-
Het inzicht was vers, het dampte nog. Olivia trok haar zwarte jurk recht en keek naar haar dochter. De ogen gezwollen, de neus rood rond de vleugels van al dat gewrijf met papieren zakdoekjes, een likje gemist snot glanzend bij haar bovenlip. Roos had het moeilijk, Olivia wou dat ze iets kon doen. Roos greep haar arm, haakte in en troonde haar mee door het gangpad. De kist verdween de lijkwagen in, en zij bleven achter in de tochtige hal van de kerk. Olivia was nog nooit zo blij geweest dat mensen elkaars gedachten niet kunnen lezen. Gezien de feiten gaat over Olivia, een vrouw van eenenzeventig. Voor haar wordt alles anders als de man sterft met wie ze heel lang getrouwd was. In een ontwapenende weigering om zich te gaan gedragen naar de wens van anderen of naar het traditionele beeld van wat ouderen zouden moeten doen, gaat ze op zoek naar een manier om haar bestaan van tel te laten zijn. Een verhaal over de kracht van spijt hebben, de gretige wil om goed te leven, de warme wurggreep van families, de angst om ruimte in te nemen, de kilte van de wereld zoals we hem kennen en het wapen dat liefde kan zijn, als ze echt is tenminste. Griet Op de Beeck heeft een Boekenweekgeschenk geschreven waarin ze met lichtheid en humor de zwaarte verkent, waarin ze familieverhoudingen tekent in al hun broeierige complexiteit, waarin ze durft te pleiten voor het belang van emotie, waarin ze subtiel de politieke realiteit van vandaag aan de kaak stelt, waarin positivisme zoekt naar een nieuwe, eigenzinnige definitie. Boekenweekgeschenk 2018
-
Tien Russische vrouwen moeten tien dagen in quarantaine. Om de tijd te doden vertellen ze elkaar over hun leven en avonturen. Verhalen over mannen, ontrouw en wraak, eerste liefde en verkrachting, werk en kinderen, geld en geluk. Soms openhartig, erotisch of luchtig, dan weer aangrijpend of droevig geven de verhalen een fascinerend beeld van de Russische samenleving, gezien door de ogen van vrouwen. Julia Voznesenskaja (1942) woont in Duitsland, sinds ze wegens verboden culturele en sociale activiteiten de voormalige Sovjet-Unie werd uitgezet.
-
Dr. Piet Schellens SCJ (Eindhoven, 1931) doceerde pastoraal-theologie, was directeur van het gezinszorgwerk van de Priesters van het Heilig Hart in Amsterdam, deken van de Zaanstreek en van Alkmaar, pastoor van Langedijk en Zuid-Schermer, provinciaal van zijn congregatie en rector van een kloosterverzorgingshuis. Hij werkt nog mee in de pastoraal te Asten. Onlangs publiceerde hij een reeks bijbelse overwegingen onder de titel God, waar ben je nou? (Kempen Uitgevers, 2002). De positieve reacties op dit boek inspireerden hem tot een vervolgboek En toen kraaide de haan. Het behandelt verhalen uit her Eerste en Tweede Testament, die in het vorige boek niet aan bod kwamen. Ook voor pater Herman Falke SCJ (Lichtenvoorde, 1928) bracht de pensioengerechtigde leeftijd weinig rust. Na 35 jaar kunstonderwijs in Afrika en Canada beleeft hij nu een zeer creatieve periode als kunstenaar met een omvangrijk oeuvre van bijbelse figuren en evangelische taferelen. Zijn werk vormt de inspiratiebron voor beide genoemde boeken, die rijk geïllustreerd zijn met foto's van zijn beeldhouwwerk. Daarnaast verschijnt er een Engelse gedichtenbundel met zijn bijbelse sculpturen.
