• Heeft de kerk nog wel toekomst?' is een zowel binnen als buiten de kerk vaak gestelde vraag. Alle reden dus voor praktisch theologen en sociale wetenschappers van de Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht dit jubileum aan te grijpen om eens over de nabije toekomst van hun kerk na te denken. De auteurs onderkennen en verkennen de problemen van hun kerk. Toch geloven ze ook in de toekomst van die kerk, zij het niet zonder meer. Hoe verschillend de invalshoeken van de auteurs ook zijn, ze delen een gemeenschappelijk uitgangspunt. Ze pleiten voor een kerk die, overtuigd van de spirituele waarden uit haar rijke traditie, open leert communiceren met haar eigen gelovigen en met de haar omringende cultuur.
  • Lijden is een schokkende ervaring. Lijden druist in tegen onze existentie. Lijden brengt je in een crisis. Anny Matti raakte zelf door lijden in een geloofsstrijd. Dat motiveerde haar om zich te gaan verdiepen in de relatie tussen God en lijden. Dit boek is een inspirerend verslag van haar zoektocht. De centrale vraag is: welke visies op de relatie tussen God en lijden geeft de bijbel en hoe gaan mensen met lijden om? De klacht ’waarom laat God lijden toe* staat model voor de onmacht van mensen die geen raad met lijden weten. Deze zoektocht voert ons via de bijbel naar lijdensspiritualiteit, de relatie tussen Godsbeeld en lijden, oorzaken van lijden en naar verschillende wijzen van omgaan met lijden. De auteur gaat intensief in op het mysterie van lijden. Ze verlevendigt deze zoektocht met haar eigen ervaringen en de crisis die daaruit volgde. Omgaan met lijden staat volop in de belangstelling. Dit boek is herkenbaar, invoelbaar en hoopgevend voor mensen die met lijden worden geconfronteerd.
  • Het Rode Orkest stond onder leiding van Leopold Trepper,een Poolse jood,die voordat hij de legendarische Grote Baas werd reeds een veelbewogen leven achter de rug had.Hitler zelf zond een elitegroep van de Gestapo,Kommando Rote Kapelle,uit voor een gevecht op leven en dood met de 'musici' die met hun spel de muren van het Derde Rijk delen wankelen.
  • Het onze vader is een allesomvattend gebed. Deze woorden die Jezus ons gegeven heeft, ons geleerd heeft, zouden we een losse verzameling van schietgebeden kunnen noemen, korte gebeden die wij als kind al dagelijks leerden murmelen.
  • Eerste alfabetische Nederlandse pocket-encyclopedie voor filosofie en psychologie Met medewerking van Prof. Dr. Mr. K. Kuypers Hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht
  • Autobiografie van de Nederlandse filmregisseur (geb. 1898), die vooral buiten Nederland beroemd is geworden. Meer dan 70 jaar film en revolutionaire strijd aan de fronten van Spanje, China, Vietnam, Laos. Een leven dat zich niet laat opsplitsen in illusies en desillusies. Ivens' persoonlijke ideeën, zijn daden ,zijn voorzichtigheid, stilzwijgen en hoop vormen de kern van het boek. Voorts worden de vele ontmoetingen en vriendschappen met surrealisten, anarchisten, communisten, met Poedovkin, John Ford, Eisenstein, King Vidor, Dos Passos, Hemingway, Roosevelt, Castro, Tsjans Kai-Tsjek, Ho Tsji Minh en vele anderen op genuanceerde wijze beschreven.
