• Samenvatting Dizze roman spilet op 'e earme Fryske heide fan Hastings, dêr't Twizel model foar stie, en beskriuwt de wjerfarrens fan de rike boerefamylje Hastings. Heit Wychman hat in tsjuster ferline mei in healbroer, soan Fokke kriget de faam net dêr't er syn sin op set hie, en Hester, suster fan Wychman, kiest yn de striid tusken ryk en earm net foar de eigen kant. Dat allegear yn in sletten doarpsmienskip dêr't foar it earst in arbeider yn de gemeenterie komt. As dekôr tekenet de skriuwster mei grutte rykdom oan wurden it doarp en de wylde natoer fan de heide. De earste printing fan De Hoara's fan Hastings ferskynde yn 1921. 'De Hoara's' wurdt beskôge as de earste grutte roman yn it Frysk. Dit boek is de werútjefte fan de sânde printing út 1992, mei in neiwurd fan Ph.H. Breuker. Geen omslag Foto niet het zelfde
  • In 16 portretten worden boeren en tuinders beschreven die de overstap naar ecologische of biodynamische landbouw hebben durven maken. Naast hun motivatie hiervoor komen ook sommige problemen aan bod die ze bij het omschakelen tegenkwamen. De motivatie voor de omschakeling blijkt zeer divers, evenals de gekozen bedrijfstak. Overheersend is wel het gevoel dat de gekozen weg beter is dan de reguliere landbouw. Het woord- en taalgebruik is niet erg moeilijk. Het boek is niet geïllustreerd. Er is een adressenlijst opgenomen. Op de gele omslag staat o.a. een zonnebloem. Bruikbaar als achtergrondinformatie over het 'waarom' van een keuze voor een ecologisch meer verantwoorde wijze van omgaan met land, gewas en dier.
  • Samenvatting Misdaad - Wanneer het alarm van een BMW per ongeluk afgaat, wordt de eigenaar van de wagen, de zwarte advocaat Arthur Wade, aangezien voor een autodief en door een dronkenmansbende gelyncht. De blanke Kevin Shea schiet met een mes te hulp. De volgende dag wordt er op TV een foto van Kevin getoont, met mes, naast het lichaam van Wade
  • Jarenlang krijgt Nilgün Yerli geen garnalen door haar keel, omdat die haar aan het moeilijke leven van haar moeder herinneren. Garnalen pellen was voor haar moeder een manier om extra geld te verdienen waarmee ze de boodschappen kon betalen. Zielsveel hield Yerli van haar moeder, een wijze en intelligente vrouw, die altijd overal een antwoord op leek te hebben. Alleen bij haar moeder voelde ze zich veilig toen het gezin op Yerli's tiende vanuit Turkije in Nederland terechtkwam. Een land waar alles anders was: mensen, gewoonten, eten, waarden en normen. Haar moeder gaf haar steeds weer het gevoel dat alles goed zou komen.Langzaam werd echter duidelijk dat de machtsverhoudingen binnen het gezin volledig scheef lagen. De moeder offerde zich op, terwijl de vader het ervan nam. De vertelster ziet zich voor de moeilijke vraag gesteld of haar moeder, ondanks haar wijsheid en inzicht, niet een fundamentele fout heeft gemaakt. Het kan toch niet goed zijn zo met je te laten sollen? Loyaliteitsgevoelens, liefde en vrijheidsdrang strijden om de voorrang. Hoe de vertelster zich een weg baant door dit woud van tegenstrijdige gevoelens en zich leert handhaven in het niemandsland tussen twee culturen, leert deze ontroerende autobiografie.
  • Indonesië - Jeugdherinneringen Voor de hoofdpersoon, een met een Canadees getrouwde en in Canada wonende jonge vrouw van half Indische geboorte, blijft de herinnering aan haar jeugd in Indie haar leven sterk beinvloeden. Zij was een eenzaam kind, mede omdat haar moeder als onderwijzeres weinig tijd had voor haar jongste dochtertje. Als zij door omstandigheden zelf een baantje aan een bibliotheek moet aannemen, tracht zij er met zichzelf over in het reine te komen of zij nu haar eigen man en kinderen niet te kort doet. Gevoelig en sober geschreven. De oud-Indische sfeer is prachtig getroffen. Voor aanzienlijke lezerskring.
