-
Sinds jaren is Kurpershoek, specialist in Arabische dichtkunst, de enige Nederlander die over Saoedi-Arabie publiceert. Hij beschrijft in dit boek zijn ervaringen met de vaak ongeletterde bedoeienen van verschillende stammen en hun poezie, en het verdwijnen van de bedoeinen. Hij beschrijft het weerzien met dichters, de gevoerde gesprekken en de poezie over de heldendaden uit de stammenstrijd uit het verleden, en de onmin van de gewone man over de allesverdrukkende invloed en afkeer van de fanate islam, en het koninklijk huis (maar niet van de koning). De teloorgang van de dichtkunst is te wijten aan het lokale verbod door de autoriteiten, de invloed van het westers materialisme, de ellendige invloed van de stad en de islam. Door de poezie en de omstandigheden waarin deze nu nog ontstaat te beschrijven heeft de schrijver niet alleen de liefhebbers van dichtkunst maar zonder uitzondering ieder die iets met Saoedi-Arabie van doen heeft een grote, zeer leesbare dienst bewezen.
-
Als Tika bij haar oom en tante gaat logeren, blijkt al snel dat er iets mis is. Het vreemdste is dat ze niet op zolder mag komen. Dat is ten strengste verboden. Maar Tika doet het toch. Een bundel vol spannende verhalen over een geheimzinnige zolder, een detective die de meest vreemde zaken op kan lossen en een huis vol spoken.
-
De kus van de weduwe is een aangrijpende roman over de jaren van eenzame rouw na de dood van de geliefde: de worsteling overeind te blijven terwijl de wereld om je heen instort. Threes Anna neemt geen blad voor de mond en schuwt het taboe niet - kan en mag een weduwe verlangen? De kus van de weduwe is een rijk en vol vaart verteld portret van een gepassioneerde vrouw die haar dromen ondanks alles tracht te verwezenlijken.
-
Het hoofd van de speciale politiedienst tegen kunstdiefstal in Rome onderzoekt de roof van een schilderij en ontdekt hoe corrupt ambtenaren en politici kuen zijn Als in Rome een belangrijk, politiek gevoelig schilderij wordt vervreemd, neemt het leven een ongunstige wending voor Flavia di Stefano, waarnemend hoofd van de Italiaanse Anti-Kunstroof Eenheid en haar echtgenoot, kunsthistoricus Jonathan Argyll. Flavia krijgt de opdracht om het schilderij ten koste van alles terug te bezorgen zonder de staat in verlegenheid te brengen en zonder losgeld te betalen. In een onmogelijke positie gebracht, wendt zij zich tot haar oude leermeester, generaal Bottando, die kans ziet een volkomen onverwacht licht te werpen op deze misdaad. De kunstgreep is een boeiende en geestige roman met een ingenieus plot, waarin het verhaal van een aangrijpende en mysterieuze moord verweven is met een fascinerende kunsthistorische puzzel.
-
Wie met digitale fotografie aan de slag wil, loopt al gauw tegen de grenzen van zijn of haar eigen fotografische kunnen aan. In dit boek laat Koos Boertjens de basistechnieken van de digitale fotografie nog eens de revue passeren. Hoe zit het ook alweer met belichting? Hoe maak ik een goede compositie? Allemaal vragen die in De kunst van de digitale fotografie beantwoord worden. Koos Boertjens besteedt in dit boek aandacht aan de aanschaf van een digitale camera, de kunst van het fotograferen en het bewerken van foto's op de PC. De kunst van de digitale fotografie is een praktische inleiding waarmee u iets kunt. De hoofdstukken zijn in de volgorde schreven waarin het leerproces van de fotograaf zich ontwikkelt. Van de aanschaf en het gebruik van de camera tot beeldbewerking op de computer. Deze inleiding geeft een korte inhoud van wat u kunt verwachten. Dit boek laat in vogelvlucht de mogelijkheden zien van digitale fotografie: van de aanschaf van een digitale camera tot het bewerken van foto's op de computer. Maar ook: het bijhouden van een fotoarchief, retoucheren van oude afdrukken, deelnemen aan fotowedstrijden, enzovoort.
-
Simon Johannes Carmiggelt (Den Haag, 7 oktober 1913 – Amsterdam, 30 november 1987) was een Nederlandse journalist, schrijver en dichter. Onder het pseudoniem Kronkel publiceerde hij bijna veertig jaar vrijwel dagelijks een cursiefje in dagblad Het Parool, waarvan de selectie in jaarlijkse bundels en zijn voordracht voor de televisie hem een grote populariteit opleverden. Cabaretteksten schreef hij voor onder meer Wim Kan en Wim Sonneveld, waaronder Sonnevelds conférences 'Croquetten' en 'De jongens'. In 1961 werd Carmiggelt de Constantijn Huygens-prijs toegekend en in 1977 de P.C. Hooft-prijs voor het jaar 1974. Carmiggelt leerde zich in zijn geboortestad Den Haag het journalistenvak aan. Eind 1931 werd hij aangenomen bij de Haagse editie van Het Volk. Naast toneelrecensies en verslagen van kleine rechtszaken, schreef hij vanaf 1936 ook de rubriek Kleinigheden, de voorloper van de Kronkels. Hij versloeg de bijeenkomsten van de NSB, omdat de krant de ware aard ervan wilde tonen. Op 6 september 1939 trouwde hij met Tiny de Goey, zwanger van dochter Marianne. In 1940, vlak voor het uitbreken van de oorlog, verscheen zijn eerste boek, Vijftig dwaasheden, een selectie uit Kleinigheden. Vanaf juli 1940 bepaalde de bezetter de koers van de krant en namen Carmiggelt en zijn broer Jan ontslag. Nog hetzelfde jaar werd hij persagent van het Residentie Tooneel. In juli 1941 accepteerde hij zijn ontslag als enige medewerker die weigerde de niet-Joodverklaring te tekenen.