-
Liebeth Sluiter Foto auteur te Amsterdam In dit nieuwe boek van Odiel Reef staat de psychotherapie van een jonge vrouw centraal. Lianne was, ondanks perioden van somberheid, redelijk tevreden met zichzelf, haar huis en haar werk. De toevallige ontmoeting met Marleen brengt haar leven echter volkomen uit balans. Ze krijgt steeds minder vat op zichzelf. Als de onrust te groot wordt, verbreekt Lianne het contact. Ze sluit zich op in haar huis en wil niemand meer zien. Marleen weet uiteindelijk tot haar door te dringen. ""Ben ik gek geworden of altijd al gek geweest?"" vraagt Lianne zich wanhopig af. In haar verwarring besluit ze hulp te zoeken. Ze treft een therapeut die haar helpt de puzzelstukjes van haar onbegrepen verleden in elkaar te passen. Waarom loog Liannes moeder over het vertrek van haar man? Hoe kan Lianne het contact met haar broer herstellen en wat betekent een steeds terugkerende droom? Langzaam ontdekt Lianne dat ze als volwassene niet langer bepaald hoeft te worden door onopgeloste kwesties uit het verleden
-
Your erronuous zones.Oorspronkelijke titel Gebruikers Sporen en Geel verkleuring Naar een nieuwe kijk op jezelf, naar een completer functioneren. Individuele problemen vinden hun oorzaak niet in gebeurtenissen of in problematische situaties, maar in het feit, dat men zich daardoor laat beinvloeden. De eigenlijke oorzaak ligt dus in het denken. Deze gedachte, ontleend aan de rationeel emotieve therapie van Ellis, wordt in dit boek uitgewerkt. Ieder hoofdstuk is opgebouwd als een therapie-zitting. Eerst wordt een probleem aan de orde gesteld, de oorzaken en het typerende gedrag worden besproken. Vervolgens wordt aangegeven hoe ander gedrag kan worden aangeleerd. Een helder betoog, dat de lezer inzicht zal kunnen geven in het eigen funktioneren.
-
Don 't Let'sGo to the Dogs Tonight An African Chilbood Oorspronkelijke Titel Dit is een debuut van uitzonderlijke kracht - een verhaal dat geen lezer onberoerd zal laten. Het beschrijft de lotgevallen van een jong meisje, Alexandra Fuller, en van het door tragiek en oorlog getekende gezin waarvan zij deel uitmaakt: 'Ik was een scherpe, bijna neurotische observator van onze levens, maar ik was ook een voorbijganger en die positie is voor een verteller misschien wel het beste uitgangspunt.'Alexandra's vader, een naar Rhodesië geëmigreerde Brit, is vaak van huis omdat hij aan Britse zijde meevecht in de bloedige, wrede onafhankelijkheidsoorlog. Haar moeder, een in Afrika opgegroeide Schotse, is een warme, excentrieke vrouw, die zeer lijdt onder het verlies van drie van haar jonge kinderen. Alexandra en haar zusje Vanessa blijven als enige kinderen over. Het verdriet om hun verlies werpt alle gezinsleden op zichzelf terug, maar desondanks weten ze een gevoel van saamhorigheid te bewaren en delen ze hun liefde voor de magie van de Afrikaanse natuur.In evocatief proza beschrijft Fuller wat het betekent om op te groeien als blank kind in een Afrikaans land in burgeroorlog. Ieder detail van dit indrukwekkende verhaal over familie en liefde, verlies en geweld, en over een koloniale jeugd zonder materieel comfort is navoelbaar. Niet naar de honden vannacht is een pijnlijk maar hoopvol verhaal, dat zonder overdrijving tot de meest originele memoires in jaren gerekend kan worden.
-
Op een avond treft advocaat Jack Newlin zijn vrouw Honor vermoord aan op de vloer van hun stijlvolle eetkamer. Hij weet zo zeker wie de dader is en is zo vastbesloten de waarheid te verhullen, dat hij de schuld op zich neemt en zich als dader aanmeldt bij de rechereche. De laatste nagel in zijn doodskist slaat hij er zelf in, door zich te verzekeren van de meest onervaren advocaat die hij kan vinden: de jonge Italiaanse Mary DiNunzio van Rosato & Partners, Maar, helaas voor Jack, het ziet ernaar uit dat dit de enige fout is die hij heeft gemaakt.
-
Renate Rubinstein (1929-1990) was de Koningin van de Column. Onder het pseudoniem Tamar publiceerde zij jarenlang in Vrij nederland. Haar zogenoemde themaboeken Niets te verliezen en toch bang, over echtscheiding, Liefst verliefd, Nee heb je, over ziek-zijn, en Mijn beter ik, over haar relatie met Simon Carmiggelt, zijn klassieke egodocumenten in de Nederlandse literatuur. Voor Niets te verliezen en toch bang ontving zij de Multatuliprijs 1979. Hans Goedkoop bezorgde postuum Over Israël, een keuze uit de stukken over Israël en het jodendom, Twijfel trainen, een keuze uit de Israëlische dagboeken waarin Rubinstein de basis legt voor haar schrijverschap, en Iedereen was er, over Rubinstein en haar vriendenkring die haar vijftigste verjaardag met haar vierde.Gebruikers Sporen en Geel verkleuring minder mooi exemplaar Druk Alberts B.v. te Sittard Foto achter zijde van het omslag Steye Raviez
-
De verhalen, geschreven tussen 1985 en 1992, zijn op het eerste gezicht heel divers, van pure fictie tot en met 'gereconstrueerde dagboekaantekeningen', spelend in Suriname of in Nederland, met heel verschillende personages, soms een 'ik', soms een 'zij': van een opgroeiend meisje tot een uit het lood geslagen weduwe. Maar belangrijker nog dan de verschillen zijn de overeenkomsten - de thematiek (communicatie en lichamelijkeheid in altijd 'spannende' relaties) en het taalgebruik (met een doordacht gebruik vn volkomen eigen metaforen)-, die de kracht en het unieke karakter van Astrid Roemer's schrijverschap uitmaken: Literatuur die de taal van het lichaam spreekt.