-
IL mio nome a memoria Oorspronkelijke titel Gebruikers Sporen en Geel verkleuring en gebruikers sporen dus tweemaal Coordinatie Tekstbureau Janny ter Meer Typografie Wim ten Brink BNO In 1811 moest de in Rotterdam woonachtige jood Hartog Alexanderzoon (de overgrootvader van schrijvers grootvader) op last van Lodewijk Napoleon een achternaam kiezen in ruil voor burgerrechten. Zo begint schrijvers familiekroniek: een reconstructie van bloedbanden en omzwervingen over de wereld. Hij vergelijkt deze reconstructie met de restauratie van fresco's, maar deze vergelijking komt niet helemaal uit de verf. De oudste verhalen zijn grotendeels fictie en nogal wijdlopig en geromantiseerd. Naarmate hij meer naar het heden komt, wordt zijn schrijftrant soberder en boeiender. De vervolgingen in de Tweede Wereldoorlog zijn zelfs ontroerend nuchter op papier gezet. Een opsomming van familieleden die de oorlog niet overleefden sluit het boek af. Deze opsomming maakt de benaming 'roman' (titelpagina) niet helemaal passend. Behalve een kroniek van lief en leed in de diverse generaties is dit er vooral een van vertrekken en aankomen en in de laatste generaties van dreiging en vervolging. Met stamboom. Ondanks de kritiek lezenswaardig. Kleine druk.
-
A Walk Across the Sun Oorspronkelijke titel Foto Auteur Micah Kandros Photography Twee zusjes werken gedwongen in de prostitutie in India; een jonge Amerikaanse advocaat probeert niet alleen de zusjes maar ook zijn huwelijk te redden Ahalya van zeventien en Sita van vijftien raken tijdens de tsunami in 2004 hun hele familie kwijt. Op zoek naar hulp worden ze door een tussenhandelaar verkocht aan een pooier in de sloppenwijken van het Indiase Mumbai.
-
Om in een jaar, waarin het wemelt van Mozart-publikaties ook nog iets origineels te produceren, is een hele opgave. De bekende violist heeft gekozen voor een verteltrant in de ik-vorm; haast monkelend geeft hij door wat Mozart zogenaamd hem zelf heeft verteld. Na alles wat we over Mozart al weten krijgen we daarmee weinig nieuws te horen. Maar het geeft wel een directheid van zegging, die de verbeelding in werking zet. Het gaat ook in dit boek over de vroeg-rijpheid, de vele reizen en de onweerstaanbare componeerdrang. Na de Amadeus-film is deze vorm van populariseren heel goed aanvaardbaar. De inhoud is geen bronnenstudie, eerder een compilatie van bestaand materiaal. Daarmee is dit boek toegankelijk een breed publiek dat op een speelse, maar toch verantwoorde wijze geïnformeerd wil worden. Met cd met een keuze van veelsoortige hoogtepunten uit de Philips-collectie van het werk van Mozart.