-
A Star Called Henry Oorspronkelijke Titel Met deze roman, het eerste deel van een geplande trilogie, slaat de Ierse schrijver (1958) een nieuwe richting in: na de eigentijdse verhalen over de Rabbittes, Paddy Clarke en Paula Spencer, neemt nu een alwetende ik-verteller, Henry Smart, het woord. Vanaf zijn geboorte in Dublin in 1902 volgt de lezer Henry's ontwikkeling van vroegwijs zwervertje tot assistent bij de vakbond van James Connolly en rebel tijdens de Paasopstand van 1916. Later vermoordt hij in opdracht van Michael Colins Engelse agenten. Het houten been van zijn spoorloos verdwenen vader is het wapen waarmee hij, teleurgesteld en verbitterd, ook de tot minister opgeklommen bordeelhouder Gandon doodt, in wiens opdracht Henry's vader werd vermoord. En passant ontluistert Doyle het heroïsche beeld van de Ierse vrijheidsstrijd: het nationalisme is een beest dat 'bloed nodig heeft om te overleven'. In een interview vertelde Doyle dat Henry in het tweede deel naar Chicago emigreert en daar de manager wordt van de dan nog onbekende Louis Armstrong. Meeslepend geschreven en adequaat vertaald. Voor een breed publiek.
-
Een fotograaf heeft zich een plaats verworven te midden van de culturele elite in Nederland. Hij is een veelgevraagd vakman, werkzaam voor glossy tijdschriften en toonaangevende week- en maandbladen. Zijn ouders, die vijfentwintig jaar geleden toen hij nog een kleine jongen was vanuit Marokko naar Nederland emigreerden, ziet hij nauwelijks. Daarin komt verandering als hij op een dag gebeld wordt door zijn vader, die hem dringend vraagt naar huis te komen. Zijn zieke moeder wil het familiefotoalbum zien. Dat album heeft zijn vader, met wie hij een zeer moeizame verhouding heeft, niet kunnen vinden. De fotograaf realiseert zich dat hij de ziekte van zijn moeder en haar al jarenlange stilzwijgen kan keren. Het fotoalbum is daarbij van het grootste belang, evenals de voorzichtige confrontatie met een uiterst trieste gebeurtenis die het gezin, nu al zo n twintig jaar geleden, voorgoed heeft ontwricht. De herbeleving van dat drama heeft verrassende gevolgen. Abdelkader Benali keert met De stem van mijn moeder terug naar zijn oorspronkelijke thema uit o.a. Bruiloft aan zee: dat van het migrantenkind tussen twee culturen.