  • Fotoboek over de taken van koningin Beatrix, de organisatie die nodig is om deze taken adequaat uit te voeren en de mensen die haar daarbij assisteren. Het boek opent met een inleiding over het koningschap in deze tijd. Daarna volgen grote zwart-wit foto's, voorzien van uitgebreide bijschriften. Zo zijn er foto's van de koningin achter haar bureau, tijdens het voorlezen van de troonrede, van het schoonmaken van haar troon, van de voorbereidingen voor een diner en voor een staatsbezoek, en het maken van een staatsiefoto. Werry Crone is persfotograaf van het dagblad Trouw. Met zijn mooie foto's laat hij goed zien wat er allemaal nodig is voor het goed functioneren van de monarchie en m.n. ons staathoofd. Dat levert geen verrassende, maar wel leuke, ongedwongen foto's op van bijv. prinses Margriet en haar man aan het gebak of de kamerbewaarder die op de vorstelijke jassen past. De inleiding van Harry van Wijnen is informatief. Op het goudkleurige omslag het detail van een foto van de koningin die een stuk tekent.
  • Hella S. Haasse heeft een tijd lang in St. Witz gewoond, even ten noorden van Parijs, in het departement Val d'Oise. Van meet af aan geboeid door die naar verhouding weinig bekende streek, 'Valois', schreef zij blocnotes vol met aantekeningen over het landschap. de geschiedenis en de sfeer. Zo ontstond een mozaïek van indrukken en waarnemingen. Ogenblikken in Valois is niet alleen de neerslag van tien gelukkige jaren vol inspirerende ervaringen, maar geeft ook een beeld van het onvermijdelijk veranderende, misschien verdwijnende, 'oude' Frankrijk. Hella Haasse woonde van 1979 tot 1990 in St. Witz, een dorpje ten Noorden van Parijs nabij Senlis. Ze voelde zich daar in de bosrijke omgeving als indertijd in haar jeugd tussen de groene bergen van de Preanger in haar geboorteland Java en maakte vele aantekeningen over landschap, geschiedenis en sfeer van deze historisch zo rijke streek, de Valois -eerder het decor van haar bekende en inmiddels ook in het Frans vertaalde roman over Charles D'Orleans, 'Het Woud der Verwachting'. Een neerslag van deze verkenningen van een toekomstig territorium publiceerde zij in 1982 in een prachtig album met illustraties van een Belgische dorpsgenote (a.i. 82-32-108-6). Deze heruitgave ontbeert weliswaar de schitterende aquarellen van weleer, maar geeft haar boeiende aantekeningen over een zo vaak achteloos voorbijgereden streek een extra nostalgische dimensie, nu oprukkende pretparken en vliegvelden de authenticiteit van deze historische tuin van Frankrijk steeds meer geweld aandoen
  • Dit boek is Utjun mei stipe fan de provinsje Fryslan Door zijn asociaal gedrag raakt een jonge man in een steeds groter isolement Bieb exemplaar Dead end Gerrit Achterberg Huis ik bewoon u nog. Uw lampen schijnen in mijn ziel In jongkeardel fan trijeëntritich jier, sûnder wurk, wrakselt mei himsels en mei de maatskippy. As de ferhâlding mei syn freondinne wreed ferbrutsen wurdt, en syn mem ek noch komt te ferstjerren driget er deûnder te strûpen.
  • Vormgeving en illustraties door Frans Evenhuis Aan geboden door de gezamelijke boekbinders, Cartonfabriek Beukema & Co. BV, Hoogezand
  • Glorieuze kunstwerken, maar ook documenten uit vervlogen tijdperken, beschilderde geïllustreerde manuscripten, leveren misschien wel het grootste en veruit het best bewaarde bewijs van het dagelijks leven in de middeleeuwen en de renaissance. Deze Tiny Folio maakt gebruik van een van de grootste collecties ter wereld om de engelen, demonen Glorious works of art as well as documents of bygone eras, painted an illuminated manuscripts supply perhaps the greatest and by far the best-preserved evidence of daily life during the Middle Ages and Renaissance. This Tiny Folio draws on one of the greatest collections in the world to illustrate the angels, demons, and everyday denizens of the medieval world.
  • De tiid holp mei' hat yn 1981 as Frysk ferfolchferhaal yn it Bolswards Nieuwsblad stie. 'Skaadkant fan it libben' is troch De Jong op 'e ein fan syn libben skreaun (1981) mar waard net earder publisearre. Dit boek is Utjun mei stipe fan de provinsje Fryslan
Ga naar de bovenkant