-
Misschien is Maarten 't Hart in zijn verhalen vaak op z'n best omdat de anekdote en karikaturen erin de veelal trieste ondertoon zo prikkelend weten te compenseren, waardoor het verdriet over de teloorgang minder schrijnend wordt. Ook in deze nieuwe verhalenbundel lijkt dit het geval. Typerend is bijvoorbeeld het verhaal 'Oom Job'. Tegen de achtergrond van het overlijden van de vader van de ik-figuur wordt een karikaturaal maar haarscherp beeld geschetst van de opdringerige broer van de overledene. Met meesterhand schetst 't Hart de tragikomische opschudding die de frequente condoleancebezoekjes van deze oom Job telkens veroorzaken. H.B.S. opleiding. Hij deed eindexamen in 1962 en ging in september van dat jaar biologie studeren aan de Rijksuniversiteit te Leiden. In 1966 deed hij zijn kandidaatsexamen en in 1968 studeerde hij af met als hoofdrichting Ethologie (gedrag van dieren). In 1978 promoveerde hij op een proefschrift over het doorkruipgedrag van de driedoornige stekelbaars.
-
Bareback Oorspronkelijke Titel Typografie en zetwerk zetR Hoogeveen Omslagontwerp Roald Triebels Amsterdam Fotoomslag Panoramic Images - Getty Images Kit Whitfield schept een wereld waarin het leven normaal is voor de mensen die geboren worden met hun voeten eerst. Voor hen is de wereld een comfortabele plaats en ze moeten zich enkel tijdens elke volle maan opsluiten in een veilige kamer waar ze dan een vacht ontwikkelen. Zij die met hun hoofd eerst ter wereld komen en niet in staat zijn een vacht te krijgen, hebben het minder goed. Ze worden immers aangeworven bij DORLA, een bijzondere afdeling van het hoofdkantoor van de politie, waarvoor ze elke volle maan moeten patrouilleren om burgers die zich niet aan de avondklok houden op te sporen. De achtentwintigjarige Lola Galley heeft een verantwoordelijke maar onderbetaalde baan als advocaat bij DORLA. Het is haar taak om verdachten van ernstige delicten bij te staan en te verdedigen. Maar de misdaden van de cliënten die ze krijgt toegewezen zijn zo gruwelijk dat ze steeds vaker in gewetensnood komt. Dan ontmoet ze Paul, een aardige en attente man, en Lola valt halsoverkop voor zijn charmes. Toch heeft ze haar twijfels. Is Paul niet te mooi om waar te zijn? En wat heeft hij te maken met de grote publiciteitszaak waar ze nu aan werkt?
-
The Temp Oorspronkelijke Titel Twaalf banen, dertien ongelukken... de Londense Sasha maakt van alles mee als uitzendkracht. Opmaak ZetSpiegel Best Hoe het hoort te lopen: je doet je best op school, daarna ga je studeren... en dan begint het echte werkende leven. En dit betekent resultaten boeken, verantwoordelijkheid nemen en erkenning krijgen in een interessante baan die aansluit bij je studie... ... maar soms loopt het anders, zoals bij de uitzendkracht: zij valt van de ene in de andere tijdelijke baan, variërend van schokkend geestdodend tot onbeschrijfelijk onzinnig en ronduit vreemd. Ergens is het mis gegaan! Een interessante baan die aansluit bij je studie... ? Een baas die haar naam onthoudt, zou al welkom zijn!
-
Met onbekende bestemming vertelt het verhaal van Raya Mira Salomon: moeder van Lizzy, verhalenvertelster, leugenaarster, en vrouw van Gideon, fotograaf. Op de zesde veryaardag van hun dochter verdwijnt ze zonder een spoor achter te laten. Gideon begint een zoektocht naar de oprechtheid van de zeven jaren die ze met elkaar hebben gedeeld. Wat was waar aan Raya Mira, en wat was een leugen? De weg voert hem langs de weerbarstige klei in het noorden naar de onbarmhartige Spaanse zon; van negen ondoorgrondelijke foto’s in de doka tot een kindergrafje onder aan de dijk. Uiteindelijk is het de inhoud van een oude reiskoffer die hem de ontluisterende waarheid onthult over zijn vrouw, hun kind en de ontstellende liefde van een moeder. Met onbekende bestemming is niet alleen een pijnlijke ontleding van het moederschap, maar ook het verhaal over de kracht van de verbeelding. Iedere poging om daardoor grip te krijgen op het leven brengt ons dichter bij onze bestemming — die pas bij aankomst wordt herkend.
-
De moord op een vrachtwagenchauffeur in de Zweedse stad Haparanda en de jacht op een keiharde wapensmokkelaar en een gestolen kernraket houden Zweedse, Russische en Palestijnse inlichtingendiensten intensief bezig. De ultieme besluiten worden weliswaar in het Pentagon genomen, maar na een moeizame expeditie door de bloedhete Sahara en een meedogenloze afrekening in Barcelona kan Hamilton zich voor een keer overwinnaar voelen.
-
In de groep van juf Ina is vaak heibel, vooral over het voetballen in de pauze. Gelukkig is juf erg goed in het bedenken van originele oplossingen. Maar als Akkie ernstig ziek blijkt te zijn, kan ook juf niets meer verzinnen. Heel groep acht leeft mee. Gelukkig kan Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Of het nou gaat om de afscheidsavond, het schoolvoetbaltoernooi of het plan om de juf aan een nieuwe man te helpen!
-
Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Martina (Tineke) Duyvené de Wit. Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag Twee bejaarden Twee bejaarde vrouwen, een Nederlandse en een Duitse, ontmoeten elkaar bij toeval in het Thermaal Instituut van het fameuze kuuroord Spa. Wat ze dan nog niet weten is dat ze samen een al in de kindertijd gescheiden tweeling vormen. De volstrekt verhollandste Lotte, die tijdens de oorlog joodse onderduikers heeft beschermd, staat aanvankelijk uiterst wantrouwig tegenover haar hervonden tweelingzus, maar ze wordt door de verhalen van Anna geconfronteerd met de keerzijde van haar eigen werkelijkheid liet lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd. Tessa de Loo (1946) debuteerde in 1983 met de verhalenbundel 'De meisjes van de suikerwerkfabriek'. Voorts publiceerde ze de romans 'Meander' en 'Isabelle', de novelle 'Het rookoffer', de verhalenbundel 'Alle verhalen tot morgen' en de 4-meilezing 'Toen zat Lorelei nog op de rots'. "De lezer heeft allang ontdekt dat we hier te maken hebben met een monumentale en meeslepende, gave, knap geconcipieerde roman." - Maarten 't Hart in PZC "[...] een boordevol panopticum, vol ontroerende en zo nu en dan schrille scènes." - Der Spiegel "[...] een opmerkelijke historische roman." - Dirk