart in zitten. Niet van dat langzame, dan werkt het niet. Ik kende bijvoorbeeld een gast, die had zijn betonschaar in een rugzakje op z'n rug hangen. Zie je het voor je? Klaarlichte dag, voor de Hema. Rugzak af, rits open, betonschaar d'r uit en knippen. Zo werkt dat niet. Er was maar één manier en dat was: jas open, afdekken, tang d'r uit, aanleggen en knippen. Het geknipte slot via je rechterhand in je jaszak laten glijden en de schaar met links weer onder je jas steken. Ketting om je nek en in een vloeiende beweging op de zojuist geknipte omafiets stappen. Je omgeving vanuit je ooghoeken waarnemen en zonder paniek de stoep af rijden.' 100.000 fietsventielen speelt zich af in de wilde jaren tachtig van Amsterdam, 'toen de stad nog niet af was'. Het is het schrijversdebuut van Chiel van Zelst [1964], thans wonend en werkend in New York. Over zijn schrijverschap: 'Ik heb van alles gedaan, en nou doe ik dit.
-
De piloot poetst laarzen op Pelestine International Airport, omdat hij nog niet mag vliegen. De ex-guerrilla krijgt van Nederlandse agenten les in 'democratische arresteren'. Arafats vriend uit Tunis drinkt bier uit een mok, zodat de Gazanen denken dat het koffieverkeerd is. Wie telefoon wil, gaat elke ochtend koffiedrinken bij de directeur-generaal. De Europese Unie houdt Gaza schoon; de armen helpen mee, maar de rijke dame laat de vuilnisman stiekem de afwas doen. De Hamas-leider is minister van een leeg ministerie met een leuke secretaresse. Isbn 9789035119451
-
La ciudad de las bestias Oorspronkelijke titel Gebruikers Sporen en Geel verkleur Uit het spaans vertaald door Rikkie Degenaar Omslagontwerp Nico Richter Kate Gold is reisboekenschrijfster, excentriek en voor de duivel niet bang. Op een dag komt haar vijftienjarige kleinzoon Alex logeren, juist als ze de opdracht heeft aangenomen om in het Amazonegebied de 'beesten' op te sporen, onbekende wezens die ongelooflijk sterk zijn en een dodelijke stank verspreiden. Alex en Kate sluiten zich aan bij een expeditie, die bestaat uit een bonte verzameling mensen. Onder hen een aantrekkelijke vrouwelijke arts, een arrogante antropoloog, een fotograaf, een puissant rijke ondernemer, enkele soldaten en een Braziliaanse gids met zijn twaalfjarige dochter Nadia, met wie Alex veel optrekt. Nadia kan praten met dieren en heeft een zesde zintuig, waar Alex met zijn stadse manieren aanvankelijk schamper over doet. Ieder van de deelnemers heeft zo zijn eigen redenen om de jungle in te trekken. Na een gevaarlijke reis raakt de expeditie in de dodelijke greep van de 'beesten'. Alex en Nadia worden door een indianenstam die nog nooit met de westerse beschaving in contact is geweest, ontvoerd naar de stad van de wilde goden, een mythische wereld die in niets lijkt op wat zij kennen. Zo begint een adembenemend en fantastisch avontuur zoals alleen Allende dat vertellen kan.