-
Met heel mijn hart" bevat drie prachtige liefdesgeschiedenissen, spelend in en om Rotterdam rond de eeuwwisseling: Melodie in de wind, Waarheen de weg mij voert en Koren en kaf. In de goede oude tijd was het leven voor jonge vrouwen vaak heel moeilijk - vooral als de liefde gedwarsboomd werd door standsverschil. Wat kies je dan: geld of geluk?
-
Hoe de kleine Stelle het vernietigingskamp overleefde Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was de joodse Stella negen jaar oud. Na het getto en het concentratiekamp kwam zij met haar familie in het beruchte Auschwitz-Birkenau terecht. Daar, zo wisten de gevangenen, wachtte hen de dood. Maar Oskar Schindler, de Duitse industrieel in het NSDAP-uniform, zette Stella's naam op de lijst van dwangarbeiders voor zijn fabriek en redde haar en haar familie van een wisse dood in de gaskamers.
-
Blauwe maandagen is de onthutsende debuutroman van Arnon Grunberg. Een zoektocht naar de liefde: ouderliefde versus betaalde liefde. Bekroond met de Anton Wachterprijs en het Gouden Ezelsoor. ‘Een groteske komedie, een zeldzaamheid in de Nederlandse literatuur.’ - NRC Handelsblad ‘Een van die zeldzame, verrassende boeken waarvan je bijna tranen in je ogen van het lachen krijgt.’ - Il Manifesto ‘Een schitterende debuutroman.’ - Süddeutsche Zeitung ‘Arnon Grunbergs debuutroman is een goudmijn.’ - New York Times Book Review ‘Een openhartig, zelfironisch en waanzinnig humoristisch boek. Zó grappig, dat de lach een grimas wordt.’ - Det Fri Aktuelt ‘Een illusieloos relaas over seksuele avonturen, door een verteller die de tienerjaren nauwelijks achter zich heeft gelaten, blijkt bij iedere bladzij verder uit te steken boven de puberaal-erotische standaardkost… brutaal en per saldo een winner.’ - Jeffrey Eugenides
-
Lotje is dol op Chimp, de aap die bij haar thuis woont. Maar af en toe valt het niet mee om op de jonge chimpansee te passen! Wanneer Chimp op straat schrikt van een herdershond, vlucht hij het open raam van een hotel in. Daar zet hij de boel behoorlijk op stelten. Tijdens de zeeleeuwenshow klimt de aap over de muur van de dierentuin, en verstopt zich in een auto. Met zijn getoeter jaagt hij iedereen de stuipen op het lijf... Product
-
Een eigenzinnige verzameling uitspraken van bekende en minder bekende mensen over hun ouders of hun kinderen. Laat je inspireren door de wijze uitspraken, de rake opmerkingen en herkenbare situaties die je doen beseffen dat je niet de enige moeder bent die nog huiswerk krijgt of de enige vader die meer foto's van zijn kinderen dan geld in zijn portefeuille heeft.
-
met de aangrijpende novelle De ondergang van de familie Boslowits in het tijdschrift ‘Criterium’. Zijn in 1947 bij uitgeverij De Bezige Bij verschenen romandebuut De avonden – het enige werk ooit, waarvoor hij de exploitatierechten voor de duur van het auteursrecht zou afstaan – riep sterk uiteenlopende reacties op. Met de novelle Werther Nieland die in 1949 verscheen in Geert van Oorschots reeks ‘De vrije bladen’, begon een langdurige verstandhouding tussen de schrijver en de uitgever, die, compleet met zakelijke en vriendschappelijke breuk én het herstel daarvan, zou duren tot Van Oorschots dood in 1987.
-
In verschillende bewoordingen heeft Reve in de loop der jaren meer dan eens gezegd dat Geert van Oorschot geen man was op wie men kwaad kon blijven. Na een voorzichtig contactherstel tussen beide mannen in 1979 kwam het zelfs tot drie nieuwe uitgaven bij Van Oorschot, Brieven aan Josine M. (1981), Brieven aan Ludo P. (1986) en, in het jaar van Van Oorschots dood, Verzamelde gedichten (1987).