  • Tijdsbeeld van de wederopbouw van Rotterdam, 25 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Met bijdragen van Huib Goudriaan, Ruud van der Weyde, Ton Schuurmans, Jan D. Swart, Hans Berggren en prachtige zwartwit foto's van Henk 't JongHet is met letters niet mogelijk te knipogen. Dat is jammer. Want hoe anders moet u worden duidelijk gemaakt, dat 't niet zo erg gemeend is als hier, in deze eerste regels, wordt geschreven dat dit boek in de eerste plaats bestemd is voor de Rotterdammer... Betekent dit, dat ú, niet-Rotterdammer, thans verzocht wordt het gezelschap maar weer te verlaten? Welnee, blijft u rustig zitten, schuif desnoods wat dichter aan en lees mee. Ontdoe u echter van ieder vooroordeel tegen de stad waarover nu verhaald gaat worden. Dat is nodig, want dit boek wil een inventarisatie zijn en - het zij reeds nu gezegd - de inventaris is indrukwekkend; men kan er, ook na diepvriezing van het geringste greintje Rotterdams chauvinisme, niet omheen. Wellicht is dat irritant - het is echter niet anders. Enkele jaren geleden schreef een Amsterdammer eens, dat hij - die Amsterdammer - met een vanzelfsprekende vanzelfsprekendheid de superioriteit van zijn stad erkent. Maar 'De Rotterdammer is er voortdurend op uit zichzelf en zijn stad te bewijzen.. Rotterdam heeft daardoor ook voortdurend manifestaties en extra uitgaven nodig. De feiten van vandaag lijken dit woord te onderstrepen de jongste manifestatie heet Communicatie 70 en de extra uitgave, die daaraan gekoppeld is, heeft u zojuist opengeslagen. In dit boek zal echter niets worden bewezen; slechts wordt de stand van zaken opgemaakt. Wie straks, bij beschouwing daarvan, het bewijs van zijn gelijk wil vinden dat Rotterdam de kwart eeuw, die er ligt tussen het feitelijke begin van de wederopbouw en nu, goed heef besteed, mag dat. Wie de feiten wenst uit te leggen in het nadeel van de stad, is dat ook vergund. Men ziet maar..
  • In hedendaags Tel Aviv ontvangt de jonge taxichauffeur Eddie Franco een dringend telefoontje van een vrouwelijke soldaat. Ze vertelt hem dat zijn verdwenen, van hem al enige tijd vervreemde vader wel eens omgekomen zou kunnen zijn bij een zelfmoordaanslag. Aanvankelijk met tegenzin vergezelt Eddie de soldate in haar zoektocht naar bewijzen. Terwijl ze het mysterie rond zijn vermiste vader ontsluieren, krijgt de gekwelde taxichauffeur niet alleen stapje voor stapje een scherper beeld van zijn vaders leven, maar ook van zijn eigen identiteit.
  • Rachel Joyce (Londen, 1962) begon haar carrière als actrice en speelde bij de Royal Shakespeare Company en het Royal National Theatre. Daarna werkte ze twintig jaar bij de radio, waarvoor ze hoorspelen en documentaires schreef. Ze woont in Gloucestershire met haar man en vier kinderen. De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry is haar eerste roman, waarvan de rechten al voor verschijnen aan dertig landen werden verkocht
  • Jarenlang krijgt Nilgun Yerli geen garnalen door haar keel, omdat die haar aan het moeilijke leven van haar moeder herinneren. Garnalen pellen was voor haar moeder een manier om extra geld te verdienen waarmee ze de boodschappen kon betalen. Zielsveel hield Yerli van haar moeder, een wijze en intelligente vrouw, die altijd overal een antwoord op leek te hebben. Alleen bij haar moeder voelde ze zich veilig toen het gezin op Yerli's tiende vanuit Turkije in Nederland terechtkwam. Een land waar alles anders was: mensen, gewoonten, eten, waarden en normen. Haar moeder gaf haar steeds weer het gevoel dat alles goed zou komen. Langzaam werd echter duidelijk dat de machtsverhoudingen binnen het gezin volledig scheef lagen. De moeder offerde zich op, terwijl de vader het ervan nam. De vertelster ziet zich voor de moeilijke vraag gesteld of haar moeder, ondanks haar wijsheid en inzicht, niet een fundamentele fout heeft gemaakt. Het kan toch niet goed zijn zo met je te laten sollen? Loyaliteitsgevoelens, liefde en vrijheidsdrang strijden om de voorrang. Hoe de vertelster zich een weg baant door dit woud van tegenstrijdige gevoelens en zich leert handhaven in het niemandsland tussen twee culturen, leert deze ontroerende autobiografie.
Ga naar de bovenkant